Gå til innhold

Flytting og samværsforelder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (mor) har fast bosted. Vi har delt foreldreansvar. Far har samvær annenhver helg. Jeg skal flytte (innad i samme kommune), flyttingen vil ikke påvirke samvær overhodet. Skal flytte 20 min bort fra der jeg bor nå, som innebærer 20 min lenger kjøring for meg for levering til samvær. Ingen påvirkning på fars distanse. Må jeg melde fra til far om dette 3 mnd før? Kan han nekte?

Anonymkode: f3b7a...8ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og ja. Om han nekter så må han jo ta deg til retten, men han kommer ingen vei med det.

Anonymkode: 4c04f...491

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og ja. Om han nekter så må han jo ta deg til retten, men han kommer ingen vei med det.

Hvorfor må han varsles for en så kort distanse?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor må han varsles for en så kort distanse?

Fordi dere har delt foreldreansvar.

Den forelderen som barnet har fast bosted hos, kan ta avgjørelsen om flytting alene, men må varsle den andre forelderen tre måneder før flyttingen. Dersom samværsforelder flytter, har også han plikt til å varsle deg tre måneder før flyttingen.

Anonymkode: bcec2...904

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke ts, men vurderer flytte. Om jeg flytter 2 timer unna og barnet har bodd med meg hele tiden, samvær har vært ett problem pga ting med far. Om det blir tatt til retten, kan jeg miste hovedomsorgen og evt hvilke gode grunner trenger en far for å nekte meg, bortsett fra mindre samvær?

Anonymkode: 4be6f...78b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke ts, men vurderer flytte. Om jeg flytter 2 timer unna og barnet har bodd med meg hele tiden, samvær har vært ett problem pga ting med far. Om det blir tatt til retten, kan jeg miste hovedomsorgen og evt hvilke gode grunner trenger en far for å nekte meg, bortsett fra mindre samvær?

Nei du mister ikke hovedomsorgen. Hvis barnet har bodd hos deg og du har daglig omsorg så kan du flytte. Men du må melde fra 3 mnd før og han kan stevne deg, men han vil ikke komme noen vei med det.

Anonymkode: cfbab...adb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, du kan risikere å miste omsorgen, men det er lite sannsynlig. Gode grunner kan være at barnet mister kontakten med far, dras vekk fra sin sosiale omgangskrets. Jeg kan ikke svare på hva som er gode grunner da jeg ikke vet noen ting om dere.

AnonymBruker
Skrevet

Flytting innad i samme kommune har ikke en dritt å si

Anonymkode: 1d7be...2a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...