Gå til innhold

Hvor lenge kan klærne ligge i vaskemaskinen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Satte på en vaskemaskin nå i sted med hverdagsklær, men fikk plutselig telefon fra jobben og må dra før maskinen blir ferdig. Går det fint at klærne ligger i maskinen til klokka 17, og bør jeg vaske klærne igjen før jeg henger de opp? 

Har seriøst aldri latt klar ligge så lenge i maskinen. Kjenner jeg er redd for at klærne skal bli ødelagt. 

Anonymkode: 45f98...f2e

AnonymBruker
Skrevet

Fra 10 til 17? Da ville jeg vasket dem på nytt 

Anonymkode: ad31e...836

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer sikkert til å få mye hat for dette men mange ganger lar jeg de ligge til dagen etterpå fordi jeg ikke gidder/glemmer å ta de ut. Opp til 24 timer. Hatt null problemer med lukt/sur lukt osv. 

En gang har det skjedd at jeg satt på vaskemaskinen en gang til for de lå litt for lenge og det gikk het fint 👍🏻

Anonymkode: 60146...132

• Liker 16
Skrevet

Et døgn her i huset! 😂Aldri opplevd ødelagte klær!

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ligger fint opptil et døgn her også 😅

Anonymkode: 0f945...88e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis vaskeprogrammet avsluttes med sentrifugering, blir de jo bare liggende våte i trommelen. Da øker risikoen for at de blir krøllete, men de blir jo ikke skitne igjen.

Kjør ny skyllig og sentrifugering når du kommer hjem, så er alt i orden. 

(Regner med at dette er "vanlige" klær av bomull o.l., ikke noe helt spesielt ømfindtlig.)

AnonymBruker
Skrevet

En halv dag burde gå helt fint. Jeg ville riktignok ikke gått fra maskinen mens den var i gang, men det blir noe annet...

Anonymkode: 8db73...647

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ingen problem med å la det ligge til 17. Du kan til og med lage middag, spise og slappe av litt før du tar de ut. Dette er utprøvd mange mange ganger.

Anonymkode: 95b77...fad

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har ligget et par døgn her så en halv dag er ingen problem. Hvis du ikke har et pengetre ute så du kan bare bruke strøm ubegrenset da. 

Anonymkode: 22939...d8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg kommer sikkert til å få mye hat for dette men mange ganger lar jeg de ligge til dagen etterpå fordi jeg ikke gidder/glemmer å ta de ut. Opp til 24 timer. Hatt null problemer med lukt/sur lukt osv. 

En gang har det skjedd at jeg satt på vaskemaskinen en gang til for de lå litt for lenge og det gikk het fint 👍🏻

Jeg digger deg. Du er en nødvendig motvekt til all hygienehysteriet på KG. 

Anonymkode: 52d46...9da

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke anbefale det som fast løsning, men en gang innimellom går helt fint. 

Anonymkode: bcff8...08a

• Liker 2
Gjest Pommen
Skrevet

Hender iblandt jeg spontant må avgårde, og da kan det ta mange timene. Akkurat nå har klærne ligget der siden igår da jeg ikke rakk å ta dem ut å henge opp før jeg måtte avgårde inatt, så jeg må vaske dem på nytt nå for å slippe litt sur lukt. Men det er absolutt ikke no problem, vask dem en gang til kl 17:00 hvis de lukter surt. Lukter det godt og fresht så trenger du ikke vaske på nytt! Det er nok mer normalt enn man tror, men det snakkes ikke om😅😂🙊

AnonymBruker
Skrevet

Ferdigvaskede klær bør ikke ligge i vaskemaskinen i mer enn én time. Da begynner bakteriekoloniene å vokse, skriver KK. - Å la vask bli liggende er ikke lurt. Farger kan smitte og det kan utvikles vond lukt.

Anonymkode: 0ac8a...164

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange av dere over her sier at det ikke er noe problem, men når jeg vasker klær kan de ikke ligge lenge før det blir surt. Kan det ha noe med at jeg bruker for mye skyllemiddel kanskje? Her om dagen var det vel en vask som hadde ligget i 3 timer fordi jeg glemte den. Hang det opp som vanlig og tenkte ikke mer over det før samboer kom stinkende med sure klær på seg dagen etter😂 Som flere sier bør du vel lukte og eventuelt sette på maskinen på nytt. De gangene klærne har luktet surt har jeg satt på maskinen på nytt og brukt et par korker eddik som skyllemiddel for å fjerne lukten. Lykke til😅

Anonymkode: 0bc4b...1cf

• Liker 1
Gjest Lunaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kjenner nok ikke stanken selv, men andre rundt deg gjør det😉

AnonymBruker
Skrevet
Lunaris skrev (44 minutter siden):

Da har jeg bare en ting å si til de «slutt og sniff på meg, du er alt for nærme»

Men…Nei.  Man kjenner gjerne ikke sin egen kroppslukt så godt fordi man er så vandt med det, men hvis det oppstår sur lukt i oppvaskemaskinen så er det noe alle kan lukte. De veldig jeg har kjent dårlig lukt fra har vært personer som har vært dårlig med hygienen, altså dusjing og vasking av klær i det hele tatt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da har jeg bare en ting å si til de «slutt og sniff på meg, du er alt for nærme»

Men…Nei.  Man kjenner gjerne ikke sin egen kroppslukt så godt fordi man er så vandt med det, men hvis det oppstår sur lukt i oppvaskemaskinen så er det noe alle kan lukte. De veldig jeg har kjent dårlig lukt fra har vært personer som har vært dårlig med hygienen, altså dusjing og vasking av klær i det hele tatt. 

Vel, jeg har en venn som stadig har «sure» klær. Vedkommende aner det ikke selv, men man skal ikke så veldig nære før det kjennes. Det er noe surt og muggaktig. Tips er at alle klær må tørkes i godt ventilert rom om det ikke er i tørketrommel. Altså, ikke på bad eller i kjeller. Og ikke la vasken ligge lenge. Oppbevar heller ikke klær inne på badet, og ikke i kjellerrom. 

Anonymkode: 2935b...11d

AnonymBruker
Skrevet
Lunaris skrev (5 timer siden):

Enig! 
Er nok mange som gjør dette. 

Anonymkode: eebfb...63b

Skrevet

Her ligger de fint i et døgn.  Lukter ikke.  Surner de lukter det sur oppvaskklut og den lukta kjenner jeg godt, det skjer ikke i en kald kjeller.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg pleier å ta dem ut når maskinen er ferdig. Aldri at jeg lar de ligge lenge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...