AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Jeg skal ut i permisjon i juli. Disse 4 ukene og 1 dag man har rett på er det for ferieåret i år (2022) eller for neste år (2023)? Hvordan blir det med rettigheter for ferie når permisjonen fordeles over to årstall? Ikke alltid permisjonen kun strekkes over et årstall… Anonymkode: 6a8a8...e0a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Du har opparbeidet deg rett på ferie i 2022. Det er som regel 5 uker man opparbeider seg (om man jobber fullt og har gjort det hele året i forveien). Disse 5 ukene kan du enten ta ut i år eller du kan overføre til neste år. Der tror jeg det er litt forskjellig praksis fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hvor mange uker man kan overføre til neste år. Litt ulik praksis når det gjelder opparbeidelse av ferie når man er i permisjon også. Må nesten bare høre med arbeidsgiver tror jeg. Jeg skal selv ha barn nå i juli, og jeg har satt opp 4 uker ferie i høst så jeg får forlenget permisjonen med 4 uker. Den siste ferieuken for 2022 bruker jeg på fridager litt her og der frem til permisjon. Jeg får også 5 uker ferie i 2023 og de tenker jeg at jeg skal bruke på sommeren 2023 ++ Anonymkode: ac5c7...d0e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 43 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skal ut i permisjon i juli. Disse 4 ukene og 1 dag man har rett på er det for ferieåret i år (2022) eller for neste år (2023)? Hvordan blir det med rettigheter for ferie når permisjonen fordeles over to årstall? Ikke alltid permisjonen kun strekkes over et årstall… Anonymkode: 6a8a8...e0a Det skal stå forklart på nav sine sider. Siden det er nye regler fra 1.10.2022 vet jeg ikke lenger. Anonymkode: 22aa7...6cd
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: Du har opparbeidet deg rett på ferie i 2022. Det er som regel 5 uker man opparbeider seg (om man jobber fullt og har gjort det hele året i forveien). Disse 5 ukene kan du enten ta ut i år eller du kan overføre til neste år. Der tror jeg det er litt forskjellig praksis fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hvor mange uker man kan overføre til neste år. Litt ulik praksis når det gjelder opparbeidelse av ferie når man er i permisjon også. Må nesten bare høre med arbeidsgiver tror jeg. Jeg skal selv ha barn nå i juli, og jeg har satt opp 4 uker ferie i høst så jeg får forlenget permisjonen med 4 uker. Den siste ferieuken for 2022 bruker jeg på fridager litt her og der frem til permisjon. Jeg får også 5 uker ferie i 2023 og de tenker jeg at jeg skal bruke på sommeren 2023 ++ Anonymkode: ac5c7...d0e 4+1 er de dagene man tidigere fikk lov å ta ferie i permisjonen. Hvordan det er nå etter 1.10 er jeg ikke sikker på Anonymkode: 22aa7...6cd
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 Just now, AnonymBruker said: Det skal stå forklart på nav sine sider. Siden det er nye regler fra 1.10.2022 vet jeg ikke lenger. Anonymkode: 22aa7...6cd 2021 mente j2g Anonymkode: 22aa7...6cd
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: 4+1 er de dagene man tidigere fikk lov å ta ferie i permisjonen. Hvordan det er nå etter 1.10 er jeg ikke sikker på Anonymkode: 22aa7...6cd Jeg søkte perm for litt siden, nå legger man bare inn "utsettelse/arbeid" i permisjonen, så mye man vil. Så tar man med arbeidsgiver om man skal ha ferie, ulønnet perm eller jobbe. Var ingen grense på 4 uker og 1 dag som før, og det var heller ikke noe sted i søknaden til NAV jeg skrev at det var ferie jeg tenkte ta. La inn mer enn 4 uker utsettelse uten problemer Anonymkode: 71b05...d21
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Du har opparbeidet deg rett på ferie i 2022. Det er som regel 5 uker man opparbeider seg (om man jobber fullt og har gjort det hele året i forveien). Disse 5 ukene kan du enten ta ut i år eller du kan overføre til neste år. Der tror jeg det er litt forskjellig praksis fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hvor mange uker man kan overføre til neste år. Litt ulik praksis når det gjelder opparbeidelse av ferie når man er i permisjon også. Må nesten bare høre med arbeidsgiver tror jeg. Jeg skal selv ha barn nå i juli, og jeg har satt opp 4 uker ferie i høst så jeg får forlenget permisjonen med 4 uker. Den siste ferieuken for 2022 bruker jeg på fridager litt her og der frem til permisjon. Jeg får også 5 uker ferie i 2023 og de tenker jeg at jeg skal bruke på sommeren 2023 ++ Anonymkode: ac5c7...d0e Man får uannsett ferie om man vil. Men forskjellig praksis på opptjening av feriepenger. Anonymkode: 71b05...d21
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man får uannsett ferie om man vil. Men forskjellig praksis på opptjening av feriepenger. Anonymkode: 71b05...d21 Dette lønner det seg uansett å sjekke, fordi selv om man ikke tar ut ferie så blir feriepengegrunnlaget for året etter permisjonen, ev. to år, sterkt redusert hvis arbeidsgiver kun tilbyr opptjening de 12 lovpålagte ukene. Greit å forberede seg hvis man plutselig står der med 1/4 av en vanlig lønn når man får utbetalt feriepenger, særlig hvis man forventet litt ekstra pga feriepengene. Anonymkode: ae3ae...743
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg søkte perm for litt siden, nå legger man bare inn "utsettelse/arbeid" i permisjonen, så mye man vil. Så tar man med arbeidsgiver om man skal ha ferie, ulønnet perm eller jobbe. Var ingen grense på 4 uker og 1 dag som før, og det var heller ikke noe sted i søknaden til NAV jeg skrev at det var ferie jeg tenkte ta. La inn mer enn 4 uker utsettelse uten problemer Anonymkode: 71b05...d21 Ja, men det er vel fortsatt reglene om mulighet sykemelding i lovpålagt vs ikke lovpålagt ferie/ulønnet permisjon å ta hensyn til eller har jeg misforstått de nye reglene? Spør fordi jeg snart må søke selv Anonymkode: 22aa7...6cd
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 Du har rett på 5 uker ferie hvert år, fra arbeidsplassen din. Du ha rogås rett til å ta ut permisjon når du måtte ønske, innenfor 3 år etter fødsel. Hva du gjør hvis du tar "periode uten foreldrepenger" gir NAV katta i. Du kan bruke 4+1 dag ferie i år, og det samme til neste år, om du ønsker. Ferien er fra arbeidsplassen din, ikke fra NAV/permisjonen. Anonymkode: 258b5...4aa
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Du har rett på 5 uker ferie hvert år, fra arbeidsplassen din. Du ha rogås rett til å ta ut permisjon når du måtte ønske, innenfor 3 år etter fødsel. Hva du gjør hvis du tar "periode uten foreldrepenger" gir NAV katta i. Du kan bruke 4+1 dag ferie i år, og det samme til neste år, om du ønsker. Ferien er fra arbeidsplassen din, ikke fra NAV/permisjonen. Anonymkode: 258b5...4aa Det med maks 4+1 dag ferie er vel borte med de nye reglene nå. Selv om man får ferien fra arbeidsplassen, så var det en begrensning på hvor lenge man kunne utsette med ferie før, som var de 4+1 dagene, nå er ikke det viktig lenger. Anonymkode: ae3ae...743
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #12 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du har rett på 5 uker ferie hvert år, fra arbeidsplassen din. Etter loven har man bare rett på 4 uker, men mange med tariffavtaler har avtale om en femte ferieuke. Så det er ikke sikkert hun har rett på fem uker ferie. Anonymkode: ae3ae...743
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #13 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter loven har man bare rett på 4 uker, men mange med tariffavtaler har avtale om en femte ferieuke. Så det er ikke sikkert hun har rett på fem uker ferie. Anonymkode: ae3ae...743 Det stemmer, ja. Anonymkode: 258b5...4aa
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #14 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det med maks 4+1 dag ferie er vel borte med de nye reglene nå. Selv om man får ferien fra arbeidsplassen, så var det en begrensning på hvor lenge man kunne utsette med ferie før, som var de 4+1 dagene, nå er ikke det viktig lenger. Anonymkode: ae3ae...743 Ja? Anonymkode: 258b5...4aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå