Gå til innhold

Familiebursdag for barna - hvor vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

1. Hvor vanlig er det å invitere nærmeste familie (besteforeldre, tanter/onkler/søskenbarn) og faddere til feiring av barn? 

2. Og for dere som har gjort dette - i hvor mange år?

Grunnen til at jeg spør er fordi dette er noe jeg har vokst opp med, og noe min familie prioriterer, men ikke mannens familie. Barna er små så bursdag med barnehagen / klassen har ikke begynt ennå så synes det er en måte å feire på. Eldste har elsket bursdagsfeiringene. Nå begynner det derimot å bli litt sårt for meg at det er så forskjell på familiene. Spesielt for minstemann, da bursdagen er tett på ett av søskenbarna og atter en gang prioriteter ikke mannens familie å komme enda vi har valgt å prioritere å komme i  selskapet for søskenbarnet dagen før.. Dette vil nok bare eskalere.  Jeg har ingen ønske om felles feiring, fordi det er flere andre gjester for begge bursdagsbarna (annen familie og faddere) og det blir rart. Bursdag skal være ens egen spesielle dag! Dessuten legger jeg lista høyere fordi jeg  elsker å ordne i stand selskap. 

Så nå gruer jeg meg for hver feiring, for ønsker jo at barna skal vokse opp med å føle seg like tett på begge sider av familien! Ser allerede at eldstemann blir veldig skuffet når ikke alle kommer, spesielt søskenbarna. Vurderer derfor å sette en øvre alder på familiebursdager (f.eks. 6 år når barnebursdager blir met vanlig?) så skuffelsen ikke blir så stor. 

Litt spørsmål, og litt ventilasjon her. Føler meg så teit som har disse tankene også, det er jo hva barna blir vant med som teller, og ikke min forventning..

Anonymkode: 24765...906

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her feirer vi enda 11-åringen med familieselskap med faddere og venner, pluss barnebursdag :)

Har ny samboer og vi har et barn sammen, hans familie liker ikke store samlinger så de kommer sjelden i selskap. Men kommer gjerne dagen etter og har med pakke. De er ulike fra min familie, som elsker å samles og vi har felles familiemiddag minst annenhver uke.

Anonymkode: 6c1c6...a7e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt familiebursdag til og med 5 år. Har hatt det senere år også, men da kan barna velge mellom bursdag med klassen eller familiebursdag. 

Vi har akkurat samme i vår familie, at kusina har bursdag dagen før mitt barn (og et annet søskenbarn noen dager etter). Noen kommer hit og noen drar dit, vi sammenligner ikke og tenker ikke over engang om det er noen som aldri kommer. Vi bor 5 minutter fra noen og 50 minutter fra andre. Om de som bor lengst unna ikke prioriteter oss, men prioriterer kusina dagen før som bor nærmere de, så skjønner jeg det! 

Anonymkode: 0a838...2f6

AnonymBruker
Skrevet

Vi feirer bursdag med familien, det kommer vi til å gjøre i mange år fremover. Barna er åtte og elleve år.

Anonymkode: 13235...894

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldri feiret barnebursdag med utvidet familie, tanter og onkler etc. Dette er heller ikke noe jeg er vant til fra egen barndom. Kanskje pga at vi ikke har så mye familie i umiddelbar nærhet.

Barna mine har bursdag med klassen/venner, og så spiser vi kake eller går ut på restaurant med barna på selve dagen, hvis klassefeiringen ikke faller på bursdagsdatoen.

Anonymkode: 320c3...265

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hatt familiebursdag for ungene og er oppvokst med det. Trodde alle hadde det jeg. Helt utenkelig å ikke gjøre det.

Anonymkode: 4bbb7...426

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke hatt så stor familie, og også spredt litt rundt i landet, så familiebursdager var faktisk de gangene hvor vi fikk samlet ganske mange. Da kom de som kunne, og det var kanskje litt forskjellige hver gang, men jeg synes det var stas. Jeg tror vel at grensen for når de langveisfra kom var i 8-års alderen. Etter dette så var det stort sett bare de som bodde i nærheten som ble invitert. Så en grense på 6 år synes jeg er greit. Fra 1.klasse blir det mange bursdager å dra i også, så at man ikke får stort familieselskap i tillegg til barnebursdag tror jeg ikke det klages over.  

Anonymkode: 51c6e...15b

Skrevet (endret)

Vi har alltid familiebursdag og kommer til å fortsette med det så lenge barna bor hjemme og ønsker det selv (og forhåpentligvis når de er voksne også). 

Ellers er det i våre familier slik det er i deres. Min familie stiller på alle feiringer, selv Mamma som bor halvannen times flytur unna, mens mannens familie (som riktignok også bor langt unna, men nærmere enn Mamma) omtrent aldri stiller (de sender alltid gaver da). Dette er barna vant til og synes ikke det er hverken rart eller sårt. De har naturlig nok da også et nærere forhold til min familie, men sånn er det jo bare. Jeg tenker at det ikke er bare vår jobb å sørge for et godt forhold til hele familien, det er like mye deres. De får den relasjonen de selv skaper. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal slutte å feire anledninger bare fordi den ene delen av familien stiller, det hadde jo i alle fall vært trist! 

Endret av Arkana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at skuffelse som oftest er noe foreldre overfører til barn. For barn er ofte bare ting som de er. Fortsett å inviter, men ikke skap forventninger hos barnet. 

Rent personlig må jeg si at jeg er litt lei av alle disse barnebursdagene. De er veldig lite givende, blir bare pes når de kommer for tett, og jeg ser jo at barna ofte ikke merker hvem som er der og ikke, og bare hiver gave på gave i en haug. Særlig når hvert søsken skal feires separat.

Jeg har vokst opp med at foreldrene mine slo sammen slike dager, og gjerne la det til et tidspunkt der det ikke var andre feiringer i familien. Flotte minner, der min og søster sin bursdag var en "sommerfest", der alle hadde tid og lyst til å komme, fikk en del bedre mat enn pølser og kake, og alle koste seg sammen. 

Anonymkode: 9604a...714

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har veldig liten familie, men selv 15-åringen har familiebursdag med besteforeldre, tante og onkel pluss sine to søskenbarn.  Min tante og onkel sluttet å komme når de var 8-10 år gamle. Oldeforeldre sluttet å komme når ungene var 7-9 år (for syke eller de døde)  de er ikke døpt så ingen faddere.

Anonymkode: 73203...acd

Skrevet

Vi har familebursdag for alle hvert år uavhengig av alder. Også nårvi voksne fyller år:) Kan ikke gå glipp av en anledning til å feire og samles! Vi er ikke så mange altså. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde "barnebursdag" med familien helt til jeg ble 18-19 år. Det er en måte for hele familien å samles. 

Anonymkode: 72e21...4f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har bare mormor og «tanter» her vi bor, eldste fyller femten i morgen og vi inviterer selvfølgelig familien som vanlig da. Ene ungen har bursdag midt i elgjakta, da kommer aldri «tantene» på dagen, men de kommer innom på kake senere. Tror ikke ungene tenker noe over det.

For oss er familiebursdag den viktigste selv om det bare er vi som bor i huset som kommer. 

Anonymkode: 0473f...016

Skrevet

Vi hadde alltid familiebursdag når vi var små, hadde det vel frem konfirmasjon. Tantebarna og fadderbarna mine feires alltid med selskap å jeg reiser alltid så om det er 5 min dit eller 3 timer. 

• Liker 1
Skrevet

Startet med ett års bursdagen og fortsatte helt til poden flyttet for å studere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnas nærmeste tante/onkel/besteforelder bor 12 timer unna med bil. Evt flyreise vil ta ca 4-5 timer ink flybytter og transport til/fra flyplass.

Så mine barn har aldri hatt familiebursdag.

Anonymkode: a1681...91e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst med familiebursdag med besteforeldre, tanter/onkler og søskenbarn, tror vi hadde det frem til vi flyttet hjemmefra. Har også sporadisk feiret familiebursdag som voksne med foreldre, søsken og besteforeldre.

Vi har fortsatt tradisjonen med egne barn og ser ikke for meg at vi slutter med det før de ikke ønsker det mer selv.

Anonymkode: cfcb9...cef

• Liker 1
Skrevet

Vi feirer familiebursdag så lenge de bor hjemme. Bortsett fra farmor og farfar er det stort sett min familie som kommer, det inkluderer to av mine søskenbarn og barnas tremenninger, pluss gammeltante. Tante og onkel på farssiden bor langt borte, men de kommer hvis de "hjemme" på besøk.

Hvis alle kommer er vi 40 stk. Datteren min har bursdag dagen etter kusina, de har feiret sammen noen ganger selv om aldersforskjellen er 5 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vokst opp med dette, og har ikke en gang tenkt på det for mine egne barn. Vi har ikke så mye familie i nærheten heller, så det hadde vært liten vits.

Anonymkode: 0e3a7...93d

AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer til å ha det til de er minst 18. Neste år ville jeg hatt bursdagen en uke tidligere, da bør familien klare å stille opp. 

Anonymkode: c88c3...7f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...