Gå til innhold

Dere m ungdom i hus; hvor mye godteri og usunn mat handler dere inn? Diskusjon med mann!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har alltid det liggende, og er også oppvokst med at det er i skuffer og skap. Vi kan fint åpne en 200 g sjokolade på en lørdag, og det kan være igjen av den en uke senere. 

Anonymkode: fba7d...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Særlig. Dere spiser bare mer av det når dere har det i hus.

Anonymkode: c8d1f...5ca

Nope. 

Spiser ikke mer sjokolade selv om vi har det i hus, like lite som vi spiser mer ris bare fordi det alltid står i skapet. Har ikke det forholdet til godteri. Så fire-for-hundre av sjokoladeplater som ble kjøpt til jul holder også til påske. 

Anonymkode: 6a7d8...02e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper kun inn til helgen. Men det er fordi jeg kan ikke ha det liggende. Og ene barnet er lik meg der, mens det andre kan ha godteri lenge.

Men vi kan ha pizza, burger osv, på hverdager, men vi har sunn mat og, sånn så det blir variert.

Anonymkode: e875e...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 8.47):

Jeg og mannen min har ganske ulikt syn på hvor mye usunne ting det er greit å handle inn og ha i hus. Han er veldig glad i søtt, sjokolade, kaker, is osv og spiser også mye ostepop, tortillachips og potetgull. Jeg er selv ikke noe glad i godteri (søtt) og handler bare slikt i helgene, har en naturlig drive mot å spise bra mat. Jeg elsker riktig nok potetgull, men MÅ ikke ha det hele tiden liksom. Mannen er voksen og bestemmer selv hva han spiser (trener mye så han holder seg slank).

MEN: problemet er at vi har to hjemmeboende barn i tenåara, og jeg er bekymret for de matvanene de nå legger til seg når det "alltid" er noe godt å ta i skapene etter skolen. Datteren min drikker også store glass med O'boy med masse ekstra sukker i etter skolen. jeg ønsker virkelig å gi dem god næring som de trenger for å utvikle seg og prøver å finne på gode alternativer i ukedagene til noe godt og fristende som ikke er usunt. Men jeg er abs ingen fanatiker og kan selv spise usunt når det er helg. Jeg tror imidlertid nesten ikke mannen kan være unnom butikken uten å ta med noe usunt- og det gjelder *alle dager i uka: kake, muffins, is, snacks eller sjokolade. Dette eskalerte i koronaen. I tillegg er han flink å lage mat (noe jeg selvsagt setter stor pris på), og lager pizza, vafler, kaker osv også på hverdager. i tillegg til godteriet føler jeg det blir for mye.

Mulig jeg er vel preget av en litt asketisk barndom der vi kun hadde potetgull, brus og sjokolade på lørdag og det gjennom uka ikke fantes noen ting fristende å snike til seg i skapene. Men samtidig: junk er ikke bra for helsa, psyken og vanene man tillegger seg, og det er jo noe alle vet.. Datteren min påstår at jeg lever i forrige århundre og at "alle" hun kjenner har masse godteri hjemme som barna sniker til seg etter skolen. Har hun rett, eller? (jeg tviler egentlig på det, for vet at iaf to av venninnene har mødre som bannlyser sukker og lever på spesielle dietter som de predikerer om i det uendelige).. Men- er jeg helt bortreist som vil holde junken til helga?

Nylig ble det en stor diskusjon/krangel om dette med alle i familien, og hvor mannen hisset seg opp mot meg fordi han selvsagt føler seg kritisert. Startet med at han hadde laget pizza (det var helt greit nok), men så toppet det med å servere 200 g melkesjokolade på en ukedag, og da falt en kommentar fra meg. Datteren var enig med ham, så klart, i at hyppig servering av godteri er greit, for hun liker det jo. Og han ble skikkelig nedlatende og sa bryskt at hun ikke skulle høre på meg og at det er helt ok med sjokolade og O'boy-glass fordi "det er melkeprodukter" 😫  føler virkelig jeg stanger huet i veggen her.

Har virkelig lyst til at vi skal være gode rollemodeller ift ernæring, men... Kan legge til at vi spiser normalt ellers. det er bare dette ekstra godteriet som alltid er der som plager meg. Shoot!

Anonymkode: 23735...b05

Er barna veldig aktive? Trener de og holder seg slanke som din mann?

Regner jo med de spiser normal mengde sunn mat utenom alt godteriet så det må jo bli mange tomme kalorier i tillegg. 
Et glass oboy om dagen ser jeg forøvrig ikke på som veldig ille. 
Vi har også som regel en form for godteri i hus, men det er ikke fritt frem å forsyne seg av dette som med vanlig mat, de spør alltid først om de kan få. 
Det er jo overhodet ikke bra om barna tillegger seg uvaner som fører til overvekt/fedme og livsstilssykdommer. 

Anonymkode: 31cae...861

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har troen på at det å ha godteri/ søtt tilgjengelig gjør det mindre spennende og fristene, og dermed vil bidra til at barna får et bra forhold til mat. Det å ha et ja/nei forhold til mat, eller skille mellom bra mat og dårlig mat skaper et anstrengt forhold til mat. 

Jeg mener at hvis man er streng på feks godteri og at kun tillater det i helgen, så gir dette en unaturlig sterk lyst etter godteri. Man spiser mer/ føler man må spise til det er tomt, og venter på neste sjanse til å spise mer. Dette fremfor å ha et avslappet forhold til det og vite at hvis man har skikkelig lyst på sjokolade så kan man ta seg en bit. Den går ingen steder, man må ikke spise hele, og det har ingenting å si hvilken dag det er i uka. 

Anonymkode: 0b5e4...612

Det tror jeg også. Sikkert ikke for alle da, men det var sånn for meg. 

Vi hadde godteri i skapet, men det var ikke lov å ta av det. Mamma visste akkurat hva som var der, vi fikk bare på lørdag kveld, eller veldig spesielle anledninger, og hele familien måtte være med og det måtte deles helt likt. 

Men jeg tenkte på godteriet i skapet mange ganger hver eneste dag. Jeg brukte veldig mye tid av barndommen min til å pønske ut måter jeg kunne få tak i godteriet uten å bli avslørt. Da jeg var tenåring sparte jeg alle lommepengene mine for å kjøpe inn store mengder godteri jeg kunne spise når jeg var alene hjemme. Jeg var normalvektig som barn, men straks jeg ble voksen og fikk egne penger, ble hver dag en alene hjemme-fest, og jeg la på meg 10-20 kg bare på det første året etter at jeg flyttet hjemmefra. 

Barndomsvennene mine som hadde fri flyt av saft, nugatti til hverdags og smågodt på en tilfeldig tirsdag, har et mye sunnere forhold til mat nå enn det jeg har. 

Men mamma var overvektig selv. Hun var nok streng for at vi ikke skulle bli som henne, men sånn virka det ikke. Så jeg kan jo ha blitt påvirket av spiseforstyrrelsen hennes like mye som av det strenge godteregimet vi hadde hjemme. 

Anonymkode: 8fe79...33f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som barn var det å bli med i butikken og velge ut lørdagsgodteriet selv en del av opplevelsen. Alt ble spist opp samme kveld, og vi hadde aldri noe liggende i skuffer og skap. Dette ønsker jeg å videreføre til barna mine. 

Godteri er ikke hverdagsmat.

Anonymkode: b66f5...20a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mannen til ts er et perfekt eksempel på hvorfor flertallet i den norske befolkningen er overvektige. Synes han det er greit at barna blir overvektige og får dårlig helse fordi han er barnslig og skal ha «viljen sin»? 

Full sympati til ts i denne saken! 

Vi har lørdagsgodt, men en gang i blant brytes den regelen.  Ingen er blitt «fråtsere» av måtehold her i huset. Brus har vi kun til bursdag, dvs omtrent aldri. Det er en av mine arbeidsoppgaver som mor å gi mine barn de beste forutsetninger for et sunt og bra kosthold nå og videre i livet. 

Anonymkode: 71d94...fcc

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstod jeg det riktig at datteren din tar ekstra sukker i oboy ? 

Hvis ikke så synets jeg at et glass er ok, kanskje jeg hadde tiltatt en skive med sjokoladepålegg også..  Tenåringer forbrenner mer enn oss.

Men godteri og slikt må man vente med til helgen, er noe med å «kose» seg i helgen også. Det forsvinner liksom når man spiser sånt hver dag (i tillegg er det ikke sunt) 

Jeg hadde også handlet inn alternativer, ha alltid frukt tilgjengelig, søtsuget forsvinner etter en banan og appelsin for de fleste. 

så hadde jeg laget en regel med mannen at når han steker vafler, baker etc utenom helg. Så skal det være sunnere alternativ, eks grove vafler. 

Anonymkode: 74dcb...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja en mellomting av dere er greit! Forlvrig kjøper ungdommen ofte godteri og brus selv 

Anonymkode: b03ea...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nope. 

Spiser ikke mer sjokolade selv om vi har det i hus, like lite som vi spiser mer ris bare fordi det alltid står i skapet. Har ikke det forholdet til godteri. Så fire-for-hundre av sjokoladeplater som ble kjøpt til jul holder også til påske. 

Da funker det for deg. Hos meg ville det blitt spist ganske kjapt. Og hjemme hos ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke la sjokolade ligge i skuffen uten å spise det. Mannen min har ikke samme problem, og respekterer min utfordring. Så vi kjøper der vi har planlagt å spise fredag/lørdag når helgen kommer. 

Jeg er 100 % enig med TS og uenig med mannen hennes. 

Anonymkode: 19d70...d06

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klarer fint å ha godteri liggende, men søsteren min som har barn og mann kan ikke det. Alt blir spist opp av de alle sammen med en gang. Hvis man sliter med det er vel det beste å kjøpe godteri kun på lørdager og ikke så mye, sånn at alt blir spist opp på samme dag?

Anonymkode: 5ab5b...d0c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vokst opp med at vi fikk lørdagsgodt og ikke hadde søtsaker og snacks tilgjengelig i ukedagene.

Mannen min er oppvokst med at søtsaker var tilgjengelig hele tiden. Han har alltid slitt med overvekt og har utviklet diabetes type 2 i voksen alder. Han har heldigvis tatt tak og endret livsstil. 

Vi har ikke søtsaker og snacks tilgjengelig hele tiden. Om vi har noe i hus så er det ikke tilgjengelig for barna (begge i barneskolealder). De leter uansett aldri i skuffer og skap og tar ikke noe uten å spørre. 

Vi har alltid lørdagsgodt og snacks på lørdag, og dessert på søndag. Ofte noe godt fredagskvelden også. 
Jeg har troen på å lære barna gode vaner i forhold til kosthold fra de er små. 

Så jeg er helt klart enig med ts. 

Anonymkode: 2f43a...7b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi kjøper som oftest inn til helgen. Kan ha det liggende, men da gjemmer jeg det bort for mann og barn. 

Våre barn er vokst opp med godteri til helgen, i små mengder, nugatti på fredager når de var små og oboy innimellom. Ser at disse vanene har satt seg, selv om vi også kan skeie ut i ukedagene av og til.

Nå jobber de eldste og de bruker lite penger på junk, yngste er midt i puberteten med et voldsomt søtbehov. Hadde vi hatt søtsaker tilgjengelig hadde han ikke klart å stoppe. Mannen og jeg er enig i hvordan vi gjør det.

Anonymkode: f9f93...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da funker det for deg. Hos meg ville det blitt spist ganske kjapt. Og hjemme hos ts.

Jeg svarte ikke TS. Men deg. Som skrev at vi bare spiser mer ved å kjøpe på tilbud. Noe vi ikke gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har egentlig ett "luksusproblem" 😅

Hadde vi kjørt samme stil som dere hadde ingen av oss kommet seg ut dørene 😂😂

Jeg er glad i alt mannen din er glad i, men må holde meg til kun helgene. Legger lett på meg, det samme med samboer. Ser også ut at ene barnet har arvet vår genetikk, så vi må passe på porsjonene, på vanlig mat. Tenk om vi bare kunne spist vanlig mat og vært normalvektige 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Takk for mange svar, nyttig å se ulike tanker om dette. Og fint å se at mange er enige med meg her.. :)

Ja, barna er slanke begge to, men det er nok pga genetikk.. Både jeg og mannen var tynne som barn og er normalvektige voksne. selv har jeg hatt høyt stoffskifte og har kunnet spise hva som helst uten å legge på meg inntil nå i 40-åra da forbrenninga har gått ned litt og jeg er slank men med bilring ;). Nå er ikke dette med kostholdet noe problem for meg som ikke er noe glad i søtt og aldri spiser sjokolade, kaker osv (potetgullet er min akilleshæl, men klarer å begrense meg). men uansett ser det ut til at barna kan ha arvet naturlig anlegg for å være slanke. Heldigvis. De pusser også tennene bra og har aldri hatt hull, og de trener litt begge to.

Men uansett så er det ikke bra for kroppen å innta mye sukker og kalorier. har lest at mange i dag er "tynnfeite", altså ser slanke ut men har mye fett lagret rundt indre organer.. Jeg prøver å servere sunn snacks i tillegg i helgene; grønnsaksfat og bær, og det liker de også. Og mannen lager relativt sunne vafler med havregryn og sukrin, ikke sukker- det skal han faktisk ha ;)

Etter at vi hadde denne krangelen har han heldigvis sagt at jo, vi kan sikkert kutte ned noe på sukkeret.. så jeg håper poenget mitt har nådd gjennom litt denne gangen!! Denne uvanen med å hele tiden kjøpe noe usunt har tatt helt av de siste par årene (i koronaen), var ikke så ille før. så de har jo ikke vokst opp med dette hyppige inntaket av usunt hele veien, heldigvis. Får bare fortsette kampen her. Enig i det noen skrev at jeg kjenner dette er min oppgave som mor, å utstyre dem med sunne vaner til deres eget beste.

Forresten så jeg noen skrev at ved å være restriktiv vil man skape et stort behov hos barna senere. Tror det er veldig individuelt. Har en kollega som er slik, hun fikk knapt et glass saft da hun var liten men spiser nå veldig mye godteri. Mens jeg som kun opplevde godteri i huset på lørdager har ikke fått denne trangen, rett og slett fordi jeg ikke fristes så veldig av godteri, og ikke er så "impulsdrevet" rundt det. Er derimot veldig glad i ordentlig mat og middag og spiser mye, så er vel bare flaks at jeg ikke har dette søtsuget..☺️

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn vokste opp med sukker i alle varianter. Eksen og jeg spiste likegjerne sjokolade og chips på Onsdag som Fredag/Lørdag. Det samme fikk barna om de ville. De er ikke overvektige i det hele tatt og aldri vært det heller. Sunne og friske begge to. Jeg trener ikke, ikke gjort det på snart 40 år og jeg veier 58 kilo og kan lett spise chips og cola daglig.

Jeg skjønner meg ikke på sukkerhysteriet som er til dags. Jeg unner absolutt alle sukker hver dag, kroppen trenger det faktisk. 

Anonymkode: 6665f...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mine barn vokste opp med sukker i alle varianter. Eksen og jeg spiste likegjerne sjokolade og chips på Onsdag som Fredag/Lørdag. Det samme fikk barna om de ville. De er ikke overvektige i det hele tatt og aldri vært det heller. Sunne og friske begge to. Jeg trener ikke, ikke gjort det på snart 40 år og jeg veier 58 kilo og kan lett spise chips og cola daglig.

Jeg skjønner meg ikke på sukkerhysteriet som er til dags. Jeg unner absolutt alle sukker hver dag, kroppen trenger det faktisk. 

Anonymkode: 6665f...3cb

https://nhi.no/kosthold/ernaring/sukkers-helsemessige-betydning/

"Et høyt inntak av sukker tilfører ikke noe kroppen trenger. Tvert imot, det øker risikoen for en rekke tilstander." (NHI).

Her står det at sukker ikke tilfører  kroppen noen positive effekter for helsa, men kan ha negative konsekvenser for en rekke kroppslige utfall, som at kosten ikke blir ernæringsmessig dekkende, øker risiko for fedme, karies og hjerte-karsykdom, da det øker fettstoffene i blodet. inntaket blant yngre er blitt bekymringsmessig høyt, i følge nhi. noen studier viser også økt risk for diabetes.

selv om du har høy forbrenning og ikke anlegg for å bli overvektig av kosten, betyr det ikke at sukker er *bra for helsa di (eller for hvem som helst). det er også negativt for tarmfloraen som igjen kan øke risiko for betennelser.

https://funksjonellmedisin.no/2020/10/kosthold-med-mye-sukker-kan-skade-tarmen-og-oke-risikoen-for-betennelser/

unge i dag ligger over anbefalt nivå av inntak av sukker, og det kan vel vanskelig argumenteres for at det er helt ok å kjøre på med sukker uka igjennom.. (Jeg snakker da om raffinert sukker, som i godteri og kaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan prøve å få barnet til å gå til ernæringsfysiolog .Få det til å lese bøker om sunt kosthold og konsekvensen av usunt kosthold.For eksempel boken Kinastudien.Tidenes mest omfattende ernæringsstudie.

Anonymkode: d23fe...544

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...