AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Del Skrevet 22. mars 2022 Jeg og mannen min har ganske ulikt syn på hvor mye usunne ting det er greit å handle inn og ha i hus. Han er veldig glad i søtt, sjokolade, kaker, is osv og spiser også mye ostepop, tortillachips og potetgull. Jeg er selv ikke noe glad i godteri (søtt) og handler bare slikt i helgene, har en naturlig drive mot å spise bra mat. Jeg elsker riktig nok potetgull, men MÅ ikke ha det hele tiden liksom. Mannen er voksen og bestemmer selv hva han spiser (trener mye så han holder seg slank). MEN: problemet er at vi har to hjemmeboende barn i tenåara, og jeg er bekymret for de matvanene de nå legger til seg når det "alltid" er noe godt å ta i skapene etter skolen. Datteren min drikker også store glass med O'boy med masse ekstra sukker i etter skolen. jeg ønsker virkelig å gi dem god næring som de trenger for å utvikle seg og prøver å finne på gode alternativer i ukedagene til noe godt og fristende som ikke er usunt. Men jeg er abs ingen fanatiker og kan selv spise usunt når det er helg. Jeg tror imidlertid nesten ikke mannen kan være unnom butikken uten å ta med noe usunt- og det gjelder *alle dager i uka: kake, muffins, is, snacks eller sjokolade. Dette eskalerte i koronaen. I tillegg er han flink å lage mat (noe jeg selvsagt setter stor pris på), og lager pizza, vafler, kaker osv også på hverdager. i tillegg til godteriet føler jeg det blir for mye. Mulig jeg er vel preget av en litt asketisk barndom der vi kun hadde potetgull, brus og sjokolade på lørdag og det gjennom uka ikke fantes noen ting fristende å snike til seg i skapene. Men samtidig: junk er ikke bra for helsa, psyken og vanene man tillegger seg, og det er jo noe alle vet.. Datteren min påstår at jeg lever i forrige århundre og at "alle" hun kjenner har masse godteri hjemme som barna sniker til seg etter skolen. Har hun rett, eller? (jeg tviler egentlig på det, for vet at iaf to av venninnene har mødre som bannlyser sukker og lever på spesielle dietter som de predikerer om i det uendelige).. Men- er jeg helt bortreist som vil holde junken til helga? Nylig ble det en stor diskusjon/krangel om dette med alle i familien, og hvor mannen hisset seg opp mot meg fordi han selvsagt føler seg kritisert. Startet med at han hadde laget pizza (det var helt greit nok), men så toppet det med å servere 200 g melkesjokolade på en ukedag, og da falt en kommentar fra meg. Datteren var enig med ham, så klart, i at hyppig servering av godteri er greit, for hun liker det jo. Og han ble skikkelig nedlatende og sa bryskt at hun ikke skulle høre på meg og at det er helt ok med sjokolade og O'boy-glass fordi "det er melkeprodukter" 😫 føler virkelig jeg stanger huet i veggen her. Har virkelig lyst til at vi skal være gode rollemodeller ift ernæring, men... Kan legge til at vi spiser normalt ellers. det er bare dette ekstra godteriet som alltid er der som plager meg. Shoot! Anonymkode: 23735...b05 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #2 Del Skrevet 23. mars 2022 Jeg er enig med deg, men jeg gjør mer som han. Jeg har også barn, tre stykk. Virkelig ikke bra. Håper at verken dine eller mine barn tar denne vanen videre. Hvorfor slutter jeg ikke? Jeg klarer ikke, jeg må ha søtt! Og det nytter ikke å spise uten at barna er tilstede, de legger seg samtidig som oss foreldre og er mye rundt oss. Den yngste legger seg 19 og det er lettere med han. Anonymkode: 64b70...752 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #3 Del Skrevet 23. mars 2022 Er vokst opp med at det alltid var is i fryseren, chips og sjokolade i boden. Men vi fikk ikke lov å forsyne oss fritt. I helgene ble det satt frem. Gjennom uka kunne vi spørre, og fikk som oftest ja med mindre spørsmålet kom for hyppig. Akkurat som at man som voksen kanskje tar noe. Tenker det er en god balanse jeg ønsker å videreføre. Man klarer å ha slikt i huset uten å forsyne seg hele tiden. Og det var også moderasjon da vi først spiste, for det var ikke om å gjøre å kave til seg mest mulig før det var tomt, og en uke til neste lørdag. Anonymkode: 6a7d8...02e 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #4 Del Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er enig med deg, men jeg gjør mer som han. Jeg har også barn, tre stykk. Virkelig ikke bra. Håper at verken dine eller mine barn tar denne vanen videre. Hvorfor slutter jeg ikke? Jeg klarer ikke, jeg må ha søtt! Og det nytter ikke å spise uten at barna er tilstede, de legger seg samtidig som oss foreldre og er mye rundt oss. Den yngste legger seg 19 og det er lettere med han. Anonymkode: 64b70...752 Dine barn har jo allerede sukker avhengighet. Takket være deg. Gratulere. Anonymkode: f5d63...c80 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #5 Del Skrevet 23. mars 2022 Vi har ingenting av sånt i hus. Kjøper kanskje noe til lørdag og søndag, men da sånn at det blir spist opp da og da. Her spises det godteri på lørdag. Litt usunne ting i helga. Barna veit ikke en gang hva som finnes i skapene siden de aldri er å ser etter noe. Eneste de åpner kjøleskapet er hvis de skal lage seg mat eller hente frukt. Forstår virkelig ikke hvorfor man må ha dette i huset. Anonymkode: 6806f...926 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #6 Del Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forstår virkelig ikke hvorfor man må ha dette i huset. Anonymkode: 6806f...926 Sparer mye penger på å handle på tilbud. Sparer mye tid på å la det være en del av ukeshandelen (annenhver uke) Anonymkode: 6a7d8...02e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #7 Del Skrevet 23. mars 2022 Gir han penger til å handle det han vil ha av godteri/chips/brus på lørdager Så prøver vi å unngå det i ukedagene. Jeg er selv veldig svak for både sjokolade og chips, så kan ikke ha noe liggende. Anonymkode: 5d9d5...ed2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #8 Del Skrevet 23. mars 2022 Skjønner frustrasjonen din ts. Man ønsker jo ikke å føre dårlige vaner videre. Jeg synes mannen din gjør barna en bjørnetjeneste. Hvis sukker og fett får flyte fritt blir det livsstilsykdommer og overvekt senere i livet. Grensene for mengde usunn mat flyttes stadig her i Norge, men ingen ønsker vel slike overvektsproblemer som de har i USA. Hjelper ikke å ha høy forbrenning heller, masse sukker gir deg dårlig tarmhelse og gir økt sjans for sykdommer senere i livet. Anonymkode: c8d1f...5ca 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #9 Del Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Dine barn har jo allerede sukker avhengighet. Takket være deg. Gratulere. Anonymkode: f5d63...c80 Takk....? Du sier det som om det er noe jeg har gjort med vilje? Dette er noe jeg har kjempet mot i over 30 år, og fremdeles ikke klart å vinne mot. Anonymkode: 64b70...752 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #10 Del Skrevet 23. mars 2022 Når de ikke har fått gode vaner mtp kosthold fra de var små, så kan du bare glemme det nå. Du får ikke tenåringer til å gå med på å spise godteri en gang i uka. Anonymkode: 5a22b...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #11 Del Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk....? Du sier det som om det er noe jeg har gjort med vilje? Dette er noe jeg har kjempet mot i over 30 år, og fremdeles ikke klart å vinne mot. Anonymkode: 64b70...752 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg er enig med deg, men jeg gjør mer som han. Jeg har også barn, tre stykk. Virkelig ikke bra. Håper at verken dine eller mine barn tar denne vanen videre. Hvorfor slutter jeg ikke? Jeg klarer ikke, jeg må ha søtt! Og det nytter ikke å spise uten at barna er tilstede, de legger seg samtidig som oss foreldre og er mye rundt oss. Den yngste legger seg 19 og det er lettere med han. Anonymkode: 64b70...752 Selvfølgelig kan du spise godteri uten at barna dine ser det! Bare gå i et annet rom når du gjør det! Du kommer bare med unnskyldninger nå, og det er gode grunner til at overvekt og elendig kosthold går i arv. Jeg skjønner TS kjempegodt, 70 % av Norges befolkning er overvektig og barna hennes kommer lett til å bli en del av de statistikken når de drikker store glass med sjokolademelk (og tilsatt ekstra sukker i tillegg????😳) og får pizza og godteri hver eneste dag. Anonymkode: b74ba...bfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #12 Del Skrevet 23. mars 2022 Jeg har troen på at det å ha godteri/ søtt tilgjengelig gjør det mindre spennende og fristene, og dermed vil bidra til at barna får et bra forhold til mat. Det å ha et ja/nei forhold til mat, eller skille mellom bra mat og dårlig mat skaper et anstrengt forhold til mat. Jeg mener at hvis man er streng på feks godteri og at kun tillater det i helgen, så gir dette en unaturlig sterk lyst etter godteri. Man spiser mer/ føler man må spise til det er tomt, og venter på neste sjanse til å spise mer. Dette fremfor å ha et avslappet forhold til det og vite at hvis man har skikkelig lyst på sjokolade så kan man ta seg en bit. Den går ingen steder, man må ikke spise hele, og det har ingenting å si hvilken dag det er i uka. Anonymkode: 0b5e4...612 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #13 Del Skrevet 23. mars 2022 Det er for sent nå. Det er heller ikke farlig å spise sjokolade på en ukedag, utfordringen er mer om det skjer tors-søn og så en ekstra dag til. Vi er litt like her. Jeg legger LETT på meg og får hull bare jeg tenker på en bit sjokolade. I tillegg er hjernen min helt ekstrem på å være fysen på «noe» veldig ofte. Jeg er ikke typen som forsyner meg av større porsjoner eller overspiser, men jeg utvikler dårlige vaner og småavhengigheter på null komma niks når det kommer til koffein og sjokolade. Mannen er mer sånn som bare bestemmer seg for å kutte, og uproblematisk lever på smoothies sv grønnkål. Sønnen vår er nok mer som meg. Ligger noe i skapet får man lyst på, og tenker på det nonstop. For meg og sønnen funker IKKE det å «bare la være», men mannen skjønner ikke det og drar med seg hjem snacks hele tiden. Anonymkode: 4d704...08e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #14 Del Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har troen på at det å ha godteri/ søtt tilgjengelig gjør det mindre spennende og fristene, og dermed vil bidra til at barna får et bra forhold til mat. Det å ha et ja/nei forhold til mat, eller skille mellom bra mat og dårlig mat skaper et anstrengt forhold til mat. Jeg mener at hvis man er streng på feks godteri og at kun tillater det i helgen, så gir dette en unaturlig sterk lyst etter godteri. Man spiser mer/ føler man må spise til det er tomt, og venter på neste sjanse til å spise mer. Dette fremfor å ha et avslappet forhold til det og vite at hvis man har skikkelig lyst på sjokolade så kan man ta seg en bit. Den går ingen steder, man må ikke spise hele, og det har ingenting å si hvilken dag det er i uka. Anonymkode: 0b5e4...612 Aldri skjedd her. Jeg vokste opp sånn (ikke rigid men heller ikke fullt kjør), og det hjalp ingenting på å redusere en helt ekstrem «fysenhet». Jeg har uten å tulle alltid lyst på noe udefinerbart. Og det blir helt intenst mange ganger i uka, tenker på fysenheten seriøst døgnet rundt. Hjernen går bananas, og virkelig ingen tiltak har hjulpet. Anonymkode: 4d704...08e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #15 Del Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Aldri skjedd her. Jeg vokste opp sånn (ikke rigid men heller ikke fullt kjør), og det hjalp ingenting på å redusere en helt ekstrem «fysenhet». Jeg har uten å tulle alltid lyst på noe udefinerbart. Og det blir helt intenst mange ganger i uka, tenker på fysenheten seriøst døgnet rundt. Hjernen går bananas, og virkelig ingen tiltak har hjulpet. Anonymkode: 4d704...08e Individuelle forskjeller finnes det nok alltid. Men jeg vokste som beskrevet over opp slik personen du siterer gjorde. Og vi er tre søsken som har et helt normalt og avslappet forhold til slikt. Anonymkode: 6a7d8...02e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #16 Del Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sparer mye penger på å handle på tilbud. Sparer mye tid på å la det være en del av ukeshandelen (annenhver uke) Anonymkode: 6a7d8...02e Sparer mer på å aldri kjøpe dritt Anonymkode: d5ba3...32b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #17 Del Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sparer mer på å aldri kjøpe dritt Anonymkode: d5ba3...32b Om man ikke kjøper slikt er det vel ganske meningsløst å bidra i akkurat denne tråden? Anonymkode: 6a7d8...02e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #18 Del Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig kan du spise godteri uten at barna dine ser det! Bare gå i et annet rom når du gjør det! Du kommer bare med unnskyldninger nå, og det er gode grunner til at overvekt og elendig kosthold går i arv. Jeg skjønner TS kjempegodt, 70 % av Norges befolkning er overvektig og barna hennes kommer lett til å bli en del av de statistikken når de drikker store glass med sjokolademelk (og tilsatt ekstra sukker i tillegg????😳) og får pizza og godteri hver eneste dag. Anonymkode: b74ba...bfc Det hjelper kjempemasse på folkehelsa å smugspise godteri😂😂😂🤦♀️ Anonymkode: c8d1f...5ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #19 Del Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sparer mye penger på å handle på tilbud. Sparer mye tid på å la det være en del av ukeshandelen (annenhver uke) Anonymkode: 6a7d8...02e Særlig. Dere spiser bare mer av det når dere har det i hus. Anonymkode: c8d1f...5ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 23. mars 2022 #20 Del Skrevet 23. mars 2022 Kjøper på lørdager og spiser tomt. Fordi jeg ikke eier begrensninger på godteri. Kjøper jeg litt spiser jeg litt, kjøper jeg mye spiser jeg mye. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå