AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Jeg begynte i ny jobb i storbyen som nyutdannet i sommer. Er 24 år. Har aldeles gode kollegaer som har vist mye forståelse for at jeg er nyutdannet og uerfaren og som forteller meg at å bli god i en ny jobb tar tid. Opplever at de støtter meg og setter pris på meg. Det er et godt kollegialt fellesskap. Jeg hadde derimot et møte med sjefen hvor jeg ble ganske overrasket over budskapet jeg fikk. Han mente at jeg ikke passet til jobben og påpekte alle mine feil opp igjennom som ny. Istedenfor å bli motivert føler jeg nå bare motløshet og har slitt med å klare å komme meg tilbake til jobb siden. Jeg har selv opplevd at jeg har hatt en stor utvikling i denne jobben, men det har tydeligvis ikke stemt overens med lederens forventninger. Jeg tenker at det må være greit og han har lov å være ærlig. Samtidig som jeg har mistet all motivasjon for å komme tilbake i denne jobben, det er også ærlig. Bakgrunnen for at jeg så umiddelbart følte på motløshet er at jeg selv opplever at jeg har gitt 110% i denne jobben og har ofret blod, svette og tårer. Når jeg får høre at jeg ikke passer inn og bare er en byrde så kjenner jeg at jeg rett og slett er ferdig og må prioritere meg selv. Jeg er i tillegg gravid og har vært sykmeldt grunnet komplikasjoner knyttet til svangerskapet. Nå vurderer jeg å se etter ny jobb med det samme jeg er i svangerskapspermisjon. Samtidig som jeg må jobbe det jeg klarer så fort jeg blir bra igjen under svangerskapet. Hvordan gå tilbake til jobb med stolthet i behold når arbeidsgiver har vært tydelig på at du bare står i veien? Samtidig føler jeg at jeg svikter mine gode kollegaer ved å være så "sta" og bare forsvinne. Er det noen som har tanker om hva som er beste løsning i en slik situasjon? Hvordan få tilbake piffen for arbeidslivet etter dette? Er det jeg som reagerer feil her eller har jeg rett til å bli lei etter en slik samtale og se etter noe annet? Og hvis det viser seg at jeg ikke har noe annet valg enn å vende tilbake til jobben, hvordan takle det mentalt? Anonymkode: 9d582...12a 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Har desverre ingen råd å komme med, men vil bare si at jeg føler med deg.. Jeg var ute for noe lignende for et par mndr siden. Og for å gjøre en lang historie kort; jeg har vært sykemeldt siden.. Anonymkode: 978c6...e80 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Min motivasjon: Man får motstand uansett i arbeidslivet, vær tøff og kontre. Be om konkrete tilbakemeldinger på hva du kunne gjort bedre og begrunnelse for at du ikke fikk denne informasjonen underveis. Og husk at leder ikke er din venn, men motstander. Anonymkode: c8a45...ccd 10 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min motivasjon: Man får motstand uansett i arbeidslivet, vær tøff og kontre. Be om konkrete tilbakemeldinger på hva du kunne gjort bedre og begrunnelse for at du ikke fikk denne informasjonen underveis. Og husk at leder ikke er din venn, men motstander. Anonymkode: c8a45...ccd Hva slags tull er dette? "Husk at leder ikke er din venn, men motstander". Det er helt rett at en leder ikke er din venn, din leder er din leder, din kollega. Det er ingen leder som er din motstander på noe som helst vis. Går du inn i arbeidslivet med den holdningen så kommer du ikke til å stå i den samme jobben i lang tid. Og for å være ærlig, den uttalelsen du kom med må være noe av minst intelligente jeg i all min tid i arbeidslivet har hørt. Anonymkode: 8c57a...646 42 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 Jeg hadde først gått gjennom samtalen en gang til. Det ble sikkert sagt positive ting og. Men slikt drukner automatisk i det som kommer av forbedringspunkter. Så hadde jeg satt pris på at leder var ærlig. Det må jo være mye verre å fortsatt tro alt er bra, mens flere rund en tenker at du er en byrde. Deretter hadde jeg reflektert over hva jeg gjør på jobb, og sett mot hvordan andre arbeider. Du skriver at du gir 110%. Da gjetter jeg på at du gjør feil ting, eller overkompliserer enkle ting. Jeg ser typisk i min jobb at noen har et enormt detaljfokus, i stedet for å løfte blikket og fokusere på det store bildet. Da oppnår man bare å slite seg selv ut, uten å dra sin del av lasset. Samtidig som de sitter med den følelsen av å ha gitt mye, som du nå har. Anonymkode: dd757...657 8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva slags tull er dette? "Husk at leder ikke er din venn, men motstander". Det er helt rett at en leder ikke er din venn, din leder er din leder, din kollega. Det er ingen leder som er din motstander på noe som helst vis. Går du inn i arbeidslivet med den holdningen så kommer du ikke til å stå i den samme jobben i lang tid. Og for å være ærlig, den uttalelsen du kom med må være noe av minst intelligente jeg i all min tid i arbeidslivet har hørt. Anonymkode: 8c57a...646 Det er riktig at leder er din leder, men h*n er ikke din kollega da styrkeforholdet er ujevnt. Og ja, ofte så er leder i praksis din motstander. Det er mange dårlige ledere rundt om kring som blir en hemsko snarere enn en ressurs. Hersketeknikker fungerer uansett ikke på meg. Anonymkode: c8a45...ccd 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 TS, det er ingenting i innlegget ditt som man gi tilbakemelding på. Kort oppsummert, du er nyutdannet, startet i jobben i fjor sommer, gravid, sykemeldt grunnet komplikasjoner med graviditet. Har du vært sykemeldt før graviditeten, hvor langt inn i graviditeten ble du sykemeldt? Anonymkode: 8c57a...646 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 Har vært igjennom akkurat det samme.. bare negativt på negativt på negativt. Dro meg helt ned i kjelleren. Søkte ny jobb og grein av glede den dagen jeg kunne si opp. Anonymkode: 78323...7cd 2 1
Hmmmmmm Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 At du er til bry, er det dine ord eller lederens? Hvis du vet at du har gjort ditt beste under omstendighetene så syns jeg at du skal prøve å tenke at du er i jobb for din egen del. Utnytt situasjonen nå, med å lære at du kun er et menneske med feil ig mangler akkurat som lederen din. Lederen din kan faktisk ta feil av situasjonen. Stå i det en stund til, så kanskje ting endrer seg. Graviditeten din tidlig i jobben, kan også ha provosert en del. Ikke vet jeg 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 Jeg ville bedt om et nytt møte med leder og gått igjennom dette på nytt. Fortell også leder hvordan du har det. Hvis dette ikke fører til en bedring så se deg om etter en ny jobb. Anonymkode: cc027...44f 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er riktig at leder er din leder, men h*n er ikke din kollega da styrkeforholdet er ujevnt. Og ja, ofte så er leder i praksis din motstander. Det er mange dårlige ledere rundt om kring som blir en hemsko snarere enn en ressurs. Hersketeknikker fungerer uansett ikke på meg. Anonymkode: c8a45...ccd Hersketeknikk? Jeg er ikke forundret over at du, med din holdning sprer om deg med slike uttrykk når andre er uenig med deg. Din leder er også din kollega, fra Store norske leksikon: Kollega er en person som er ansatt på samme arbeidsplass som en selv, og som man arbeider sammen med. Anonymkode: 8c57a...646 8
Lovis Fenja Skrevet 22. mars 2022 #12 Skrevet 22. mars 2022 Reagerer på at vedkommende sa at du ikke passer til jobben. Jeg ville ha snakket med kollegene og bedt om helt ærlig tilbakemelding. Hvis de ikke er enige med lederen, ville jeg gitt alt for å motbevise det. Kanskje handler det om helt andre ting, som at småbarnsforeldre er mye hjemme med syke barn el.l. Hadde ikke forundret meg. Jeg tror kanskje det lureste er å bli i denne jobben en stund til og ikke mase med ny jobb når du skal konse om ny baby. Hvis du mistrives når du kommer tilbake etter permisjon, da kan du vurdere hva du skal gjøre. Men for alt du vet har lederen sluttet i jobben innen det. Mye kan skje. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #13 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hersketeknikk? Jeg er ikke forundret over at du, med din holdning sprer om deg med slike uttrykk når andre er uenig med deg. Din leder er også din kollega, fra Store norske leksikon: Kollega er en person som er ansatt på samme arbeidsplass som en selv, og som man arbeider sammen med. Anonymkode: 8c57a...646 I praksis er ikke din leder din kollega nei. Leder kan beordre deg til å gjøre ting, det kan ikke en kollega på samme nivå som deg. Det er en ganske stor forskjell i styrkeforhold. Anonymkode: c8a45...ccd 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #14 Skrevet 22. mars 2022 Hvis dine kollegaer er fornøyde (man merker ofte hvis de synes at man er en byrde) med deg og arbeidet ditt synes jeg det er noe som skurrer. Men så skriver du at du er gravid og sykemeldt. Min første tanke var at kanskje noen synes det er praktisk hvis du sier opp jobben selv? At de ikke har noe på deg til å si deg opp. Spurte du leder om drt blir laget en plan hvor det fremgår hva du ikke er god nok på, hvordan du/dere skal gå frem for å øke kompetanse/effektivitet og hva tidsperspektivet er? Anonymkode: 10fa0...8af 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #15 Skrevet 22. mars 2022 Lovis Fenja skrev (2 minutter siden): Reagerer på at vedkommende sa at du ikke passer til jobben. Jeg ville ha snakket med kollegene og bedt om helt ærlig tilbakemelding. Hvis de ikke er enige med lederen, ville jeg gitt alt for å motbevise det. Kanskje handler det om helt andre ting, som at småbarnsforeldre er mye hjemme med syke barn el.l. Hadde ikke forundret meg. Jeg tror kanskje det lureste er å bli i denne jobben en stund til og ikke mase med ny jobb når du skal konse om ny baby. Hvis du mistrives når du kommer tilbake etter permisjon, da kan du vurdere hva du skal gjøre. Men for alt du vet har lederen sluttet i jobben innen det. Mye kan skje. Enig, ville også forhørt meg med kolleger og bedt om en ærlig tilbakemelding. Hvis de ikke er enige om at man er en byrde, så ville jeg ha tatt en ny samtale med sjefen og bedt om en forklaring på hvorfor h*n mener at man ikke passer til jobben. Anonymkode: c8a45...ccd 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #16 Skrevet 22. mars 2022 Kan det være sjefen ønsker å skvise deg ut siden du er gravid og sykemeldt? Hvis det er ditt førse barn så ser sjefen kanskje for seg masse sykemeldinger, permisjon og dager man må være hjemme med sykt barn. Det er ikke lett å si opp folk i norge, så kanskje sjefen prøver å få deg til å si opp selv? Hele greia hørtes hvertfall rart ut. Anonymkode: 0fb90...2c6 10
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #17 Skrevet 22. mars 2022 Ville bare byttet leder jeg, så følg med når du er i permisjon om det kommer noen spennende utlysninger. Anonymkode: d86fc...064 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #18 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde først gått gjennom samtalen en gang til. Det ble sikkert sagt positive ting og. Men slikt drukner automatisk i det som kommer av forbedringspunkter. Så hadde jeg satt pris på at leder var ærlig. Det må jo være mye verre å fortsatt tro alt er bra, mens flere rund en tenker at du er en byrde. Deretter hadde jeg reflektert over hva jeg gjør på jobb, og sett mot hvordan andre arbeider. Du skriver at du gir 110%. Da gjetter jeg på at du gjør feil ting, eller overkompliserer enkle ting. Jeg ser typisk i min jobb at noen har et enormt detaljfokus, i stedet for å løfte blikket og fokusere på det store bildet. Da oppnår man bare å slite seg selv ut, uten å dra sin del av lasset. Samtidig som de sitter med den følelsen av å ha gitt mye, som du nå har. Anonymkode: dd757...657 Nei, det ble ikke sagt noe positivt. Har aldri fått en positiv tilbakemelding. Jeg opplevde at leder var konstruktiv, men noe vag. Og sa at vi skulle bli enige om at jeg finner meg en annen jobb. Han hadde ikke hastverk og vi kunne gjerne ta denne samtalen igjen om noen år. Men jeg kjenner at jeg ikke vil stå i dette mer. Jeg tenker at det er godt mulig at leder ikke tar feil - jobben er ikke for meg. Og jeg er også glad for at han er ærlig, fordi nå har jeg muligheten til å reflektere over hva jeg vil. Og det jeg vil, er ikke dette. Men tenker samtidig på kollegene mine som jeg "svikter" og ikke får noen forklaring på hvorfor jeg bare forsvinner. Men denne ordner seg kanskje med tiden, føles bare stort akkurat nå. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS, det er ingenting i innlegget ditt som man gi tilbakemelding på. Kort oppsummert, du er nyutdannet, startet i jobben i fjor sommer, gravid, sykemeldt grunnet komplikasjoner med graviditet. Har du vært sykemeldt før graviditeten, hvor langt inn i graviditeten ble du sykemeldt? Anonymkode: 8c57a...646 Jeg har ikke vært sykemeldt før graviditeten nei. Hmmmmmm skrev (2 minutter siden): At du er til bry, er det dine ord eller lederens? Hvis du vet at du har gjort ditt beste under omstendighetene så syns jeg at du skal prøve å tenke at du er i jobb for din egen del. Utnytt situasjonen nå, med å lære at du kun er et menneske med feil ig mangler akkurat som lederen din. Lederen din kan faktisk ta feil av situasjonen. Stå i det en stund til, så kanskje ting endrer seg. Graviditeten din tidlig i jobben, kan også ha provosert en del. Ikke vet jeg Du sier noe der. Har også en liten stemme i hodet som sier akkurat de tingene. Men per dags dato føler jeg det er for vanskelig å gjøre de tankene til en realitet. Føler jeg har fått et lite støkk i stoltheten. Lederen har også en lederstil som virker lite motiverende for meg etter flere observasjoner. Så der er det jo allerede en dårlig match. Men jeg skal absolutt ha det i bakhodet. TS Anonymkode: 9d582...12a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #19 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det ble ikke sagt noe positivt. Har aldri fått en positiv tilbakemelding. Jeg opplevde at leder var konstruktiv, men noe vag. Og sa at vi skulle bli enige om at jeg finner meg en annen jobb. Han hadde ikke hastverk og vi kunne gjerne ta denne samtalen igjen om noen år. Men jeg kjenner at jeg ikke vil stå i dette mer. Jeg tenker at det er godt mulig at leder ikke tar feil - jobben er ikke for meg. Og jeg er også glad for at han er ærlig, fordi nå har jeg muligheten til å reflektere over hva jeg vil. Og det jeg vil, er ikke dette. Men tenker samtidig på kollegene mine som jeg "svikter" og ikke får noen forklaring på hvorfor jeg bare forsvinner. Men denne ordner seg kanskje med tiden, føles bare stort akkurat nå. Jeg har ikke vært sykemeldt før graviditeten nei. Du sier noe der. Har også en liten stemme i hodet som sier akkurat de tingene. Men per dags dato føler jeg det er for vanskelig å gjøre de tankene til en realitet. Føler jeg har fått et lite støkk i stoltheten. Lederen har også en lederstil som virker lite motiverende for meg etter flere observasjoner. Så der er det jo allerede en dårlig match. Men jeg skal absolutt ha det i bakhodet. TS Anonymkode: 9d582...12a Har du kontrakt på fast stilling? Er ikke dette en sær ting "å bli enig om"? Og veldig vagt mtp tidsperspektiv. Hva om du blir drivende god i jobben med mengdetrening osv? Anonymkode: 10fa0...8af 9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #20 Skrevet 22. mars 2022 Først og fremst, fikk du noen konkrete tilbakemeldinger på hva du kan gjøre bedre? Hvis ikke, be om en ny samtale, gjerne sammen med tillitsvalgt eller annen kollega du stoler på. Det er ikke greit at du skal sitte med følelsen av å være en byrde. Jeg ville bedt om å bli sykemeldt videre fram til dette er avklart, og sagt til legen at det er pga sjefen. Såbør det bli tatt tak i. Anonymkode: 23d11...370 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå