Gå til innhold

Hvordan tjene penger uten å føle seg som en bundet slave? Vil bli fri

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når mange arver øker det prisene på boliger, varer og tjenester. Det gjør at resten av oss må jobbe for penger vi egentlig ikke hadde trengt å jobbe for. Når jeg tjener penger finansierer jeg også de som er på toppen av det pyramidespillet jeg er mot. Hvordan kan jeg se annerledes på det? Jeg har klart å spare opp mye penger og kommet meg inn på dette boligmarkedet, men føler meg slem som er her. Får bare dårlig samvittighet når jeg tjener penger. Det kjennes på en måte ut som blodpenger. 

Endret av Majer
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan sette deg inn i hva det vil si å faktisk være en slave? Da vil du trolig ganske enkelt innse at du er velsignet både i et tidsperspektiv og ett verdensperspektiv. Kanskje til og med ett kjønnsperspektiv og etnisitetsperskeptiv. 

Anonymkode: bc2b3...336

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje du kan sette deg inn i hva det vil si å faktisk være en slave? Da vil du trolig ganske enkelt innse at du er velsignet både i et tidsperspektiv og ett verdensperspektiv. Kanskje til og med ett kjønnsperspektiv og etnisitetsperskeptiv. 

Jeg tenker det kommer litt an på øyet som ser. Det kan godt være jeg ikke hadde fått samme jobb som mørk, men samfunnet og jeg selv hadde kanskje heller ikke hatt de samme forventningene. En person som vokser opp i en slum, har naboer med like mye og som ikke har noen andre å sammenligne seg med kan være lykkeligere enn en fattig person i Norge som har tak over hodet. 

Det er mange i Norge som ikke er så heldige som meg. De er kanskje ikkr skoleflinke nok til å klare seg eller har støttende foreldre som har hindret de i å havne på skråplanet, men sånn jeg ser det bidrar mine økonomiske investeringer til å gjøre livene deres enda verre. Staten får inn litt mer penger av meg enn de bruker, men samtidig gjør jeg ting dyrere for de som har mindre.

Anonymkode: d551d...ae2

Skrevet

Skulle ikke være anonym.

Skrevet

Om du føler slik på det kan du hjelpe på andre arenaer, eller slutte med det du gjør

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (17 timer siden):

Når mange arver øker det prisene på boliger, varer og tjenester. Det gjør at resten av oss må jobbe for penger vi egentlig ikke hadde trengt å jobbe for. Når jeg tjener penger finansierer jeg også de som er på toppen av det pyramidespillet jeg er mot. Hvordan kan jeg se annerledes på det? Jeg har klart å spare opp mye penger og kommet meg inn på dette boligmarkedet, men føler meg slem som er her. Får bare dårlig samvittighet når jeg tjener penger. Det kjennes på en måte ut som blodpenger. 

Jeg tror du trenger et grunnkurs i økonomi og noen å prate med. Helst noen med en sofa på kontoret sitt og lang utdannelse. 

Anonymkode: 503f3...719

Skrevet

Hva med å leve av utleie? Man kan tjene seg temmelig rik på det hvis man har gode boliger å leie ut.

AnonymBruker
Skrevet

Da må du nok investere... Investere i eiendom, aksjer, kryptovaluta, eller mine kryptovaluta.

Anonymkode: 4d9dc...a98

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror du trenger et grunnkurs i økonomi og noen å prate med. Helst noen med en sofa på kontoret sitt og lang utdannelse. 

Anonymkode: 503f3...719

Jeg kjenner mange psykologer og har økonomiemner på masternivå😂

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da må du nok investere... Investere i eiendom, aksjer, kryptovaluta, eller mine kryptovaluta.

Anonymkode: 4d9dc...a98

Jeg tenker det er få måter å tjene penger på uten å ha veldig dårlig samvittighet. Grundervirksomhet er vel det beste, men aksjer og valuta er ikke det verste i verden heller.

Tvillingsjel skrev (7 timer siden):

Hva med å leve av utleie? Man kan tjene seg temmelig rik på det hvis man har gode boliger å leie ut.

Jeg får dårlig samvittighet av det.

Endret av Majer
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Majer said:

Hvorfor får du det? Du kan jo leie ut og være en snill utleier med lave priser. Men riktige leietakere som ikke tar hele hånden din kan det kjennes veldig tilfredsstillende ut.

AnonymBruker
Skrevet

Derfor har jeg og samboer startet et eiendomsselskap og vi driver med utleie. Er 30 år ig tjener allerede 875.000kr på bare utleie-inntekter uten vår egen lønn. Familien min holdt på med det samme, og det fikk jeg tidlig vite at jeg også burde starte med.. Fikk kunnskapen derfor inn med morsmelka😎

Skal kjøpte vårt 4 hus idag, og da vil vi få ytterligere 45.000kr i leieinntekter. 

Det krever beinhard jobbing og masse sparing! Jobber fra før som vernepleier, men ser for meg p gå ned til 50% stilling innen 5 år! 

Alle kan!😊❤️

Anonymkode: 156da...80c

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Derfor har jeg og samboer startet et eiendomsselskap og vi driver med utleie. Er 30 år ig tjener allerede 875.000kr på bare utleie-inntekter uten vår egen lønn. Familien min holdt på med det samme, og det fikk jeg tidlig vite at jeg også burde starte med.. Fikk kunnskapen derfor inn med morsmelka😎

Skal kjøpte vårt 4 hus idag, og da vil vi få ytterligere 45.000kr i leieinntekter. 

Det krever beinhard jobbing og masse sparing! Jobber fra før som vernepleier, men ser for meg p gå ned til 50% stilling innen 5 år! 

Alle kan!😊❤️

Utrolig kynisk og frekt.

Anonymkode: 1d08a...8da

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (29 minutter siden):

Jeg kjenner mange psykologer og har økonomiemner på masternivå😂

Jeg tenker det er få måter å tjene penger på uten å ha dårlig samvittighet. Grundervirksomhet, valuta og aksjer er vel noen

Hvordan er det å tjene penger på aksjer og valuta fritt for dårlig samvittighet? Det er jo ren kapitalisme og det er jo overhodet ikke til gavn for andre enn de som er i gamet. 

Anonymkode: a15b9...9cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er det å tjene penger på aksjer og valuta fritt for dårlig samvittighet? Det er jo ren kapitalisme og det er jo overhodet ikke til gavn for andre enn de som er i gamet. 

Anonymkode: a15b9...9cb

Det er ikke helt bra, men det er bedre enn å kjøpe opp eiendom. Jeg hadde hatt dårlig samvittighet, men det er bedre enn et par andre onder

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle kan!😊❤️

Det er jo ikke bra.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor får du det? Du kan jo leie ut og være en snill utleier med lave priser. Men riktige leietakere som ikke tar hele hånden din kan det kjennes veldig tilfredsstillende ut.

Man skaper dyrere boligpriser for helt uskyldige mennesker.

Gjest brødskalle
Skrevet

Vet ikke om dette er tiden for å investere noe sted. Personlig har jeg midlertidig trukket ut flere av mine investeringer. Vi går muligens inn i en periode som vil være hard økonomisk. Hvem vet, kanskje vil boligmarkedet rammes om folk får dårligere råd. Vi vet at mange nordmenn allerede ikke vil klare en liten økning i renter. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/GGrX8Q/undersoekelse-mange-nordmenn-faar-troebbel-ved-rentehopp

For å ikke snakke om hva som kan skje om en massiv de-dollarization skjer. 

Når det er sagt, hvorfor bolig og ikke aksjer?

Når det er sagt når det er sagt, så er det ironisk slik at dersom du vil endre samfunnet så må du dyppe tærne i ondskapen. Hva menes med det. Jo, de som har mest makt i samfunnet er de som har mest penger. Har du noen milliarder kan du få innflytelse i media og i reklame. Du kan fronte verdier og meninger du mener er viktige, og gjøre dem hørt av mange flere. Om du eier en stor avis, så kan du få flere artikler og nyhetssaker du fronter, publisert. Du kan sponse tvspill med verdier du liker, tvserier osv. I sum kan du få enorm innflytelse på samfunnet med mye penger. Makt til å faktisk endre hva og hvordan folk tenker som resultat av all den massen av informasjon og verdier du utsetter dem for. Du kan endre hva folk oppfatter som riktig og normalt til en stor grad.

På samme måte kan du kjøpe bedrifter, eiendommer osv og diktere hva som får utvikle seg og hva som må bort. Kjøper du opp mye eiendommer på små steder, kan du mer eller mindre diktere hvem som får lov å kjøpe eiendommene og utvikle sine bedrifter der. Du kan putte penger i bedrifter du ønsker skal starte opp og være dominerende. 

Dersom du skal genuint gjøre en endring i verden, må du spille det skitne kapitalistiske spillet for å komme på topp der du har genuin makt. Enn så lenge vil alle små handlinger som for eks å boikotte boligmarkedet, ha ubetydelig effekt

Og den slags...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Utrolig kynisk og frekt.

Anonymkode: 1d08a...8da

Hvorfor er d frekt å leie ut bolig til folk som trenger bolig?

Anonymkode: 620db...d9a

• Liker 3
Gjest brødskalle
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er d frekt å leie ut bolig til folk som trenger bolig?

Anonymkode: 620db...d9a

Tanken er vel at dess flere hushaier som kjøper opp boliger, dess mer press på boligmarkdet. La oss gjøre et forenklet eksempel. Si at ingen kjøpte opp boliger for å leie ut. Det ville betydd at det ville vært veldig mange boliger til salgs til privatpersoner. Det betyr at det ville vært mindre etterspørsel = lavere pris på bolig

Det vil si at man kanskje kunne kjøpe bolig til 1 million (helt tilfeldig eksempelpris). Men slik ting er nå, er kanskje den billigste aktuelle boligen på 2.5 mill. Det betyr at mange må leie istedetfor å eie. Folk som har helt ordinær jobb og helt ok forbruk. De som har mye penger, nok til å investere, kan kjøpe opp. Mens de som har normal mengde penger er tvunget til å leie. Rike blir rikere, normal mengde penger folk forblir normalt mengde penger folk eller kanskje til og med mindre normal mengde penger folk fordi boligutgiftene er kunstig høye

Så kan man jo diskutere om det er riktig eller ikke. Men en ting er sikkert, man kjøper ikke boliger til utleie for å være samaritaner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...