Gå til innhold

Dødsannonse publiseres etter begravelsen - hvordan tolke det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En barndomsvenninne (ikke lenger nær) har mistet en forelder. Selv om vi ikke lenger er nære, hadde jeg tenkt å gå i begravelsen. 

Men nå ser jeg at dødsannonsen ikke vil bli publisert før etter begravelsen. 

Hvordan skal det tolkes? Jeg tenker det betyr at familien ikke vil ha "gjester" der, altså andre enn de har invitert til seremonien. 

Jeg har fått vite begravelsesdatoen på annen måte enn direkte fra familien. 

Kan jeg likevel delta? 

Anonymkode: 44346...f3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, da ønsker de en privat begravelse. 

Anonymkode: 7595b...f71

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Kjente du den avdøde godt da du var yngre, var du nær hennes familie altså? Isåfall kan det være passende å gå uansett, tenker jeg. Hvis ikke, ville jeg nok ikke ha gått ettersom det vanligvis betyr at de ønsker en liten forsamling av kun dem som har fått beskjed. 

Anonymkode: 0fe0b...7bf

• Liker 2
Skrevet

Når annonsen ikke kommer på trykk før etter begravelsen så betyr det at de ønsker at kun inviterte deltar i seremonien.

Send henne en kondolansehilsen.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Tolker det som lukket begravelse. Kun inviterte.

Anonymkode: 3f896...202

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En barndomsvenninne (ikke lenger nær) har mistet en forelder. Selv om vi ikke lenger er nære, hadde jeg tenkt å gå i begravelsen. 

Hvordan skal det tolkes? Jeg tenker det betyr at familien ikke vil ha "gjester" der, altså andre enn de har invitert til seremonien. 

Kan jeg likevel delta? 

du mener det sikkert godt. 

men i en sånn situasjon orker de sannsynligvis null og niks andre mennesker til stede. 

Anonymkode: 51824...f27

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ville tolket det som at begravelsen er lukket og at kun de nærmeste er invitert. Jeg syns ikke du skal trenge deg på

Anonymkode: 62b64...022

• Liker 4
Skrevet

Ser at folk "ville ha tolket". Dette er ikke et tolkningsspørsmål - hvis de ikke annonserer begravelsen, er den kun for familien og spesielt inviterte.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da er det kun inviterte som er velkomne.

Anonymkode: 0a019...955

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke blitt informert direkte. Begravelsen er ikke annonsert. 

Da drar du ikke i begravelsen. 

Anonymkode: 409c7...970

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det sånn da mamma døde. Annonsen kom i avisen dagen etter bisettelsen. Det var sånn mamma ville ha det, kun barn, svigerbarn, barnebarn og oldebarn. Det var hennes siste ønske og det ble oppfylt. 
Vi hadde også en svært kort bisettelse med kun røde roser vi la på kisten. Alt etter hennes ønske.

Vi etterlatte ville heller ikke ha andre i bisettelsen, vi ville være alene. Det er det disse annonsene betyr.

Anonymkode: 20fca...e8b

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan jeg likevel delta? 

Du kan delta, men det virker ganske tonedøvt siden de åpenbart ønsker en privat seremoni. Hvis det er viktig for deg å gjøre noe for å vise medfølelse så gjør det på en annen måte, f.eks gjennom et kort eller blomster eller noe.

Anonymkode: 12470...09b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...