Gå til innhold

«Det er så vanskelig, det der med voldtekt»

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Voldtekt ER vanskelig, fordi det ofte bare er ord mot ord. Vi kan ikke senke rettsvernet i voldtektssaker. 

Jeg tror dessuten det ekstreme fokuset på at voldtekt er så grusomt gjør ting verre. At voldtekt liksom skal være det verste en kvinne kan oppleve, er jo et tegn på at vi som samfunn mener at en kvinnes viktigste verdi er seksualiteten hennes, og at ved voldtekt blir hun "ødelagt". Det er akkurat det samme synes man hadde før i tida (og i andre, kvinnefiendtlige kulturer), bare pakka inn som omsorg.

Å bli voldtatt er selvfølgelig ikke gøy å oppleve, men jeg går ikke med på at det skal være så mye verre enn andre overgrep/krenkelser man kan bli utsatt for. 

Ja, har blitt voldtatt selv. Det var noe dritt der og da, men har aldri tenkt på at det skulle være noe som gjorde meg "ødelagt" eller gi meg traumer av noe slag. Personlig var jeg over det etter noen dager, og tenker sjelden på det mer.

Anonymkode: 5861b...17c

Jeg er (åpenbart) en mann, men har ofte tenkt det du skriver nettopp her; At en del situasjoner knyttet til dårlige seksuelle opplevelser og voldtekt nesten blir "dyrket" til å bli noe større enn det er/var. Jeg har opplevd mye rart i min ungdom - en del ting relativt ugreit isolert sett (kvinner som tok bilder av meg naken, prøvde å ha sex med meg når jeg sov osv), men jeg har aldri dvelt noe videre med det.

Om de som gjorde disse tingene tenker jeg også at de ikke var overgripere.. men tullinger (som meg i den alderen) som var ruset og gjorde ting uten å tenke for mye over det i situasjonen. Jeg er har ingenting usagt mot noen etter slike episoder og tok alltid et unnskyld for et unnskyld i etterkant. Tilsvarende opplevde jeg også at andre lot det være med et unnskyld når jeg gikk for langt i noen tilfeller.

PS: Nå sier jeg ikke din voldtekt var "uskyldig" altså og sammenligner ikke mine opplevelser med det du har opplevd.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, nisselue said:

Ja, jeg skjønner det problemet men man hjelper ikke saken ved at man kaller anklagede for overgripere. Da misbruker man statistikkene og tallene og ofrenes og uskyldiges lidelse - og det får kampen til å se ut som man må jukse for å ha en sak.

Mens du ikke har noe som backer opp under det du prøver å insinuere.

Anonymkode: fa3ca...9f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Å påstå at det holder å lære jenter å si nei er victim blaming på et høyt nivå og viser at du ikke kan nok om emnet.

Jeg har ikke noe sted hevdet det er nok å si nei.

Hva jeg sier er at vi må bevisstgjøre jenter så de vet når grensene deres blir brutt. Det finnes ingen mekanisme, det være seg sosialt eller juridisk som kan hjelpe å hindre overgrep, hvis man ikke i seg selv er i stand til å avdekke at man har vært utsatt for noe uønsket. (Det er dette som gjør Grooming så mye mye værre enn voldtekt.)

"Tungpult"  og "sjøstjerne" er begreper på jenter "som bare ligger der". Hvorfor fortsetter du å ha sex da når du ikke vet om hun liker det eller ikke? 

Fordi det er ganske mange kvinner som trenger langt forspill og mye oppmerksomhet for å bli varm, og droppe hemninger. Mange sliter med å droppe hemninger helt. Mange kvinner er så vant med at sex kun handler om å bli tilfredsstilt, at de ikke har noen sexuelt språk for deltagelse.

Samtykkepraten må inn allerede i barnehagen.

Enig. Hvilket var mitt orginale poeng.

Fordi dette endrer traumeresponsene.

Veldig mange er dessverre fullt klar over at de voldtar. De vet de kommer unna med det, hvordan de skal gjøre det for å komme unna med det og de bryr seg ikke.

Vi må anerkjenne at disse menneskene finnes. Stoppe de før de ender opp med å ha 20-50 ofre bak seg, som ikke kjenner hverandre og ikke tør å anmelde. Samfunnet har et ansvar. 

Det er ingen som er i tvil om at disse finnes. ALLE ønsker å ta disse.

Problemstillingen er at dette er en liten gruppe, og nå gjør vi ALT om til voldtekt, uavhengig av nivå, årsakssetting og foranledning. Hvilket fører til at mulighetsrommet for å bli kvitt disse blir mindre, ikke større.

Men jeg tror ikke denne katten er mulig å få tilbake i sekken, så la oss begynne med samtykkesamtalen i barnehagen, la oss starte en ny seksuell revolusjon der vi i større grad vokaliserer hva vi ønsker og vi føler oss trygg i våre seksualitet:

Når de sakene som oppstår på grunn av kommunikasjonsproblemer og sosiale hemningene og forventninger blir færre, står sakene med predatorer klarere frem. 

Kansje det da blir lettere å ta kampen med å anmelde.

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Mens du ikke har noe som backer opp under det du prøver å insinuere.

Det enkleste eksempelet må vel være i denne tråden da noen skrev "Når 0,8% av overgripere blir dømt" som altså ikke er hva artikkelen sier i det hele tatt da den sier at "Voldtektssaker som ender med domfellelse er på 0,8 prosent". Dette er ikke en uvanlig retorikk og en som jeg mener skader saken mer enn den hjelper. Ei heller forstår jeg hvorfor man vil misrepresentere noe som i utgangspunktet går i ens favør likevel. Da fremstår det bare som om ting ikke egentlig går i ens favør om man ikke jukser med statistikken. Altså, man skader sin egen sak.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gutter og menn må snart forstå at det ikke heter "nei betyr nei". Det heter "alt som ikke er et entusiastisk ja, er et nei". 

En fin måte å sjekke samtykke på er at den som er den aktive part (oftest mannen) tar et lite skritt tilbake, og ser om den andre parten tar initiativ til å fortsette. Om dama er redd så kan hun oppleve at kroppen fryser og ikke kan si nei, men hun vil aldri ta initiativ til å fortsette. 

Alternativt bare spør. Dersom "stemningen" forsvinner av å få bekreftet samtykke, kan ikke stemningen ha vært særlig bra i utgangspunktet..

Anonymkode: 3d9f6...c91

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gutter og menn må snart forstå at det ikke heter "nei betyr nei". Det heter "alt som ikke er et entusiastisk ja, er et nei". 

En fin måte å sjekke samtykke på er at den som er den aktive part (oftest mannen) tar et lite skritt tilbake, og ser om den andre parten tar initiativ til å fortsette. Om dama er redd så kan hun oppleve at kroppen fryser og ikke kan si nei, men hun vil aldri ta initiativ til å fortsette. 

Alternativt bare spør. Dersom "stemningen" forsvinner av å få bekreftet samtykke, kan ikke stemningen ha vært særlig bra i utgangspunktet..

Det er gode råd i noen tilfeller, men i hovedsak, er det ubrukelig.

Dette krever bevissthet i gjerningsøyeblikket, og det er en grunn til at flesteparten av voldtekter er festvoldtekter mellom bekjente.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ingen som har argumentert for det heller. Hva er argumentet ditt her? At fordi en liten prosent av anmeldelsene er falske, så er hele diskusjonen uten mening?

Er det det samme argumentet du ville brukt om tyveri? Siden enkelte driver med forsikringssvindel så burde ikke politiet bruke ressurser på resten?

Hver eneste gang voldtekt blir diskutert tar det få minutter før noen prøver seg på en avsporing pga av falske anmeldelser. 

Anonymkode: 96ca3...5da

Igjen: hva burde man gjøre? Om det blir så enkelt som at anmeldelse er lik domfellelse, så vil selvsagt falske anmeldelser øke og det samme med uriktige domfellelser.

Anonymkode: f98a7...5d7

AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (53 minutter siden):

Det er gode råd i noen tilfeller, men i hovedsak, er det ubrukelig.

Dette krever bevissthet i gjerningsøyeblikket, og det er en grunn til at flesteparten av voldtekter er festvoldtekter mellom bekjente.

Usikker på hva du mener. Den som er bevisstløs er jo ikke den som er overgriperen. Man må være bevisst på ett eller annet nivå for å voldta. Vil tro det er få tilfeller at noen voldtar når de er så fulle at de ikke vet hva de gjør. Da vil de nok heller ikke få den opp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er vel og politiet elendige på å etterforske sånne saker. Jeg ble regelmessig voldtatt av min far, fra jeg var 5 år. Anmeldte dette da jeg var voksen, og forklarte til politiet at min mor hadde og vært fullstendig klar over hva min far gjorde, og sett skadene han påførte meg grunnet voldtektene. Men hva gjorde politiet, de bare henla saken, og hadde ikke engang min mor eller far inne til avhør. 

Jeg ble og voldtatt av min bestekompis da jeg var 17 år, han var den første jeg fortalte om voldtektene, og jeg bare gråt og gråt kraftig, han tok av meg buksa og trusa, og startet å ha samleie med meg, jeg gråt kraftig hele tiden. Han ble kjapt ferdig, jeg kledde på meg og dro. Men det tok noen år før jeg så på det som voldtekt. For jeg tok på meg skylden, siden jeg ikke hadde sagt nei, og siden jeg ikke hadde kjempet. Dette anmeldte jeg aldri, både fordi saken hadde blitt henlagt, men jeg tar nok litt av skylden for det. Selv om jeg burde ikke det.

Anonymkode: 86aa9...f39

• Hjerte 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du synes 20 000 voldtekter i året, hvor 0,8% blir dømt, er et tall vi kan leve med? Husk at overgrepsmottakene har andre tall enn politiet. 

Å ikke skjønne det rett etterpå er en traumerespons. Det er naturlig. 

Det er derfor det tar tid å innse at det var en voldtekt. Det er kroppens måte å overleve på. Vi må tro de som bruker tid til å innse hva som har skjedd. For det er helt naturlig. 

Anonymkode: eaea7...7f0

Nettopp. Mange overgrepsofre er i sjokk, og i sjokk kan ingen tenke.

I tillegg må vi ta høyde for at en del, for eksempel barn, ikke vet at det de opplever er ulovlig og overgrep. Det kommer ofte mange år senere.

For å ikke snakke om at de aller fleste overgrepsofre skylder på seg selv. De skammer seg, føler seg skitne og ekle, og klandrer seg selv for at de ikke forstod, ikke sa ifra og lot bevisene gå til spille.

Overgrep er et traume. Vi trenger mye mer bevisstgjøring , og flere kompetente profesjonelle som kan dette og vet hvilke skader overgrepsofre ofte sitter med. Det er noen som er helt uvurderlige og virkelig gjør en god jobb. Der har jeg vært utrolig heldig, både med advokat og de i politiet jeg har vært i kontakt med.

Men jeg vil anta at det er en god del profesjonelle som ikke skulle vært nettopp det, da de mangler kunnskaper og viderefører victimblaming.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Så du har ett eksempel på at en dame ble dømt til å betale 350 000 kroner pga av en falsk voldtektsanklage.. så derfor er der greit at bare 0,8 prosent av voldtekter ender med domfellelse?

Det er ikke godt nokk at menn får erstatning mens kvinner blir voldtatt og får ingenting?

Ironien er at de som skriker om at menn ikke dømmes er de samme som konsekvent bruker overgriper om menn og nekter å ta innover seg at kvinner også voldtar. Ironisk ikke sant?

Anonymkode: 763de...864

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
nisselue skrev (3 timer siden):

0,8% av anklagede. Det er ikke det samme som overgripere, og er nettopp det jeg påpekte. Kommer vi dithen at en anklage er lik skyldig i lovens øyne, da går det ut over alle.

Helt riktig, og bare forestill deg at disse menneskene skal behandle din og min rettssikkerhet. Nyfeminisme er farlig, sex blir likt prostitusjon med kontraktsinngåelse hvis nyfeministiske kvinner får medhold i sitt syn. Det er kvinner her inne som mener at enkelte menn må ofres fordi det er så mange ofre som ikke har fått rettferdighet....  Selve rettsprinsippet bygger på at det er bedre at 9/10 skyldige går fri enn at 1 uskyldig blir dømt. Dette er under angrep, og det er skremmende. Så er det jo dette med at de ikke klarer å lese statistikk og ikke har forståelse for tall rent generelt. 

Anonymkode: 16046...e04

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Usikker på hva du mener. Den som er bevisstløs er jo ikke den som er overgriperen. Man må være bevisst på ett eller annet nivå for å voldta. Vil tro det er få tilfeller at noen voldtar når de er så fulle at de ikke vet hva de gjør. Da vil de nok heller ikke få den opp. 

Tro meg, det er ikke nødvendigvis noen kobling mellom benderen min og min mentale bevissthet. Det er en myte at menn alltid blir impotent av alkohol.

Og min dømmekraft til å vurdere konsekvenser og situasjoner forsvinner lenge før blackout. 

Jeg har kommet ut av alkoholblackout MENS  jeg hadde sex. (Men da var det hun som hadde skjenkt meg)

Anonymkode: b9f8f...782

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er vel og politiet elendige på å etterforske sånne saker. Jeg ble regelmessig voldtatt av min far, fra jeg var 5 år. Anmeldte dette da jeg var voksen, og forklarte til politiet at min mor hadde og vært fullstendig klar over hva min far gjorde, og sett skadene han påførte meg grunnet voldtektene. Men hva gjorde politiet, de bare henla saken, og hadde ikke engang min mor eller far inne til avhør. 

Jeg ble og voldtatt av min bestekompis da jeg var 17 år, han var den første jeg fortalte om voldtektene, og jeg bare gråt og gråt kraftig, han tok av meg buksa og trusa, og startet å ha samleie med meg, jeg gråt kraftig hele tiden. Han ble kjapt ferdig, jeg kledde på meg og dro. Men det tok noen år før jeg så på det som voldtekt. For jeg tok på meg skylden, siden jeg ikke hadde sagt nei, og siden jeg ikke hadde kjempet. Dette anmeldte jeg aldri, både fordi saken hadde blitt henlagt, men jeg tar nok litt av skylden for det. Selv om jeg burde ikke det.

Anonymkode: 86aa9...f39

Rett og slett forkastelig måte du ble møtt på. Kjenner jeg blir sint, og samtidig bekymret for de som velger å anmelde. Utrolig slett arbeid av politiet. Var foreldelse årsaken? ❤️

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Helt riktig, og bare forestill deg at disse menneskene skal behandle din og min rettssikkerhet. Nyfeminisme er farlig, sex blir likt prostitusjon med kontraktsinngåelse hvis nyfeministiske kvinner får medhold i sitt syn. Det er kvinner her inne som mener at enkelte menn må ofres fordi det er så mange ofre som ikke har fått rettferdighet....  Selve rettsprinsippet bygger på at det er bedre at 9/10 skyldige går fri enn at 1 uskyldig blir dømt. Dette er under angrep, og det er skremmende. Så er det jo dette med at de ikke klarer å lese statistikk og ikke har forståelse for tall rent generelt. 

Anonymkode: 16046...e04

Rettsprinsippet bygger på heller 99 fri enn 1 uskyldig dømt.

Hva med ofrene? Hva med rettssikkerheten til ofrene i de 99 tilfellene den skyldige går fri?

Men det er kanskje ikke så viktig for rettsvesenet? 

• Liker 3
Annonse
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har kommet ut av alkoholblackout MENS  jeg hadde sex. (Men da var det hun som hadde skjenkt meg)

Anonymkode: b9f8f...782

Så en defacto voldtekt altså.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Helt ærlig så tror jeg ikke det der stemmer. Jeg tror en stor andel menn bryr seg først og fremst om egen nytelse, om de tramper over noen grenser på veien så kjenner de ikke så mye på det. Hadde de virkelig brydd seg så hadde de vært mer opptatt av å forsikre seg om at det er frivillig og entusiastisk samtykke. I stedet er det ofte "nei betyr ja om jeg maser/presser litt".

Anonymkode: ce0f1...939

Nå er nok menn som begår voldtekter en veldig, veldig liten andel av gruppen så jeg tror ikke det er noen god antagelse. 

• Liker 1
Skrevet
nisselue skrev (8 timer siden):

Det enkleste eksempelet må vel være i denne tråden da noen skrev "Når 0,8% av overgripere blir dømt" som altså ikke er hva artikkelen sier i det hele tatt da den sier at "Voldtektssaker som ender med domfellelse er på 0,8 prosent". Dette er ikke en uvanlig retorikk og en som jeg mener skader saken mer enn den hjelper. Ei heller forstår jeg hvorfor man vil misrepresentere noe som i utgangspunktet går i ens favør likevel. Da fremstår det bare som om ting ikke egentlig går i ens favør om man ikke jukser med statistikken. Altså, man skader sin egen sak.

Tallet 0,8% er i seg selv en vanskelig størrelse når det, som du sier, ikke er snakk om andelen anklagede som går fri, men andelen dømte av det som i veldig stor grad fremstår som en teoretisk størrelse en har anslått men har ganske begrenset kunnskap om. Dette innen et kraftig politisert tema der påstander gjentas, men originalkildene ofte er temmelig vanskelig å spore opp og fremstår mindre klare enn påstandene som bygger på dem. 

Jeg er litt redd for at hele voldtektsdebatten skades av å ha blitt såpass politisert at en i liten grad klarer å ta innover seg hele bildet. Det finnes helt sikkert forbedringspotensiale når det gjelder etterforskning og lovverk, men jeg tror nok de fleste ønsker betraktelig kjøligere hoder til å gjøre endringene enn de som gjerne engasjerer seg sterkest. Problemet er bare at temaet er så betent at de mer moderate helst holder seg utenfor å til nød snakker om rettsvern. Få offentlige personer ønsker nok å være slemmingen som forklarer hvorfor antrekk og adferd hos offeret er nyttig for en etterforskning, at å etterforske heller enn å "tro på" ikke er det samme som å si at noen lyver eller at det virker uklart hvor mange av de som "opplever" seg voldtatt i ettertid som reelt sett er blitt utsatt for en voldtekt, uten at det nødvendigvis gjør situasjonen noe mindre tragisk.

Legger ved en artikkel om (det jeg antar er) tilsvarende tall som i alle fall var en øyeåpner for meg for noen år siden om hva som gjerne ligger i slike tall:

https://www.politiforum.no/fagartikler-nyttig/nye-perspektiver-i-voldtektsdebatten/122875

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
herzeleid skrev (2 timer siden):

Nå er nok menn som begår voldtekter en veldig, veldig liten andel av gruppen så jeg tror ikke det er noen god antagelse. 

En veldig, veldig liten andel? Overgrep er ikke akkurat sjeldent. Det er ikke slik at det bare finnes en liten andel overgripere. (Jeg sier overgripere, da både menn og kvinner kan være overgripere).

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...