Gå til innhold

Borettslag og vasking av klær på natta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Basert på hva mange her inne skriver lurer jeg på om dere har alle maskiner og ladere i ett rom, og sitter og passer på mens det er på... 

Det har jeg rett og slett ikke tid til. 

Anonymkode: 6ca79...67f

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette går an å misforstås så forferdelig som du gjør. 

Anonymkode: 47107...d31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette går an å misforstås så forferdelig som du gjør. 

Hva er misforstått?

Vanlige årsaker til brann er feil på elanlegget, skjøteledninger, underdimensjonerte elektriske apparater, støv i avtreksvifter, skader på ledninger, elektriske ovner..

Tar du sikringen om natta? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er misforstått?

Vanlige årsaker til brann er feil på elanlegget, skjøteledninger, underdimensjonerte elektriske apparater, støv i avtreksvifter, skader på ledninger, elektriske ovner..

Tar du sikringen om natta? 

………. Aiaiai

Brann på natt kan skje uansett ja, men når det å ha på vaskemaskin/tørketrommel/ladere utgjør en UNØDVENDIG brannrisiko så lar man være. Når det er større sannsynlighet for at du merker det/overlever når du er våken så lar man være. 

Dette betyr ikke at man trenger å bli helt hysterisk og stoppe alt, men at man tar de forhåndsreglene man kan, og som helt enkelt og greit man lett kan la være, du lider ingen nød om du må ta dette mens du er våken, det er en liten pris å betale. 

Det betyr heller ikke at man ikke skal ha brannsikkerthet fordi det kun er på natt det oppstår brann eller at det ikke kan skje i andre ting i hjemmet enn vaskemaskin/tørketrommel/ladere men det er det da absolutt ingen her som har skrevet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

………. Aiaiai

Brann på natt kan skje uansett ja, men når det å ha på vaskemaskin/tørketrommel/ladere utgjør en UNØDVENDIG brannrisiko så lar man være. Når det er større sannsynlighet for at du merker det/overlever når du er våken så lar man være. 

Dette betyr ikke at man trenger å bli helt hysterisk og stoppe alt, men at man tar de forhåndsreglene man kan, og som helt enkelt og greit man lett kan la være, du lider ingen nød om du må ta dette mens du er våken, det er en liten pris å betale. 

Det betyr heller ikke at man ikke skal ha brannsikkerthet fordi det kun er på natt det oppstår brann eller at det ikke kan skje i andre ting i hjemmet enn vaskemaskin/tørketrommel/ladere men det er det da absolutt ingen her som har skrevet?

Og da stiller jeg igjen det enkle spørsmålet;

Hva i alle dager er forskjellen på at jeg er to etasjer over vaskemaskinen. Og om jeg er i senga. Når brannalarmen går? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 5.53):

Da får borettslaget betale den noe høyere regninga tenker jeg.

Man kan faktisk ikke ha regler i et boretslag som er hindrende for å gjøre normale ting der man bor. 

Anonymkode: 8425e...411

Er det normalt å kjøre vaskemaskin midt på natta? Det er både bråkete og brannfarlig. Syns det er hensynsløst når man bor tett på andre mennesker. 

Anonymkode: d2855...088

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og da stiller jeg igjen det enkle spørsmålet;

Hva i alle dager er forskjellen på at jeg er to etasjer over vaskemaskinen. Og om jeg er i senga. Når brannalarmen går? 

Man skal aldri stole 100% på brannvarsler systemet. Det kan være feil, mangler, dårlig system (mange kjøper brannvarslere som lover både ditten og datten og så fungerer ikke det tilstrekkelig i tester), tom batteri, pluss pluss. 

Fungerer ikke brannalarmene så merker du i tide hvis du er våken, nok til at du kan komme deg ut og ringe. 

Hvis du lader telefonen din på rommet når du sover, er det ikke sikkert at brannvarsleren rekker å registrere røyken før du har pustet for mye av den inn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man skal aldri stole 100% på brannvarsler systemet. Det kan være feil, mangler, dårlig system (mange kjøper brannvarslere som lover både ditten og datten og så fungerer ikke det tilstrekkelig i tester), tom batteri, pluss pluss. 

Fungerer ikke brannalarmene så merker du i tide hvis du er våken, nok til at du kan komme deg ut og ringe. 

Hvis du lader telefonen din på rommet når du sover, er det ikke sikkert at brannvarsleren rekker å registrere røyken før du har pustet for mye av den inn. 

Ikke hvis det det brenner to etasjer under meg.

Derfor må man være sikker på at systemet er tipp-topp, på alle måter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hvis det det brenner to etasjer under meg.

Derfor må man være sikker på at systemet er tipp-topp, på alle måter. 

Det er jo ikke en garanti, men det er fortsatt større sjanse for at du merker det enn hvis du sover. 

Ja, og en del av det er å unngå å ta unødvendige risikoer, som det å gjøre disse tingene mens man sover, faktisk er.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo ikke en garanti, men det er fortsatt større sjanse for at du merker det enn hvis du sover. 

Ja, og en del av det er å unngå å ta unødvendige risikoer, som det å gjøre disse tingene mens man sover, faktisk er.

Da har du for gamle maskiner, eller er for dårlig på å vaske filtre. Fikser man dette er risikoen nærmest null. 

Slike advarsler er for folk som slurver med utstyr, renhold + har dårlig brannvarsling. Ellers ville tilfeller med slike ulykker i Norge hvert år vært mye mer enn en liten handfull. 

Har gjort det slik i 30 år, og det har jeg det utmerket fint med videre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 4.36):

Jeg har nylig flyttet inn i ny leilighet og plages om natta av at de i leiligheten over har vaskemaskin gående. Er ikke så mye støy, men det holder meg våken pga engstelse i forhold til brannfare. 

Aner ikke hvem som bor der og jeg vil liksom ikke være være «hun sure nye naboen», men er det greit å si i fra?

Anonymkode: e43cb...b40

Jeg kan garantere deg at nesten alle naboene dine driver med ting som medfører VESENTLIG høyere brannfare enn en vaskemaskin.

Røyking på senga? Skjer. Dop-bruk og alkoholkonsum sammen med røyking på senga? Skjer. Pizza og annen matlaging i rus og fylla? Skjer. Dyrking av ulovlige vekster, lading av el-bil gjennom kjøkkenvinduet, bruk av skøyteledning i stikkontakt og selv-kobling av lamper, stikk og maskiner? Alt dette gjør en av naboene dine hver dag. Du kan faktisk anta at minst en av dem har trukket sitt egen el-anlegg og at det gnistrer av stikkene under bruk.

Om du skal sove godt på natta i en blokk: sjekk røykvarselen i fellesarealet. Ha en røminigsvei klar og vit at du kommer deg ut av den. Sjekk at din egen røykvarsler funker og at du hører den. Og tegn innboforsikring. Blokk medfører en risiko helt ulik eneboliger. For å bo der må du bare lære å vele med den risikoen.

Anonymkode: acb5f...146

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da har du for gamle maskiner, eller er for dårlig på å vaske filtre. Fikser man dette er risikoen nærmest null. 

Slike advarsler er for folk som slurver med utstyr, renhold + har dårlig brannvarsling. Ellers ville tilfeller med slike ulykker i Norge hvert år vært mye mer enn en liten handfull. 

Har gjort det slik i 30 år, og det har jeg det utmerket fint med videre. 

Likevel så er risikoen der. 

Ja man kan kjøre bil uten bilbelte hele livet også men det er en grunn til at det anbefales at vi har det på. Når det først skjer et uhell er vi mye bedre stilt enn uten. 

Du får fortsette slik og så får vi håpe at det kun er deg det går ut over hvis det skjer noe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar vaskemaskiner oftere fyr om natta? Jeg jobber turnus og vasker klær etter midnatt, fordi det er da jeg er våken, og jeg ikke vil legge meg når vaskemaskinen går, i tilfelle brann. Også bruker jeg billigere strøm, som en liten bonus. 

Anonymkode: 4f670...fdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Likevel så er risikoen der. 

Ja man kan kjøre bil uten bilbelte hele livet også men det er en grunn til at det anbefales at vi har det på. Når det først skjer et uhell er vi mye bedre stilt enn uten. 

Du får fortsette slik og så får vi håpe at det kun er deg det går ut over hvis det skjer noe.

Denne risikoen er ca 0 om man har moderne maskin, og renser filter og slikt. De få brannene som er i året tilskrives nesten alltid tett filter. Folk flest er helsløve på slik, derfor advarslene. 

Så snart du har et elektrisitet hjemme, så er det en risiko der om natta. Derfor utrolig at du ikke stoler på eget brannvarslingssystem når du sover. 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen under meg her jeg bor som vasker klær døgnet rundt. Våkner av den j**** sentrifuga midt på natta også. Kan ikke folk slutte å bare tenke på seg selv?!

Anonymkode: d510a...e10

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (På 23.3.2022 den 19.44):

Nå røyker ikke jeg, men om en bosetter seg i et borettslag så kan røyking på egen balkong forekomme. Hvor mye røk får en egentlig i seg om en er metervis unna. 

Ganske mye dessverre. En nabo under røyker til alle døgnets tider. Mye mulig det er pga at balkongene er innglassert at vi har problemet, men hun har balkongvinduene åpne når hun røyker. Jeg har soverommet vegg i vegg med balkongen min, vinduet mitt går altså rett ut til balkongen. Jeg sover vanligvis med åpent vindu. Og jeg har våknet av røyklukt flere ganger på nattestid. Går ut og sjekker, joda der røyker naboen igjen. Så jeg er tvunget til å sove med soveromsvinduet igjen. Eller å puste inn drittlukta. 

Anonymkode: bac52...50d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ganske mye dessverre. En nabo under røyker til alle døgnets tider. Mye mulig det er pga at balkongene er innglassert at vi har problemet, men hun har balkongvinduene åpne når hun røyker. Jeg har soverommet vegg i vegg med balkongen min, vinduet mitt går altså rett ut til balkongen. Jeg sover vanligvis med åpent vindu. Og jeg har våknet av røyklukt flere ganger på nattestid. Går ut og sjekker, joda der røyker naboen igjen. Så jeg er tvunget til å sove med soveromsvinduet igjen. Eller å puste inn drittlukta. 

Anonymkode: bac52...50d

Hva sier styret? 

Anonymkode: 3aa8d...bf2

AnonymBruker
Skrevet

I mitt borettslag skal det være stille etter 21. Jeg har flere ganger klaget til styret over at jeg våkner i 4-tiden om natten av en vaskemaskin som sentrifugerer (det begynte lenge før strømprisene økte) og bedt de sende ut en fellesmail om å overholde stillereglene, men de gidder ikke. Viktigere å plante busker og gjøre parkeringsplasser om til sykler.

Har ingen problemer med støy frem til midnatt og normalt «bråk», men å våkne av den sentrifugen flere ganger i uken…. Jeg finner ikke ut hvor det kommer fra heller.

Hadde satt pris på at barna i leiligheten over meg ikke begynte å spurte og hoppe kl 06 også, men sånn er det å bo i blokk. 

Anonymkode: 6c637...8a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I mitt borettslag skal det være stille etter 21. Jeg har flere ganger klaget til styret over at jeg våkner i 4-tiden om natten av en vaskemaskin som sentrifugerer (det begynte lenge før strømprisene økte) og bedt de sende ut en fellesmail om å overholde stillereglene, men de gidder ikke. Viktigere å plante busker og gjøre parkeringsplasser om til sykler.

Har ingen problemer med støy frem til midnatt og normalt «bråk», men å våkne av den sentrifugen flere ganger i uken…. Jeg finner ikke ut hvor det kommer fra heller.

Hadde satt pris på at barna i leiligheten over meg ikke begynte å spurte og hoppe kl 06 også, men sånn er det å bo i blokk. 

Anonymkode: 6c637...8a5

Be de med sentrifuge bråket om å sette lekematte under, det tar det meste av lyden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...