Gå til innhold

Borettslag og vasking av klær på natta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som alltid i slike tråder - hva er egentlig så farlig med å ta unna slikt om natta? 

Oppvaskmaskinen er på kjøkkenet. Vaskemaskin og tørketrommel er på vaskerommet, bak en lukket dør. Elektronikk ligger gjerne til lading i stua. 

Er jeg hjemme sitter jeg mulig på hjemmekontoret med lukket dør, i en annen etasje. Jeg vasker bad mens jeg har på musikk. Jeg er ute i hagen. Jeg løper på tredemølla med høy musikk. 

Så uansett om jeg sover eller ikke - jeg merker nok først at noe brenner når (den seriekoblede) brannalarmen går. 

Anonymkode: 6ca79...67f

Det er ikke sånn at alarmen nødvendigvis rekker å vekke deg før røyken tar deg. Det farlige mens man sover er jo røykutviklingen før brannalarmen oppfatter det. Eksen min ble vekket av at brannmannskaper slo inn døra og dro ham ut, eneste han husker er at han var sur fordi han ville sove videre. Brannalarmen ulte i bakgrunnen, det var røyk i hele huset, og han rakk å puste inn så mye at han ikke klarte å være bevisst nok til å registrere alarmen.

Så det er ikke flammene som kanskje først er det mest farlige. 

Anonymkode: 96dff...0b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke sånn at alarmen nødvendigvis rekker å vekke deg før røyken tar deg. Det farlige mens man sover er jo røykutviklingen før brannalarmen oppfatter det. Eksen min ble vekket av at brannmannskaper slo inn døra og dro ham ut, eneste han husker er at han var sur fordi han ville sove videre. Brannalarmen ulte i bakgrunnen, det var røyk i hele huset, og han rakk å puste inn så mye at han ikke klarte å være bevisst nok til å registrere alarmen.

Det du skriver er veldig viktig! De alvorligste brannene hva gjelder fare for liv og helse skjer mens folk sover. Til tross for brannalarm. Selv om man ikke er oppmerksom på vaskemaskinen sin på dagtid så er det et helt annet scenario å få røyklagt leiligheten mens man er våken enn mens man sover. 

Når det er sagt mener jeg borettslag burde oppdatere regelverkene sine til å inkludere forbud mot lading av for eksempel elsparkesykler om natten. Mange batterier til slike er ikke trygge nok og brannen de forsaker er mye vanskeligere å slå ned enn for eksempel brann i lofiltret i tørketrommelen. 

Anonymkode: d3460...aa4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at dere ikke har regler i borettslaget om dette?

vi har tydelige regler om at alt av maskiner (oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel ol) må være ferdig innen 23 og stille frem til 07. Akkurat som vanlig støy. 

Anonymkode: 86780...c62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brannfare? Jeg vasker klær på natten. Jeg er våken mens jeg vasker klær. Nå har ikke jeg noen under meg så dette er ikke meg, men det er ikke mer brannfare på natten enn andre tider av døgnet. 

Anonymkode: dbb30...a5b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der jeg bor står det i ordensreglene at en ikke skal sette på klesvask etter kl. 23.

Anonymkode: edee9...81a

Så det er greit så lenge man starter maskinen før kl. 23? Min kombinerte vask/tørk bruker vel raskt 6 timer. Med andre ord vil den i praksis gå hele natta dersom jeg setter den på kl. 22:59. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klær blir sure om de ikke henges opp når de er ferdig vasket. Jeg antar at vedkommende er våken dersom det vaskes klær om natten, med mindre det er veldig tidlig om morgenen så de kan henges opp før man går på jobb. Ville vært mer bekymret for alle som feks lader mobilene sine om natten.

Anonymkode: 4008d...eab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (2 minutter siden):

Så det er greit så lenge man starter maskinen før kl. 23? Min kombinerte vask/tørk bruker vel raskt 6 timer. Med andre ord vil den i praksis gå hele natta dersom jeg setter den på kl. 22:59. 

Antar det menes den skal være ferdig til kl 23. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke større brannfare på elektronikk på natta enn det er på dagen. Strømnettet er det samme. 

Anonymkode: ab070...9da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke større brannfare på elektronikk på natta enn det er på dagen. Strømnettet er det samme. 

Anonymkode: ab070...9da

Poenget er jo at folk flest sover om natten ;)  Det øker faren for brannen utvikler seg til å true liv og helse veldig. Hvis man er våken er det selvfølgelig samme hva tid på døgnet det er - så lenge man ikke bor i borettslag hvor det er regelverk mot bruk av vaskemaskin og tørketrommel om natten. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tanta mi døde veldig ung i brann. Det var kombinasjon elektronikk/vann som startet brannen og det var på natta. Røykvarsleren hadde gått av, men hun sovnet inn pga røyken. 

Nå mener jeg ikke at folk skal ta hensyn til meg pga at jeg har mista tanta mi i brann. Poenget er at det er en GRUNN til at brannvesenet de siste årene har spesifikt advart mot vasking av klær om natta. Nettopp fordi de vet når og hvor branner typisk oppstår. Da synes jeg man skal ta det på alvor. «Det skjer ikke meg» er tullete å tenke og respektløst ovenfor de som faktisk har mistet noen i brann. 

Hva folk gjør av brannfarlige ting som jeg ikke har oversikt over, er noe jeg ikke kan gjøre noe med. Det jeg kan gjøre er jo å si i fra om de tingene jeg faktisk vet om.
Hvis det viser seg at de er våken på natta mens vaskemaskinen går, så er det jo ingen problem. Men tror jeg skal si i fra, for å være sikker. 

Jeg tar brannsikkerhet på alvor og sånn er det bare. 

Anonymkode: e43cb...b40

• Liker 6
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har man alt for dårlig brannvarslingssystem. 

Det hjelper jo ikke meg om det begynner å brenne i kjelleren, om jeg er et annet sted i huset? Eller på vaskerommet, om jeg er på tredemølla. 

Og jeg har ikke tid til å gå oppvaskmaskin-tørketrommel-elsykkel-lader, hele dagen. 

I eksempelet du beskriver er  jo helt tydelig problemet at man ikke har seriekoblede alarmer av god kvalitet. Blant annet så slår alarmen på kjøkkenet inn i hele huset om temperaturen er over 50 grader. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Poenget er jo at folk flest sover om natten ;)  Det øker faren for brannen utvikler seg til å true liv og helse veldig. Hvis man er våken er det selvfølgelig samme hva tid på døgnet det er - så lenge man ikke bor i borettslag hvor det er regelverk mot bruk av vaskemaskin og tørketrommel om natten. 

Er det virkelig så mange her inne som ikke har seriekoblede alarmer? Helst og med varsling til telefon?

Og selvfølgelig en enhet på soverommet - det viktigste rommet i huset når det gjelder brann. 

Til informasjon kan branner oppstå andre steder enn i vaskemaskin, eller fra lader, også om natten. Så denne typen innlegg er skremmende lesing. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dine vaner er så uforenlige med og helt umulige å tilpasse et borettslag bør du skaffe deg enebolig. Jeg starter dagen mye tidligere enn andre men forventer ikke de skal ta hensyn til det eller at jeg kan overprøve normal hensynsfullhet fordi mitt liv er annerledes enn standarden. 

Igjen, nå klager ikke ta på faktisk støy, men at de er redd for at det skal begynne å brenne. Faren er ikke større for brann bare fordi det er natt, faren er der når man ikke passer på.

Om man er våken og passer på på dagtid eller natt, spiller da ingen rolle.

Man kan ikke si at alle som ikke lever et A4 liv skal kjøpe seg enebolig. Er du klar over at det finnes mange som er single, som ikke har sjanse på å kjøpe seg en enebolig alene?

Man skal ikke støye for naboer, men støy er ikke problemet her.

Anonymkode: 8425e...411

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da har man alt for dårlig brannvarslingssystem. 

Det hjelper jo ikke meg om det begynner å brenne i kjelleren, om jeg er et annet sted i huset? Eller på vaskerommet, om jeg er på tredemølla. 

Og jeg har ikke tid til å gå oppvaskmaskin-tørketrommel-elsykkel-lader, hele dagen. 

I eksempelet du beskriver er  jo helt tydelig problemet at man ikke har seriekoblede alarmer av god kvalitet. Blant annet så slår alarmen på kjøkkenet inn i hele huset om temperaturen er over 50 grader. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det virkelig så mange her inne som ikke har seriekoblede alarmer? Helst og med varsling til telefon?

Og selvfølgelig en enhet på soverommet - det viktigste rommet i huset når det gjelder brann. 

Til informasjon kan branner oppstå andre steder enn i vaskemaskin, eller fra lader, også om natten. Så denne typen innlegg er skremmende lesing. 

Du har virkelig ikke peiling :overrasket: Klart man som huseier har gode seriekoblede alarmer, men selv det hjelper kanskje ikke godt nok den dagen uhellet er ute. Å med vilje øke risikoen ved å sette på maskiner som har høyere risiko for brann fordi man vet for lite om saken er skremmende. Anbefaler deg en tur til den lokale brannstasjonen og høre hva de mener. Brann på nattestid er ikke noe man bør ta så lett på. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Igjen, nå klager ikke ta på faktisk støy, men at de er redd for at det skal begynne å brenne. Faren er ikke større for brann bare fordi det er natt, faren er der når man ikke passer på.

Man kan ikke si at alle som ikke lever et A4 liv skal kjøpe seg enebolig. Er du klar over at det finnes mange som er single, som ikke har sjanse på å kjøpe seg en enebolig alene?

Nå skriver TS nettopp at hen skal sjekke om de er våkne mens maskinen går. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun hører jo klart og tydelig at det står på siden hun er bekymret for det, selv om ikke det er hennes originale grunn så er det fortsatt støy. 

Anonymkode: 47107...d31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MorTil2 skrev (5 timer siden):

Det hender at jeg setter vaskemaskin på tidsinnstilling, slik at den er ferdig før jeg går om morgen. Da må den begynne i 4-tiden om morgenen. Gjør det samme noen ganger på dagtid og, slik at maskinen er ferdig når jeg kommer hjem.

Jeg vet at det ikke er helt innenfor sikkerhetsmessig, men det handler om logistikk for min del. 

TS: om det bekymrer deg, ville jeg gjøre som andre sier, ta det opp med styret. Du kan legge frem forslag om endring i ordensreglene på generalforsamlingen, der du foreslår at vaskemaskiner og annet brannfarlig ikke skal benyttes i et bestemt tidsrom. Men igjen - du har ingen garantier for at folk ikke setter vaskemaskinen på når de er på jobb.

Er du naboen min…. Vekkes om nettene av naboens vaskemaskin, spdesiekt hver bidige søndagsmorgen blir ldelagt av vaskemaskin som durer og går fra 4-5 om natta. Hensynsløst som F.

Anonymkode: 9d817...9cc

• Liker 3
Skrevet

Det er absolutt innafor å si fra, men jeg ville slett ikke forventet annet enn et "takk for innspillet". 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har virkelig ikke peiling :overrasket: Klart man som huseier har gode seriekoblede alarmer, men selv det hjelper kanskje ikke godt nok den dagen uhellet er ute. Å med vilje øke risikoen ved å sette på maskiner som har høyere risiko for brann fordi man vet for lite om saken er skremmende. Anbefaler deg en tur til den lokale brannstasjonen og høre hva de mener. Brann på nattestid er ikke noe man bør ta så lett på. 

Ingen vits i å være nedlatende ;) 

Har vært boligeier i 22 år. 

For meg er det ingen forskjell mellom brann på dag, brann på natt, eller brann mens jeg er på jobb. Jeg går ikke runden og sjekker maskiner og ting uansett hvor jeg er. 

Det viktigste for meg at vi renser filter og vifter. Har ferdigstillelsesattest på alt arbeid. Går over ledninger/koblinger jevnlig. Har seriekoblet alarm, med alle nødvendige sensorer. Vannsensor på gulv. Varsling til sentral med kameraoppkobling. Varsling til telefon. 

Sist tilsyn fra brannvesenet var vel for et års tid siden (da vi har peis), der øvrige løsninger også ble diskutert 👍

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er du naboen min…. Vekkes om nettene av naboens vaskemaskin, spdesiekt hver bidige søndagsmorgen blir ldelagt av vaskemaskin som durer og går fra 4-5 om natta. Hensynsløst som F.

Anonymkode: 9d817...9cc

Nei, i helgene vasker jeg faktisk på dagtid. Og jeg setter ikke på maskinen slik at den er ferdig grytidlig hvis jeg ikke skal opp og tømme den. Vil ikke at klærne skal bli liggende i maskinen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...