AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Jeg har nylig flyttet inn i ny leilighet og plages om natta av at de i leiligheten over har vaskemaskin gående. Er ikke så mye støy, men det holder meg våken pga engstelse i forhold til brannfare. Aner ikke hvem som bor der og jeg vil liksom ikke være være «hun sure nye naboen», men er det greit å si i fra? Anonymkode: e43cb...b40 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Du kan si i fra, men om du ikke plages av støy, så vær forberedt på at ingenting endrer seg. De prøver nok å spare penger, vaskemaskin føler jeg er greit, tørketrommel ville jeg ikke satt på mens jeg sov. Anonymkode: 8425e...411 9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Si fra til styret. Anonymkode: f611a...b35 6
Gjest AbonumBuker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 Ja, si i fra til styret. Så kan de sende ut en e-post der alle oppfordres til å ikke bruke elektronikk på natta pga brannfare. Og vannlekkasjer.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Du kan si i fra, men om du ikke plages av støy, så vær forberedt på at ingenting endrer seg. De prøver nok å spare penger, vaskemaskin føler jeg er greit, tørketrommel ville jeg ikke satt på mens jeg sov. Anonymkode: 8425e...411 Mulig avsporing, men det oppstår oftere brann i vaskemaskinen enn i tørketrommel ifølge brannteknisk kontroll vi nylig hadde. Ellers tenker jeg nok at det er strømpris som gjør at mange nå velger å bruke strøm på slikt på natt. Ville prøvd å snakke med dem hvis det er plagsomt og føles utrygt. Anonymkode: cb58a...005 12
Drizzt Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har nylig flyttet inn i ny leilighet og plages om natta av at de i leiligheten over har vaskemaskin gående. Er ikke så mye støy, men det holder meg våken pga engstelse i forhold til brannfare. Aner ikke hvem som bor der og jeg vil liksom ikke være være «hun sure nye naboen», men er det greit å si i fra? Anonymkode: e43cb...b40 Det virker litt svakt at du bekymrer deg akkurat for brannfare så mye at du holder deg våken selv om støynivået er akseptabelt. Har du ikke brannalarm? Det som skjer er at naboene dine vil spare strøm. Men du kan sende epost til styret og spørre om det er noe i vedtektene angående å ha vaskemaskin på i løpet av natta. Man kan ikke kreve og regulere alt i borettslag. Da jeg bodde i borettslag for en del år siden, var det fullt lov å røyke på egen balkong, noe som ødela for mange naboer som ble tvunget til å selge og flytte for å slippe tobakkrøyk som siver inn i leilighetene og fordi de ikke fikk bruke egen balkong uten å bli forgiftet. Endret 22. mars 2022 av Drizzt 20
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 1 minutt siden, Drizzt said: Det virker litt svakt at du bekymrer deg akkurat for brannfare så mye at du holder deg våken selv om støynivået er akseptabelt. Har du ikke brannalarm? Det som skjer er at naboene dine vil spare strøm. Men du kan sende epost til styret og spørre om det er noe i vedtektene angående å ha vaskemaskin på i løpet av natta. Man kan ikke kreve og regulere alt i borettslag. Da jeg bodde i borettslag for en del år siden, var det fullt lov å røyke på egen balkong, noe som ødela for mange naboer som ble tvunget til å selge og flytte for å slippe tobakkrøyk som siver inn i leilighetene og fordi de ikke fikk bruke egen balkong uten å bli forgiftet. Røyking må man faktisk regne med. Vaskemaskin og tørketrommel kan gå på ordensreglement Anonymkode: e5ad7...60c 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Røyking må man faktisk regne med. Vaskemaskin og tørketrommel kan gå på ordensreglement Anonymkode: e5ad7...60c Da får borettslaget betale den noe høyere regninga tenker jeg. Man kan faktisk ikke ha regler i et boretslag som er hindrende for å gjøre normale ting der man bor. Anonymkode: 8425e...411 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mulig avsporing, men det oppstår oftere brann i vaskemaskinen enn i tørketrommel ifølge brannteknisk kontroll vi nylig hadde. Ellers tenker jeg nok at det er strømpris som gjør at mange nå velger å bruke strøm på slikt på natt. Ville prøvd å snakke med dem hvis det er plagsomt og føles utrygt. Anonymkode: cb58a...005 Ville gjerne hatt kilde på det, da det jeg finner er at tørketrommel er verstingen. Uansett så får da borettslaget betale regninga om de skal kontrollere folk såpass. Det er nå dyrere strøm, dyrere mat, dyrere rente, og dyrere bensin. Man sparer der man kan. Vaske klær må man til slutt gjøre, og da blir det på de tidene der strømmen er lav. Anonymkode: 8425e...411 11
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 Det skal da være stille etter kl 22. Min tørketrommel på under 1 år luktet svidd som søren i går. Dette hadde jeg meldt asap! Anonymkode: 0e40a...9ae 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #12 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Røyking må man faktisk regne med. Vaskemaskin og tørketrommel kan gå på ordensreglement Anonymkode: e5ad7...60c Regne med? Hvorfor? Dobbeltmoral. Anonymkode: 3aa8d...bf2 16
Drizzt Skrevet 22. mars 2022 #13 Skrevet 22. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Røyking må man faktisk regne med. Vaskemaskin og tørketrommel kan gå på ordensreglement Anonymkode: e5ad7...60c At man kjører oppvaskmaskin og vaskemaskin midt på natta for å spare strøm må man også regne med. I vårt borettslag sto det at man ikke skal gjøre noe som plager andre. Røyking på balkongen plagde veldig mange, men ingen løftet en finger i styret. Samtidig var det forbudt å grille på balkongen på grunn av sjenerende lukt (?). Jeg velger grillukt hver gang framfor tobakkrøyk. Gjett hva som er mer sjenerende og ikke minst hvilken av de to er helsefarlig. Mye rart og lite logisk ute i borettslagene. Vårt borettslag var ikke et godt sted å bo på grunn av det. Samme leiligheter ble lagt ut på salg igjen kort tid etter at ny eier hadde flyttet inn, men styret brydde seg ikke. Endret 22. mars 2022 av Drizzt 21 3
MorTil2 Skrevet 22. mars 2022 #14 Skrevet 22. mars 2022 Drizzt skrev (17 minutter siden): Samme leiligheter ble lagt ut på salg igjen kort tid etter at ny eier hadde flyttet inn, men styret brydde seg ikke. Hva har det med styret å gjøre? 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #15 Skrevet 22. mars 2022 MorTil2 skrev (25 minutter siden): Hva har det med styret å gjøre? Det tyder jo på at noe ikke er helt ok. Normalt styre bør bry seg om det. Anonymkode: 3aa8d...bf2 6
MorTil2 Skrevet 22. mars 2022 #16 Skrevet 22. mars 2022 Det hender at jeg setter vaskemaskin på tidsinnstilling, slik at den er ferdig før jeg går om morgen. Da må den begynne i 4-tiden om morgenen. Gjør det samme noen ganger på dagtid og, slik at maskinen er ferdig når jeg kommer hjem. Jeg vet at det ikke er helt innenfor sikkerhetsmessig, men det handler om logistikk for min del. TS: om det bekymrer deg, ville jeg gjøre som andre sier, ta det opp med styret. Du kan legge frem forslag om endring i ordensreglene på generalforsamlingen, der du foreslår at vaskemaskiner og annet brannfarlig ikke skal benyttes i et bestemt tidsrom. Men igjen - du har ingen garantier for at folk ikke setter vaskemaskinen på når de er på jobb. 4
MorTil2 Skrevet 22. mars 2022 #17 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det tyder jo på at noe ikke er helt ok. Normalt styre bør bry seg om det. Anonymkode: 3aa8d...bf2 Nei, et normalt styre skal bry seg om det som er felles for alle i borettslaget, f eks felles forsikring, vedlikehold, trappevask, at utgifter for felles kostnader betales osv. At noen selger raskt etter innflytting kan ha mange årsaker, f eks ny jobb. Styret kan ikke drive og undersøke hvorfor noen bor lenge og noen bor kort tid. 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #18 Skrevet 22. mars 2022 Om du bor i sameie/borettslag kan jeg garantere at det i flere leiligheter går både vaskemaskiner og oppvaskmaskiner gjennom natta. Det er nedstøvede baderomsvifter som skrur seg på automatisk. Man setter på en pizza i det man kommer stuptrøtt hjem fra nattevakt. Og telefoner og annet lades natta igjennom. Slik er det å bo tett på andre. Men som regel går det bra. Anonymkode: 6ca79...67f 21 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #19 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du bor i sameie/borettslag kan jeg garantere at det i flere leiligheter går både vaskemaskiner og oppvaskmaskiner gjennom natta. Det er nedstøvede baderomsvifter som skrur seg på automatisk. Man setter på en pizza i det man kommer stuptrøtt hjem fra nattevakt. Og telefoner og annet lades natta igjennom. Slik er det å bo tett på andre. Men som regel går det bra. Anonymkode: 6ca79...67f Og borettslaget kan ikke kontrollere at ingen gjør slikt, er jo også et poeng. Folk må få lov å bo i egne leiligheter. Det innebærer alt som skrives i innlegget her. Mye som er brannfarlig. Skal man være helt nøye på det må jo alt trekkes ut. Du har jo kjøleskap ol. blir enda stående i støpselet, så brannfare der enda. Anonymkode: 8425e...411 11
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #20 Skrevet 22. mars 2022 29 minutter siden, Drizzt said: At man kjører oppvaskmaskin og vaskemaskin midt på natta for å spare strøm må man også regne med. I vårt borettslag sto det at man ikke skal gjøre noe som plager andre. Røyking på balkongen plagde veldig mange, men ingen løftet en finger i styret. Samtidig var det forbudt å grille på balkongen på grunn av sjenerende lukt (?). Jeg velger grillukt hver gang framfor tobakkrøyk. Gjett hva som er mer sjenerende og ikke minst hvilken av de to er helsefarlig. Mye rart og lite logisk ute i borettslagene. Vårt borettslag var ikke et godt sted å bo på grunn av det. Samme leiligheter ble lagt ut på salg igjen kort tid etter at ny eier hadde flyttet inn, men styret brydde seg ikke. Det er loven som gjør at du må forvente tobakksrøyk. Du har nemlig rett til å røyke i hjemmet. Så der kan ikke borettslaget hindre deg. Vært flere saker på det. Bråk fra maskiner kan støye såpass at det igjen går på lov om støy Anonymkode: e5ad7...60c 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå