Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg forstår ikke helt appen Preglife. Den sier svangerskapsuke 6 og under 5+1. Er jeg 5 uke gravid eller 6 uker gravid? 

Anonymkode: 07005...393

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

5 uker. Noen steder regnes man som i uke 6 når man har passert 5 uker (at man er i den sjette uka), men i Norge regnes du som i uke 5 😊 Jeg ser selv bort ifra uka appen påstår at jeg er. 

Anonymkode: 04105...dd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

5 uker. Noen steder regnes man som i uke 6 når man har passert 5 uker (at man er i den sjette uka), men i Norge regnes du som i uke 5 😊 Jeg ser selv bort ifra uka appen påstår at jeg er. 

Takk for svar! 😁 Er ikke lett å bli klok på alt, men da hadde jeg tenkt rett..😊

Anonymkode: 07005...393

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

5+1 er jo fortsatt uke 6 i Norge? Forsto ikke helt.

AnonymBruker
Skrevet

Da er du fem fullgåtte uker pluss en dag. :) du har altså startet på den sjette uka.

På samme måte som barnets første år starter den dagen de blir født, ikke den dagen de fyller ett år. 

Anonymkode: 6e52b...e83

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Flamme said:

5+1 er 5 fullgåtte uker, og begynt på den 6. uka. Problemet med uttrykket "uke 6" er at det er uklart hvilke av de to man refererer til. I helsevesenet refererer de alltid til fullgåtte uker, men på folkemunne (og i mange apper) sier man påbegynte uker. Fins igrunnen ingen fasit, vil man være helt tydelig får man si 5+1. 😊

Anonymkode: 18933...c15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (51 minutter siden):

Nei, 5+1 omtales som uke 5 i Norge. Aldri sett eller hørt det omtalt som uke 6 andre steder enn preglife-appen. 

Tenk slik på det: la oss si du er 27 år gammel, + 3 måneder (det er 3 måneder siden din 27-årsbursdag.) Du har levd i 27 fullgåtte år, og er 3 måneder inn i ditt 28 år. Sier du at du er 27 eller 28 år? 

Anonymkode: 1c1ab...879

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, 5+1 omtales som uke 5 i Norge. Aldri sett eller hørt det omtalt som uke 6 andre steder enn preglife-appen. 

Tenk slik på det: la oss si du er 27 år gammel, + 3 måneder (det er 3 måneder siden din 27-årsbursdag.) Du har levd i 27 fullgåtte år, og er 3 måneder inn i ditt 28 år. Sier du at du er 27 eller 28 år? 

Du tar feil.

5+1 er graviditetsuke 6.

Fra helsenorge: "Når man er 5 uker og 4 dager på vei (5+4) så er man ferdig med den 5. uken, og midt inne i sin 6. svangerskapsuke. Noen omtaler dette som 5 uker på vei, men vi sier at "5 uker og 4 dager på vei" er svangerskapsuke 6"

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flamme skrev (40 minutter siden):

Du tar feil.

5+1 er graviditetsuke 6.

Fra helsenorge: "Når man er 5 uker og 4 dager på vei (5+4) så er man ferdig med den 5. uken, og midt inne i sin 6. svangerskapsuke. Noen omtaler dette som 5 uker på vei, men vi sier at "5 uker og 4 dager på vei" er svangerskapsuke 6"

Til en viss grad enig med begge. 5+1 er graviditetsuke 6, men man er 5 uker på vei. 
I ditt eksempel, AB, vil man være 27 år gammel, men inne i sitt 28. år.

Altså - når noen spør hvor langt man er på vei så kan man svare på to måter: 
- Jeg er i uke 6 (ofte brukt på folkemunne)
- Jeg er 5 uker på vei (vanligst i helsevesenet, der brukes kun fullgåtte svangerskapsuker)

Å bare svare "uke 5" eller "uke 6" blir litt uklart, da det ikke egentlig kommer godt nok fram hvor langt på vei du er da.  

:) 

AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (56 minutter siden):

Du tar feil.

5+1 er graviditetsuke 6.

Hadde vært greit om du linket til det. Helsenorge forholder seg til at uke 5 er 5+0-5+6. Hele det norske helsevesenet forholder seg til den måten å omtale uker. 

Kontroll i uke 24 er derfor etter 24+0. 

https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/#kontroll-2-uke-18

Anonymkode: 5e9b1...6f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (1 time siden):

Du tar feil.

5+1 er graviditetsuke 6.

Har lett og lett, men finner ingenting som underbygger din påstand. Så DU tar feil. 

https://www.babyverden.no/gravid/diverse/svangerskapslengde-uker-maneder-trimestre/

https://www.helsenorge.no/gravid/gravid-uke-for-uke/uke-1-2-3-4-og-5/

Kan fortsette med mange flere kilder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (5 timer siden):

Du tar feil.

5+1 er graviditetsuke 6.

Nei, du tar feil. Det er fem fullgåtte uker + 1 dag, begynt på 6 uke. Men siden den påbegynte uken ikke er ferdig, er man gravid i uke 5 (5 fullgåtte uker).

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har lett og lett, men finner ingenting som underbygger din påstand. Så DU tar feil. 

https://www.babyverden.no/gravid/diverse/svangerskapslengde-uker-maneder-trimestre/

https://www.helsenorge.no/gravid/gravid-uke-for-uke/uke-1-2-3-4-og-5/

Kan fortsette med mange flere kilder. 

Dette

Jeg lurer på hvordan dere som sier uke 6 om uke 5 regner trimester? Første termin varer jo ut uke 12, men tror dere da den slutter i uke 11, siden dere kaller uke 11+0 for uke 12?

1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)

2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)

3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)

Fra den øverste lenken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...