AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #21 Skrevet 22. mars 2022 Men jeg ser ikke helt forskjellen med å bytte sang eller bruke gps på mobilen, og det å trykke på en "iPad" i f.eks en Tesla? Anonymkode: 047da...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #22 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg ser ikke helt forskjellen med å bytte sang eller bruke gps på mobilen, og det å trykke på en "iPad" i f.eks en Tesla? Anonymkode: 047da...7c2 Man trykker jo ikke på skjermen når man kjører (har tesla 3). Eneste idiotiske unntaket er når jeg må endre hastighet på vindusviskeren. Det er det ikke en knapp for. Ellers kan jeg endre sang og volum på rattet, ta samtaler osv. Anonymkode: fea6a...e26 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #23 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man trykker jo ikke på skjermen når man kjører (har tesla 3). Eneste idiotiske unntaket er når jeg må endre hastighet på vindusviskeren. Det er det ikke en knapp for. Ellers kan jeg endre sang og volum på rattet, ta samtaler osv. Anonymkode: fea6a...e26 Jo man trykker på skjerm for å skifte sanger, og bytte vifte innstillinger når man kjører inn i tunneler og lignende, bytte lysstyrke og sikkert masse annet jeg har nevnt. Har tesla s. Anonymkode: 8ac3f...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #24 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så lenge du trykker på mobilen er ikke det lov nei. Anonymkode: 0f288...ea3 Hvis mobilen er fast montert da kan man da bruke mobilen. Det som er ulovlig i følge regelverket er å holde mobilen med hånda. Tesla har 0,5m×0,5m skjerm i bilen by the way. Anonymkode: 20974...9ae 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #25 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): TS her. Nei har en ganske gammel bil. Så telefonen er koblet til anlegget med ledning. 😅 Anonymkode: 047da...7c2 Selv om bilen er gammel så kan du montere stereo med Bluetooth, da får du i tillegg handsfree over høyttalerne i bilen og en liten fjernkontroll. Jeg har selv en 40 år gammel bil med ny stereo, mobiltelefonen ligger alltid inne i midtkonsollen så den er aldri en distraksjon. https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/hoyttalere-og-hi-fi/bilstereo/pioneer-mvh-s320bt-bluetoothtradlos-telefoni/82610 Anonymkode: 8013a...6cc
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #26 Skrevet 22. mars 2022 Det er jo fint å lese det som står, i artikkelen fremgår det både at "All bruk av håndholdt mobiltelefon" ikke er tillatt, i betydning av: "Hvis du tar opp telefonen mens du kjører bil" Altså fremstår det ganske tydelig at det er håndholdt bruk det er snakk om, det er ikke det samme som at man har festet den godt til dashboardet. Anonymkode: 678ee...c52 4 1
TTTTT Skrevet 22. mars 2022 #27 Skrevet 22. mars 2022 (endret) Dersom mobilen er fastmontert i egnet holder er det lov å starte og stoppe samtale, endre sang osv. Naf har en god side på hva som er lov og ikke: https://nye.naf.no/trafikksikkerhet/trygg-i-trafikken/mobilbruk-i-bil Se også forskriften som eksplisitt tillatter avspilling og styring av lydfiler: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-17-1309 Quote Når mobiltelefonen brukes håndfritt, kan den også benyttes til å styre og avspille lydfiler. Endret 22. mars 2022 av TTTTT 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #28 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Selvfølgelig er det lov, så lenge mobilen er forsvarlig festet/sikret og du ikke trykker på telefonen mens du kjører. Anonymkode: f483c...c30 Det stemmer nok ikke. Så på tv at politiet stoppet en som fikla med mobilen og det var gps det var ikke lov. Han fikk bot Anonymkode: 27e00...d3b
nomore82 Skrevet 22. mars 2022 #29 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det stemmer nok ikke. Så på tv at politiet stoppet en som fikla med mobilen og det var gps det var ikke lov. Han fikk bot Anonymkode: 27e00...d3b Ja for om du såg det på TV så kan det jo ikke ha vært redigert eller tilpasset. Alt som er på TV må en tro på 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #30 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det stemmer nok ikke. Så på tv at politiet stoppet en som fikla med mobilen og det var gps det var ikke lov. Han fikk bot Anonymkode: 27e00...d3b Man fikler ikke med telefonen MENS man kjører uansett om den er fastmontert eller ikke, skal man forandre destinasjon på GPS'n så snakker man til den i 2022. Om man ikke kan snakke til den så svinger man av veien og parkerer FØR man fikler. Anonymkode: 8013a...6cc 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #31 Skrevet 22. mars 2022 Dette som diskuteres er relativt enkelt; hvis mobilen er fastmontert kan du bruke den både til spotify og GPS. Hvis du holder mobilen i hånda, er det ikke lovlig å bruke den. I tillegg kan man bli tatt for å kjøre uforsvarlig, om man for eksempel skulle fastmontere en ipad for å så se film på den mens man kjører, og lignende eksterme tilfeller. Jeg har telefon jeg kan snakke til, så jeg kan enkelt be den bytte sang uten å ta eller se på den. Anonymkode: e200a...e59
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #32 Skrevet 22. mars 2022 Så hvordan kan man bruke kart forsvarlig da? Anonymkode: 0d6cd...10d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #33 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Man fikler ikke med telefonen MENS man kjører uansett om den er fastmontert eller ikke, skal man forandre destinasjon på GPS'n så snakker man til den i 2022. Om man ikke kan snakke til den så svinger man av veien og parkerer FØR man fikler. Anonymkode: 8013a...6cc så tesla sjåfører kan fike på 0,5mx0,5m skjerm i bilen? Anonymkode: 20974...9ae
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #34 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så hvordan kan man bruke kart forsvarlig da? Anonymkode: 0d6cd...10d Du kan kjøpe fysiske kart som du kan studere FØR du kjører, alternativet er å bruke GPS der du plotter ut ruten FØR du kjører. Alle med et halvt hode skjønner at man ikke skal fikle med verken GPS eller kart mens man kjører, må man fikle under veis så finner man en sikker plass man kan parkere FØR man fikler. Anonymkode: 8013a...6cc 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #35 Skrevet 23. mars 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Jo man trykker på skjerm for å skifte sanger, og bytte vifte innstillinger når man kjører inn i tunneler og lignende, bytte lysstyrke og sikkert masse annet jeg har nevnt. Har tesla s. Anonymkode: 8ac3f...ecd Har du knapp på rattet for dette? Anonymkode: 28c36...04a
newman01 Skrevet 23. mars 2022 #36 Skrevet 23. mars 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Så hvordan kan man bruke kart forsvarlig da? Anonymkode: 0d6cd...10d Man setter seg i bilen, søker opp adresse man skal kjøre til i GPS-programmet, fester telefon til mobilfestet på dashbordet, fester sikkerhetsbelte og kjører. Går an å endre på rekkefølgen på alt, så lenge "kjøre" kommer til slutt. Man kan selvfølgelig titte på skjermen under kjøring, så lenge man ikke mister oversikten over trafikkbildet. Skal du endre adresse skal bilen av veien og stoppe før man trykker på skjermen. Merkelig at det skal være så vanskelig å forholde seg til det faktum at man skal ikke bruke mobilen til spesielt mye når man kjører bil... 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #37 Skrevet 23. mars 2022 Det er bra at slik svir i pengepungen! Ser alt for mange som enten sitter med tlf på øret eller som ser ned på tlf i fanget. Det er lett og se hvor blikket er og det er skremmende å møte slike! Anonymkode: 14709...ded 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #38 Skrevet 24. mars 2022 Du må kjøpe en mobilholder, slik at telefonen er forsvarlig festet i vindu, eller dashbord. Du kan kjøpe sugekopp feste, eller et feste til p stikke inn i cd spilleren, eller er som festes i vifte skillerene, du får også sånne som kan passe i koppholdere. Biltema, Jula, Clahs Olson, du må sjekke rundt for å finne en modell som passer din bil! Anonymkode: 4849a...1ee 1
MollyJones Skrevet 24. mars 2022 #39 Skrevet 24. mars 2022 Håper det finnes en egen plass i helvette til de som fikler med mobilen mens man kjører bil. Det koster SÅ lite å ikke gjøre det, og det kan være så fatalt om man velger å gjøre det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #40 Skrevet 24. mars 2022 Du burde lage en spilleliste du slipper å skippe på. Anonymkode: ebdfd...0a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå