Gå til innhold

Bot for all mobilbruk bil - ikke lov å bytte sang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei er ikke lov å bruke mobilen under kjøring uansett hva du gjør på den. Hvis du har koblet mobilen til anlegget kan du vel bruke knapper på ratt til å bytte sang?

Anonymkode: 28c36...04a

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du trykker på mobilen er ikke det lov nei. 

Anonymkode: 0f288...ea3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker mobilen som gps, er ikke det heller lov?

Anonymkode: d6611...77a

Skrevet

Du skal ha ei ganske gammel kjerre dersom du ikke har mulighet for bluetooth eller CarPlay/Android Auto. Har du det er det ingen grunn til å ta i mobilen for noe som helst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det lov, så lenge mobilen er forsvarlig festet/sikret og du ikke trykker på telefonen mens du kjører.

Anonymkode: f483c...c30

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei er ikke lov å bruke mobilen under kjøring uansett hva du gjør på den. Hvis du har koblet mobilen til anlegget kan du vel bruke knapper på ratt til å bytte sang?

TS her. Nei har en ganske gammel bil. Så telefonen er koblet til anlegget med ledning. 😅

Anonymkode: 047da...7c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge du ikke trykker på den eller holder den mens du kjører så går det fint å bruke den som gps

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. Nei har en ganske gammel bil. Så telefonen er koblet til anlegget med ledning. 😅

Så trykk på anlegget da. 

Anonymkode: 69f84...07e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe ok, da må du la være å bytte sang mens du kjører hvis du vil kjøre lovlig å unngå bøter og prikker🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe ok, da må du la være å bytte sang mens du kjører hvis du vil kjøre lovlig å unngå bøter og prikker🙂

Hehe, ja. Ser ikke på mobilen engang for å bytte sang da. Trykker "neste" mens jeg ser på veien. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Grüner said:

Nei

Så lenge du ikke trykker på den eller holder den under kjøring så går det helt fint å bruke mobilen som gps under kjøring

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge du ikke trykker på den eller holder den under kjøring så går det helt fint å bruke mobilen som gps under kjøring

Fra sak på NRK i dag virker det som det er bot..

"Han snakket ikke i telefonen, men kikket på et kart han hadde oppe. Men også det gir bot og prikker i førerkortet."

https://www.nrk.no/rogaland/politiet-vegrer-seg-for-a-skrive-ut-skyhoye-boter-for-mobilbruk-i-bil-1.15901744

Anonymkode: b3d2f...e06

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med du selvfølgelig vet at når du kobler mobil til anlegget så hører alle utenfor musikken din. Skal du ha en privat samtale med noen, er den ikke privat om du sitter i bilen. 

Anonymkode: 6cffc...b5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Fra sak på NRK i dag virker det som det er bot..

"Han snakket ikke i telefonen, men kikket på et kart han hadde oppe. Men også det gir bot og prikker i førerkortet."

https://www.nrk.no/rogaland/politiet-vegrer-seg-for-a-skrive-ut-skyhoye-boter-for-mobilbruk-i-bil-1.15901744

Anonymkode: b3d2f...e06

Kan være at han holdt i den og det er ikke lov, hvis mobilen er forsvarlig festet så kan den brukes som gps på lik linje med tradisjonelle portable gps'r

• Liker 4
Skrevet

Trenger ikke frykte politiet. Enten drikker dem kaffe, eller så sitter de på dass.. Kanskje kjører ned noen folk i ny og ne.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg regner med du selvfølgelig vet at når du kobler mobil til anlegget så hører alle utenfor musikken din. Skal du ha en privat samtale med noen, er den ikke privat om du sitter i bilen. 

Anonymkode: 6cffc...b5e

Det spørs på volumet du har det da... Og det er bare når bilen står stille man kan få med seg en samtale hvis volumet er høyt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det spørs på volumet du har det da... Og det er bare når bilen står stille man kan få med seg en samtale hvis volumet er høyt

Det skal være rimelig lavt for at andre ikke skal høre det. Mange undervurderer hørselen til de som går forbi.

Anonymkode: f99e5...8b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som døde i front-mot front ulykke fordi hun skiftet sang. Vet det fordi vennen som satt ved siden av overlevde, men er lam i store deler av kroppen.

Etter denne ulykken har jeg alltid lagt mobilen min langt ned i veska og i bagasjerommet for å ikke falle for fristelsen å røre den imens jeg kjører.

Var sannelig på tide lovverket skjerpet seg ytterligere på dette området.

Anonymkode: f7728...934

• Liker 2
  • Hjerte 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...