Gå til innhold

Ufør og arbeider - fordeling av arbeidsoppgaver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så fortvila at jeg vil grine, så kanskje det hjelper å skrive litt her. 

Min mann er lavtlønnet arbeider og helt skutt etter jobb. Han har også noen helseplager, som hyppig migrene. 

Jeg er ufør og har da ansvar for hus og hjem. Jeg gjør dette: 

Lager alle måltider for oss begge. Vasker og bretter begges klær. Handler for begge (vi har ikke bil og jeg må bære). Tar meg av alt rundt privatøkonomi. Vasker alt som må vaskes. Tar meg av alt vedlikehold. Dere skjønner. Jeg gjør absolutt alt. 

Og det fører til to ting. Det ene er at det går på bekostning av helsa mi (jeg blir for sliten til å trene, noe jeg burde). Og jeg har ingen mulighet til å ha et sosialt liv. Jeg er helt utmatta når middagen er rydda bort 17.00. 

Og jeg har aldri fri. Det er alltid noe som må gjøres, også på helg. Han tar det helt med ro, besøker venner eller ser Netflix. Det gjør meg litt deppa og jeg tenker det er fryktelig urettferdig at livet mitt handler bare om husarbeid. 

Jeg føler dette er et dilemma. For han skranter såpass så mye at det er bare såvidt han klarer å jobbe, og jeg må jobbe for at han skal kunne jobbe. 

Hva i all verden skal vi gjøre? Vi kan ikke kjøpe oss fri, det har vi ikke penger til. Ikke vaskehjelp, ikke matkasse og ikke bil. Vi har boliglån og et barn å sørge for. 

Jeg synes livet mitt er mørkt og trist, og jeg griner over klesvasken. Jeg har bedt han om å vurdere å gå ned i stilling, men det blir veldig stramt økonomisk, så det vil han ikke. 

Noen tanker, eller råd? 

Anonymkode: 05c4a...05e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst så må dere snakke sammen. Dere må fordele ting på kvelden og i helgene.

Hvis han også er helt ødelagt etter arbeid og har ofte migrene så må han snakke med en lege. Ja, man skal være sliten etter jobb. Nei, man skal ikke hver eneste dag ikke ha noe overskudd til noe annet.

Det høres ikke ut som han er 100% arbeidsfør heller og hvis det er tilfellet så må ha få hjelp før han også blir for dårlig.

• Liker 6
Skrevet

Her virker det som det er et tidsspørsmål før mannen også blir ufør. Da vil det lønne seg økonomisk at ts gjør husarbeid og mannen jobber til han stuper. Så får de dele på arbeidet når mannen blir ufør.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lager alle måltider for oss begge. Vasker og bretter begges klær. Handler for begge (vi har ikke bil og jeg må bære). Tar meg av alt rundt privatøkonomi. Vasker alt som må vaskes. Tar meg av alt vedlikehold. Dere skjønner. Jeg gjør absolutt alt. 

Har dere mulighet til å bestille varer på nett?

Anonymkode: 9ba37...0c9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fireflies skrev (5 minutter siden):

Først og fremst så må dere snakke sammen. Dere må fordele ting på kvelden og i helgene.

Hvis han også er helt ødelagt etter arbeid og har ofte migrene så må han snakke med en lege. Ja, man skal være sliten etter jobb. Nei, man skal ikke hver eneste dag ikke ha noe overskudd til noe annet.

Det høres ikke ut som han er 100% arbeidsfør heller og hvis det er tilfellet så må ha få hjelp før han også blir for dårlig.

Jeg oppfatter han ikke som 100% arbeidsufør, men heller ikke 50% som er NAV sitt krav. Så dette er kanskje veien mot fullt sammenbrudd for han. 

Og derfor går han heller ikke til lege. Jeg har grått og bedt, men han sier han blir bare sykemeldt, og det vil han ikke. 

Vi har snakket om dette uendelig mange ganger. Nå har det gått så langt at jeg bare griner og han blir bare stille. Før grein han også. Han har nok gitt opp. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har dere mulighet til å bestille varer på nett?

Nei, vi har nok ikke det. Vi er så avhengige av tilbud og 50%-disken. F.eks, er det tilbud på ost kjøper jeg tre, er det tilbud på melk kjøper jeg for hele uka. 50% bestemmer middagen. 

Netthandel er fullpris og gir meg få valg. Men takk for konstruktivt forslag😊 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Legg lista lavere.

Speilegg funker som middag en periode. Ha noen rå grønnsaker og litt frukt ved siden av.

Og bare ha klesvasken i en sofa eller noe en periode.

Huset kan være støvete en periode.

Alt trenger ikke være perfekt.

Du trenger å komme deg litt.

For barnets skyld.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, vi har nok ikke det. Vi er så avhengige av tilbud og 50%-disken. F.eks, er det tilbud på ost kjøper jeg tre, er det tilbud på melk kjøper jeg for hele uka. 50% bestemmer middagen. 

Netthandel er fullpris og gir meg få valg. Men takk for konstruktivt forslag😊 

TS

Du bruker masse energi på å dra i butikken.

Jeg ville vurdert det en gang til.

Oda er blitt veldig rimelig på nett.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han overskudd til å dra til venner, så kan han dra på butikken og handle i stedet

Orker han å se Netflix, så gi han stabelen med tørre klær, så han kan brette i mens, og legge i skapene etterpå mens han har seg en dopause i filmen.

Han er helt skutt? Vel, velkommen til klubben. Det er du også. Han kan bidra litt mer med barnet også. Legge barnet 4 ganger i uken mens du legger deg tidlig eller stikker til en venninne, eller kanskje det er mindre slitsomt for deg hvis hun kommer til deg? Kanskje du vil legge deg tidlig en kveld? Eller ta det et deilig bad? Eller en joggetur? Treningssenter?

Anonymkode: 314fd...6e5

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Legg lista lavere.

Speilegg funker som middag en periode. Ha noen rå grønnsaker og litt frukt ved siden av.

Og bare ha klesvasken i en sofa eller noe en periode.

Huset kan være støvete en periode.

Alt trenger ikke være perfekt.

Du trenger å komme deg litt.

For barnets skyld.

Jeg skjønner hva du mener. 

Men jeg har fryst ned masse ferdigmiddager. Vi spiser speilegg til middag også. 

Klesvasken kan ligge så lenge at vi tar nye klær fra haugen. 

Jeg har en del støv som burde ha vært fjerna ja. Jeg ser f.eks lampene mine, de er grå av støv. Men det blir bortprioritert i noe som virkelig er viktig: som å få betalt ei regning som haster. 

Jeg mener lista ligger akkurat over nivået: for lavt. 

Barnet vokste opp da vi var unge og spreke, og jeg hadde høy lønn. Nå er hen snart myndig, så det går bra😊 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet er snart myndig, så kan han gjøre husarbeide og lage mat 👍

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har han overskudd til å dra til venner, så kan han dra på butikken og handle i stedet

Orker han å se Netflix, så gi han stabelen med tørre klær, så han kan brette i mens, og legge i skapene etterpå mens han har seg en dopause i filmen.

Han er helt skutt? Vel, velkommen til klubben. Det er du også. Han kan bidra litt mer med barnet også. Legge barnet 4 ganger i uken mens du legger deg tidlig eller stikker til en venninne, eller kanskje det er mindre slitsomt for deg hvis hun kommer til deg? Kanskje du vil legge deg tidlig en kveld? Eller ta det et deilig bad? Eller en joggetur? Treningssenter?

Jeg er ikke helt sikker. 

Å være med en venn er for han å ligge i en sofa å se TV. Det er mye mer anstrengende å handle: tenke, bære, lys, lyd. Det kan trigge migrene. 

Det samme med å gjøre noe - brette klær - samtidig som han fortvilt prøver å gjøre ingenting. Jeg vet jo dette, da jeg har det slik selv. Men jeg har ingen arbeidsgiver å stå til rette for. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd deg på rutiner på rydding og mat? 

Jeg er selv uføre med 3 barn. Mannen jobber.

Jeg gjør alt det du gjør + hage med 1 mål.

Jeg har så og si aldri klævask, og huset (3 etasjer) bruker jeg 1t på, og da ser det ut som det er visning her ☺️

Jeg har system på alt. Rot får aldri ligge fremme. Det tar jeg med en gang. Etter mat/middag rydder jeg det bort. 
Det gjelder alt.
Planlegger middager fra Mandag til Fredag. Matpakker lager jeg kvelden før.

Middag på samme tidspunkt hver dag.

Anonymkode: bb0b3...0e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Min mann er lavtlønnet arbeider og helt skutt etter jobb. Han har også noen helseplager, som hyppig migrene. 

Og det fører til to ting. Det ene er at det går på bekostning av helsa mi (jeg blir for sliten til å trene, noe jeg burde). Og jeg har ingen mulighet til å ha et sosialt liv. Jeg er helt utmatta når middagen er rydda bort 17.00. 

Og jeg har aldri fri. Det er alltid noe som må gjøres, også på helg. Han tar det helt med ro, besøker venner eller ser Netflix. Det gjør meg litt deppa og jeg tenker det er fryktelig urettferdig at livet mitt handler bare om husarbeid. 

Jeg føler dette er et dilemma. For han skranter såpass så mye at det er bare såvidt han klarer å jobbe, og jeg må jobbe for at han skal kunne jobbe. 

Hva i all verden skal vi gjøre? Vi kan ikke kjøpe oss fri, det har vi ikke penger til. Ikke vaskehjelp, ikke matkasse og ikke bil. Vi har boliglån og et barn å sørge for. 

Jeg synes livet mitt er mørkt og trist, og jeg griner over klesvasken. Jeg har bedt han om å vurdere å gå ned i stilling, men det blir veldig stramt økonomisk, så det vil han ikke. 

Noen tanker, eller råd? 

Først og fremst må dere snakke sammen om arbeidsfordeling.

Men jeg lurer også på hvordan du får en husholdning på tre mennesker og et hus/leilighet av sober størrelse (regner jeg med ut i fra slik du beskriver deres økonomiske situasjon) til å bli en fulltidsjobb 7 dager i uken for ditt eget vedkommende? Det får jeg nemlig ikke til å rime. 

Anonymkode: 665c8...1b4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis barnet er snart myndig, så kan han gjøre husarbeide og lage mat 👍

Ja, det er faktisk sant. Kanskje hen kan gjøre litt. Det er tøft med skole og alt som følger med, men dette skal jeg tenke mer på. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Først og fremst må dere snakke sammen om arbeidsfordeling.

Men jeg lurer også på hvordan du får en husholdning på tre mennesker og et hus/leilighet av sober størrelse (regner jeg med ut i fra slik du beskriver deres økonomiske situasjon) til å bli en fulltidsjobb 7 dager i uken for ditt eget vedkommende? Det får jeg nemlig ikke til å rime. 

Det skjønner jeg at du lurer på. 

Jeg har Multippel Sklerose. Så det går ganske sakte med meg. Jeg skal ikke utbrodere, men ca slik: 

Stå opp, spise, dusje: hvile en time. 

Handle: hvile en time.

Lage middag: hvile to timer. 

Større oppgaver tar jeg på helg. 

Jeg har noe som kalles fatigue. Det betyr at musklene mine mister all kraft, og at hodet blir veldig tregt. Litt som å tenke gjennom bomull. 

Så da blir 10% stilling husarbeid til 200% stilling husarbeid. Minst. For det er mange ganger jeg ikke klarer mer enn å spise litt og varme litt mat til han. 

TS

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Leser nå at «barnet» snart er myndig, og da er det vel på høy tid at hen bidrar i hjemmet også eller? Å hjelpe til med enkle oppgaver som å sette i/ta ut av oppvaskemaskinen, henge opp en klesvask, klippe plenen hvis dere har eller støvsuge litt er noe hen kunne gjort de siste 10 årene for å avlaste deg og for å forberede seg selv til resten av livet. Forsåvidt kanskje noe «barnet» som straks er voksent burde tenkt på selv også med en uføre og en ikke helt frisk forelder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen tanker, eller råd? 

Om han har mere energi i hverdagen så han kan møte venner osv og du er utslitt til klokke 17.00 er det noe galt med arbeidsfordelingen deres. Du bidrar jo også til økonomien siden du har ufør. Så hvorfor skal du ta deg av alt hjemme? Ville satt foten ned her. Ellers hadde jeg faktisk gått fra han. 

Anonymkode: d4e3f...247

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leser nå at «barnet» snart er myndig, og da er det vel på høy tid at hen bidrar i hjemmet også eller? Å hjelpe til med enkle oppgaver som å sette i/ta ut av oppvaskemaskinen, henge opp en klesvask, klippe plenen hvis dere har eller støvsuge litt er noe hen kunne gjort de siste 10 årene for å avlaste deg og for å forberede seg selv til resten av livet. Forsåvidt kanskje noe «barnet» som straks er voksent burde tenkt på selv også med en uføre og en ikke helt frisk forelder.

Jo, jeg har bare ikke helt tatt det innover meg. For få år siden var jeg frisk og energisk. Jeg har hatt litt skylapper på. Derfor var det fint å få skrevet litt her inne. Takk😊

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor lage så mye ut av det da? Senk lista!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...