Gå til innhold

Reptilhold i norge

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Tja, kommer an på. Jeg frykter at dersom det var lov til å holde reptiler i Norge så ville mange f.eks. ha skaffet seg en slange fordi det er "kult" uten å ofre noen særlig tid på å sette seg inn i stell av denne typen dyr. Dermed tror jeg det kunne ha blitt mange vanskjøttede reptiler rundt omkring.

i dag er det om jeg ikke husker feil, antatt at det er ca tjue tusen ulovlige reptiler her i landet.

Disse er her, noen har det sikkert bra fordi de er anskaffet av folk med genuin interesse for reptiler, og andre har det mindre bra fordi de er anskaffet av folk med genuin interesse for dyr som kan virke skremmende på andre.

Resultatet av forbudet er at dyra ikke kommer til veterinær ved behov, fordi veterinærer er forpliktet til å melde fra om ulovlig dyrehold. heldigvis er det en og annen som ikke gjør det, som heller sørger for at dyra får den behandlingen de skal ha, men disse er i et veldig mindretall. Jeg vet om kun en her på østlandet.

De er ulovlige på grunn av klimaet vårt først og fremst. Og muligens også litt på grunn av uvitenhet og frykt for f.eks. slanger.

Det snakkes stadig om at loven skal endres, men det har ikke skjedd ennå, og jeg har hørt om denne lovendringen siden 93 tror jeg.. det er noen år siden.

Ikke alle sorter skal være lovlige, ikke øgler som blir to meter f.eks, som Iguaner, og kveleslanger som blir 2m+, men Gekkoer og småslanger er i hvert fall diskutert.

Men skjer det noe? :sjenert:

Skulle gjerne hatt et stort terrarie med gekkoer i assortere farger jeg - de er jo himla skjønne.

Liker forøvrig slanger og øgler også... flotte dyr.

Endret av mysan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...