Gå til innhold

Reptilhold i norge

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Er man fornøyd med at det er forbud mot hold av reptiler i norge? eller burde det vært lov,slik som i danmark og sverige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, kommer an på. Jeg frykter at dersom det var lov til å holde reptiler i Norge så ville mange f.eks. ha skaffet seg en slange fordi det er "kult" uten å ofre noen særlig tid på å sette seg inn i stell av denne typen dyr. Dermed tror jeg det kunne ha blitt mange vanskjøttede reptiler rundt omkring.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg tror at det at det er forbudt fører til flere vanskjøttede reptiler, siden man ikke kan ta dem til dyrlegen osv dersom det er problemer. De som synes slanger er kult har allerede skaffet seg en, uavhengig av forbudet. Slanger fra varmere strøk er også følsomme dyr når de bor i ett så kaldt land som Norge, så dersom man ikke steller dem riktig dør de fort. Derfor får de fleste veldig godt stell også. Jeg kjenner mange som har slanger, og forbudet har ingen konsekvenser i praksis, utover det at man ikke kan få hjelp om dyret blir sykt.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Det er helt sant som Varg-Menja skriver, at de som syns det er kult allerede har et eksemplar(eller 10)

Skrevet

Jeg syns også dette burde være opp til hver enkelt, for som det nevnes over her: De som absolutt vil ha et reptil, skaffer seg det, uavhengig av om det er ulovlig eller ei.

Skrevet

Eg syns ikkje det skulle ha vore slangar i verda eg :hår: *grøsse*

Men seriøst: Eg syns det kunne vore lov. Som tidlegare nevnt: dei som vil ha det har det uansett. Dyra hadde nok berre fått det bedre av at det var lovlig.

(Men en kan kanskje ikkje bruke det som argument? Då ville vel alle narkotiske stoff o.l vore lov og.)

Men kvifor er det ikkje lov forresten? Kva er grunnen?

Gjest Violetta
Skrevet (endret)

Jeg synes det burde vært lov, men at man måtte søke om lov for hvert enkelt tilfelle. Da tenker jeg at det bør være lov i hovedsak, men at visse kriterier holdes mtp dyrets ve og vel og menneskers sikkerhet.

Dette mener jeg forøvrig, i en ideell verden, også burde vært tilfelle ved annet dyrehold, for eksempel ved hundehold. Har liten tro på at det er mulig å gjennomføre da, siden vi ikke har tradisjon for det, men siden det ikke er så vanlig med reptiler som andre dyr enda er det kanskje mulig her.

Endret av Violetta
Skrevet

eg HATA slanga.. men det kunna no vore lov for min del, berre eg sleppe å sjå dei..

heldigvis ekje det so varmt klima her som i Florida..

såg en dokumentar om at det va mange som kjøpte små søte (grøsse) slanga

til kjæledyr.. så blei dei lei av dei, og slapp dei ut i naturen. der spiste slangane katta osv.. og kunne bli 6-7 meter lange!!

og da kunne dei ete unga osv..

kjenne eg får fryyysninga!!

Skrevet

Må da gå å reptiler når vi har transer

Skrevet

jeg synes det er litt trist at det ikke er lov, både fordi som andre har sagt: de som vil ha kun fordi det er kult, allerede har det.

mens de av oss som har lyst på fordi vi liker det slaget dyr og fasineres av det, interesserer oss for det, ikke kan gå til anskaffelse av det.

jeg skulle mer en gjerne hatt ett par gekkoer, synes salamere, gekkoer og slike typer reptiler er utrolig fasinerende, i den grad at jeg kunne tenkt meg det hjemme.

men siden jeg aldri ville hatt ett dyr jeg ikke kunne sørge for at har skikkelig tilgang på hjelp dersom det kreves så er det ikke aktuellt for meg å ikke bry meg om forbudet og skaffe meg likevel.

tror det hadde blitt lettere å slippe unna misslighold av reptiler dersom det var lovlig og man kunne henvende seg til veterinærer når og om dyret skulle trenge det.

at det var skikkelig utstyr i dyrebutikker og at det var lett å kunne søke opp gode og seriøse hjelpesider spesiellt for det dyret man har . (det går jo forsåvidt an, så lenge man søker i utlandet, har funnet gode svenske sider.)

jeg er ikke helt sikker på årsaken til forbudet?

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Som tidlegare nevnt: dei som vil ha det har det uansett. Dyra hadde nok berre fått det bedre av at det var lovlig.

(Men en kan kanskje ikkje bruke det som argument? Då ville vel alle narkotiske stoff o.l vore lov og.)

Nå er jeg tilhenger av legalisering også, men synes likevel det er en vesentlig forskjell på disse to tingene. Forbud mot dyr, enten det er reptiler eller hunderaser fører til at illegale eiere av disse ikke kan gå til dyrlegen, noe som går utover en uskyldig tredjepart, nemlig dyret. Forbud mot narktika har ikke noen tilsvarende konsekvenser, ikke for brukeren selv en gang. (Du får legehjelp uten å bli avliva dersom du tar en overdose...)

Skrevet
Nå er jeg tilhenger av legalisering også, men synes likevel det er en vesentlig forskjell på disse to tingene. Forbud mot dyr, enten det er reptiler eller hunderaser fører til at illegale eiere av disse ikke kan gå til dyrlegen, noe som går utover en uskyldig tredjepart, nemlig dyret. Forbud mot narktika har ikke noen tilsvarende konsekvenser, ikke for brukeren selv en gang. (Du får legehjelp uten å bli avliva dersom du tar en overdose...)

Joda, eg er enig i det. Kanskje ikkje heilt sammenliknbart.

Mente berre at det er et dårlig argument at "folk gjer det uansett", for då hadde jo alt vore lovlig.

Skrevet

Et godt argument for å gjøre reptilhold lovlig er som andre nevner at dyret da kan få veterinærbehandling, og at det er mer sannsynlig at info om riktig stell osv når ut til de som anskaffer seg dyr. Dessuten forutsetter jeg at "legalisering" også innebærer kontroll med hvilke arter som føres inn i landet - for sånn som det er nå har vi ingen garanti for at reptilene somfinnes her ikke er utrydningstruede, feks. Jeg har selv blitt tilbudt kameleoner og små skilpadder på ferie - men hvor kommer disse dyra fra...?

Det eneste alternativet til legalisering må være mye bedre kontroll med innførsel/smugling og ransaking der hvor det er mistanke om ulovlig dyrehold. Men personlig tror jeg ikke dette funker i praksis...

Skrevet

kjæresten min hadde besøk av en kamerat i går, og han fortalte at han hadde en krokodille hjemme :overrasket: da begynner det å bli litt vel sykt syns jeg..

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet
eg HATA slanga.. men det kunna no vore lov for min del, berre eg sleppe å sjå dei..

heldigvis ekje det so varmt klima her som i Florida..

såg en dokumentar om at det va mange som kjøpte små søte (grøsse) slanga

til kjæledyr.. så blei dei lei av dei, og slapp dei ut i naturen. der spiste slangane katta osv.. og kunne bli 6-7 meter lange!!

og da kunne dei ete unga osv..

kjenne eg får fryyysninga!!

Slanger i norge blir holdt i terrarier(de fleste hvertfall), for å lage et greit miljø for slangen, med varmt område og et normaltemperert område,det er svært få som blir sluppet ut her, og enda færre som overlevetr i dette klimaet, men det hender de stikker av, slanger er rene utbrytningsmestere :ler:

Hvilke slanger var det du så, som ble 6-7 meter lange??? Ikke mange slanger som blir så store ...

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet
jeg synes det er litt trist at det ikke er lov, både fordi som andre har sagt: de som vil ha kun fordi det er kult, allerede har det.

mens de av oss som har lyst på fordi vi liker det slaget dyr og fasineres av det, interesserer oss for det, ikke kan gå til anskaffelse av det.

jeg skulle mer en gjerne hatt ett par gekkoer, synes salamere, gekkoer og slike typer reptiler er utrolig fasinerende, i den grad at jeg kunne tenkt meg det hjemme.

men siden jeg aldri ville hatt ett dyr jeg ikke kunne sørge for at har skikkelig tilgang på hjelp dersom det kreves så er det ikke aktuellt for meg å ikke bry meg om forbudet og skaffe meg likevel.

tror det hadde blitt lettere å slippe unna misslighold av reptiler dersom det var lovlig og man kunne henvende seg til veterinærer når og om dyret skulle trenge det.

at det var skikkelig utstyr i dyrebutikker og at det var lett å kunne søke opp gode og seriøse hjelpesider spesiellt for det dyret man har . (det går jo forsåvidt an, så lenge man søker i utlandet, har funnet gode svenske sider.)

jeg er ikke helt sikker på årsaken til forbudet?

Noen veterinærer tar faktisk imot reptil til behandling, uten å melde fra om det til høyere hold, det kommer helt an på dyrlegen... Man må jo selvfølgelig forhøre seg på forhånd om de tar imot reptiler.. :)

Her i distriktet har vi en dyrebutikk som fører alt man måtte ønske av utstyr til ulovlige reptiler, inkludert mat :) Helt supert :)

Gjest TomKrus
Skrevet
Forbud mot dyr, enten det er reptiler eller hunderaser fører til at illegale eiere av disse ikke kan gå til dyrlegen, noe som går utover en uskyldig tredjepart, nemlig dyret.

Så fordi det finnes mange eiere der ute som ikke bryr seg om dyrets ve og vel, bør slikt dyrehold legaliseres?

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet
Så fordi det finnes mange eiere der ute som ikke bryr seg om dyrets ve og vel, bør slikt dyrehold legaliseres?

jeg tror at de aller fleste som holder reptiler i norge,bryr seg veldig mye om dyrene sine, og setter seg inn i hva dyret trenger/krever...

Tror poenget er at med dyregrupper/raser som er ulovlige blir "kulere" å eie for enkelte, og at det drar endel mennesker som aldri skulle hatt dyr til å anskaffe seg det.... Men jeg tror mange av de som holder reptiler er mennesker som er glad i dyra sine og er fascinert av de div. artene :)

Skrevet

Jeg kommer aldri til å skaffe meg en reptil, uansett om det er lovlig eller ikke. Så for meg er det i grunn det samme. Jeg synes lovverket bør legges opp slik at det er til dyrenes beste. Uten at jeg kan uttale meg om hva det er!

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Ikke bare derfor, men det er en av flere grunner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...