AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 Vurderer bilferie i Skottland til sommeren. Barn på 9 og 11 år. Fly til Edinburgh, leie bil og kjøre rundt i 7 dagers tid før avslutte med et par dager i Edinburgh. Sett på Fort William, Loch Lommond mm. Erfaringer å dele? Steder som er «must sees»? Anonymkode: f1c4f...161
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #2 Skrevet 21. mars 2022 Spørs hva barna er interessert i, men : https://www.visitscotland.com/info/see-do/craigievar-castle-p248301 https://www.visitscotland.com/see-do/attractions/tv-film/harry-potter-itinerary/ Anonymkode: 9e278...d0a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Vi har barn i samme alder, reiser til Skottland på bilferie ca annenhver sommer! Vi har forelsket oss i øya Islay, og er stort sett alltid der hoveddelen av ferien. Det hjelper å være whisky-entusiast Ellers kjører vi forbi Loch Lomond og opp til Inveraray, overnatter ofte i Inveraray pga at jeg elsker denne lille byen, det er så utrolig vakkert der, det er også et slott der som er blitt brukt i film/tv-serie-innspillinger. Så ligger den på vei til ferja til Islay. Ellers har vi vært noen dager i den vakre byen Stirling. I Stirling castle er det flott for barn, det er mye å prøve/gjøre/se på, og det var bl.a. et rom med utkledningsklær der vi tok bilder av hele familien i tidsriktige drakter Det går også an å sjekke hvor i Skottland det er en stor Highland games med mange grener og aktiviteter i tidsrommet dere skal dit, og så planlegge reisemål etter det. Vi fikk med oss Highland games i Inveraray et år, veldig gøy, men man må booke overnatting tidlig for å komme seg relativt nært (gangavstand til festivalområdet). Anonymkode: 1faaa...b5c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Tusen takk for fine tips begge to, dette skal sjekkes ut nærmere. Hotellprisene ganske høye ved første søk, mulig det finnes noe rimelige alternativer også. HI Anonymkode: f1c4f...161
Curiousine Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vurderer bilferie i Skottland til sommeren. Barn på 9 og 11 år. Fly til Edinburgh, leie bil og kjøre rundt i 7 dagers tid før avslutte med et par dager i Edinburgh. Sett på Fort William, Loch Lommond mm. Erfaringer å dele? Steder som er «must sees»? Anonymkode: f1c4f...161 Jeg syns dunotter castle var fantastisk fint når jeg var der 🤩
Gjest Linny111 Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 Jeg bor i Skottland, men har ikke barn. Kan dessverre ikke hjelpe med ting å gjøre for barn, men kan godt svare på praktiske spørsmål.
mammams Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 Linny111 skrev (29 minutter siden): Jeg bor i Skottland, men har ikke barn. Kan dessverre ikke hjelpe med ting å gjøre for barn, men kan godt svare på praktiske spørsmål. Ungene er såpass store at det blir ikke ferie tilrettelagt kun for de, men selvsagt tilpasser vi kjørelengde, pauser etc for de. Min mann husker sommerferier i Fort William, det ser jo veldig fint ut. Men må vurdere det litt når jeg ser på priser for overnatting. Opp mot 2-3000,- pr natt ser ut til å være normalen. Leiebil til 10 tusen + i tillegg til flybilletter - og lommepenger! It all adds up… Mulig det blir Sør-Sverige i egen bil som først tenkt allikevel. 😅
Gjest Linny111 Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 5 hours ago, mammams said: Ungene er såpass store at det blir ikke ferie tilrettelagt kun for de, men selvsagt tilpasser vi kjørelengde, pauser etc for de. Min mann husker sommerferier i Fort William, det ser jo veldig fint ut. Men må vurdere det litt når jeg ser på priser for overnatting. Opp mot 2-3000,- pr natt ser ut til å være normalen. Leiebil til 10 tusen + i tillegg til flybilletter - og lommepenger! It all adds up… Mulig det blir Sør-Sverige i egen bil som først tenkt allikevel. 😅 2-3000 per natt høres ekstremt mye ut. Har aldri betalt så mye for overnatting noe sted i Skottland. Har kjørt rundt ganske mye. Hva slags overnattingssteder ser dere etter?
mammams Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 Linny111 skrev (Akkurat nå): 2-3000 per natt høres ekstremt mye ut. Har aldri betalt så mye for overnatting noe sted i Skottland. Har kjørt rundt ganske mye. Hva slags overnattingssteder ser dere etter? Alt mulig som har sengeplass til 4 og tak over i grunnen. Vi reiser jo i juli så er i høysesong, men allikevel overrasket over prisene jeg har funnet. Sjekket airbnb, søkemotor hotell mm. Tilfeldig søk på 2 netter i Fort Williams i uke 28: https://www.kayak.co.uk/hotels/Fort-William-c43414/2022-07-11/2022-07-13/2adults/2children-9-11
Gjest Linny111 Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 3 minutter siden, mammams said: Alt mulig som har sengeplass til 4 og tak over i grunnen. Vi reiser jo i juli så er i høysesong, men allikevel overrasket over prisene jeg har funnet. Sjekket airbnb, søkemotor hotell mm. Tilfeldig søk på 2 netter i Fort Williams i uke 28: https://www.kayak.co.uk/hotels/Fort-William-c43414/2022-07-11/2022-07-13/2adults/2children-9-11 Ja, du har rett. Billigste jeg finner er rundt 1600 per natt. Er nok litt dyrt når man har barn med i høysesongen. Kan dere bruke telt? Det er mye fin camping her.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #11 Skrevet 23. mars 2022 Vi bruker alltid airbnb i skottland. Veldig kjekt med litt mer plass når vi er en hel familie som reiser sammen. Det blir mye billigere enn hotell. Anonymkode: 1faaa...b5c
mammams Skrevet 23. mars 2022 #12 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi bruker alltid airbnb i skottland. Veldig kjekt med litt mer plass når vi er en hel familie som reiser sammen. Det blir mye billigere enn hotell. Anonymkode: 1faaa...b5c Har sjekket det også, men ganske stive priser her også. https://www.airbnb.no/s/Edinburgh--Storbritannia/homes?adults=2&place_id=ChIJIyaYpQC4h0gRJxfnfHsU8mQ&children=2&checkin=2022-07-15&checkout=2022-07-17
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #13 Skrevet 23. mars 2022 mammams skrev (4 timer siden): Har sjekket det også, men ganske stive priser her også. https://www.airbnb.no/s/Edinburgh--Storbritannia/homes?adults=2&place_id=ChIJIyaYpQC4h0gRJxfnfHsU8mQ&children=2&checkin=2022-07-15&checkout=2022-07-17 Oi! Ja, ser det. Kan være verdt å sjekke ut Travelodge. Denne kjeden er ikke alltid på booking.com eller andre søkemotorer, og er ofte blant de rimeligste hotellene. Har brukt dem i London noen ganger, tror de også finnes i skotske byer: https://www.travelodge.co.uk/ Anonymkode: 1faaa...b5c 2
mammams Skrevet 23. mars 2022 #14 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi! Ja, ser det. Kan være verdt å sjekke ut Travelodge. Denne kjeden er ikke alltid på booking.com eller andre søkemotorer, og er ofte blant de rimeligste hotellene. Har brukt dem i London noen ganger, tror de også finnes i skotske byer: https://www.travelodge.co.uk/ Anonymkode: 1faaa...b5c Takk for tips, her fant jeg endel steder med overkommelige priser. Var på vei til å skrinlegge turplanleggingen. Nå skal vi undersøke alle aspekter nærmere og lage et forslag til reiserute! 😊 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #15 Skrevet 23. mars 2022 Linny111 skrev (På 22.3.2022 den 17.21): Jeg bor i Skottland, men har ikke barn. Kan dessverre ikke hjelpe med ting å gjøre for barn, men kan godt svare på praktiske spørsmål. Hei, tar deg på ordet selv om dette ikke er min tråd 😊 Du har kommet med så mange gode råd i andre tråder, blant annet min som var om en uke i Edinburgh. Turen er bestilt og jeg gleder meg veldig. Jeg liker å forberede meg når jeg skal på reise, koser meg med det. Det er én ting jeg ikke har funnet helt ut av og det er i forhold til å reise kollektivt. Ser at sentrum av Edinburgh er kompakt og at man kan gå til mye. Men det er et par steder som ligger såpass langt unna at jeg med dårlige knær tenker at buss er greit. Å finne rutene er ok, men hvordan er det å kjøpe billett? Har lest at billett skal være løst før man går ombord, men hvor kjøper man? Billettautomat? App? Andre steder jeg har vært har jeg kjøpt et pass som varer feks 3 dager eller en uke. I NY og Stockholm kjøpte jeg et kort som man tappet ned og som kunne fylles på. I Køben er det en app som man kan kjøpe enkeltbillett, dagsbillett, ukes osv. Men jeg finner ikke noe om dette når det gjelder Edinburgh. Anonymkode: 53ad4...518
Gjest Linny111 Skrevet 23. mars 2022 #16 Skrevet 23. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei, tar deg på ordet selv om dette ikke er min tråd 😊 Du har kommet med så mange gode råd i andre tråder, blant annet min som var om en uke i Edinburgh. Turen er bestilt og jeg gleder meg veldig. Jeg liker å forberede meg når jeg skal på reise, koser meg med det. Det er én ting jeg ikke har funnet helt ut av og det er i forhold til å reise kollektivt. Ser at sentrum av Edinburgh er kompakt og at man kan gå til mye. Men det er et par steder som ligger såpass langt unna at jeg med dårlige knær tenker at buss er greit. Å finne rutene er ok, men hvordan er det å kjøpe billett? Har lest at billett skal være løst før man går ombord, men hvor kjøper man? Billettautomat? App? Andre steder jeg har vært har jeg kjøpt et pass som varer feks 3 dager eller en uke. I NY og Stockholm kjøpte jeg et kort som man tappet ned og som kunne fylles på. I Køben er det en app som man kan kjøpe enkeltbillett, dagsbillett, ukes osv. Men jeg finner ikke noe om dette når det gjelder Edinburgh. Anonymkode: 53ad4...518 Alle bussene har kontaktløs med cap nå, så om du bruker mer enn det et dagskort koster, stopper de å ta betalt. Ellers betaler man kontant til bussjåfør, men dette har jeg ikke gjort på flere år. Du kan også kjøpe dagskort kontant. For tog er det billettautomat på alle stasjoner. Flybussen er utenom dagsbillett, men har også kontaktløs. Tror det finnes en app også, Lothian Buses M-tickets, men denne har jeg aldri brukt. Bruker bare kontaktløs.
Klarapetronella Skrevet 21. april 2022 #17 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (På 23.3.2022 den 18.18): Hei, tar deg på ordet selv om dette ikke er min tråd 😊 Du har kommet med så mange gode råd i andre tråder, blant annet min som var om en uke i Edinburgh. Turen er bestilt og jeg gleder meg veldig. Jeg liker å forberede meg når jeg skal på reise, koser meg med det. Det er én ting jeg ikke har funnet helt ut av og det er i forhold til å reise kollektivt. Ser at sentrum av Edinburgh er kompakt og at man kan gå til mye. Men det er et par steder som ligger såpass langt unna at jeg med dårlige knær tenker at buss er greit. Å finne rutene er ok, men hvordan er det å kjøpe billett? Har lest at billett skal være løst før man går ombord, men hvor kjøper man? Billettautomat? App? Andre steder jeg har vært har jeg kjøpt et pass som varer feks 3 dager eller en uke. I NY og Stockholm kjøpte jeg et kort som man tappet ned og som kunne fylles på. I Køben er det en app som man kan kjøpe enkeltbillett, dagsbillett, ukes osv. Men jeg finner ikke noe om dette når det gjelder Edinburgh. Anonymkode: 53ad4...518 Hei! Svarer på denne selvom spørsmålet ikke var til meg. Du kan kjøpe billetter på alle "tram-stops", for eksempel Princes street. Det er automater som tar kort, utendørs. Lett å finne ut av. Sist jeg var i Edinburgh lastet jeg ned appen "M-tickets", veldig lett å bruke 😊 Kollektivt er veldig enkelt å bruke i Edinburgh, men husk at det er ulike busselskaper som kjører, så sjekk nøye hvilken holdeplass du skal stå på.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #18 Skrevet 21. april 2022 Linny111 skrev (På 23.3.2022 den 22.04): Alle bussene har kontaktløs med cap nå, så om du bruker mer enn det et dagskort koster, stopper de å ta betalt. Ellers betaler man kontant til bussjåfør, men dette har jeg ikke gjort på flere år. Du kan også kjøpe dagskort kontant. For tog er det billettautomat på alle stasjoner. Flybussen er utenom dagsbillett, men har også kontaktløs. Tror det finnes en app også, Lothian Buses M-tickets, men denne har jeg aldri brukt. Bruker bare kontaktløs. Takk 😊 Anonymkode: 53ad4...518
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #19 Skrevet 21. april 2022 Klarapetronella skrev (7 timer siden): Hei! Svarer på denne selvom spørsmålet ikke var til meg. Du kan kjøpe billetter på alle "tram-stops", for eksempel Princes street. Det er automater som tar kort, utendørs. Lett å finne ut av. Sist jeg var i Edinburgh lastet jeg ned appen "M-tickets", veldig lett å bruke 😊 Kollektivt er veldig enkelt å bruke i Edinburgh, men husk at det er ulike busselskaper som kjører, så sjekk nøye hvilken holdeplass du skal stå på. Takk 😊 Anonymkode: 53ad4...518
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå