Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min har bare ett (langt) forhold bak seg, og det var nok ikke så optimalt. Så han har ikke lært seg å være i et forhold. (Har ikke lært seg å lytte, å validere den andre, rett og slett elementer for et godt forhold) Han har også et helt annet syn på ting, så han forstår for eksempel ikke at det at han har masse bilder fremme av eksen er sårt for meg, at han forteller historier om hvor fint de hadde det sammen og så videre. For han oppleves det som at det er en del av hans historie og han legger ikke følelser i det. Han er i tillegg en unnvikende type, og når jeg forsøker å ta opp ting så er det lite som skal til før han trekker seg tilbake og sklir unna. 

Jeg er veldig glad i ham, men jeg er usikker på hvor lenge forholdet overlever om han ikke får noe mer kunnskap om hvordan samspille godt sammen, hvordan validere hverandre osv. 

Er det overhodet mulig å «lære opp» en sånn mann til å forstå noe om hvordan fungere i et voksent forhold med godt samspill? 

Anonymkode: c7dda...9ae

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bruke alt du har og oppdra og endre ham, du kan ikke endre en annen person på den måten, vi er mange som har prøvd og feilet! Det at han har bilder av eksen stående, i flertall, og samtidig gauker om henne og deres fortid, åssen faen ble dere egentlig kjærester? Jeg hadde snudd i døra. Ikke lytter han, ikke bekrefter han, ikke er han der og hører på det du har å si. Ikke bare er han unnvikende, men han er jo også en drittsekk mot deg.

Har et spørsmål til deg, om INGENTING endrer seg, at han blir den han er livet ut, vil du ha dette forholdet? For det er realiteten her, du kan ikke endre eller hjelpe et voksent menneske når vi starter der at han fortsatt er helt oppheng i eksen. 

Mannen høres ut som han er ekstremt emosjonelt umoden. 

Å forklare et voksent menneske at man ikke har bilder og historier av eksen fremme til enhver tid, det er å falle lavt i selvrespekt. Dont do that. 

Ikke fortell og lær noen hvordan de skal elske deg. 

Har du så dårlig selvtillit? 

Anonymkode: 42929...5d4

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det høres teit ut, men jeg tror ham faktisk på det han sier. Det er ikke noe spill. Han er ferdig med «selve eksen», men han er veldig forsiktig av seg og henger igjen i historien. Det er trygt med fortid og historien, mens endring er skummelt. Han sier han er glad i meg, at han er ferdig med eksen og at jeg er mye bedre enn eksen. Høres sikkert ut som om jeg nå drømmer om noe som ikke er, men jeg tror oppriktig på at han mener det. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke lytter han, ikke bekrefter han, ikke er han der og hører på det du har å si. Ikke bare er han unnvikende, men han er jo også en drittsekk mot deg. 

Mannen høres ut som han er ekstremt emosjonelt umoden. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du har nok rett i det første. Selv om han har blitt endel bedre i det siste. Han forsøker å lytte, men han forstå det liksom ikke. 

Det er nok ikke det at han er en drittsekk. Han er bare ekstremt emosjonelt umoden. Jeg tror på at han er glad i meg. Han ser bare skikkelig forvirret ut, han skjønner bare ikke disse tingene. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har du så dårlig selvtillit? 

Vet du, jeg tror rett og slett ikke det. For å «holde ut» og akseptere sånn oppførsel uten å bli knekt av det, så tror jeg rett og slett at jeg har svært god selvtillit. For jeg klarer å se at han er glad i meg og at han er ferdig med eksen, på tross av den umodne oppførselen hans. Høres sikkert rart ut det også. 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har et spørsmål til deg, om INGENTING endrer seg, at han blir den han er livet ut, vil du ha dette forholdet? For det er realiteten her, du kan ikke endre eller hjelpe et voksent menneske når vi starter der at han fortsatt er helt oppheng i eksen. 

Nei, det ønsker jeg nok ikke. Derfor litt spørsmål, hvor mye kan en voksen mann lære seg. Han er nok ferdig med eksen. Men kan en voksen mann lære seg å lytte og lære seg et godt samspill. Han sier han ønsker og han har blitt bedre, nå snakker vi faktisk godt om følelser og han klarer i de fleste situasjoner å lytte uten å løse. 

• Hjerte 1
Skrevet

Du må rett og slett si, "stopp å lire av deg masse om eksen, jeg vil ikke høre om henne, vi er sammen nå og du må oppføre deg sånn. Ellers kan vi ikke være sammen"

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (2 minutter siden):

Du må rett og slett si, "stopp å lire av deg masse om eksen, jeg vil ikke høre om henne, vi er sammen nå og du må oppføre deg sånn. Ellers kan vi ikke være sammen"

Han har sluttet med det. Men han har ikke forstått hvorfor, for han ser ikke på verden på den måten. Så han synes det er rart, det tok to måneder, men nå har han skjønt at han ikke skal og sluttet. 
Men dette sier vel noe om at han rett og slett forstår de sosiale kodene veldig dårlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

dette sier vel noe om at han rett og slett forstår de sosiale kodene veldig dårlig. 

Ja, det gjør det. Men han kan jo være en fin mann for det. 

Anonymkode: 5b5a4...76a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han har sluttet med det. Men han har ikke forstått hvorfor, for han ser ikke på verden på den måten. Så han synes det er rart, det tok to måneder, men nå har han skjønt at han ikke skal og sluttet. 
Men dette sier vel noe om at han rett og slett forstår de sosiale kodene veldig dårlig. 

:fnise:

Har du spurt han hvorfor han har bilder av eksen? Noen har bilder av barndomsvennene siden på tvÅaaan også...  Dere er antagligvis ikke på nett for fem øre... Move along, og finn deg noen andre. 

• Nyttig 1
Skrevet

Når ble det bra å ha flere lange forhold bak seg? Det eneste som kan anses som «bevis» for at en er bra på forhold er at man er i et og ikke har noen lange bak seg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (20 minutter siden):

Det eneste som kan anses som «bevis» for at en er bra på forhold er at man er i et og ikke har noen lange bak seg.

😄

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Det eneste som kan anses som «bevis» for at en er bra på forhold er at man er i et og ikke har noen lange bak seg.

👍🏻

Det er heller ikke slik at man lærer om forhold av å være i ett. Det er noe man lærer av å se foreldrene i samspill med hverandre.

Her høres det ut som dere har like mangelfulle kunnskaper om forhold, TS. 

Anonymkode: e2da5...9ad

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjæresten min har bare ett (langt) forhold bak seg, og det var nok ikke så optimalt. Så han har ikke lært seg å være i et forhold. (Har ikke lært seg å lytte, å validere den andre, rett og slett elementer for et godt forhold) Han har også et helt annet syn på ting, så han forstår for eksempel ikke at det at han har masse bilder fremme av eksen er sårt for meg, at han forteller historier om hvor fint de hadde det sammen og så videre. For han oppleves det som at det er en del av hans historie og han legger ikke følelser i det. Han er i tillegg en unnvikende type, og når jeg forsøker å ta opp ting så er det lite som skal til før han trekker seg tilbake og sklir unna. 

Jeg er veldig glad i ham, men jeg er usikker på hvor lenge forholdet overlever om han ikke får noe mer kunnskap om hvordan samspille godt sammen, hvordan validere hverandre osv. 

Er det overhodet mulig å «lære opp» en sånn mann til å forstå noe om hvordan fungere i et voksent forhold med godt samspill? 

Du sier mye om deg selv, ved å bruke ordet "typisk" unnvikende mann. Jeg kjenner ikke deg, så skal ikke mene for mye, men det kan virke som du er en like så stor del av problemet...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du mye god erfaring du da? Du virkelig kan det å bygge og vedlikeholde ett forhold? du har i hvertfall funnet en(mannen) å skylde på allerede om dette går i dass det også. 👍

Anonymkode: 3a19f...a28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, det gjør det. Men han kan jo være en fin mann for det. 

Ja, det er jo det jeg synes at han er. Og derfor jeg lurer på om han kan lære de manglende sosiale kodene. 

AnonymBruker
Skrevet
Beeblebrox skrev (7 timer siden):

:fnise:

Har du spurt han hvorfor han har bilder av eksen? Noen har bilder av barndomsvennene siden på tvÅaaan også...  Dere er antagligvis ikke på nett for fem øre... Move along, og finn deg noen andre. 

Ja, jeg har spurt om det. For han så er det ikke eksen, men historien og stedet han har vært på. Selv om eksen er på bildet, så er det ikke henne, men stedet de var på. Og han synes stedet/reisen var så fin. Han har lyst til å huske på reisen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er jo det jeg synes at han er. Og derfor jeg lurer på om han kan lære de manglende sosiale kodene. 

Selv autister kan lære sosiale koder. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Når ble det bra å ha flere lange forhold bak seg? Det eneste som kan anses som «bevis» for at en er bra på forhold er at man er i et og ikke har noen lange bak seg.

Du har rett i det, det var klønete formulert av meg. Han har vært i ett langt, det viser at han er trygg, stødig, lojal, egenskaper jeg setter svært høyt. Men det forholdet han var i, var ikke noe godt forhold, det var kaldt, kjølig, distansert og ikke noe godt samspill. 
(Både han, eksen og foreldrene hans har sagt det, så dette er ikke bare fra én side)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

👍🏻

Det er heller ikke slik at man lærer om forhold av å være i ett. Det er noe man lærer av å se foreldrene i samspill med hverandre.

Her høres det ut som dere har like mangelfulle kunnskaper om forhold, TS. 

Anonymkode: e2da5...9ad

Som svart over, klønete formulert, forsøkte å fatte meg i korthet. 
Han har dessverre med seg litt dårlig erfaring hjemmefra. Foreldrene er gode, men distanserte. De har endret seg over årene, jeg har snakket med dem, de har sagt at de er lei seg for at de var så distanserte da han var yngre. De så hvor dårlig det forrige forholdet gikk. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (4 timer siden):

Du sier mye om deg selv, ved å bruke ordet "typisk" unnvikende mann. Jeg kjenner ikke deg, så skal ikke mene for mye, men det kan virke som du er en like så stor del av problemet...

Hvis du har lest litt om samlivsterapi så ville du ha lest at det er en tilknytningstype som er unnvikende og at det i stor grad er menn som har den tilknytningatypen. Du kan feks lese noe av Godtman eller Thuen, for å lese det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du mye god erfaring du da? Du virkelig kan det å bygge og vedlikeholde ett forhold? du har i hvertfall funnet en(mannen) å skylde på allerede om dette går i dass det også. 👍

Anonymkode: 3a19f...a28

Jeg har erfaring, men ikke en god en i det forrige forholdet. Men nettopp derfor har jeg lest veldig mye om samliv og samhandling, for jeg ønsket å vite hva som gikk galt sist. 

Jeg ser at jeg igjen har tiltrukket meg en unnvikende type, så jeg bør jo sikkert lete etter en med trygg tilknytningsstil. Men sånn bortsett fra at han forstår sosiale koder dårlig og at han har utrygg tilknytningsstil, så er han en veldig flott mann, men gode verdier og vi passer veldig godt sammen på alle andre måter. 
Så det jeg håper på er at han kunne lære seg litt om sosiale koder og bygge en trygg tilknytning sammen med meg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For han så er det ikke eksen, men historien og stedet han har vært på. Selv om eksen er på bildet, så er det ikke henne, men stedet de var på. Og han synes stedet/reisen var så fin. Han har lyst til å huske på reisen. 

Det kan jeg skjønne. Det er derfor jeg ikke sletter bilder av meg og ekser i sosiale medier. Men jeg henger dem jo ikke opp på stueveggen, liksom. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...