AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 Ja... lurer... noen som vil fortelle? Anonymkode: 8e0be...970
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #2 Skrevet 21. mars 2022 Du vil nok få mange ulike historier her. Personlig synes jeg det var den beste jobben jeg noen gang har hatt. Jeg hadde mulighet til å fordype meg i én ting i lengre tid, jeg lærte så mye nytt, ble kjent med mange fine mennesker, og jeg hadde full frihet mtp arbeidstider (stor fordel med mann som jobbet veldig mye + to småbarn). Det var noen nedturer og frustrasjoner underveis, det tror jeg de fleste har, men jeg var aldri i tvil om at jeg kom til å fullføre. Jeg jobbet stort sett bare 08:00-15:30, og jeg ble ferdig på tiden. Jeg vet ikke alle har like mye positivt å si som meg. Det kommer veldig an på prosjektet (realistisk mtp tidsramme?) og veileder (veileder kan make or break PhDen) - og om du er motivert, eller helst vil gjøre noe annet. Det mest negative med PhD vil jeg si er den håpløse midlertidigheten i akademia som kommer etter PhD (hvis du ønsker å jobbe i akademia etterpå - innen mange fag er det mange muligheter i næringslivet også). Jeg var heldig og fikk fast jobb i akademia ett år etter at jeg ble ferdig og ble egentlig headhuntet, men det er ingen selvfølge (og ville nok ikke skjedd hvis jeg hadde bodd i en storby). Anonymkode: 27a92...455 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Det positive: - Friheten til å disponere tiden helt fint. Regner det lørdag og søndag, og er sol mandag og tirsdag, så tar du fri mandag og tirsdag og jobber helg. - Mye reising (pre-korona ihvertfall) på konferanser, sommerskoler osv. - Muligheten til å bli ekspert innen et snevert fagfelt. Det negative: - Litt ensomt. Du har i hovedsak 100% ansvar for at du kommer i mål med gjøremålene dine i løpet av PhDn. Ja, du kan kanskje si at det har man som student også, men jeg synes ensomhetsfølelsen var mye sterkere på PhD. Det kan muligens ha noe med at ingen jobber med samme problemstilling som deg. Når man studerte hadde jo gjerne alle samme oppgaver/problemstillinger, og det ble et fellesskap knyttet til det. - Mentalt krevende. Jeg er ikke 100% sikker på hvorfor det er så mentalt krevende, og hvorfor så utrolig mange går på en smell i løpet av PhD, men statistikken snakker for seg. Det er 600 % (!!!) større forekomst av angst og depresjon blant PhD-studenter vs. gjennomsnittsbefolkningen [1]. Jeg vil faktisk gå så langt som å si av hvis du ikke er veldig sterk psykisk; hold deg unna doktorgrad! [1] https://www.nature.com/articles/nbt.4089 Anonymkode: 424e2...649 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du vil nok få mange ulike historier her. Personlig synes jeg det var den beste jobben jeg noen gang har hatt. Jeg hadde mulighet til å fordype meg i én ting i lengre tid, jeg lærte så mye nytt, ble kjent med mange fine mennesker, og jeg hadde full frihet mtp arbeidstider (stor fordel med mann som jobbet veldig mye + to småbarn). Det var noen nedturer og frustrasjoner underveis, det tror jeg de fleste har, men jeg var aldri i tvil om at jeg kom til å fullføre. Jeg jobbet stort sett bare 08:00-15:30, og jeg ble ferdig på tiden. Jeg vet ikke alle har like mye positivt å si som meg. Det kommer veldig an på prosjektet (realistisk mtp tidsramme?) og veileder (veileder kan make or break PhDen) - og om du er motivert, eller helst vil gjøre noe annet. Det mest negative med PhD vil jeg si er den håpløse midlertidigheten i akademia som kommer etter PhD (hvis du ønsker å jobbe i akademia etterpå - innen mange fag er det mange muligheter i næringslivet også). Jeg var heldig og fikk fast jobb i akademia ett år etter at jeg ble ferdig og ble egentlig headhuntet, men det er ingen selvfølge (og ville nok ikke skjedd hvis jeg hadde bodd i en storby). Anonymkode: 27a92...455 Hva slags jobb ble du headhuntet til i akademia? Anonymkode: 8e0be...970
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 På enkelte studier kan man velge mellom 30 poengs masteroppgave og 60 poengs masteroppgave. Om du vurderer doktorgrad så velg 60 poengs masteroppgave, da får du i større grad føle på hvordan det er å ta doktorgrad. Anonymkode: 92b7f...ab5 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): På enkelte studier kan man velge mellom 30 poengs masteroppgave og 60 poengs masteroppgave. Om du vurderer doktorgrad så velg 60 poengs masteroppgave, da får du i større grad føle på hvordan det er å ta doktorgrad. Anonymkode: 92b7f...ab5 Godt poeng. Anonymkode: 424e2...649
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 Er doktorgrad og masteroppgave sammenliknbart? Anonymkode: 8e0be...970
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er doktorgrad og masteroppgave sammenliknbart? Anonymkode: 8e0be...970 Nei, men i den grad de kan sammenlignes så minner 60poengsoppgave mye mer enn 30poengsoppgave. Anonymkode: 424e2...649
Gjest Albbas Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Er doktorgrad og masteroppgave sammenliknbart? Anonymkode: 8e0be...970 Litt, men ikke veldig. Trives du med masteroppgaven og liker å dykke ned i fagfeltet kan det gi en pekepinn. Men en masteroppgave er mye enklere, og du slipper billigere unna enn i phd-arbeid. I en masteroppgave kan du argumentere deg bort fra diverse problemer, mens i et phd-arbeid risikerer du å måtte begynne på nytt etter ett år hvis dataene dine viser seg å være for dårlige. Under en masteroppgave har du sannsynligvis en veileder med god kontroll på fagområdet, under en phd kan ikke veilederen bidra like mye på den faglige vurderingen.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva slags jobb ble du headhuntet til i akademia? Anonymkode: 8e0be...970 Vanlig førsteamanuensis-stilling. Først som vikar, så fast stilling etter seks måneder (ordinær søkeprosess). Anonymkode: 27a92...455
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 Albbas skrev (5 timer siden): Litt, men ikke veldig. Trives du med masteroppgaven og liker å dykke ned i fagfeltet kan det gi en pekepinn. Men en masteroppgave er mye enklere, og du slipper billigere unna enn i phd-arbeid. I en masteroppgave kan du argumentere deg bort fra diverse problemer, mens i et phd-arbeid risikerer du å måtte begynne på nytt etter ett år hvis dataene dine viser seg å være for dårlige. Under en masteroppgave har du sannsynligvis en veileder med god kontroll på fagområdet, under en phd kan ikke veilederen bidra like mye på den faglige vurderingen. Enig i dette. Kravene til faglig tyngde og selvstendighet er mye større på PhD. På PhD må du også faktisk få publisert fagfellevurderte artikler (med mindre man skriver monolog, men det er det ganske få som gjør - og det er nok uansett ikke noe lettere!!), noe som innebærer at det kommer inn kvalitetskrav selv før levering (noe som ikke er tilfellet på master). Det ligner i alle fall ikke på en masteroppgave på 30 studiepoeng. Anonymkode: 27a92...455 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #12 Skrevet 22. mars 2022 Hvordan er søknads prosessen før en starter stipendiat? Var det lett å få plass? Anonymkode: 73ebb...65a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #13 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er søknads prosessen før en starter stipendiat? Var det lett å få plass? Anonymkode: 73ebb...65a Kommer veldig an på. Noen søker på en jobb, som enhver annen jobb. Det er det vanligste (i alle fall innen mitt fagområde). Noen skriver søknader selv, og får midler den veien - til forskningsrådet eller andre finansieringskilder. Jeg skrev søknad til forskningsrådet (dvs han som ble min hovedveileder sto som søker, men jeg skrev prosjektbeskrivelsen), og da denne søknaden fikk midler, fikk jeg stilling, søkte om opptak på programmet etc. Det er også mulig å få stipendiatstilling via en kombinasjon av arbeidsgiver/forskningsrådet, som nærings-PhD eller offentlig sektor-PhD. Anonymkode: 27a92...455
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #14 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan er søknads prosessen før en starter stipendiat? Var det lett å få plass? Anonymkode: 73ebb...65a Det var 60 søkere på stipendiat-stillingen jeg fikk. Anonymkode: 424e2...649
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå