Gå til innhold

Kan huseier kreve erstatning for oppripet gulv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det aner jeg ikke...tipper kanskje rundt 30-40 m2 totalt...

Litt riper i trapp også, men ikke som gulvet ellers. 

TS

Anonymkode: c0637...1f5

Ok, veldig liten enebolig da. Koster ca 400-700  kr m2 å slipe samt overflatebehandle gulv, men det forutsetter at parketten er av en slik kvalitet at den kan slipes. Siden huseier kan trekke fra utgifter til oppussing på skatten blir jo ikke det nødvendigvis så veldig dyrt. Hvor mye var depositumet på?

Anonymkode: 52e2d...413

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vanskelig å se på bildet synes jeg, men om hunden din har ripet opp gulvet på annen manns eiendom skulle det bare mangle at du betaler for å få det rettet opp? Hvis man skulle priset inn at gulvet må byttes for hver leietaker i leieprisen hadde leien vært MYE høyere enn det du har betalt. Si at gulvet der du bor koster 1000 per kvm i materiale og legging (det er et billig gulv), og det i leiligheten er 70 kvm med slikt gulv, så ville du på 3,5 år skulle ha betalt 20000 mer per år i leie, altså 70000 på 3,5 år. Det må du regne inn i det det koster å ha hund, og ikke klage på at det ikke regnes som vanlig slitasje.

Anonymkode: 33798...703

Men så er det sånn at om en tillater leietaker å ha dyr så beregnes normal slitasje annerledes enn om noen uten dyr bor der. Både hunder og katter har klør og de løper gjerne litt rundt. Dette må man beregne at kommer til å skape mer slitasje.

Jeg er ikke så sikker på at den typen riper som vises på bildet er nok til å kreve erstatning. Da må man vurdere hva som er normal slitasje og den blir som sagt ulik utfra hvem som bor der.

Hadde det vært dype riper og store skader så tror jeg at man heller kunne snakket om at det var utover vanlig slitasje.

Anonymkode: f02cd...bd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det der ser ille ut. Mine foreldre la nytt gulv for en 4-5 år siden. Parkett. Noen uker senere hadde de en sammenkomst med noen venner. Det ble så utrolig mange merker i gulvet etter høyhælte sko. Til å begynne med fikk ikke barna kjøre små lekebiler på gulvet, etter festen bestemte de seg for at gulv er gulv. Parkett skal de allefall ikke legge neste gang. 
Det der er mye bedre enn gulvet både hos oss (stor hund, dype riper) og hos mine foreldre.

Anonymkode: 99dda...d56

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Legger man ett dårlig gulv i leiebolig, blir dette resultatet.

Boligen kan fint leies ut igjen med dette gulvet.

Ett hjem er ikke til pynt.

Anonymkode: 67636...5b0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Synes ikke det der ser ille ut. Mine foreldre la nytt gulv for en 4-5 år siden. Parkett. Noen uker senere hadde de en sammenkomst med noen venner. Det ble så utrolig mange merker i gulvet etter høyhælte sko. Til å begynne med fikk ikke barna kjøre små lekebiler på gulvet, etter festen bestemte de seg for at gulv er gulv. Parkett skal de allefall ikke legge neste gang. 
Det der er mye bedre enn gulvet både hos oss (stor hund, dype riper) og hos mine foreldre.

Anonymkode: 99dda...d56

Takk for et betryggende svar ❤ 

Blir samtidig nervøs av de andre kommentarene som dømmer meg nord og ned, så jeg håper dere "positive" har rett til slutt 😉

Tydelig at dette er et tema som ikke har et klart fasitsvar hvertfall (ut fra endel diskusjoner i tråden), så jeg ble uansett litt mindre engstelig for at alt håp er ute 😏

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Legger man ett dårlig gulv i leiebolig, blir dette resultatet.

Boligen kan fint leies ut igjen med dette gulvet.

Ett hjem er ikke til pynt.

Anonymkode: 67636...5b0

Boligen skulle vel selges, takstmann vurderer overflater og kan jo slå av noe på taksten. 
Ikke sikkert gulvet er dårlig, men om man leier bør man jo være ekstra forsiktig med andres eiendom. Man kan feks ha et teppe på gulvet der hunden leker. 

Anonymkode: 52e2d...413

Gjest AbonumBuker
Skrevet

Jeg så bildet. 

Dette må huseier regne med. Hen har godtatt hund, og hen må godta at det vil synes. 

Og er det utleie får gulvet bare være slik til neste leietaker. Gulvet virker jo? 

Kondolerer med tapet av din venn🐶

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for et betryggende svar ❤ 

Blir samtidig nervøs av de andre kommentarene som dømmer meg nord og ned, så jeg håper dere "positive" har rett til slutt 😉

Tydelig at dette er et tema som ikke har et klart fasitsvar hvertfall (ut fra endel diskusjoner i tråden), så jeg ble uansett litt mindre engstelig for at alt håp er ute 😏

TS

Det er vel ikke å dømme noen nord og ned å si at leietaker må erstatte et ødelagt gulv? Alle sier jo at det er vanskelig å se på bildet hvor ille det er og om det er vanlig slitasje eller ikke, bortsett fra de som sier at har man lov å ha hund har man lov å ripe opp gulvet (som du mener er de positive).

Ikke spør om regelverk om du ikke vil høre hva som står der.

Anonymkode: 33798...703

AnonymBruker
Skrevet
AbonumBuker skrev (3 minutter siden):

Jeg så bildet. 

Dette må huseier regne med. Hen har godtatt hund, og hen må godta at det vil synes. 

Og er det utleie får gulvet bare være slik til neste leietaker. Gulvet virker jo? 

Kondolerer med tapet av din venn🐶

Takk for det ❤

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet for noen år siden inn i en leilighet der det ble lagt ny parkett rett før innflyttinga. Etter et år ble jeg obs på slike "riper" i området der tv-bordet med hjul hadde stått og et par andre steder, og ble litt stressa. Litt senere var utleier innom i forbindelse med noe annet, la seg på kne og gløtta godt på gulvet i solskinnet. Han forklarte at han ville bare sammenligne, for de hadde lagt samme parkett i eget hus samtidig som i leiligheten, og hos dem så det helt for jævlig ut, for det viste seg at den tålte ingenting. Sammenlignet med hjemme hos dem bar mitt gulv nesten ikke preg av bruk i det hele tatt...

Anonymkode: ec8f9...a94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg flyttet for noen år siden inn i en leilighet der det ble lagt ny parkett rett før innflyttinga. Etter et år ble jeg obs på slike "riper" i området der tv-bordet med hjul hadde stått og et par andre steder, og ble litt stressa. Litt senere var utleier innom i forbindelse med noe annet, la seg på kne og gløtta godt på gulvet i solskinnet. Han forklarte at han ville bare sammenligne, for de hadde lagt samme parkett i eget hus samtidig som i leiligheten, og hos dem så det helt for jævlig ut, for det viste seg at den tålte ingenting. Sammenlignet med hjemme hos dem bar mitt gulv nesten ikke preg av bruk i det hele tatt...

Altså, det  var et dårlig svar på hovedspørsmålet, men poenget jeg glemte å ta med er at hva en utleier tenker er unormal slitasje vil nok påvirkes av et par forskjellige variabler. I mitt tilfelle spilte erkjennelsen av å ha valgt et gulv med dårlig kvalitet inn. (Jeg bor nå i en annen leilighet med et laminatgulv som ser ut til å tåle det aller meste uten tegn til slitasje.)

Ja, og så skrev jeg parkett i det første svaret, men jeg tror det var billig laminat. Ikke at det var kjemperelevant for diskusjonen, men dog. 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...