Gå til innhold

Kan huseier kreve erstatning for oppripet gulv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Jadaomatte skrev (7 minutter siden):

Ser ut som normal slitasje, spør du meg.  Den type parkett får riper bare du skraper neglen borti. 

Men for sikkerhetsskyld, sørg for at det er overskyet/trekk foran noen hardiner når huseier kommer.

Uff ja.... håper du har rett!

Sønnen min mistet et vannglass på gulvet her en dag. Glasset knuste ikke, men det kom et hakk i parketten 😟

TS 

Anonymkode: c0637...1f5

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg leier ut. Jeg hadde aldri akseptert dette. Jeg har vunnet i forliksrådet for mindre enn denne skaden du har forvoldt. Hvor mye har du betalt i depositum?

Anonymkode: b40cf...658

Var din situasjon lik ts sin?ingen saker er like og her er det snakk om slitasje forvoldt av dyr og ikke av den juridiske personen som har undertegnet leieforholdet

Anonymkode: 864b9...0e0

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uff ja.... håper du har rett!

Sønnen min mistet et vannglass på gulvet her en dag. Glasset knuste ikke, men det kom et hakk i parketten 😟

TS 

Ja, der ser du, den type parkett tåler ingenting. 

AnonymBruker
Jadaomatte skrev (1 minutt siden):

For all del, ikke si noe, ingen grunn til det. Ikke ta sorgene på forskudd, ingenting du kan gjøre fra eller til nå.
Jeg har hatt en lignende parkett, den bli slik ganske så raskt, hadde da en liten/mellomstor hund. 

Takk ❤

TS

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var din situasjon lik ts sin?ingen saker er like og her er det snakk om slitasje forvoldt av dyr og ikke av den juridiske personen som har undertegnet leieforholdet

Og da mener du leietaker går fri? Alvorlig talt, leietaker er jo ansvarlig både for hva dyr og eventuelle gjester gjør med leiligheten. 

Anonymkode: 47aa5...d97

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar 😊

Skulle ønske jeg turte å nevne problemet for huseier bare for å vite deres reaksjon og hva jeg evt kan måtte komme til å streve med ved flytting....men jeg tror ikke jeg orker å risikere få enda mer angst 🙈

TS

Bare hyggelig:) Håper du finner ut av det,og at det ordner seg:)

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis det bildet du postet er representativt for hvordan gulvet ser ut, tror jeg ikke du trenger å bekymre deg.. Det var ikke så ille som jeg først forestilte meg da du skrev "oppripet gulv"

Anonymkode: 6b7c1...2a0

Takk! Er kanskje jeg som er litt ekstremt på vakt siden huset er så nytt og jeg føler den minste lille ting setter merker overalt... 

Det kom et lite hakk i veggen (gipsvegger i hele huset) her en dag når jeg kom borti med støvsugeren, og det viser såå godt!

Dette huset skulle hverken hatt barn eller dyr eller klumsete voksne boende i seg 🙈

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og da mener du leietaker går fri? Alvorlig talt, leietaker er jo ansvarlig både for hva dyr og eventuelle gjester gjør med leiligheten. 

Anonymkode: 

Les mitt innlegg: huseier har samtykket til at det bor hund i huset. Bruksslitasjen må da vurderes annerledes. 

Dersom hunden hadde spist opp døren hadde saken stilt seg annerledes,mens småe riper gjennom lek er normal slitasje med hund i hus.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les mitt innlegg: huseier har samtykket til at det bor hund i huset. Bruksslitasjen må da vurderes annerledes. 

Dersom hunden hadde spist opp døren hadde saken stilt seg annerledes,mens småe riper gjennom lek er normal slitasje med hund i hus.

Du tar feil.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette er snakk om en hel enebolig jeg leier, ikke del av en bolig.

Bare for å oppklare denne potensielle diskusjonen 😉

TS

Hvor mange m2 gulvflate er det som er ripet opp da? Er det trapper som er ripet opp i tillegg? 

Anonymkode: 52e2d...413

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk! Er kanskje jeg som er litt ekstremt på vakt siden huset er så nytt og jeg føler den minste lille ting setter merker overalt... 

Det kom et lite hakk i veggen (gipsvegger i hele huset) her en dag når jeg kom borti med støvsugeren, og det viser såå godt!

Dette huset skulle hverken hatt barn eller dyr eller klumsete voksne boende i seg 🙈

TS

Ville ikke bekymret meg for det lille hakket, lett og sparkle og male over. Mer kjedelig med gulvet for huseier sin del. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er faktisk mye vanskeligere å nekte folk og ha dyr enn hva man tror. Leietaker vinner frem i eventuell tvist hvis ikke utleier har helt spesielle grunner for å si nei. Redsel for slitasje er ikke god nok grunn. Og da kan man ikke samtidig si at leietaker er uten skyld, selv om utleier har sagt ja til hund. 

Jeg leier ut sjøl og sier i annonsen nei til dyr, men vet at dersom noen hadde flytta inn og insistert, så hadde jeg egentlig ikke hatt grunn til å avvise. Men jeg kan jo velge å ikke fornye kontrakten. Nå sier vi ja til katt men ikke hund, fordi katter sliter betydelig mindre, samt lager mindre lyd enn hunder. 

Ja, ok, men jeg synes det er ganske spesielt å skaffe seg dyr om man vet at utleier ikke ønsker det.

Jeg har selv katt og var veldig nøye på det da jeg så etter leilighet. Det var det første jeg spurte om bare for å sjekke om det var greit, men noen er sikkert såpass frekke at de skaffer seg dyr selv om utleier ikke ønsker det. Ville ikke fått meg enda en katt uten å spørre for eksempel. Synes det er bedre å ha et greit forhold til utleier enn å risikere krangel og styr.

Anonymkode: f02cd...bd8

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange m2 gulvflate er det som er ripet opp da? Er det trapper som er ripet opp i tillegg? 

Det aner jeg ikke...tipper kanskje rundt 30-40 m2 totalt...

Litt riper i trapp også, men ikke som gulvet ellers. 

TS

AnonymBruker

Hmm sånn gulv har jeg  også hatt, rulla over med kontorstol og det så ut som jeg hadde gått løs på det med en kjepp eller noe. Huseier endte med å bytte hele gulvet, ble jo fucka bare en dro bordet litt over. Han la plastparkett i stede og det har ingen merker.  Hvis sånn parkett skal vare så tror jeg det må behandles og oljes godt eller hva de enn gjør, det tåler virkelig ikke mye.

Utfra bildet du postet og det jeg zoomet innpå så ser det ikke så gale ut som jeg så for meg. Og tipper det blir verre når dere skal begynne å flytte....

Anonymkode: 60137...ca1

• Liker 2
AnonymBruker

Vanskelig å se på bildet synes jeg, men om hunden din har ripet opp gulvet på annen manns eiendom skulle det bare mangle at du betaler for å få det rettet opp? Hvis man skulle priset inn at gulvet må byttes for hver leietaker i leieprisen hadde leien vært MYE høyere enn det du har betalt. Si at gulvet der du bor koster 1000 per kvm i materiale og legging (det er et billig gulv), og det i leiligheten er 70 kvm med slikt gulv, så ville du på 3,5 år skulle ha betalt 20000 mer per år i leie, altså 70000 på 3,5 år. Det må du regne inn i det det koster å ha hund, og ikke klage på at det ikke regnes som vanlig slitasje.

Anonymkode: 33798...703

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hmm sånn gulv har jeg  også hatt, rulla over med kontorstol og det så ut som jeg hadde gått løs på det med en kjepp eller noe. Huseier endte med å bytte hele gulvet, ble jo fucka bare en dro bordet litt over. Han la plastparkett i stede og det har ingen merker.  Hvis sånn parkett skal vare så tror jeg det må behandles og oljes godt eller hva de enn gjør, det tåler virkelig ikke mye.

Utfra bildet du postet og det jeg zoomet innpå så ser det ikke så gale ut som jeg så for meg. Og tipper det blir verre når dere skal begynne å flytte....

Det går da fint an å flytte uten å dra møbler over gulvet, løfter man så går det fint uten nye merker. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går da fint an å flytte uten å dra møbler over gulvet, løfter man så går det fint uten nye merker. 

Ja ja men det rekker at en mister noe eller kommer borti noe, eller skubber noe litt hardt så er det der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...