Traktor Skrevet 21. mars 2022 #21 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tok bilde helt nært gulvet, og det ser slik ut stort sett over hele stuen og kjøkkenet på åpne områder. Ser de ikke med det blotte øyet, men når du begynner å studere gulvet eller når solen står rett på så viser de godt! Jeg har hatt barn og hund i snart 18 år, og aldri hatt problem med oppripede gulv, før jeg ble skilt og flyttet inn i leieboligen... 😢 TS Anonymkode: c0637...1f5 Dette tror jeg faktisk du kan slippe unna med. 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #22 Skrevet 21. mars 2022 Og du er sikker på at det ikke var noen slike riper før du flyttet inn? Hvor gammelt er huset og gulvet? Utifra bildet ser ikke gulvet så veldig nytt ut, så noe aldersslitasje må eier regne med. Anonymkode: 80d0b...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #23 Skrevet 21. mars 2022 Dette er jo skikkelig nærbilde når man tenker på hvor små parkett er. Jeg tenker dette er normal slitasje. Anonymkode: 051c1...91d
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #24 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hunden (fransk bulldog) har lekt masse selv også, og jeg tenkte ikke over at den kunne gjøre så masse skade... Eide bolig selv før med laminatgulv, og var vant med at hunden lekte uten at det laget merker på hele gulvet. Det falt meg rett og slett ikke inn engang å vurdere hvilket gulv som var her, og hvertfall ikke å legge tepper rundt i hele huset...oppdaget plutselig alle ripene i fjor på våren når solen skinte godt inn på stuen. Huseier var hele tiden så fokusert på veggene, og at de ikke ville ha noen hull som ikke var der fra før, og dette har jeg passet nøye på. Gulvet var aldri et tema i alle samtalene våre, så etterpåklokskap vil ikke hjelpe meg her dessverre.... Hunden vår døde for øvrig i fjor høst, så det kommer hvertfall ikke flere riper da... TS Anonymkode: c0637...1f5 Hvis huseier er så opptatt av små hull i veggene som jo er mye enklere å fikse (forutsatt at det er gipsvegger) vil hen garantert reagere hvis gulvet er fullt av riper. Var gulvet plettfritt når dere flyttet inn eller kan andre ha forårsaket noen av ripene? Tror dessverre ikke dette faller inn under normal slitasje da dere burde ha hatt tepper og ikke lekt med hunden på parketten. Vi hadde en labrador som jo er mye større enn en fransk bulldog, hun var rolig inne, men ble likevel litt riper når ringte på døren, vi kom hjem osv. Vi slipte ned gulvet før vi solgte leiligheten, du får prøve å overlevere leiligheten på vinterstid i dårlig lys og håpe huseier har dårlig syn. Anonymkode: 52e2d...413 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #25 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis huseier er så opptatt av små hull i veggene som jo er mye enklere å fikse (forutsatt at det er gipsvegger) vil hen garantert reagere hvis gulvet er fullt av riper. Var gulvet plettfritt når dere flyttet inn eller kan andre ha forårsaket noen av ripene? Tror dessverre ikke dette faller inn under normal slitasje da dere burde ha hatt tepper og ikke lekt med hunden på parketten. Vi hadde en labrador som jo er mye større enn en fransk bulldog, hun var rolig inne, men ble likevel litt riper når ringte på døren, vi kom hjem osv. Vi slipte ned gulvet før vi solgte leiligheten, du får prøve å overlevere leiligheten på vinterstid i dårlig lys og håpe huseier har dårlig syn. Anonymkode: 52e2d...413 Jeg har sendt link. Hull i vegg er normal slitasje Spiller ingen rolle hva utleier er vant med. Anonymkode: 051c1...91d
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #26 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og du er sikker på at det ikke var noen slike riper før du flyttet inn? Hvor gammelt er huset og gulvet? Utifra bildet ser ikke gulvet så veldig nytt ut, så noe aldersslitasje må eier regne med. Anonymkode: 80d0b...0a0 Huset (og gulvet) var bygget for ca 4 år siden, og huseier hadde kun bodd der 1 år når jeg flyttet inn (det stod tomt en god stund først tror jeg). Så ganske nytt hus i nytt boligområde. Anonymkode: c0637...1f5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #27 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis huseier er så opptatt av små hull i veggene som jo er mye enklere å fikse (forutsatt at det er gipsvegger) vil hen garantert reagere hvis gulvet er fullt av riper. Var gulvet plettfritt når dere flyttet inn eller kan andre ha forårsaket noen av ripene? Tror dessverre ikke dette faller inn under normal slitasje da dere burde ha hatt tepper og ikke lekt med hunden på parketten. Vi hadde en labrador som jo er mye større enn en fransk bulldog, hun var rolig inne, men ble likevel litt riper når ringte på døren, vi kom hjem osv. Vi slipte ned gulvet før vi solgte leiligheten, du får prøve å overlevere leiligheten på vinterstid i dårlig lys og håpe huseier har dårlig syn. Anonymkode: 52e2d...413 Haha! Ja tanken har slått meg... 🙈 Var litt merker her og der på gulvet når vi flyttet inn, men ikke små riper overalt 😔 TS Anonymkode: c0637...1f5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #28 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har sendt link. Hull i vegg er normal slitasje Spiller ingen rolle hva utleier er vant med. Anonymkode: 051c1...91d Dersom man har leilighet i eget hus kan hull i veggen/taket bryte med lydisolasjonen. Vi har i kontrakten at leietakere ikke skal lage hull uten og forhøre seg med oss først. «I en helt ny leilighet derimot, med glatte nymalte vegger vil leietaker måtte regne med at dersom de lager hull i veggen uten godkjennelse, at dette må settes tilbake når de flytter.» https://trd.by/livsstil/2020/09/10/Lyst-til-å-gjøre-forandringer-i-en-leilighet-du-leier-Dette-har-du-lov-til-22630081.ece Anonymkode: 52e2d...413 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #29 Skrevet 21. mars 2022 Hvis man leier ut til noen som har dyr så må man beregne at normal slitasje er større enn hvis man leier ut til folk uten dyr. Det står i linken lagt ut fra utleiemegleren ser jeg også. Så at det da blir mer riper i gulvet må man nesten regne med, men det kommer selvfølgelig an på. Store og dype riper vil nok sikkert utleier reagere på, men jeg ser ingenting på bildene som skal tilsi at dette er veldig mye. Må bare understreke at dette er noe jeg tror basert på hva jeg har lest og ikke noe jeg vet. Anonymkode: f02cd...bd8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #30 Skrevet 21. mars 2022 Traktor skrev (11 minutter siden): Dette tror jeg faktisk du kan slippe unna med. Jeg håper du har rett.. det er jo ikke store dype riper, men de synes jo... Har lest på forskjellige megler nettsider og div nå, at huseier må regne med mer "normalslitasje" når man leier ut til leieboer med hund.. Men jeg vet ikke 🤷♀️ TS Anonymkode: c0637...1f5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #31 Skrevet 21. mars 2022 "Normal slitasje" står det i husleieloven. Da må man tolke hva normal slitasje omfatter. Ut ifra det de andre skriver så er det riktig at en hund som riper gulv er jo ikke bruksslitasje,men huseieren din har samtykket til at din hund skal kan bo der. Og dermed samtykket til risikoen for mer slitasje,altså hans normale slitasje må være mer rom for slitasje enn andre leieforhold uten dyr. Det er samme som om du skal leie ut leiligheten din for 2 personer kontra 7 personer og leiligheten er på 70kvm. Normal slitasje stiller seg forskjellig for de to tilfellene jeg nevner. Det er derfor noen huseiere spesifisere tydelig i deres annonse at de ikke ønsker å leie ut boligen til folk med dyr. Jeg er utleier og skriver det tydelig i utlysningsteksten av boligene jeg leier ut. Derfor vil jeg si at hunden din sine riper faller under normal slitasje ut ifra hans samtykke og du må ikke stå for utgiftene for utbedring av gulvet. Alle kostnader han bruker på huset etter du har flyttet ut får han også igjen på skatten! Anonymkode: 864b9...0e0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #32 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Normal slitasje" står det i husleieloven. Da må man tolke hva normal slitasje omfatter. Ut ifra det de andre skriver så er det riktig at en hund som riper gulv er jo ikke bruksslitasje,men huseieren din har samtykket til at din hund skal kan bo der. Og dermed samtykket til risikoen for mer slitasje,altså hans normale slitasje må være mer rom for slitasje enn andre leieforhold uten dyr. Det er samme som om du skal leie ut leiligheten din for 2 personer kontra 7 personer og leiligheten er på 70kvm. Normal slitasje stiller seg forskjellig for de to tilfellene jeg nevner. Det er derfor noen huseiere spesifisere tydelig i deres annonse at de ikke ønsker å leie ut boligen til folk med dyr. Jeg er utleier og skriver det tydelig i utlysningsteksten av boligene jeg leier ut. Derfor vil jeg si at hunden din sine riper faller under normal slitasje ut ifra hans samtykke og du må ikke stå for utgiftene for utbedring av gulvet. Alle kostnader han bruker på huset etter du har flyttet ut får han også igjen på skatten! Anonymkode: 864b9...0e0 Han får ikke igjen noenting på skatten når leier ut del av egen bolig. Til gjengjeld må man ikke skatte av leieinntekten så lenge delen man leier ut er mindre enn den man selv bor i. Anonymkode: 52e2d...413
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #33 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han får ikke igjen noenting på skatten når leier ut del av egen bolig. Til gjengjeld må man ikke skatte av leieinntekten så lenge delen man leier ut er mindre enn den man selv bor i. Anonymkode: 52e2d...413 Dette er snakk om en hel enebolig jeg leier, ikke del av en bolig. Bare for å oppklare denne potensielle diskusjonen 😉 TS Anonymkode: c0637...1f5 3
Jadaomatte Skrevet 21. mars 2022 #34 Skrevet 21. mars 2022 Ser ut som normal slitasje, spør du meg. Den type parkett får riper bare du skraper neglen borti. Men for sikkerhetsskyld, sørg for at det er overskyet/trekk foran noen hardiner når huseier kommer. 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #35 Skrevet 21. mars 2022 Jeg leier ut. Jeg hadde aldri akseptert dette. Jeg har vunnet i forliksrådet for mindre enn denne skaden du har forvoldt. Hvor mye har du betalt i depositum? Anonymkode: b40cf...658 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #36 Skrevet 21. mars 2022 Jadaomatte skrev (Akkurat nå): Ser ut som normal slitasje, spør du meg. Den type parkett får riper bare du skraper neglen borti. Men for sikkerhetsskyld, sørg for at det er overskyet/trekk foran noen hardiner når huseier kommer. Har vedkommende leid ut før, så kan han dette trikset. Dette gjør nok ikke saken så mye bedre for ts. Er det første gangen, så kan det hende at det funker. Anonymkode: b40cf...658
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #37 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): "Normal slitasje" står det i husleieloven. Da må man tolke hva normal slitasje omfatter. Ut ifra det de andre skriver så er det riktig at en hund som riper gulv er jo ikke bruksslitasje,men huseieren din har samtykket til at din hund skal kan bo der. Og dermed samtykket til risikoen for mer slitasje,altså hans normale slitasje må være mer rom for slitasje enn andre leieforhold uten dyr. Det er samme som om du skal leie ut leiligheten din for 2 personer kontra 7 personer og leiligheten er på 70kvm. Normal slitasje stiller seg forskjellig for de to tilfellene jeg nevner. Det er derfor noen huseiere spesifisere tydelig i deres annonse at de ikke ønsker å leie ut boligen til folk med dyr. Jeg er utleier og skriver det tydelig i utlysningsteksten av boligene jeg leier ut. Derfor vil jeg si at hunden din sine riper faller under normal slitasje ut ifra hans samtykke og du må ikke stå for utgiftene for utbedring av gulvet. Alle kostnader han bruker på huset etter du har flyttet ut får han også igjen på skatten! Anonymkode: 864b9...0e0 Takk for svar 😊 Skulle ønske jeg turte å nevne problemet for huseier bare for å vite deres reaksjon og hva jeg evt kan måtte komme til å streve med ved flytting....men jeg tror ikke jeg orker å risikere få enda mer angst 🙈 TS Anonymkode: c0637...1f5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #38 Skrevet 21. mars 2022 Hvis det bildet du postet er representativt for hvordan gulvet ser ut, tror jeg ikke du trenger å bekymre deg.. Det var ikke så ille som jeg først forestilte meg da du skrev "oppripet gulv" Anonymkode: 6b7c1...2a0 7
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #39 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis man leier ut til noen som har dyr så må man beregne at normal slitasje er større enn hvis man leier ut til folk uten dyr. Det står i linken lagt ut fra utleiemegleren ser jeg også. Så at det da blir mer riper i gulvet må man nesten regne med, men det kommer selvfølgelig an på. Store og dype riper vil nok sikkert utleier reagere på, men jeg ser ingenting på bildene som skal tilsi at dette er veldig mye. Må bare understreke at dette er noe jeg tror basert på hva jeg har lest og ikke noe jeg vet. Anonymkode: f02cd...bd8 Det er faktisk mye vanskeligere å nekte folk og ha dyr enn hva man tror. Leietaker vinner frem i eventuell tvist hvis ikke utleier har helt spesielle grunner for å si nei. Redsel for slitasje er ikke god nok grunn. Og da kan man ikke samtidig si at leietaker er uten skyld, selv om utleier har sagt ja til hund. Jeg leier ut sjøl og sier i annonsen nei til dyr, men vet at dersom noen hadde flytta inn og insistert, så hadde jeg egentlig ikke hatt grunn til å avvise. Men jeg kan jo velge å ikke fornye kontrakten. Nå sier vi ja til katt men ikke hund, fordi katter sliter betydelig mindre, samt lager mindre lyd enn hunder. Anonymkode: 47aa5...d97
Jadaomatte Skrevet 21. mars 2022 #40 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar 😊 Skulle ønske jeg turte å nevne problemet for huseier bare for å vite deres reaksjon og hva jeg evt kan måtte komme til å streve med ved flytting....men jeg tror ikke jeg orker å risikere få enda mer angst 🙈 TS Anonymkode: c0637...1f5 For all del, ikke si noe, ingen grunn til det. Ikke ta sorgene på forskudd, ingenting du kan gjøre fra eller til nå. Jeg har hatt en lignende parkett, den bli slik ganske så raskt, hadde da en liten/mellomstor hund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå