Cordelia Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 (endret) Nettopp gått til innkjøp av en Bialetti mokkakanne. 😍 Bare lurte på folks erfaringer med dem, etter litt egen research. Hva slags kaffe bruker dere den? Finnes det nogenlunde rimelige ferdigmalte kaffetyper? Noen gode bryggemetoder? Noen som vet om noen brukbare manuelle kverner, til under tusenlappen, som kverner fint nok? Setter pris på alle innspill. Endret 21. mars 2022 av Cordelia
spinner Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Vanligvis bruker man espressokaffe. Hvis du vil prøve noe annet må den være mer finmalt enn filtermalt kaffe. det er lov å prøve seg fram. Ferdigmalt espresso har det blitt dårligere utvalg av etter at kapselmaskinene tok av.Hvis du vil ha ok espresso til bra pris kjøper du på IKEA (3 for 2 Family pris normalt). Det finnes billige kverner som maler greit, men problemet er gjerne holdbarheten på disse. Bruk ferdigmalt kaffe til du er sikker på at du bruker Bialettien så mye at det er verdt det.
Gjest Albbas Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Jeg bruker espressobønner som jeg maler selv (manuell kvern - den jeg har er tung å bruke så anbefaler ikke den). Maler litt grovere enn helt fint. Kjøper bønner fra kaffebutikk, liker å variere så har ingen fast type jeg anbefaler. Jeg koker først opp vannet i bunndelen av kanna. Har i kaffe og toppdelen og setter varmen på varmen og lar det koke opp og putre til den er ferdig (tar et halvt minutt kanskje?). Litt annerledes fremgangsmåte enn bruksanvisningen anbefaler.
kaledonia Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Cordelia skrev (15 timer siden): Nettopp gått til innkjøp av en Bialetti mokkakanne. 😍 Bare lurte på folks erfaringer med dem, etter litt egen research. Hva slags kaffe bruker dere den? Finnes det nogenlunde rimelige ferdigmalte kaffetyper? Noen gode bryggemetoder? Noen som vet om noen brukbare manuelle kverner, til under tusenlappen, som kverner fint nok? Setter pris på alle innspill. Jeg liker kaffe fra Meny. Man kan regulere kvern der til mokkakanne. Se video How to Make Moka Pot Coffee & Espresso - The BEST Way (Tutorial) - YouTube 1
Cordelia Skrevet 22. mars 2022 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2022 (endret) kaledonia skrev (4 timer siden): Jeg liker kaffe fra Meny. Man kan regulere kvern der til mokkakanne. Se video How to Make Moka Pot Coffee & Espresso - The BEST Way (Tutorial) - YouTube Takk! Har sett på en del allerede. Har sett det på Meny, men synes det er alt for dyrt ,og vil gjerne kunne kverne andre grader på bønnene og. Endret 22. mars 2022 av Cordelia
Cordelia Skrevet 22. mars 2022 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2022 spinner skrev (8 timer siden): Vanligvis bruker man espressokaffe. Hvis du vil prøve noe annet må den være mer finmalt enn filtermalt kaffe. det er lov å prøve seg fram. Ferdigmalt espresso har det blitt dårligere utvalg av etter at kapselmaskinene tok av.Hvis du vil ha ok espresso til bra pris kjøper du på IKEA (3 for 2 Family pris normalt). Det finnes billige kverner som maler greit, men problemet er gjerne holdbarheten på disse. Bruk ferdigmalt kaffe til du er sikker på at du bruker Bialettien så mye at det er verdt det. Har liggende noe espressokaffe, så prøver nok noe av det. Men etter det jeg har lest, skal en visstnok bruke en grad grovere på moccakaffe. Etter det jeg har skjønt så er ikke disse kvernene særlig brukbare på espressomalt og lignende.
Cordelia Skrevet 22. mars 2022 Forfatter #7 Skrevet 22. mars 2022 Albbas skrev (8 timer siden): Jeg bruker espressobønner som jeg maler selv (manuell kvern - den jeg har er tung å bruke så anbefaler ikke den). Maler litt grovere enn helt fint. Kjøper bønner fra kaffebutikk, liker å variere så har ingen fast type jeg anbefaler. Jeg koker først opp vannet i bunndelen av kanna. Har i kaffe og toppdelen og setter varmen på varmen og lar det koke opp og putre til den er ferdig (tar et halvt minutt kanskje?). Litt annerledes fremgangsmåte enn bruksanvisningen anbefaler. Takk. Har sett noen videoer der de gjør det der. Ser og noen heller og ferdigkokt vann oppi før oppkok(smør på flesk den delen).
Gjest Albbas Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 2 minutter siden, Cordelia said: Takk. Har sett noen videoer der de gjør det der. Ser og noen heller og ferdigkokt vann oppi før oppkok(smør på flesk den delen). Poenget er vel at det da koker opp fortere, noe som skal gi mindre bitterhet. Tror jeg. Jeg har egentlig ikke peiling.
Cordelia Skrevet 22. mars 2022 Forfatter #9 Skrevet 22. mars 2022 Albbas skrev (1 minutt siden): Poenget er vel at det da koker opp fortere, noe som skal gi mindre bitterhet. Tror jeg. Jeg har egentlig ikke peiling. Ja, nei ikke jeg heller. Blir litt for mye jobb.
Jacuzzi Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 Wilfa kaffekvern + Nero espresso kaffebønner https://www.europris.no/p-nero-espresso-500g-hele-bonner-178390 Lager en trippel espresso, har bittelitt kokt vann fra vannkoker oppi kaffekoppen i tillegg. Trippel americano kalles kanskje det jeg lager? Kverner bønner jevnlig til i en liten boks som holder i 5 dager. Blir ferskt nok for meg. 1
enkefru Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 Kjøper ferdig espressomalt 50/50 italiensk/fransk blanding som regel 1
kaledonia Skrevet 22. mars 2022 #12 Skrevet 22. mars 2022 Cordelia skrev (3 timer siden): Takk! Har sett på en del allerede. Har sett det på Meny, men synes det er alt for dyrt ,og vil gjerne kunne kverne andre grader på bønnene og. Ali Hele bønner 1
Cordelia Skrevet 23. mars 2022 Forfatter #13 Skrevet 23. mars 2022 (endret) Fy faen så skuffa over den melkeskummeren. Funka ikke i det hele tatt til de to deciliterne jeg trengte. Helte ut alt..... Endret 23. mars 2022 av Cordelia
Cordelia Skrevet 23. mars 2022 Forfatter #14 Skrevet 23. mars 2022 Kanskje må trene på teknikken....🤷♀️
Cordelia Skrevet 23. mars 2022 Forfatter #15 Skrevet 23. mars 2022 Never mind, måtte bare ta i litt. 😂
Gjest Albbas Skrevet 23. mars 2022 #16 Skrevet 23. mars 2022 2 hours ago, Cordelia said: Fy faen så skuffa over den melkeskummeren. Funka ikke i det hele tatt til de to deciliterne jeg trengte. Helte ut alt..... Melkeskummer??
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #17 Skrevet 23. mars 2022 Jeg gjør som James Hoffman: Lang video, men jeg synes at han forklarer det godt. Anonymkode: 65150...ac1 1
PITTY Skrevet 23. mars 2022 #18 Skrevet 23. mars 2022 Et par tips. Og ett av andres jeg er uenig i. Jo lenger kaffen får være til behandling i kanna, bedre blir smaken. Altså ikke ferdig oppkokt vann. Nesten heller medium varme, hvis du har tid nok. Fyll aldri vann over ventil i underdelen. Press ikke hardt ned espressokaffen på en Bialetti, slik man gjør på espresso-maskiner. Jeg har en magnetisk melkeskummer fra Nescafé som varmes til 70 grader, knallbra. 1 1
Cordelia Skrevet 24. mars 2022 Forfatter #19 Skrevet 24. mars 2022 Albbas skrev (19 timer siden): Melkeskummer?? https://www.kaffebrenneriet.no/nettbutikk/bialetti-melkeskummer Fant teknikkken etterhvert. Kjekk med at den kan varmes på plate. Men litt stor.
Cordelia Skrevet 24. mars 2022 Forfatter #20 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg gjør som James Hoffman: Lang video, men jeg synes at han forklarer det godt. Anonymkode: 65150...ac1 Han er flink. Har sett en del videoer av han. Flink til å forklare. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå