Gå til innhold

Overta deler av (eller hele) fedrekvoten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg er gravid og venter vårt tredje barn i sommer. For vår familie passer det uten tvil best at jeg tar mest mulig permisjon, og aller helst hele permisjonen. Dette pga far ikke får utbetalt over 6G og tjener betraktelig mye mer, så 15 ukers permisjon (med redusert lønn) vil bli et kraftig innhugg i vår økonomi. I tillegg ønsker jeg å være hjemme lenger enn felleskvote og mødrekvote pga amming, og det hadde vært fint med minst mulig ulønnet. 

Da vi fikk våre to eldre barn var fedrekvoten på 10 uker, så vi ble litt overrasket over at den nå er på hele 15 uker nå. Synes det er utrolig at hver familie ikke har mer råderett over egen permisjon, man er jo i ulike situasjoner og på ulike steder i livet. Folk er forskjellige.  Vi lurer derfor på om det finnes noen som helst smutthull eller kreative løsninger på å overta fedrekvoten, eller løse det økonomisk? Kan far ta ut fedrekvoten og ferie samtidig, for eksempel? På den måten kan vi «spare opp» og jeg kan ta ulønnet? Er det andre grep? 

Behøver ikke kommentarer om at far ikke ønsker å ta del eller lignende, han er pappa til våre to eldste barn også og de lider absolutt ingen nød for at han hadde begrenset pappapermisjon da de var babyer - og han er den som stiller opp og drar det aller største lasset i hverdagen nå:) 

Anonymkode: a6ef5...220

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Niks, du kan ikke overta fedrekvoten. Han kan gradere den slik at han ikke må ta ut hele med en gang. Ellers er det bare å spare og kutte ut forbruket der man kan, om du skal ta ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 9c901...ea7

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Eneste scenarioet jeg vet om der mor kan ta over fedrekvoten er om det blir brudd og hun blir enslig forsørger. Så dere får bare spare opp så far får råd til å ta permisjon eller du kan ta ulønnet. 

Anonymkode: 1da9c...d2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

BUHU! kun 6 G. Dere må se litt på livsstilen om det er trøblete å leve 15 uker med at far får "kun" 6 g. 
Nei. Du kan ikke overta fedrekvoten. Med mindre far er for syk til å ta seg av barnet eller i institusjon. 
Men ja, det ufattelig kiipt at fedrekvoten er så lang og så låst. Dere kan jo bruke litt av fars høye lønn i månedene fremover til å spare opp til ulønnet perm til deg. Du kan også ta ferien for 2022 og 2023 som en forlengelse av permisjonen. Da har du 10 uker bare der. 

Anonymkode: 03017...81c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eneste scenarioet jeg vet om der mor kan ta over fedrekvoten er om det blir brudd og hun blir enslig forsørger. Så dere får bare spare opp så far får råd til å ta permisjon eller du kan ta ulønnet. 

Anonymkode: 1da9c...d2e

Ja, alternativt hvis far er for syk til å ta sin periode.

I deres tilfelle går nok ikke det, TS. 

Anonymkode: 98e0a...957

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er heldigvis ingenting dere kan gjøre 😁 

Anonymkode: df19b...323

• Liker 17
Gjest ThessyB
Skrevet

Hei! Utrolig mange unødvendige svar her, selv om andre synes 6G er mye betyr ikke det at alle som tjener mer en interessert i å «tape» penger på permisjon, Jesus. La nå vær å svare om dere ikke har noe fornuftig å si.

Her løste vi det med at mannen betalte meg full lønn i de 15 ukene han skulle hatt permisjon. Han driver eget, og hadde (og har ikke denne gangen heller, vi får snart nummer 2) ikke mulighet til å være borte i 15 uker i strekk. Permisjonen hans fordelte vi på de ukene vi uansett skulle hatt ferie - og han brukte permisjon istedenfor feriedager. Utad var historien at jeg tok ulønnet permisjon - ingen andre enn vi har noe med hvordan vi håndterer vår økonomi.

Ei i barselgruppa mi fikk overta mannens permisjon. Han var på tidspunktet student, og det var et voldsomt styr for de å få det til - men der er det et smutthull. Ellers tror jeg det er svært vanskelig, om ikke umulig å bare «overta» fars permisjon. Jeg vet at enkelte private selskaper har vært villige til å «kjøpe ut» mannens permisjon. Da er man selvsagt avhengig av en villig arbeidsgiver og at vedkommende har en stilling som er såpass viktig at det lønner seg for bedriften å ha han i jobb framfor ute i permisjon. 

Lykke til, håper det løser seg for dere. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Mange arbeidsgivere dekke mellomlegget i lønn på over maksbeløpet. 

Han kan ta ut permisjon samtidig som ferie, permisjonspengende får du. 

Anonymkode: 24bfb...551

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, 

Jeg er gravid og venter vårt tredje barn i sommer. For vår familie passer det uten tvil best at jeg tar mest mulig permisjon, og aller helst hele permisjonen. Dette pga far ikke får utbetalt over 6G og tjener betraktelig mye mer, så 15 ukers permisjon (med redusert lønn) vil bli et kraftig innhugg i vår økonomi. I tillegg ønsker jeg å være hjemme lenger enn felleskvote og mødrekvote pga amming, og det hadde vært fint med minst mulig ulønnet. 

Da vi fikk våre to eldre barn var fedrekvoten på 10 uker, så vi ble litt overrasket over at den nå er på hele 15 uker nå. Synes det er utrolig at hver familie ikke har mer råderett over egen permisjon, man er jo i ulike situasjoner og på ulike steder i livet. Folk er forskjellige.  Vi lurer derfor på om det finnes noen som helst smutthull eller kreative løsninger på å overta fedrekvoten, eller løse det økonomisk? Kan far ta ut fedrekvoten og ferie samtidig, for eksempel? På den måten kan vi «spare opp» og jeg kan ta ulønnet? Er det andre grep? 

Behøver ikke kommentarer om at far ikke ønsker å ta del eller lignende, han er pappa til våre to eldste barn også og de lider absolutt ingen nød for at han hadde begrenset pappapermisjon da de var babyer - og han er den som stiller opp og drar det aller største lasset i hverdagen nå:) 

Det er dessverre ulovlig med mindre far er i fengsel, på sykehjem eller andre svært drastiske ting.

Anonymkode: 4c8c9...c74

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spenner fot for far slik at han tryner og knekker begge armene, kan du nok få overta kvoten hans. Det dumme er at han nok må sykemeldes da, og det utbetales ikke sykepenger over 6G heller.

Lurer på hvordan mødre som tjener over 6G/driver egen bedrift gjør det. Bare aldri får barn, kanskje. #likestilling

Anonymkode: 3acd5...78f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så mye frekke og unødvendige svar her. Ja, far kan ta ut foreldrepenger i ferier og på røde dager, selv om han også får feriepenger fra arbeidsgiver for samme periode. 🙂

Anonymkode: c634f...f1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg overtok fars perm fordi han ikke tjente mer enn ett eller snnet beløp og ikke hadde lønn 6 av de siste 10 mnd. Han var i oppstaryennav sin bedrift og ville gått konk om han var i perm. Så han tok ikke ut lønn. 
Men det lønner seg nok ikke for dere. 

Anonymkode: 67674...041

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg overtok fars perm fordi han ikke tjente mer enn ett eller snnet beløp og ikke hadde lønn 6 av de siste 10 mnd. Han var i oppstaryennav sin bedrift og ville gått konk om han var i perm. Så han tok ikke ut lønn. 
Men det lønner seg nok ikke for dere. 

Anonymkode: 67674...041

Du overtok ikke hans permisjon, han hadde ikke opptjent rett til foreldrepenger og da får automatisk mor (partner) hele permisjonen. 

Anonymkode: 12b3d...63e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Han kan ta perm i ferier.

Anonymkode: bbfb1...8cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis skal det svært mye til før mor får overta fars permisjon. Den kan tas ut gradert over tre år. Dette burde dere sjekket på forhånd slik at dere fikk spart opp penger. I tillegg kan man jo lure på om dere har råd til å få barn hvis dere ikke klarer en nedgang i inntekten i bare 15 uker. 

Anonymkode: 82860...0e8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo et flott eksempel på at dette med å låse permisjon til partner har vært lurt. Tror ikke det hadde vært mange fedre som hadde fått slippe til om pappaperm hadde vært valgfritt. Da hadde mor trumfet gjennom og tatt alt. Klarer dere å spare til at du skal ha perm uten lønn klarer dere å spare opp til at far har 15 uker med mindre lønn enn vanlig. Dere burde kanskje se litt på økonomien deres om dere ikke takler 3 mnd med redusert lønn for far? Mye som kan oppstå her i livet. 

Anonymkode: 477c6...c35

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt at det er ingen her som kaller far for «sæddonor» og sier «stakkars barn», som i den tråden der mor ønsket å ta ut all permisjonen. 

Anonymkode: 392ca...a88

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar og engasjement! Regnet med en del svar som majoriteten her svarer, men det går helt fint. Man er forskjellige, og godt er det! 

Vi har forøvrig god nok økonomi og ikke minst god tid til å spare før den tiden kommer, men hadde selvfølgelig vært fint å ikke tape penger om det ikke var helt nødvendig. Synes jo samtidig det er synd at man som kvinne som ønsker å være hjemme lenger for amming mister pensjon, sykepenger ved ulønnet permisjon pga fastlåste permisjonsmuligheter - men det er jo en helt annen sak. Det burde være opp til hver familie å løse dette, jeg har for eksempel flere venninner som løser permisjon helt annerledes - for der passer dem best! 

Høres lurt ut at han tar permisjon i ferier fremover, hvis det da betyr at han egentlig da får betalt ferie og foreldrepenger samtidig?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Spesielt at det er ingen her som kaller far for «sæddonor» og sier «stakkars barn», som i den tråden der mor ønsket å ta ut all permisjonen. 

Anonymkode: 392ca...a88

Ja, merker også dette. :)

Anonymkode: 98e0a...957

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...