AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 Vil dere dele deres erfaringer ? Gjerne dere som blir satt igang pga plager og ikke bare overtid Anonymkode: 0019b...0ab
Luckiness Skrevet 21. mars 2022 #2 Skrevet 21. mars 2022 Her var det verken igangsatt pga plager eller overtid. Men pga en mulig komplikasjon, men som viste seg å være ok. Dette var rundt termin. Tok vel ca 10-11 timer fra den ble satt inn til den falt ut. Dro da til sykehuset etter avtale med de. Hadde vel da 3cm åpning og vannet ble tatt. Deretter kom riene, men gradvis uten at de var spesielt vonde til etter noen timer å bli ganske vonde. Fikk epidural. Så avtok riene en stund og jeg fikk drypp. Aner ikke hvor lang tid det var mellom. Ble overvåket underveis så slapp i grunnen å tenke på det. Tok hvertfall 15 timer fra vannet gikk til baby var ute. Så ganske heldig. Slapp en kjempelang fødsel og diverse for å prøve modning. Men nå var jeg nærme termin og i følge gynekologen moden til fødsel før jeg fikk ballong. Så mulig fødselen var rett rundt hjørnet utenom ballong også.
Marisana Skrevet 21. mars 2022 #3 Skrevet 21. mars 2022 Ble igangsatt med ballong i uke 39+2 pga lite fostervann, mistrivsel hos baby og min form. Gikk egentlig ganske greit for seg, fikk ballongen satt inn onsdag i 18-tiden, og den falt ut av seg selv torsdag morgen, omtrent akkurat tolv timer etter innsett. Pga min og babyens form, var jeg innlagt på sykehus, så jeg var der da den falt ut. Baby ble født torsdag ettermiddag, i 18-tiden, omtrent akkurat 24 timer etter innsett. Var i aktiv fødsel i ca åtte timer. Opplevde vel kanskje at smertene var litt mer intense denne gangen enn første fødsel, som startet av seg selv i uke 39, men ellers synes jeg det gikk greit for seg.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #4 Skrevet 21. mars 2022 Sorry ass, men den ballongen var fæl, syns jeg. Ubehagelig og meningsløs. Ble satt i gang 2 uker før termin. Ballongen satt inne i 16 timer, og det ble så grisete, med blod og urin og jeg følte meg bare ekkel. Den kom ut etter 16 timer, men den hadde ingen effekt på meg. Samme opplevelse da jeg ble satt i gang med ballong på overtid, første graviditet. Ba pent om å få hoppe over ballongen og gå rett på pillene, men måtte innom ballong først. Skulle gjerne vært foruten. Kort sagt: ekkelt, men på ingen måte traumatisk. Anonymkode: fe9c4...38c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #5 Skrevet 21. mars 2022 Fikk satt inn ballong 2 dager etter termindato, da jeg ba om igangsettelse fordi jeg var totalt utslitt. Hadde vel minimalt med åpning og umoden livmorhals. Synes det var ekkelt å få den satt inn, og blødde mye. Men når den var satt, så merket jeg ikke så mye til den, annet enn at jeg kjente slangen som var teipet til låret på utsiden. Jeg reiste hjem, og riene begynte et par timer etter ballongen var satt inn. De ble fort regelmessige og ganske så vonde, men varm dusj lindret endel. Ila natten dabbet riene av. Morgenen etter var det planlagt innleggelse på føden for videre igangsettelse. Var litt redd det skulle gjøre vondt da ballongen skulle ut, men de tappet ut vannet først slik at jeg ikke merket det. Da hadde jeg 5cm åpning og vannet ble tatt Generelt en god opplevelse med ballong her Si ifra hvis du lurer på noe Anonymkode: 32885...dde 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #6 Skrevet 21. mars 2022 Jeg har blitt igangsatt 2 ganger med ballong på grunn av svangerskapsforgiftning. Begge gangene i uke 36-37 helt umoden med lang morhals. Første gangen skjedde det ingen verdens ting. Det var mislykket og vi gikk over på tabletter i kjeden og riestimulerende, som hadde god effekt. Jeg ble temmelig irritert da vi måtte inn med ballong neste gang (I og med deg var bortkastet tid forrige gang). Men de hadde endret prosedyren siden den gang, med å fylle mer vann i ballongen. Det skjedde ingen verdens ting, ikke en eneste rie. Så samme kveld rundt kl. 20.30 bestemte de seg for å ta ut ballongen, men da hadde jeg til min store overraskelse fått 5 cm åpning. Vannet ble tatt samtidig og riene startet ca 30 min etter. Babyen ble født kl. 22.00. Fødslen var intens på slutten, men alt i alt en fin fødsel. Anonymkode: 3ee2f...b04
neon_sun Skrevet 21. mars 2022 #7 Skrevet 21. mars 2022 Jeg ble satt i gang på termin pga svangerskapsdiabetes i begge mine svangerskap. Første fødsel var med ballong. Og jeg må ærligtalt innrømme at jeg aldri hadde gjort det igjen. Fikk rier med en gang ballongen var inne omtrent, i 12 tiden på dagen. Først kl 17 datt den ut, men da hadde jeg ikke turd å gå på do på leeenge. Mellom ca 13 og 17 hadde jeg helt sykt vonde rier, men ikke noe veldig endring i åpningen, som var på et par cm. Fikk ikke epidural før 21, da var jeg fullstendig utslitt allerede av riene og epiduralen var sånn passe effekt av. De tok vannet et eller annet sted etter 21, og barnet kom ut kl 23 med tang (som de klarte å sette fast i åpningen på hodet på barnet 🤦). Om det var ballongen som gjorde riene så syyykt vonde skal jeg ikke påstå 100%, men jordmor bekreftet i etterkant at ballong kunne være veldig smertefullt. Med andre fødsel fikk jeg epidural og drypp samtidig, og det var en helt nydelig og fin fødsel uten dramatikk og de store smertene.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #8 Skrevet 21. mars 2022 Blei satt i gang ved 41+5, pga mistrivsel hos barnet. Ved undersøkelse var livmorhalsen ikkje moden og viste ikkje tegn på p vere klar, så innsettinga av ballongen var ganske vond. Dette skjedde i 19-tida, og eg var innlagt på føden for å følgje med på barnet. Omtrent rundt midnatt begynte det å komme rier, fort og intenst, og klokka 02 måtte jordmor ta ut ballongen pga vonde, tette rier. Ho sjekka ikkje åpning før 05, da hadde eg 6 cm opning og vart flytta over til fødestue. Fekk epidural som fjerna alle smertene, og riene stoppa opp. Det heile enda i keisersnitt, på grunn av at barnet viste tegn på å måtte ut fort, men det hadde ingenting med ballongen å gjere. Alt i alt, synes ikkje det var ein negativ opplevelse. Litt vondt å få inn, hadde ganske raskt effekt (raskare enn jordmor hadde forventa), og fekk jobben gjort. Anonymkode: 9d382...e38
Brimi Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 Ble satt i gang når jeg var 39+3 med ballong. Vannet gikk dagen før og riene startet på natten før ballongen ble satt inn. Jeg husker ikke hvorfor jeg ble satt i gang i og med at riene hadde startet, men de hadde nok en grunn for det. Fikk stormrier ganske raskt etter innsettelsen. Jeg trodde ballongen hadde falt ut, så jordmor tok den vekk. Det viste seg at den hadde ikke falt ut og det gjorde vondt når hun dro den ut😅 Måtte ligge en time eller to med stormrier før jeg fikk nok åpning til å bli flyttet til fødestue og få smertelindring (lystgass og epidural). Var i aktiv fødsel i ca. 8 timer.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 Jeg fikk ballong pga. overtid og for lite fostervann. Den ble satt inn kl 12 (jeg var umoden og det gjorde forferdelig vondt…) - og det startet rett på med stormrier. De varte i 1,5 min og med 2 min mellomrom på det verste. Hadde det slik i 15 timer :’) Fikk morfin og sovemedisiner for å prøve å få litt ro, men det funket ikke. Våknet hver gang rien nådde toppen. Følte ikke helt jeg ble trodd at riene mine var så vonde som de var😅. Til slutt sa jeg til mannen min at nå går det ikke mer og at den måtte ut. Dette var kl 3 på natten. Da kom det en jordmor inn og sjekket meg. Hun kunne da lett dra ut ballongen og jeg hadde 5 cm åpning (takk og lov). Ballongen skulle jo bare hjelpe meg å bli moden, så jeg hadde så lite motivasjon da jeg ikke trodde det hadde funket etter 15 timer med heftige rier. Heldigvis så var jeg da i aktiv fødsel og fikk epidural. 2 t senere hadde jeg 10 cm jeg skal ALDRI ta ballong igjen. Anonymkode: 94dff...60f
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vil dere dele deres erfaringer ? Gjerne dere som blir satt igang pga plager og ikke bare overtid Anonymkode: 0019b...0ab Ble værende på sykehuset da fordi smertene var ekstremt vonde etter at ballongen ble satt i. Satt i ca kl 15 og falt ut av seg selv kl 23. Fødselen startet ikke for det. Begynte på tabletter for å setter i gang og tok de gjennom et døgn til mens jeg gikk rundt på sykehuset. Morgenen etter det igjen så startet fødselen. Så det tok faktisk 2 døgn. Anonymkode: ca369...5df
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #12 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ble værende på sykehuset da fordi smertene var ekstremt vonde etter at ballongen ble satt i. Satt i ca kl 15 og falt ut av seg selv kl 23. Fødselen startet ikke for det. Begynte på tabletter for å setter i gang og tok de gjennom et døgn til mens jeg gikk rundt på sykehuset. Morgenen etter det igjen så startet fødselen. Så det tok faktisk 2 døgn. Anonymkode: ca369...5df Jeg var helt tom for fostervann, 38 uker på vei og hadde hatt en cm åpning i 8 uker. Så trodde det skulle gå fortere, men neida. Anonymkode: ca369...5df
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #13 Skrevet 22. mars 2022 blitt satt i gang to ganger med ballong i uke 37-38, umoden livmor begge gangene. første: riene kom rett etter innsett, ballong datt ut etter 12t, modningspiller i tre omganger, aktiv fødsel etter 30-35t, satt på drypp og vannet ble tatt, fødte noen timer etter. andre: intense rier rett etter innsett som aldri avtok, ballong datt ut etter 3t, aktiv fase etter 5t, vannet ble tatt etter 10t grunnet dårlig fremgang, baby ute etter 11t. med første fikk jeg god smertelindring samt epidural, så opplevde det som en veldig fin fødsel! vonde rier, men etter jeg fikk epidural sovnet jeg i flere timer. andre var heftig, med intense rier fra start til slutt. lite smertelindring og hadde ikke epidural. Formen var mye bedre etterpå denne gangen da, men ville valgt den første igjen! Anonymkode: ff923...eb1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #14 Skrevet 22. mars 2022 Satt i gang i uke 37 grunnet sykdom hos mor. Ballongen ble satt inn og satte i gang smertefulle rier nesten umiddelbart. De fjernet den etter ca 5 timer og da dabbet riene av. Påan igjen neste dag med stikkpiller som også gav uregelmessige rier. Ba selv om et klyster på kvelden, og det satte fart på ting. Riene ble med en gang regelmessige og vonde. Ble flyttet inn på fødestua på natta og på morgenen ble barnet født. Anonymkode: e553c...9a1
Cyndaquil Skrevet 24. mars 2022 #15 Skrevet 24. mars 2022 Satt i gang på max overtid, men hadde likevel 0 modning av livmorhals. De satt altså ballongen i en helt umoden livmorhals, og det var helt grusomt vondt. I 24 timer måtte jeg gå med smerter som best sammenlignes med muskelkrampe bare at «krampen» aldri slapp. Grusomt med andre ord. Ringte fødeavdelingen flere ganger og sa det føltes feil og vondt hele tiden men fikk ikke lov p komme tilbake . dagen etter, utslitt fysisk og psykisk, tok de ut torturballogen. Og hva var dommen? 0 effekt. Det var enda en nedtur. Deretter fulgte piller og riedrypp som ettehver ga nermere 18 timer intense rier uten at livmorhalsen åpnet seg noe. Endre med keisersnitt til slutt. Jeg følte meg langt nede lenge etterpå, fordi jeg aldri ble hørt . Alt skille prøves, selvom jeg sa selv jeg var utslitt og skjønte ingenting ble å endre seg når livmorhalsen var så umoden
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #16 Skrevet 25. mars 2022 Andregangsfødende her. Jeg ble satt i gang i uke 36 pga svangerskapskløe. Jeg fikk satt inn ballong kl. 10, da hadde jeg 1 cm åpning. Kjente at noe var på gang, men fikk ikke regelmessige rier før i 18 tiden på kvelden. Fikk en Paracet sånn at jeg skulle få litt søvn ( med førstemann tok det 12 timer med smerter). Jordmor skulle bare sjekke, og ballongen falt ut da hun lugget litt i den. Det viste seg at jeg hadde 4 cm åpning og fikk komme inn på føden. Anestesilegen kom kl. 20 og da han var ferdig og epiduralen var satt, hadde jeg full åpning. 21.45 var ungen født. Anonymkode: 4a7ba...e1e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #17 Skrevet 26. mars 2022 Hadde preeklampsi. Ble satt igang 39+0. De prøvde først ballong men fikk det ikke til. Så da ble det modningspiller i to døgn. Så fikk jeg ballong i tre døgn samtidig med modningspiller. Det var en helt forferdelig smerte å få satt den inn. Like ille som de aller verste stormriene under fødsel. Smerten varte i 30 minutter og var like intense alle 30 minuttene. Jeg sikla, snørra og hylgråt og klarte ikke gå eller se fremfor meg. Når smertestillende kicka inn så merket jeg ikke noe til den de påfølgende døgn. Den hadde heller ingen effekt på meg da. Så ble fjernet. Anonymkode: 8ab82...d9f
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #18 Skrevet 26. mars 2022 Ble satt igang med barn nummer to pga svangerskapsdiabetes. Var veldig spent på forhånd og var sikker på det kom til å bli ubehagelig. Har aldri brukt spiral så hadde ingen erfaring med å sette inn noe som helst der nede. Merket faktisk veldig lite under innsettelsen selv om gynekologen slet litt med å få livmorhalsen i riktig posisjon. Litt rar følelse da de pumpet vann inn i ballongen, men hverken vondt eller ubehagelig. Merket lite etterpå også, kanskje noen svake murringer innimellom. Ballongen falt ut fem timer senere da jeg var på toalettet, men jeg var fremdeles veldig umoden. Fikk piller i halvannet døgn etterpå. Det resulterte i en større blødning og de tok derfor vannet. Babyen var ute tre timer etterpå. Gikk fort, men bra. Tror dette med igangsettelse er veldig individuelt og man må nesten ta ting som de kommer. Ville bedt om smertestillende hvis det blir for ubehagelig. Anonymkode: 1535a...6ae
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #19 Skrevet 26. mars 2022 Ble satt i gang i uke 38. Fikk inn ballongen. Hadde 1 cm, helt umoden. Hadde smerter i en-to timer. Gikk over. Gikk på do etter 5 timer ca, da begynte det å renne blod. Ballongen datt ut. Blødde videre hele kvelden og til morgenen etterpå. Var da såpass åpen og moden til at de kunne ta vannet. Anonymkode: 54f93...300
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #20 Skrevet 26. mars 2022 Ble satt i gang pga overtid, overhodet ikke moden. Fikk ballong torsdag kl 13, det var skikkelig ubehagelig og jeg ble svimmel med en gang. Entime eller to senere begynte riene, jevnt hvert 5-10.min. Det gav seg på kvelden så fikk sovet relativt godt på natten (men våknet av at jeg ynket meg noen ganger). Riene tok seg opp på morgenen. De tok ut ballongen kl 13 fredag. Den hadde ikke gjort noen ting så fikk piller til å svelge 2-3 ganger ila ettermiddag/kveld. Riene fortsatte, men skjedde lite. Kl 21 mente jordmor at jeg var 4cm så fikk fødestue. Ny jordmor som kl 22 mente jeg var 3cm. Fikk epidural og mer piller og hun tok etter hvert vannet. Lørdag morgen 0630 kom barnet, etter 5-6t aktiv fødsel. Jeg skal aldri ha ballong igjen, og det skal mye til før jeg skal bli igangsatt igjen. Anonymkode: f58c3...bda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå