AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #21 Del Skrevet 21. mars 2022 Jeg har samme problem! På ullvask programmet blir ikke klærne skikkelig våre en gang, og de er akkurat like skittene som de var da de gikk inn. Har du Bosch maskin, ts? Jeg vasker ullen på finvask med milo, 30 grader og 800-1000 sentrufuge. Det funger fint for ullundertøyet, men strikkede ullgensere (type Ulvang ol) har jeg ødelagt mange av. Så det er vel egentlig en dårlig idè. Kanskje mengden er problemet, som noen sier her? Kan jo prøve, men når 5 familiemedlemmer går i kun ull fra Oktober til April, så er det rimelig håpløst å vaske 2-3 plagg om gangen. Da blir det maange vask😅 Anonymkode: 8446e...836 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 21. mars 2022 #22 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har samme problem! På ullvask programmet blir ikke klærne skikkelig våre en gang, og de er akkurat like skittene som de var da de gikk inn. Har du Bosch maskin, ts? Jeg vasker ullen på finvask med milo, 30 grader og 800-1000 sentrufuge. Det funger fint for ullundertøyet, men strikkede ullgensere (type Ulvang ol) har jeg ødelagt mange av. Så det er vel egentlig en dårlig idè. Kanskje mengden er problemet, som noen sier her? Kan jo prøve, men når 5 familiemedlemmer går i kun ull fra Oktober til April, så er det rimelig håpløst å vaske 2-3 plagg om gangen. Da blir det maange vask😅 Anonymkode: 8446e...836 En av fordelene med ullklær er at de skal vaskes sjelden. Jeg «bor» i ullstilongs store deler av året. Men de vaskes sjeldnere enn 1 gang i måneden. Jeg har to som jeg bytter på. Den jeg ikke bruker henger til lufting. Det samme gjelder t-skjorter og gensere i ull. Der har jeg flere som jeg bytter på, så de vaskes så godt som aldri. Får de flekker, så vasker jeg selve flekken, ikke hele plagget. Ull er bakterie- og lukthemmende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #23 Del Skrevet 21. mars 2022 Hulderen skrev (1 time siden): En av fordelene med ullklær er at de skal vaskes sjelden. Jeg «bor» i ullstilongs store deler av året. Men de vaskes sjeldnere enn 1 gang i måneden. Jeg har to som jeg bytter på. Den jeg ikke bruker henger til lufting. Det samme gjelder t-skjorter og gensere i ull. Der har jeg flere som jeg bytter på, så de vaskes så godt som aldri. Får de flekker, så vasker jeg selve flekken, ikke hele plagget. Ull er bakterie- og lukthemmende. Jeg vasker det ikke ofte, men det hjelper jo fint lite når jeg ødelegger det den gangen jeg gjør det😅 Anonymkode: 86163...cc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #24 Del Skrevet 21. mars 2022 Djungelvrål skrev (2 timer siden): Jeg kan stappe inn endel annen 30-40 vask sammen med ull så det brukes ihvertfall nok vann i min maskin. Sjelden jeg vasker ull alene, vi har så lite. Sentrifugerer på 1000 også, det går helt fint. Bruker ikke Milo heller. Da ødelegger du ullfibrene i plagget. Det syns ikke, men alle godene med ulla er borte. Anonymkode: 109d6...7cf 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #25 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette programmet gjør det jo ikke ordentlig rent, flekker sitter igjen og det er tørt når jeg tar det ut. Har prøvd med flere ulike maskiner, så de er ikke ødelagte. Anonymkode: 86163...cc0 Hva slags flekker går ikke bort? Jeg hadde inntørket kakao på noen ullvotter en gang, det gikk bort med litt håndvask med gallesåpe. Husk lite klær i maskinen når du vasker ull, og vask ulla sjeldent! Anonymkode: 7d64d...9ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. mars 2022 #26 Del Skrevet 21. mars 2022 (endret) Bruk ullprogram evt. finvaskprogram, og ikke fyll opp maskinen mer enn max halvfull. Hvis det er veldig skitne plagg (f.eks. som barn har brukt) kan du koke dem, men ikke røre i kjelen mens de koker. Det som ødelegger ull er hverken varme eller feil vaskemiddel, men hard mekanisk behandling. Endret 21. mars 2022 av Anonymus Notarius Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #27 Del Skrevet 21. mars 2022 Anonymus Notarius skrev (10 minutter siden): Bruk ullprogram evt. finvaskprogram, og ikke fyll opp maskinen mer enn max halvfull. Hvis det er veldig skitne plagg (f.eks. som barn har brukt) kan du koke dem, men ikke røre i kjelen mens de koker. Det som ødelegger ull er hverken varme eller feil vaskemiddel, men hard mekanisk behandling. Hva betyr mekanisk behandling? Anonymkode: 86163...cc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. mars 2022 #28 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva betyr mekanisk behandling? Anonymkode: 86163...cc0 F.eks. alt "rundt og rundt" i vaskemaskinen, eller røring i håndvask. Ulla må ligge forholdsvis stille når den vaskes. Det er derfor det er egne ullprogram på vaskemaskiner, der klærne stort sett bare ligger og vugger frem og tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #29 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan noen forklare meg prinsippene ved ullvask? Hører så mye forskjellig, noen sier varmen ødelegger plaggene, mens andre kokvasker og sier det er sentrifugeringen. Tar jeg på maskinens ullprogram så blir det ikke rent, det meste av plagget kommer ut tørt og ikke vått, det er jo ikke vasket ordentlig! Kan jeg f.eks. vaske ull på vanlig bomullsprogram på 30 grader og så og si uten sentrifugering? Anonymkode: 86163...cc0 ullprogram, 30grader, 800 omdreininger. Du kan vaske for hånd med disse flekkfjerner såpene fra jernia (navn: på stell) eller clas ohlson (gallesåpe) bare husk å behandle ull alltid veldig forsiktig. PS: Det må alltid tørke på stativ aldri i tørketrommel og hjemmestrikk må tørkes mens det ligger flatt. Anonymkode: 8cb44...1b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #30 Del Skrevet 21. mars 2022 Pluss en vanlig vask er på 10kilo mens en ullvask er på 2kilo. Så 1/5del av en vanlig maskin mengde. (vår maskin er litt dyr og digital så den måler selv når det blir fullt) Anonymkode: 8cb44...1b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #31 Del Skrevet 21. mars 2022 Hei ts. Ull skal vaskes på 30-40 grader, og ullprogram. Nei, flekker forsvinner ikke. De må du ta for hånd med egnet såpe, feks gallesåpe (clas ohlson). Du vokser av flekken i vasken før du slenger den i maskinen. Om du vasker typiske ulltrøye og longs til barn i merinoull så vil det kjennes nesten tørt ut da ulla er så tynn. Det er likevel rent. Anonymkode: d5649...0dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 21. mars 2022 #32 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da ødelegger du ullfibrene i plagget. Det syns ikke, men alle godene med ulla er borte. Anonymkode: 109d6...7cf Ødelegger fordi jeg ikke bruker Milo eller fordi jeg vasker med annet tøy? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #33 Del Skrevet 21. mars 2022 Djungelvrål skrev (1 minutt siden): Ødelegger fordi jeg ikke bruker Milo eller fordi jeg vasker med annet tøy? Egenskapene til ullet ødelegges når du ikke vasker på ullprogram med milo. Anonymkode: 8cb44...1b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 22. mars 2022 #34 Del Skrevet 22. mars 2022 Hvis tøyet føles tørt ut så vil jeg tro at du har oversentrifugert det til helvete. Greia med ull er at det krymper av varme, så hvis det ikke er forhåndskrympet så vil det krympe mye hvis du vasker det for varmt. Ull tar til seg ganske lite vann inn i fibrene, så sentrifugert ull føles mye tørrere enn tilsvarende bomull. Det mest skånsomme for ull er ullprogram uten sentrifugering, men da tar det en evighet å tørke så jeg pleier å kjøre laveste sentrifugering, da er det skånsomt nok men tørker fortsatt helt fint over natten. Hvis ting kommer ut uten å være ordentlig rent så kommer det litt an på hva det er... hvis du har blod, mat eller sædflekker på stoffet, så vil det skje fordi ullvaskemiddel er uten enzymer som vanlig vaskemiddel har som bryter opp dette. Ulempen er at ull også er proteinbasert, så alt som har enzymene du trenger for å bryte opp det også vil bryte opp proteinene i ullen over tid og ødelegge den. Så du bør bare prøve å unngå å få det på ull. Skjer det så bør du kanskje kjøre det en gang med vanlig vaskemiddel og bare akseptere at det ikke er bra for ulla, det er det jeg gjør i alle fall. Men om du ikke får slike flekker så skal det funke fint med ullvaskemiddel. Ull er antibaktriell fra naturens side, så du kan ofte bare lufte det for å bli kvitt svettelukt, og når du må vaske det skal ullvaskemiddel være mer enn nok. Jeg bruker ull tskjorter og boxere og vasker dem på vanlig ullprogram med milo eller lignende og det funker fint. Gensere pleier jeg bare å lufte mesteparten av tiden, og da det nesten ikke trenger vask. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #35 Del Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Egenskapene til ullet ødelegges når du ikke vasker på ullprogram med milo. Anonymkode: 8cb44...1b7 For å være pirkete - det trenger strengt tatt ikke være Milo, det finnes andre vaskemidler for ull. Anonymkode: e47c4...c3f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #36 Del Skrevet 22. mars 2022 Hulderen skrev (På 21.3.2022 den 18.01): En av fordelene med ullklær er at de skal vaskes sjelden. Jeg «bor» i ullstilongs store deler av året. Men de vaskes sjeldnere enn 1 gang i måneden. Jeg har to som jeg bytter på. Den jeg ikke bruker henger til lufting. Det samme gjelder t-skjorter og gensere i ull. Der har jeg flere som jeg bytter på, så de vaskes så godt som aldri. Får de flekker, så vasker jeg selve flekken, ikke hele plagget. Ull er bakterie- og lukthemmende. HAH! Lukthemmende er det faen ikke. Anonymkode: 42242...70c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #37 Del Skrevet 22. mars 2022 Hvorfor får dere ikke rent tøy på ullvaskprogram? Jeg vasker jevnlig ulltøy og det blir rent, flekker forsvinner alltid! Vasker på 30 eller 40 grader ullvask og klærne er våte og rene når jeg tar dem ut av maskinen. Anonymkode: bc5f2...a53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå