Gå til innhold

Ødelegger alt ull jeg vasker​😢​

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan noen forklare meg prinsippene ved ullvask? Hører så mye forskjellig, noen sier varmen ødelegger plaggene, mens andre kokvasker og sier det er sentrifugeringen.

Tar jeg på maskinens ullprogram så blir det ikke rent, det meste av plagget kommer ut tørt og ikke vått, det er jo ikke vasket ordentlig!

Kan jeg f.eks. vaske ull på vanlig bomullsprogram på 30 grader og så og si uten sentrifugering?

Anonymkode: 86163...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis tøyet ikke blir vått, så er det ikke ull, men et eller annet syntetisk som ikke tar til seg vann.

Anonymkode: 3dab7...72f

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ull blr absolutt sentrifugeres noe, det må få ut mest mulig vann

Anonymkode: 2b63b...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis tøyet ikke blir vått, så er det ikke ull, men et eller annet syntetisk som ikke tar til seg vann.

Jo det er ull!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ullvask/ullvugge på 30 grader til det meste, det fungerer bra nok her.

Eller så kan du koke plaggene i en kjele med vann, MEN da må plagget ligge rolig i kjelen til vannet er blitt kaldt, ellers tover det.

Anbefaler forøvrig På stell sin sitronsåpe hvis du sliter med flekker som ikke forsvinner vanlig vask:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jo det er ull!

Ok, men da er det noe galt med maskinen din. Ull blir vått og tungt, også på ullprogram.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ullprogram er ofte bare beregnet for 1-2 kg, og jeg opplevde at en ullgenser jeg vasket ikke ble skikkelig våt da jeg tydeligvis hadde puttet inn for mye. Så det kan ha vært det som har skjedd ts? Ull blir tungt og ganske vått, da det ikke kan sentrifugeres så hard. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
uglejenta skrev (5 minutter siden):

Anbefaler ullvask/ullvugge på 30 grader til det meste, det fungerer bra nok her.

Eller så kan du koke plaggene i en kjele med vann, MEN da må plagget ligge rolig i kjelen til vannet er blitt kaldt, ellers tover det.

Anbefaler forøvrig På stell sin sitronsåpe hvis du sliter med flekker som ikke forsvinner vanlig vask:)

Dette programmet gjør det jo ikke ordentlig rent, flekker sitter igjen og det er tørt når jeg tar det ut. Har prøvd med flere ulike maskiner, så de er ikke ødelagte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan noen forklare meg prinsippene ved ullvask? Hører så mye forskjellig, noen sier varmen ødelegger plaggene, mens andre kokvasker og sier det er sentrifugeringen.

Tar jeg på maskinens ullprogram så blir det ikke rent, det meste av plagget kommer ut tørt og ikke vått, det er jo ikke vasket ordentlig!

Kan jeg f.eks. vaske ull på vanlig bomullsprogram på 30 grader og så og si uten sentrifugering?

Du må absolutt ikke kjøre vanlig program med lav temperatur, det er den mekaniske behandlingen som får ulla til å krympe og tove. Koking, mens ulla ligger i ro, går fint. Sentrifuge pleier også å gå bra, for klærne ligger faktisk nesten i ro mens vaskemaskinen sentrifugerer (som salat i en salatslynge)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke legge så mye i maskinen. En til to gensere om gangen bare. 

Anonymkode: 0e3f3...52c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanlig ullprogram og vaskemiddel som er beregnet på ull, pleier som regel å funke.
Jeg har ihvertfall aldri hatt noe problemer med det.

Anonymkode: ee792...6c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da får du gå for den gode, gamle håndvasken. Samme temperatur på vaskevannet og skyllevann. 

Anonymkode: c634e...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Prøv med mindre tøy i hver vask. Tror min maskin bare kan være 1/3 full på ullvask. 

Anonymkode: 977fc...936

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette programmet gjør det jo ikke ordentlig rent, flekker sitter igjen og det er tørt når jeg tar det ut. Har prøvd med flere ulike maskiner, så de er ikke ødelagte.

Da gjør du noe feil, ullvugge gir langt våtere plagg enn andre program. Du vasker sannsynligvis for mange plagg samtidig. Flekker må fjernes før du setter plaggene på vask, siden ull ikke tåler hard maskinvasking...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker svært sjeldent ull. henger det ofte ut til lufting og evt punktvasker.

Mange vasker ull alt for ofte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er det voksenklær du skal vaske? Eller babytøy? Barneklær? Hjemmestrikket eller sånn ullvang-klær?

Anonymkode: ab306...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Grunnen til at det føles tørt, er at ulla er veldig flink til å kvitte seg med vann under sentrifugering. Den har vært våt, den er bare ikke det lenger.

Flekker kan du forbehandle med flekkfjerner. Jeg anbefaler denne: TANGENTGC Fir flekkfjerner

Og dette er et godt vaskemiddel:

TANGENTGC Yuzu tøyvaskemiddel 500ml

Anonymkode: 6885e...14f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må bruke ullprogram og milo 👌 Om maskinen ikke funker får man nesten gjøre det for hånd da, men clewet med ullprogram er at det ikke skal være for mye "aktivitet" der inne. Mulig du kan stille inn maskinen for å få mer vann også (det kan jeg hvertfall) 

Anonymkode: b03d6...000

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan stappe inn endel annen 30-40 vask sammen med ull så det brukes ihvertfall nok vann i min maskin. Sjelden jeg vasker ull alene, vi har så lite.  Sentrifugerer på 1000 også, det går helt fint.  Bruker ikke Milo heller. 

Endret av Djungelvrål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...