Gå til innhold

Oppsigelse av leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sa opp leiligheten min 1.oktober – har kontrakt med huseier på 3 mnds oppsigelse, men etter telefonsamtale med huseier hvor jeg sa jeg ønsket å flytte 1.desember ble vi enige om at denne datoen passet fint.

Dermed har jeg gått utifra at jeg skal betale husleie ut november.

Huseier skrev kontrakt med noen som ville flytte inn 1.desember, men nå har disse trukket seg og ingen aktuelle kan flytte inn før 1.januar

Hun ringte meg her om dagen og beklaget at ingen kunne flytte inn før 1.januar.

Ble liksom helt paff og fikk ikke spurt hva hun mente om det, hvordan ville dere tolket det?

Jeg har tolket det slik at den avtalen vi gjorde på telefonen som bindene….

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok hun mener det slik at siden dere ikke bor ut den fulle tiden for oppsigelsen så må dere fortsatt betale hele tiden ut. Hvis ikke går jo hun i tap og det skal hun jo ikke.

Men den som vet dette best er vel henne så kan kanskje være en ide å ringe tilbake å spørre om hva hun mente.

Skrevet

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Snakk med huseieren du.

Skrevet

Hvorvidt det vil oppfattes som en avtale eller ikke kommer nok litt an på hvordan hun ordla seg. Sa hun "dersom noen vil flytte inn 1.desember, så...", så har hun tatt forbehold. Her blir det nok ord mot ord, så om det skulle komme til det, så står du nok relativt svakt. På den andre siden, så burde jo de som trakk seg betale for den måneden. Det beste er å ringe til huseieren å spørre hva hun mente.

Skrevet

Det at huseier godtar at du flytter ut 1. desember vil ikke automatisk si at du ikke skal betale leie lengre enn dette. Jeg hadde tolket siste telefon fra huseier som at h*n forventer at du betaler leia di ut oppsigelsestida.

Skrevet
Det at huseier godtar at du flytter ut 1. desember vil ikke automatisk si at du ikke skal betale leie lengre enn dette. Jeg hadde tolket siste telefon fra huseier som at h*n forventer at du betaler leia di ut oppsigelsestida.

:Nikke:

Ser ut til at huseier mente at siden hun fikk tak i nye leieboere som skulle flytte inn 1. desember så slapp du den siste måneden.

Men siden det ble endringer og ingen kan flytte inn før den 1. januar, ja da må du nok betale ut oppsigelsesperioden. Og dette anser jeg som rett og rimelig.

Skrevet

en muntlig avtale som kan ha blitt missforstått står svakt mot en skriftlig kontrakt hvor dere aksepterer 3 mnd oppsigelse, så sånn sett må dere nok betale ut hele oppsigelsestiden dersom dere ikke for overtalt huseier til å godta noe annet.

men skal hun gå i tap for å være grei med dere?

ville dere vært villig til å gå i tap for å være grei med husiere? (og det å betale uten å bo der er ikke å gå i tap, siden det er den skriftlige avtalen med 3 mnd oppsigelse.)

jeg vil tro at huseier mener at dersom hun fikk inn noen tidligere så var det greit at dere flyttet ut før og slapp da selvsagt å betale hele oppsigelsestiden, men ta en prat med henne og forklar at siden hun ikke nevnte noe om det, så oppfattet dere det som et ok til å flytte ut uansett.

Skrevet

Jeg vil også tro at dere må betale, noe som heller ikke er urimelig. Huseier har forsøkt å finne noen, men dette gikk ikke, da må dere betale.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Du må nok betale ut oppsigelsestida. Men det du kan gjøre er å tilby deg å hjelpe til med å finne noen nye, det burde være mulig når du har enhel måned på deg. Da slipper du å betale likevel.

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet

Hvis utleier ikke har skrevet kontrakt med de andre skulle det vel ikke vaere noe problem aa prove aa faa tak i noen andre, det er ennaa lenge til 1desember. Jeg er selv utleier og jeg pleier ikke begynne visninger for 1mnd til leier flytter ut og det pleier ikke vaere noe problem aa finne noen.

Skrevet

Men dere:

trådstarter sier at "huseieren skrev kontrakt med noen andre, men de trakk seg etterpå." Vil ikke det si at det faktisk er de "nye" som burde betale ut "sin" oppsigelsestid, siden de sitter med den nyeste kontrakten (og at trådstarter er blitt "løst" fra sin kontrakt fra de andres påtenkte innflytting iflg deres kontrakt?)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...