Gå til innhold

På vei tilbake til jobb etter å ha blitt ufør.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Helsen min blir stadig bedre, jeg føler at jeg kan jobbe litt nå, vil i allefall prøve! Er 100% ufør nå. Hadde en fysisk jobb så jeg er usikker på om jeg bør omskolere meg, men samtidig så har jeg troen på at jeg vil være tilbake helt om jeg får kommet meg "opp i salen igjen". Litt urolig for å miste trygden åså, fordi dagpenger er så vanskelig å leve på. Og så tenker jeg jeg at kanskje overvurderer jeg meg selv litt nå fordi at jeg har så lyst.

Noen som veit hvordan man kommer tilbake i jobb? Føler ikke at jeg bare kan komme på nav på måfå uten en plan 😄 Hadde vært fint å lufte tankene litt og høre om noen har erfaringer eller innspill. 

Anonymkode: a98ef...f48

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så bra. 🥰 ingenting er bedre enn det. Kan ikke du melde seg som tilkallingsvikar da så får du testet ut? Du trenger ikke gå gjennom nav. Eneste er at du må melde inn dersom du tjener over 40 000 eller noe:)

Anonymkode: c7f8a...990

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så flott! Du beholder muligheten til å gå tilbake til trygd i flere år etter at du har kommet deg ut i arbeid, nettopp for å ikke skremme/straffe de som ønsker å finne ut om de har arbeidsevne. Ta kontakt med nav for å finne ut av muligheter og rettigheter. Hadde jeg vært nav-ansatt hadde akkurat dette vært det jeg likte best med jobben min; å hjelpe folk til å finne ut at de klarer mer enn tidligere. 

Anonymkode: 361aa...cd7

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk, dette var hyggelig å høre 😊 Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så flott! Du beholder muligheten til å gå tilbake til trygd i flere år etter at du har kommet deg ut i arbeid, nettopp for å ikke skremme/straffe de som ønsker å finne ut om de har arbeidsevne.

Er det ikke slik at uføretrygdede har fått innvilget sin trygd "for alltid"? Så man kan alltid falle tilbake på trygden hvis det ikke går... Tror det er slik. Men vet ikke. 

Anonymkode: 6f9ef...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke slik at uføretrygdede har fått innvilget sin trygd "for alltid"? Så man kan alltid falle tilbake på trygden hvis det ikke går... Tror det er slik. Men vet ikke. 

Tror man mister trygden etter noen år hvis man er i full jobb. Da har man vist at man ikke er uføretrygdet likevel. Man får jo uføretrygd på bakgrunn av arbeidsevnen, ikke diagnose. 

Anonymkode: 7d8d3...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du jobber fullt og dermed ikke mottar trygd så beholder du trygdestatusen i 5 + 5 år som sikkerhetsnett i tilfelle helsen stryker med. 

Anonymkode: a3640...e42

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror man mister trygden etter noen år hvis man er i full jobb. Da har man vist at man ikke er uføretrygdet likevel. Man får jo uføretrygd på bakgrunn av arbeidsevnen, ikke diagnose. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du jobber fullt og dermed ikke mottar trygd så beholder du trygdestatusen i 5 + 5 år som sikkerhetsnett i tilfelle helsen stryker med. 

Anonymkode: a3640...e42

Ja, hvis du jobber at du tjener over 80% av inntekten du hadde på uføretrygd over 5+5 år. 

Men ikke hvis du jobber gradert...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, hvis du jobber at du tjener over 80% av inntekten du hadde på uføretrygd over 5+5 år. 

Men ikke hvis du jobber gradert...

Korreksjon: Du må tjene 80% av inntekten du hadde FØR du fikk uføretrygd over 5+5 år for at uføretrygden bortfaller helt. Men ikke ellers. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Helsen min blir stadig bedre, jeg føler at jeg kan jobbe litt nå, vil i allefall prøve! Er 100% ufør nå. Hadde en fysisk jobb så jeg er usikker på om jeg bør omskolere meg, men samtidig så har jeg troen på at jeg vil være tilbake helt om jeg får kommet meg "opp i salen igjen". Litt urolig for å miste trygden åså, fordi dagpenger er så vanskelig å leve på. Og så tenker jeg jeg at kanskje overvurderer jeg meg selv litt nå fordi at jeg har så lyst.

Noen som veit hvordan man kommer tilbake i jobb? Føler ikke at jeg bare kan komme på nav på måfå uten en plan 😄 Hadde vært fint å lufte tankene litt og høre om noen har erfaringer eller innspill. 

Jeg synes personlig at det er nærmest kriminelt at det går fortsatt mange uføre som skjelver av frykt for regler som IKKE finnes, heldigvis. Her burde det offentlige vært mye mer aktive på banen når det gjelder å opplyse om rettigheter som uføre har, spesielt etter 1.januar 2015. 

1) Med andre ord, du har overhodet INGENTING med dagpenger å gjøre og du trenger IKKE å tenke på dagpenger i det hele tatt. 

2) Du trenger IKKE å gå rundt og skjelve av frykt for å miste uføregraden, hvis det var det du tenkte på. Det eneste som blir redusert er hvis du tjener over 43.000 kr brutto, da reduseres trygden noe, ut fra din kompensasjonsgrad. Men det virker igjen som det offentlige ikke har sendt deg et slikt brev en gang. Du var vel uføretrygden under de gamle reglene, før 2015?

Uansett, kompensasjonsgraden og alt det andre jeg peker på, burde stått i et slikt brev.

Altfor mange syke uføre som ble ufør før 2015, går rundt ennå i 2022, og skjelver av frykt for ting som ikke en gang eksisterer og det er utrolig trist at det skal være slik.

Som sagt, det offentlige har feilet fullstendig når det gjelder å opplyse SYKE / SÅRBARE / FATTIGE mennesker om deres rettigheter. Man blir henvist til "googling" og det er liksom alt. Sånt funker for friske folk, ikke for syke / sårbare / fattige mennesker som gjerne er alle disse tre kategoriene på en og samme gang (syk - sårbar - fattig).

3) Igjen, du har ingenting lenger med NAV å gjøre, så du trenger IKKE å komme med "noe plan" til NAV. Du er rett og slett helt overlatt til deg selv, akkurat som en 67-årig minstepensjonist er overlatt til seg selv. Du kan prøve å tjene så mye du vil, HVIS du har en muligheter, og dette er et GIGANTISK "HVIS".  

Alt du trenger å gjøre, er, hvis du begynner å tjene penger, så sier du ifra til NAV, via digitale meldinger, men det er ikke alle som kan dette med digitale ting og tang. Langt ifra alle.

En ting til, du har rett til å studere som ufør, så du trenger ikke noe tillatelse til det heller og du mister ingen trygd. Så vurder heller det, fremfor å gå tilbake til det som gjorde deg syk i utgangspunktet. 

For du kommer til å se at det å prøve å komme tilbake som 100% ufør i en deltidsstilling er svært så vanskelig. Sånne fysiske stillinger spesielt, det er nesten bare å glemme i år 2022. Friske folk knekker til og med når det gjelder fysisk belastede stillinger, så du blir ikke bedre av å gå tilbake til det som gjorde deg syk i utgangspunktet. Ikke det at arbeidsgivere sitter med åpne armer og venter på deg heller. 

Så prøv å se om du kan studere noe først. 

For å oppsummere dette litt for deg - som sagt, nesten helt kriminelt at syke mennesker ennå ikke er blitt opplyst av det offentlige rundt deres egne rettigheter.

1) Du driter hardt i dagpenger, det er ikke noe som heter dagpenger for din del, selv om du er i jobb.

2) Du kan studere så mye du vil

3). Du trenger ikke gå til NAV med "en plan". Det er ingen krav til det. Som sagt, du er overlatt til deg selv, akkurat som en 67-årig minstepensjonist og du kan velge å se om du kan få en ekstra inntekt utover uføretrygden. Så du trenger ikke legge frem noen "planer for NAV". NAV har egentlig ikke noe mer med deg å gjøre. Du skal kun si ifra hvis du begynner å tjene visse beløp og NAV kan IKKE hindre deg i det heller. Og NAV kan heller IKKE hindre deg i å studere. 

Anonymkode: 68248...be0

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Altfor mange syke uføre som ble ufør før 2015, går rundt ennå i 2022, og skjelver av frykt for ting som ikke en gang eksisterer og det er utrolig trist at det skal være slik.

Som sagt, det offentlige har feilet fullstendig når det gjelder å opplyse SYKE / SÅRBARE / FATTIGE mennesker om deres rettigheter.

Nettopp. Uføretrygdede for tredd nye reformer, regelendringer og skremsel over hodene annenhvert år, at fåtallet av oss faktisk vet hva gjeldende regelverk faktisk sier. Og man frykter derfor det verste. Er det rart, ettersom NAV, politikere og samfunn har rykte på seg for å jage etter uføretrygdede med innstramminger i tide og utide? 

Jeg er sikker på at hadde reglene vært KLARE, så hadde flere prøvd seg i jobb. 

Ironien er at googler man det man lurer på, så kan man treffe på ulike svar fordi ulike reformer sa ulike ting. Man finner faktisk ikke svarene på det man lurer på ved å google. Man finner iallefall ikke tryggheten i svarene som står der. 

Hadde jeg havnet i en situasjon hvor jeg hadde mulighet til å jobbe, så hadde jeg kontaktet NAV for å få svar på gjeldende regelverk. Skriftlig, slik at du kan dokumentere svaret. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nettopp. Uføretrygdede for tredd nye reformer, regelendringer og skremsel over hodene annenhvert år, at fåtallet av oss faktisk vet hva gjeldende regelverk faktisk sier. Og man frykter derfor det verste. Er det rart, ettersom NAV, politikere og samfunn har rykte på seg for å jage etter uføretrygdede med innstramminger i tide og utide? 

Jeg er sikker på at hadde reglene vært KLARE, så hadde flere prøvd seg i jobb. 

Ironien er at googler man det man lurer på, så kan man treffe på ulike svar fordi ulike reformer sa ulike ting. Man finner faktisk ikke svarene på det man lurer på ved å google. Man finner iallefall ikke tryggheten i svarene som står der. 

Hadde jeg havnet i en situasjon hvor jeg hadde mulighet til å jobbe, så hadde jeg kontaktet NAV for å få svar på gjeldende regelverk. Skriftlig, slik at du kan dokumentere svaret. 

Ja, jeg er enig med deg i det og det er også fakta. Høyresiden spesielt er ute etter å ta uføre, og det har blitt en del forandringer som ikke er til fordel for uføre. Høyre - Frp prøvde til og med å fjerne hele fribeløpet, men dette ble heldigvis stoppet av SV rett før nyttår. 

Etter 1.januar 2015 burde absolutt alle uføre ha fått et orienteringsbrev angående nye rettigheter, men jeg ser hele tiden at det er veldig mange som ikke har fått med seg nye regler, blant annet det at man kan jobbe fulltid i 10 år før man mister uføregraden.

Så er det alltid en stor forvirring rundt det når en offentlig part sier: "du får redusert uføretrygd, hvis du tjener over 43.000 kr", så oppfatter uføre det som at de mister uføreGRADEN sin, og det offentlige fortsetter å spille på denne misforståelsen med vilje, uten å korrigere det skikkelig ved å påpeke at man IKKE mister uføregraden før det har gått 10 år med fulltidsjobb.

Altså det å "få redusert uføretrygd", VERSUS "miste uføregrad", er det så utrolig mye misforståelser rundt.

Andre misforståelser er dette med at man går rundt at man havner på dagpenger eller at man må ha "tillatelse fra NAV" for å kunne prøve seg i jobb og enda en misforståelse som har bitt seg fast er det at man "må legge en plan for NAV", noe man absolutt IKKE trenger å gjøre. 

Lista er lang. Enda en misforståelse er gjerne det at folk tror at man "ikke kan studere som ufør". Denne er så massivt underkommunisert fra det offentlige, at det er helt tragisk. Fokuset er alltid: "få uføre til å prøve seg litt i jobb", men det blir underkommunisert så massivt fra det offentlige sin side at man kan studere som uføre og kvalifisere seg til noe.

For det er svært små sjanser at en arbeidsgiver gidder å gi en sjanse til en ufør med et hull på 10 år i CV-en sin. Det er mye som har forandret seg i arbeidslivet siden 2012 og enda mer skal forandre seg de neste årene. 

Jeg hjalp nylig en syk person som jeg kjenner med "opplysningsarbeid" som jeg kaller det, for jeg liker å hjelpe folk å kjenne sine rettigheter. Personen visste ikke engang at hen hadde rett på blant annet grunnbeløp. Hen visste ikke engang hva grunnbeløp er. Hvis hen hadde hatt grunnbeløpet de siste 8 - 10 år, (en tilstand som hen jeg kjenner, har slitt med i lang tid), så har hen nå gått glipp av over 160.000 kroner sammenlagt.  

Sånn holder det offentlige på hele tiden. Underkommuniserer rettigheter. Skjuler rettigheter under et massivt, digitalt lass med regler som man ikke kan regne med at en syk og sårbar person skal kunne orientere seg rundt i. 

Og er man "heldig" og får et papirbrev der man er orientert rundt sine rettigheter, så bruker det offentlige et ganske "fremmedspråk", som syke folk ikke skjønner bæret av. 

Noe som er grunnen til at NAV har blitt "tvunget" til å forandre på språket de bruker, og i tillegg forenkle det.

Her er et ekstremt eksempel på misforståelser når man mottar et brev, men det finnes mange flere "vanlige" eksempler.

https://www.nrk.no/sorlandet/familie-trodde-nav-skulle-drepe-dem-_-ny-ordliste-skal-hindre-misforstaelser-1.15508263

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Personen visste ikke engang at hen hadde rett på blant annet grunnbeløp

GrunnSTØNAD, skulle det selvfølgelig stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 12.21):

Jeg synes personlig at det er nærmest kriminelt at det går fortsatt mange uføre som skjelver av frykt for regler som IKKE finnes, heldigvis. Her burde det offentlige vært mye mer aktive på banen når det gjelder å opplyse om rettigheter som uføre har, spesielt etter 1.januar 2015. 

1) Med andre ord, du har overhodet INGENTING med dagpenger å gjøre og du trenger IKKE å tenke på dagpenger i det hele tatt. 

2) Du trenger IKKE å gå rundt og skjelve av frykt for å miste uføregraden, hvis det var det du tenkte på. Det eneste som blir redusert er hvis du tjener over 43.000 kr brutto, da reduseres trygden noe, ut fra din kompensasjonsgrad. Men det virker igjen som det offentlige ikke har sendt deg et slikt brev en gang. Du var vel uføretrygden under de gamle reglene, før 2015?

Uansett, kompensasjonsgraden og alt det andre jeg peker på, burde stått i et slikt brev.

Som sagt, det offentlige har feilet fullstendig når det gjelder å opplyse SYKE / SÅRBARE / FATTIGE mennesker om deres rettigheter. Man blir henvist til "googling" og det er liksom alt. Sånt funker for friske folk, ikke for syke / sårbare / fattige mennesker som gjerne er alle disse tre kategoriene på en og samme gang (syk - sårbar - fattig).

3) Igjen, du har ingenting lenger med NAV å gjøre, så du trenger IKKE å komme med "noe plan" til NAV. Du er rett og slett helt overlatt til deg selv, akkurat som en 67-årig minstepensjonist er overlatt til seg selv. Du kan prøve å tjene så mye du vil, HVIS du har en muligheter, og dette er et GIGANTISK "HVIS".  

Alt du trenger å gjøre, er, hvis du begynner å tjene penger, så sier du ifra til NAV, via digitale meldinger, men det er ikke alle som kan dette med digitale ting og tang. Langt ifra alle.

En ting til, du har rett til å studere som ufør, så du trenger ikke noe tillatelse til det heller og du mister ingen trygd. Så vurder heller det, fremfor å gå tilbake til det som gjorde deg syk i utgangspunktet. 

For du kommer til å se at det å prøve å komme tilbake som 100% ufør i en deltidsstilling er svært så vanskelig. Sånne fysiske stillinger spesielt, det er nesten bare å glemme i år 2022. Friske folk knekker til og med når det gjelder fysisk belastede stillinger, så du blir ikke bedre av å gå tilbake til det som gjorde deg syk i utgangspunktet. Ikke det at arbeidsgivere sitter med åpne armer og venter på deg heller. 

Så prøv å se om du kan studere noe først. 

For å oppsummere dette litt for deg - som sagt, nesten helt kriminelt at syke mennesker ennå ikke er blitt opplyst av det offentlige rundt deres egne rettigheter.

1) Du driter hardt i dagpenger, det er ikke noe som heter dagpenger for din del, selv om du er i jobb.

2) Du kan studere så mye du vil

3). Du trenger ikke gå til NAV med "en plan". Det er ingen krav til det. Som sagt, du er overlatt til deg selv, akkurat som en 67-årig minstepensjonist og du kan velge å se om du kan få en ekstra inntekt utover uføretrygden. Så du trenger ikke legge frem noen "planer for NAV". NAV har egentlig ikke noe mer med deg å gjøre. Du skal kun si ifra hvis du begynner å tjene visse beløp og NAV kan IKKE hindre deg i det heller. Og NAV kan heller IKKE hindre deg i å studere. 

Tusen takk for utfyllende svar, jeg satte pris på det! :klem:  Jeg jobbet med renhold, og jeg var ikke faglig sterk da jeg gikk på skolen og det er lenge siden nå. Har jobbet med rens av tøy åså men der tjener jeg nesten det samme som jeg har i inntekt nå 😄 Så det må bli renhold. 

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 12.00):

Man mister ikke trygden, dette har jeg kontrollsjekket med nav. 

Jeg er 100 % ufør og fikk jobb ett sted der de har tilrettelagt alt fordi de så gjerne ville ha meg. Jeg kan komme og gå helt som jeg vil, jobbe hvor jeg vil, osv. Jeg kan derfor klare denne jobben, men kan ikke klare noen som helst annen jobb (med mindre jeg får samme tilrettelegging).  Nav sa jeg kan når som helst falle tilbake på 100 % uføretrygd. 

Anonymkode: 1c8ce...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Man mister ikke trygden, dette har jeg kontrollsjekket med nav. 

Jeg er 100 % ufør og fikk jobb ett sted der de har tilrettelagt alt fordi de så gjerne ville ha meg. Jeg kan komme og gå helt som jeg vil, jobbe hvor jeg vil, osv. Jeg kan derfor klare denne jobben, men kan ikke klare noen som helst annen jobb (med mindre jeg får samme tilrettelegging).  Nav sa jeg kan når som helst falle tilbake på 100 % uføretrygd. 

Hvordan gjør man det da om man må falle tilbake på ufør? 

Anonymkode: 2d9a0...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutter å jobbe. 

Anonymkode: f7d2d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man justerer inntekten til 0,- på Navs inntektsplanlegger. Man kan fortsatt jobbe noe, men hvis du jobber så lite at det ikke skal meldes inn, har du rett på 100 % uføretrygd igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/24/2022 at 8:48 PM, AnonymBruker said:

Slutter å jobbe. 

Anonymkode: f7d2d...7ff

Ok man må ikke gi beskjed til nav at man har sluttet å jobbe? Det går automatisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...