Gå til innhold

Faste - diett og erfaring.

Mooza

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Boomshakalaka skrev (13 timer siden):

nr.2 Vektnedgang skjer ved et kaloriunderskudd, og dette kan man få til ved et fornuftig kosthold. Kombiner med styrketrening for å vedlikeholde muskelmasse. Øk hverdagsaktivitet for større underskudd.

nr.3 Ekstreme dietter har en stor tendens til å «back fire» - hva skjer når du er ferdig med dietten? Skal du ikke spise to dager i uka resten av livet? Det høres helt forferdelig ut. Skap gode matvaner som er enkle å følge over tid, og som du trives med.

Man kan også få til kaloriunderskudd ved f.eks. periodisk faste som 16:8. Noen av oss trives faktisk bedre med å spise på denne måten. Hverdagsaktivitet er supert for helsa, men mange overvurderer effekten av fysisk aktivitet på vekta. 

Å faste på ulike måter er ikke spesielt ekstremt, det fordrer f.eks. ikke at du kutter ut bestemte matvarer/næringsstoffer. Hva som er gode matvaner, er heller ikke "one size fits all".  Jeg fulgte "standardoppskriften", dvs. fettfattig/magert, 3 hovedmåltider og  2 mellommåltider dagliger - og gikk riktignok ned i vekt, men dette kostholdet gjorde meg konstant sulten, slik at jeg alltid gikk opp i vekt igjen. Så for min del ble denne måten å spise på, en sterkt medvirkende årsak til mange års jojoslanking. Etter at jeg "oppdaget" periodisk faste og begynte å spise karbohydratredusert,  har jeg både klart å gå ned i vekt og holde vekta uten problemer. 

Anonymkode: ce88b...02e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Feil.

Under lengre faster begynner kroppen å "spise" opp seg selv, som skadede celler.

Faste har blitt brukt som medisin i tusenvis av år på tvers av kulturer. 

Kroppene våre er faktisk laget for sulteperioder. Det er meningen at kroppene våre skal ha pauser fra mat.

Anonymkode: 68237...66d

Da håper jeg du velger å faste i helgene. For jeg jobber tett med mange muslimer, og det er ikke kult i ramadan når alle går på sparebluss (og de er våkne halve natta for å spise) og ekstra oppgaver automatisk faller på oss andre. Man ER ikke optimal på jobb når man faster. Vil tro det går utover tålmodighet med egne barn, trafikksikkerhet osv også.

Anonymkode: 63888...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan også få til kaloriunderskudd ved f.eks. periodisk faste som 16:8. Noen av oss trives faktisk bedre med å spise på denne måten. Hverdagsaktivitet er supert for helsa, men mange overvurderer effekten av fysisk aktivitet på vekta. 

Å faste på ulike måter er ikke spesielt ekstremt, det fordrer f.eks. ikke at du kutter ut bestemte matvarer/næringsstoffer. Hva som er gode matvaner, er heller ikke "one size fits all".  Jeg fulgte "standardoppskriften", dvs. fettfattig/magert, 3 hovedmåltider og  2 mellommåltider dagliger - og gikk riktignok ned i vekt, men dette kostholdet gjorde meg konstant sulten, slik at jeg alltid gikk opp i vekt igjen. Så for min del ble denne måten å spise på, en sterkt medvirkende årsak til mange års jojoslanking. Etter at jeg "oppdaget" periodisk faste og begynte å spise karbohydratredusert,  har jeg både klart å gå ned i vekt og holde vekta uten problemer. 

Trådstarter snakker om 24 timers faste. Periodisk faste er ikke ekstremt, men når man går døgn uten å spise DA begynner det å bli ekstremt.

Mange undervurderer også effekten av fysisk aktivitet på helsa, man ser at de som klarer å holde vekta etter vektnedgang, er som regel de som også vedlikeholder et godt aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Boomshakalaka skrev (17 minutter siden):

Trådstarter snakker om 24 timers faste. Periodisk faste er ikke ekstremt, men når man går døgn uten å spise DA begynner det å bli ekstremt.

Mange undervurderer også effekten av fysisk aktivitet på helsa, man ser at de som klarer å holde vekta etter vektnedgang, er som regel de som også vedlikeholder et godt aktivitetsnivå.

Ja, jeg ser også at TS er i gang med en 24-timerfaste akkurat nå, men de lenkene hun deler handler jo om periodisk faste, så jeg oppfatter ikke at hun har planer om å gjennomføre 24-timersfaste ukentlig i mange år framover, akkurat. 

Vi er vel ellers helt enige om at fysisk aktivitet er gull for helsa, men det finnes mye forskning som viser at det ikke er avgjørende for selve vektnedgangen. Med tanke på at mange blir mer sultne av trening, samt at kroppen trenger mindre og mindre energi (kalorier) etterhvert som man går ned i vekt, tror jeg det lureste for mange er å være moderat fysisk aktiv i vektnedgangsfasen, og øke aktiviteten når man har nådd målvekten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å legge til at det for min del hadde blitt for mye med kostholdsomlegging og fokus på trening samtidig, da hadde jeg sannsynligvis gitt opp. Nå som jeg har nådd målvekten, har jeg så smått begynt med jogging, styrketrening og yoga.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Natta1980 skrev (På 22.3.2022 den 1.07):

for all del IKKE prøv tørrfaste. det er ekstremt farlig. drikk mye vann når du faster. jeg klarte vannfaste i 3 dager. ble supersvimmel. men så røyka jeg, mye.

det anbefales ikke mer enn 5 dager vannfaste.

men hva med juice-faste?

har sett mange som har gjort det, noen i et helt år. og de hevder å ha blitt friske pluss gått masse ned i vekt.

det eneste er at det må bli superdyrt med 3-4 liter frukt og grønnsaksjuice per dag. altså man juicer selv, kjøper ikke ferdig på butikken.

J24

Jeg blir og veldig svimmel og kald ved fasting, selv om jeg drikker 3-4liter vann og med salt noen ganger. Skjønner ikke hvorfor jeg blir det. Jeg stopper alltid fasten etter rundt 40 timer grunnet dette, kunne holdt på mye lenger om jeg ikke ble dårlig fysisk. 

Noen sa at fettprosent kan ha noe å si. Jeg er ikke overvektig, men har sett andre normalvektige klare det uten problem.. 🙁

Anonymkode: 2a5cb...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

J24

Jeg blir og veldig svimmel og kald ved fasting, selv om jeg drikker 3-4liter vann og med salt noen ganger. Skjønner ikke hvorfor jeg blir det. Jeg stopper alltid fasten etter rundt 40 timer grunnet dette, kunne holdt på mye lenger om jeg ikke ble dårlig fysisk. 

Noen sa at fettprosent kan ha noe å si. Jeg er ikke overvektig, men har sett andre normalvektige klare det uten problem.. 🙁

Anonymkode: 2a5cb...edb

Det er nok fordi du går i ketose.

Anonymkode: f126c...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2022 den 23.21):

Den "fasten" når vi sover er veldig kort for de fleste. Mange spiser både sent og tidlig og det er kanskje bare de siste timene av søvn hvor kroppen ikke aktivt fordøyer mat. Men evolusjonen har nok designet oss for en litt annerledes livsstil, hvor man først måtte finne eller fange maten, og så spise. Aktivitet først, mat etterpå. I dag er det ofte motsatt, og mange tror fortsatt på myter som at "frokost setter igang forbrenningen."

Kaloriunderskudd over tid gir nok noen av de samme fordelene, men hvis jeg kan velge, går jeg selvsagt heller for perioder med faste for så å kunne spise meg ordentlig mett (vi er jo heller ikke skapt for å tvinge oss selv til å slutte å spise før vi er forsynt).

Og så er det ikke noe ekstremt med faste. Det som i tilfelle er ekstremt er å spise så ofte (og lite) som mange gjør i dag - for ikke å snakke om de ekstreme mengdene karbohydrater folk flest dytter i seg. Jeg har eksperimentert mye med periodisk faste, og det har vært mye lettere enn jeg trodde. Følte meg mer opplagt og fikk bedre tid. Nå eksperimenterer jeg med å kutte ut karbohydrater og da har det blitt naturlig å spise to ganger daglig, for jeg er ikke sulten oftere. Faste er generelt ufarlig og sannsynligvis ganske sunt, men det trenger ikke være et slit.

Anonymkode: 8e52a...427

Enig. 
Selv synes jeg det er mye lettere å spise veldig lite to dager i uka for så å spise normalt de resterende. Enn å telle kalorier/spise lite hele tida. 
Jeg setter også mer pris på mat og spiser faktisk mindre etter at jeg begynte med faste. Spiser bare til jeg er mett, og ikke på vane. 
En bruker skrev om å ikke spise to dager i uka resten av livet, det gjør ikke jeg. 
Tar en to dager innimellom for å regulere vekta når jeg ser den begynner å krype oppover. Ikke hver uke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk ned 10 kg over 6 mnd.
Gikk opp igjen enda flere når jeg spise normalt igjen.

Jobber med å gå ned igjen nå, med kosthold, litt faste og trening.

Anonymkode: 85ac6...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...