Mooza Skrevet 21. mars 2022 #1 Del Skrevet 21. mars 2022 Jeg har lest noen veldig interessante artikler og forskning angående faste og tenkte jeg skulle prøve dette, og er således godt i gang. https://www.nrk.no/trondelag/periodisk-faste_intermittent-fasting_-ny-studie-tyder-pa-at-5_2-dietten-og-annen-faste-funker-1.15806964 Jeg har vært på ketodiett på ca 1, 5 måned men har tenkt at jeg i en overgangsfaste skal prøve meg litt på dette med å faste, både for å ta av meg kilo, men også for å rense kroppen. Jeg har snart fastet i 24 timer. Det går bra så langt. Fikk faktisk etter en litt ør morgen en plutselig energi som har holdt meg i sving gjennom dagen. Fastet fra middag i går klokken 17. Er det noen som har erfaring med faste, enten religiøst eller pga slanking?` Jeg synes det er interessant hvordan både kristendommen en gang hadde fasting som rituale, og i islam er dette en del av religionen. I et samfunn der vi nå har fri tilgang til mat, og der svært mange er overvektig, så er det noe med å finne ut hvordan man skal leve uten å legge på seg. Aktivitet er selvsagt bra, men i et land med mye mørketid og dårlig vær, og stillesittende jobber, så har vel mange av oss problemer med å få nok aktivitet. https://forskning.no/diabetes-mat-overvekt/hvor-lenge-om-dagen-ma-du-faste-for-a-fa-effekt/1713769 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #2 Del Skrevet 21. mars 2022 Du kan ikke rense kroppen med faste. Anonymkode: 98539...f01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #3 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du kan ikke rense kroppen med faste. Anonymkode: 98539...f01 Joda. Man tilrettelegger jo for kroppens egen rensing. Anonymkode: 1a0db...f6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #4 Del Skrevet 21. mars 2022 40 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan ikke rense kroppen med faste. Anonymkode: 98539...f01 Søk opp autofagi. Anonymkode: 8e52a...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 21. mars 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søk opp autofagi. Ja, synes det var fryktelig interessant å lese om denne prosessen. "Nobelpris til forsker på faste Kunnskapen om faste fikk et vendepunkt i 2016 da den japanske forskeren og cellebiologen Yoshinori Ohsumi fikk Nobelprisen i fysiologi for oppdagelsen av autofagi. Av gresk: «selvspising». Autofagi beskriver cellens nedbrytning og resirkulering av egne bestanddeler. Kort sagt: Ved faste gir du cellene anledning til å bruke skadede og dysfunksjonelle komponenter som «mat». En real ryddesjau og resirkulering, altså. Som forebygger kreft og en rekke andre sykdommer." https://hemali.no/livsstil/lege-stig-faster-minst-14-timer-hver-dag/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #6 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Joda. Man tilrettelegger jo for kroppens egen rensing. Anonymkode: 1a0db...f6a Leveren din «renser» kroppen din for deg. En kort natts søvn er tilstrekkelig faste for å optimalisere denne prosessen. Det er ingen forskning som fastsetter at ekstra faste har noen større effekt, IF forskning viser enten ingen fordel eller usikkerhet. Anonymkode: 98539...f01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boomshakalaka Skrevet 21. mars 2022 #7 Del Skrevet 21. mars 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Leveren din «renser» kroppen din for deg. En kort natts søvn er tilstrekkelig faste for å optimalisere denne prosessen. Det er ingen forskning som fastsetter at ekstra faste har noen større effekt, IF forskning viser enten ingen fordel eller usikkerhet. Anonymkode: 98539...f01 Spot on! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #8 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Leveren din «renser» kroppen din for deg. En kort natts søvn er tilstrekkelig faste for å optimalisere denne prosessen. Det er ingen forskning som fastsetter at ekstra faste har noen større effekt, IF forskning viser enten ingen fordel eller usikkerhet. Anonymkode: 98539...f01 Feil. Under lengre faster begynner kroppen å "spise" opp seg selv, som skadede celler. Faste har blitt brukt som medisin i tusenvis av år på tvers av kulturer. Kroppene våre er faktisk laget for sulteperioder. Det er meningen at kroppene våre skal ha pauser fra mat. Anonymkode: 68237...66d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 21. mars 2022 #9 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kan ikke rense kroppen med faste. Anonymkode: 98539...f01 Rense er vel å dra det litt langt, men forskning viser at faste har gode helseeffekter. Har aldri fasta i 24 t, men tror ikke det er farlig. Tvert imot er vi mennesker designet (evolusjonert) til å gå uten mat i perioder. Det er først nå vi har fri tilgang på mat, og vi ser jo hvordan det går… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boomshakalaka Skrevet 21. mars 2022 #10 Del Skrevet 21. mars 2022 Nr.1 - leveren vår renser kroppen. En faste om natten imens vi sover er nok. nr.2 Vektnedgang skjer ved et kaloriunderskudd, og dette kan man få til ved et fornuftig kosthold. Kombiner med styrketrening for å vedlikeholde muskelmasse. Øk hverdagsaktivitet for større underskudd. nr.3 Ekstreme dietter har en stor tendens til å «back fire» - hva skjer når du er ferdig med dietten? Skal du ikke spise to dager i uka resten av livet? Det høres helt forferdelig ut. Skap gode matvaner som er enkle å følge over tid, og som du trives med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
artigmedsex Skrevet 21. mars 2022 #11 Del Skrevet 21. mars 2022 Leveren renser blodet. Autofagi er kroppens cellerenseprosess, hvor alle slags ødelagte celler resirkuleres. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6257056/ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boomshakalaka Skrevet 21. mars 2022 #12 Del Skrevet 21. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Feil. Under lengre faster begynner kroppen å "spise" opp seg selv, som skadede celler. Faste har blitt brukt som medisin i tusenvis av år på tvers av kulturer. Kroppene våre er faktisk laget for sulteperioder. Det er meningen at kroppene våre skal ha pauser fra mat. Anonymkode: 68237...66d Den pausen får vi når vi sover. Frokost på engelsk = breakfast. Break fast. I tillegg, mye av fordelene faste viser finner man ved et kaloriunderskudd og vanlig vektnedgang. Det trenger ikke være enten eller, og ekstreme metoder for å få resultater. Spis mindre, beveg mer, men gjør det på en bærekraftig måte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #13 Del Skrevet 21. mars 2022 5 minutter siden, Boomshakalaka said: Den pausen får vi når vi sover. Frokost på engelsk = breakfast. Break fast. I tillegg, mye av fordelene faste viser finner man ved et kaloriunderskudd og vanlig vektnedgang. Det trenger ikke være enten eller, og ekstreme metoder for å få resultater. Spis mindre, beveg mer, men gjør det på en bærekraftig måte. Den "fasten" når vi sover er veldig kort for de fleste. Mange spiser både sent og tidlig og det er kanskje bare de siste timene av søvn hvor kroppen ikke aktivt fordøyer mat. Men evolusjonen har nok designet oss for en litt annerledes livsstil, hvor man først måtte finne eller fange maten, og så spise. Aktivitet først, mat etterpå. I dag er det ofte motsatt, og mange tror fortsatt på myter som at "frokost setter igang forbrenningen." Kaloriunderskudd over tid gir nok noen av de samme fordelene, men hvis jeg kan velge, går jeg selvsagt heller for perioder med faste for så å kunne spise meg ordentlig mett (vi er jo heller ikke skapt for å tvinge oss selv til å slutte å spise før vi er forsynt). Og så er det ikke noe ekstremt med faste. Det som i tilfelle er ekstremt er å spise så ofte (og lite) som mange gjør i dag - for ikke å snakke om de ekstreme mengdene karbohydrater folk flest dytter i seg. Jeg har eksperimentert mye med periodisk faste, og det har vært mye lettere enn jeg trodde. Følte meg mer opplagt og fikk bedre tid. Nå eksperimenterer jeg med å kutte ut karbohydrater og da har det blitt naturlig å spise to ganger daglig, for jeg er ikke sulten oftere. Faste er generelt ufarlig og sannsynligvis ganske sunt, men det trenger ikke være et slit. Anonymkode: 8e52a...427 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boomshakalaka Skrevet 21. mars 2022 #14 Del Skrevet 21. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Den "fasten" når vi sover er veldig kort for de fleste. Mange spiser både sent og tidlig og det er kanskje bare de siste timene av søvn hvor kroppen ikke aktivt fordøyer mat. Men evolusjonen har nok designet oss for en litt annerledes livsstil, hvor man først måtte finne eller fange maten, og så spise. Aktivitet først, mat etterpå. I dag er det ofte motsatt, og mange tror fortsatt på myter som at "frokost setter igang forbrenningen." Kaloriunderskudd over tid gir nok noen av de samme fordelene, men hvis jeg kan velge, går jeg selvsagt heller for perioder med faste for så å kunne spise meg ordentlig mett (vi er jo heller ikke skapt for å tvinge oss selv til å slutte å spise før vi er forsynt). Og så er det ikke noe ekstremt med faste. Det som i tilfelle er ekstremt er å spise så ofte (og lite) som mange gjør i dag - for ikke å snakke om de ekstreme mengdene karbohydrater folk flest dytter i seg. Jeg har eksperimentert mye med periodisk faste, og det har vært mye lettere enn jeg trodde. Følte meg mer opplagt og fikk bedre tid. Nå eksperimenterer jeg med å kutte ut karbohydrater og da har det blitt naturlig å spise to ganger daglig, for jeg er ikke sulten oftere. Faste er generelt ufarlig og sannsynligvis ganske sunt, men det trenger ikke være et slit. Anonymkode: 8e52a...427 Om man spiser kvelds kl.20 og frokost kl.08 har man fastet i 12 timer. Her må du spesifisere om du mener periodisk faste eller den 24 timers fasten trådstarter nevner. Periodisk faste med f.eks 8-timers spisvindu funker greit for mange, men å hoppe over en hel dag med spising flere ganger i uka, jo det er EKSTREMT og ikke bærekraftig for de fleste i lengden. Pass på hvilke anbefalninger du gir, og prøv å hjelp trådstarter fremfor å fremme metoder som potensielt kan skape spiseforstyrrelser som binge-eating og anoreksi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natta1980 Skrevet 22. mars 2022 #15 Del Skrevet 22. mars 2022 for all del IKKE prøv tørrfaste. det er ekstremt farlig. drikk mye vann når du faster. jeg klarte vannfaste i 3 dager. ble supersvimmel. men så røyka jeg, mye. det anbefales ikke mer enn 5 dager vannfaste. men hva med juice-faste? har sett mange som har gjort det, noen i et helt år. og de hevder å ha blitt friske pluss gått masse ned i vekt. det eneste er at det må bli superdyrt med 3-4 liter frukt og grønnsaksjuice per dag. altså man juicer selv, kjøper ikke ferdig på butikken. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 22. mars 2022 Forfatter #16 Del Skrevet 22. mars 2022 Boomshakalaka skrev (8 timer siden): I tillegg, mye av fordelene faste viser finner man ved et kaloriunderskudd og vanlig vektnedgang. Det trenger ikke være enten eller, og ekstreme metoder for å få resultater. Spis mindre, beveg mer, men gjør det på en bærekraftig måte. Jeg vet ikke om det er så ekstremt å faste. Det har vi gjort i Norge fra gammelt av, og man gjør det i alle kulturer. Ikke i Norge mer, vi har bare fastelavensboller uten å faste. Vi spiser, spiser og spiser. ...og legger på oss. Mine foreldre faster som regel denne måneden. Så i vår familie er det vel en slags tradisjon som de har holdt på, men ikke vi "barna". Faste må nå i alle fall være bærekraftig. Det koster ingenting, og du skipper jo måltider og sånn sett forbruker du ingenting. Mange av oss har et energioverskudd i form av oppspart fett på. Det virker jo rimelig å kvitte seg med noe av det, heller enn å lagre enda mer. Jeg er godt voksen, og ikke redd for spiseforstyrrelse. Jeg har kilo jeg skal bli kvitt, og det er vel mer farlig for meg om jeg ikke gjør noe. En annen ting jeg har merket er at det er godt å avstå fra noe. Det er noe litt moralsk over det, å begrense seg. Kjenne på hvordan kroppen fungerer. I dag føler jeg meg ikke sulten. Mat frister ikke, så sånn sett regulerer man gjerne sulten sin også? Jeg tenker vel at kroppen blir sunnere av å få lov til å benytte seg av det overskuddet man har. Jeg tenker at den opprinnelige fastemåneden skal jeg i fremtiden holde på ved å begrense meg og delvis faste. Gjøre som mine slanke og friske eldre foreldre gjør, rett og slett følge den gamle fasten. Jeg tror det kan bli en bra måte å leve på. Kvitte seg med gammelt slagg og fett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 22. mars 2022 Forfatter #17 Del Skrevet 22. mars 2022 Natta1980 skrev (10 timer siden): for all del IKKE prøv tørrfaste. det er ekstremt farlig. drikk mye vann når du faster. jeg klarte vannfaste i 3 dager. ble supersvimmel. men så røyka jeg, mye. det anbefales ikke mer enn 5 dager vannfaste. men hva med juice-faste? Drikker masse vann, og farris. Jucie tenker jeg ødelegger. Da spiser jeg heller frukt på de dagene jeg ikke faster, og får i meg litt fiber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 22. mars 2022 Forfatter #18 Del Skrevet 22. mars 2022 Men det som slår meg er at jeg har så mye energi!! Jeg har fri i dag fra jobb, og jeg har endelig greid å rydde i skuffer og skap, vasket badet og kastet masse. Det har hengt over meg i måneder nå, men jeg har liksom ikke greid å tatt tak. I dag er jeg bare veldig gira. Det er jo litt kjekt at jeg ikke kjenner meg slapp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #19 Del Skrevet 22. mars 2022 Mooza skrev (4 minutter siden): Jeg vet ikke om det er så ekstremt å faste. Det har vi gjort i Norge fra gammelt av, og man gjør det i alle kulturer. Ikke i Norge mer, vi har bare fastelavensboller uten å faste. Vi spiser, spiser og spiser. ...og legger på oss. Mine foreldre faster som regel denne måneden. Så i vår familie er det vel en slags tradisjon som de har holdt på, men ikke vi "barna". Det var vanligere her før ja. Farmoren min fortalte at hun har vært på to slike opphold på et kursted. Det var ordentlig opplegg med oppfølging. Da fastet hun i en uke tror jeg, og drakk bare grønnsaksavkok. Det kan ha vært på 60-70-tallet🤔 Anonymkode: 1a0db...f6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #20 Del Skrevet 22. mars 2022 For å gå ned i vekt er det antall kalorier som gjelder. Om det er lettere for deg å begrense dette ved å ha et «spisevindu», så fungerer jo det fint. Men ikke bland inn «rensing» av kroppen. Man burde IKKE prøve seg på faste dersom man har spiseforstyrrelse. Særlig for de med Binge-eating-disorder er det å faste selve oppskriften på å trigge en overspisingsepisode. Du opprettholder sykdommen. Ved anoreksi er det åpenbart ikke en god ide å begynne med ytterligere restriksjon som en faste er. Men for friske voksne mennesker som føler at fasting gir dem noe (religiøst eller helsemessig), så er det jo greit. Men å faste i over et døgn regelmessig høres ikke sunt ut. Særlig om man har ansvar på jobb, kjører bil osv. Anonymkode: 63888...8a2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå