AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #61 Skrevet 21. mars 2022 Oppriktig spørsmål, hvorfor dumper folk kattunger hvis de kan få 6000 kroner for dem? Vet de ikke om det? Anonymkode: e8e35...e93
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #62 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Øhhh fordi det er forskjell på katter og hunder samme som kaniner og høner.. Anonymkode: eca67...edc Ikke i verdi. Kan en bikkje koste 30 000 kan en katt også gjøre det. Anonymkode: ca87f...4ee 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #63 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er all for at kattunger skal koste litt for at det ikke skal være like lett å skaffe seg en uten å tenke seg om og faktisk signalisere at de er verdt noe. Problemet med dette er at vi har 100.000 hjemløse katter i Norge. Dette er jo et resultat av at folk ikke gidder å påkoste seg en kastrering på 1-2 k, dette er jo fra tiden de var gratis. Mye unødvendig avl på katter, så hva tror du skjer hvis noen finner ut at man kan ta 30k for en kattunge? Det kommer til å eksplodere og den hjemløse bestanden vil bli enda større. Det er ikke et like stort problem med hunder rett og slett. Anonymkode: c8318...575 Ikke belær meg om katter og kattunger, dette vet jeg alt om. 6000 for en kattunge er helt fantastisk. Ingenting negativt med det. Så kan folk begynne å tenke en og to ganger før de skaffer seg en. Anonymkode: ca87f...4ee 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #64 Skrevet 21. mars 2022 Skjønner ikke at folk absolutt må ha en kattunge som skal "vokse opp" med familien. Du vet ikke noe om personligheten til katten, og i motsettning til hunder så liker de ikke automatisk andre dyr eller mennesker bare fordi de er små. Adopter en voksen katt som du kjenner personligheten til. Jeg fikk akkurat slik katt jeg ønsket fordi jeg oppsøkte katter som man kjente personlighetstrekkene på. I tillegg slipper man perioden med bøll, ødelagte møbler osv. Anonymkode: 538fa...389 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #65 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ville gått til dyrebeskyttelsen ol. De selger katter som koster ja, men til forskjell fra de dyre kattene på finn, så er det inkl. vaksinering, chipping og kastrering. Det får du som regel ikke på finn. Det er en uting at folk tar mer fordi katten er halvtrasekatt, for halvt rasekatt = huskatt. Anonymkode: f7f91...e17 En 100% genetisk rasekatt uten stamtavle er pr definisjon også en huskatt! Husk det... Anonymkode: adfcf...7dd 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #66 Skrevet 21. mars 2022 Vi solgte våre for 2000 kr. Da gikk vi i minus. Helsesjekk, vaksine og id chip kostet 1500 kr pr katt. 3x markkur tror jeg kom på ca 150 kr pr katt, pluss resept. Også går det med en god del kilo kattesand og kattemat på 12 uker (kjøper bare kvalitetsfôr med mye kjøtt i og god sand fra dyrebutikken). Så at man må regne med å betale 2-3000 synes jeg er helt greit. Men da bør man også forvente å få med helseattest. Det er veldig bra at katter sjelden gis bort mer. Burde også vært krav til id-merking. Forhåpentligvis får man etter hvert bort tanken på at katter ikke skal koste noe, og at alle eiere tar bedre vare på dem. Er da ingen som forventer å få blandingshunder for en slikk og ingenting heller. Anonymkode: d725d...fb7 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #67 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ikke i verdi. Kan en bikkje koste 30 000 kan en katt også gjøre det. Anonymkode: ca87f...4ee Jo. Det burde ikke være en forskjell i verdi, men det er det. Vi har langt flere katter i Norge, mange hjemløse også. Derfor har de lavere verdi i vårt samfunn. Anonymkode: c4f34...4a0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #68 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For det første så ødelegger katter naturen vår og dyreliv, de er ikke en naturlig del av norsk fauna. For det andre setter du kattens liv i fare, mange blir påkjørt eller skadet av andre dyr. Levetiden til utekatter er drastisk lavere enn levetiden til innekatter. Skal du ha dyr så er det ditt ansvar å holde de trygge og passe på at de lever innholdsrike liv og det er fullt mulig å gi stimuli inne. Evt bygg utehage til katten. Anonymkode: c4f34...4a0 Med en slik holdning regner jeg med at du er imot alle rovdyr og? Anonymkode: e9a09...8dc
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #69 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ikke belær meg om katter og kattunger, dette vet jeg alt om. 6000 for en kattunge er helt fantastisk. Ingenting negativt med det. Så kan folk begynne å tenke en og to ganger før de skaffer seg en. Anonymkode: ca87f...4ee Hæ?? Nå var det ikke 6 tusen det var snakk om men 30-40 tusen. . Anonymkode: c8318...575
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #70 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hæ?? Nå var det ikke 6 tusen det var snakk om men 30-40 tusen. . Anonymkode: c8318...575 Jeg ser at det gikk litt fort i svingene for meg her. Jeg trodde du mente at en katt burde koste 30-40 tusen siden hunder gjorde det. Anonymkode: c8318...575
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #71 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi solgte våre for 2000 kr. Da gikk vi i minus. Helsesjekk, vaksine og id chip kostet 1500 kr pr katt. 3x markkur tror jeg kom på ca 150 kr pr katt, pluss resept. Også går det med en god del kilo kattesand og kattemat på 12 uker (kjøper bare kvalitetsfôr med mye kjøtt i og god sand fra dyrebutikken). Så at man må regne med å betale 2-3000 synes jeg er helt greit. Men da bør man også forvente å få med helseattest. Det er veldig bra at katter sjelden gis bort mer. Burde også vært krav til id-merking. Forhåpentligvis får man etter hvert bort tanken på at katter ikke skal koste noe, og at alle eiere tar bedre vare på dem. Er da ingen som forventer å få blandingshunder for en slikk og ingenting heller. Anonymkode: d725d...fb7 Problemet er at de som tar 6000kr som ts snakker om, de selger bare kattungen, uten noe annet, kanskje den har fått ormkur. Men vaksine, chipping og kastrering må man også betale i tillegg. Jeg kunne fint betalt 2000-3000kr om disse tingene var inkludert. Jeg tror jeg kommer til å gå til en organisasjon neste gang jeg skal ha katt. 1600-1800kr kan jeg fint betale for hva de tilbyr. Anonymkode: f7f91...e17 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #72 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Problemet er at de som tar 6000kr som ts snakker om, de selger bare kattungen, uten noe annet, kanskje den har fått ormkur. Men vaksine, chipping og kastrering må man også betale i tillegg. Jeg kunne fint betalt 2000-3000kr om disse tingene var inkludert. Jeg tror jeg kommer til å gå til en organisasjon neste gang jeg skal ha katt. 1600-1800kr kan jeg fint betale for hva de tilbyr. Anonymkode: f7f91...e17 Vi betalte faktisk selv 6000 for katten vår, men den hadde da fått alt av obligatoriske veterinær-ting, og den hadde vokst opp på godt fôr. Da er jeg trygg på at selgeren bryr seg, og det gjør meg ingen ting at selgeren tjente 3000. Det er en flott katt med herlig personlighet (som er kastrert nå). Men jeg hadde aldri betalt det til en useriøs person som fikk kull på katten bare for å tjene mest mulig penger, og ikke gadd å chippe/vaksinere osv. Jeg tror/håper at jo mer katter koster i innkjøp, jo færre dumper katten når de skal på ferie. At de mest useriøse da ikke skaffer seg katt. Og forhåpentligvis får Dyrebeskyttelsen mindre å gjøre etter hvert. Anonymkode: d725d...fb7 2 1
Tvist Skrevet 21. mars 2022 #73 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde aldri betalt for en katt. De ble gitt bort for 20 år siden. Anonymkode: 07589...8f8 Er vel ikke mye som ikke er dyrere må enn for 20 år siden.
norw Skrevet 21. mars 2022 #74 Skrevet 21. mars 2022 Virker useriøst av dem, og det er mange av disse. Samme med hund. En katt bør egentlig ikke koste noe mer enn et par tusen.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #75 Skrevet 21. mars 2022 Kattene får det best når de får være ute litt om dagen, så kan man heller holde de inne når det er kveld og natt. Tenk for en stimuli det er for dem bare å jakte på en sommerfugl. Inne er det støvdotter å jage på... Stakkars dyr. Sykt at folk rettferdiggjør slik dyrehold. Anonymkode: 6afae...91a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #76 Skrevet 21. mars 2022 Det er ikke sikkert prisen går ned, det har vært slike priser i 1,5 år nå. Min søster endte opp med reise ned til Kristiansand, etter jeg fant noen som skulle gi bort her. Anonymkode: 1a710...a36
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #77 Skrevet 21. mars 2022 Ts, kastrering + Id chip og vaksinering kommer på mellom 3000-5000 kr, alt etter hvor man får det gjort og om det er hann eller hunnkatt. Kastrering er nødvendig uansett om katten skal være inne- eller utekatt, da både ukastrerte hann og hunnkatter er forferdelige å ha med å gjøre i tillegg til at markering inne kan bli et problem. Det hadde vært mye billigere for dere å adoptere en katt fra dyrebeskyttelsen. Det koster rundt 1500kr, og det inkluderer ormkur, vaksine, kastrering og id chip. Man kan finne en ung katt. Da slipper dere det verste av kattungeperioden, også vet dere litt hva dere får. Jeg vokste opp med katter, og alle kom til oss som kattunger. Noen av de ble forferdelig sky som voksne. Andre ble utrolig kosete og elsket folk. Katter elsker ikke nødvendigvis familien de vokser opp i, som hunder gjør. Med en kattunge kan dere ende opp med en katt som ikke vil ha noe med ungene å gjøre og bare sitter oppå bokhyllen og skuler ned på dere. Anonymkode: b6c64...b11 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #78 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjønner ikke at folk absolutt må ha en kattunge som skal "vokse opp" med familien. Du vet ikke noe om personligheten til katten, og i motsettning til hunder så liker de ikke automatisk andre dyr eller mennesker bare fordi de er små. Adopter en voksen katt som du kjenner personligheten til. Jeg fikk akkurat slik katt jeg ønsket fordi jeg oppsøkte katter som man kjente personlighetstrekkene på. I tillegg slipper man perioden med bøll, ødelagte møbler osv. Anonymkode: 538fa...389 De fleste vil vel ha dyrene når de er små for å også få oppleve det å ha feks en kattunge, som er helt annerledes enn det er å ha katt. Alle dyrene jeg har kjøpt har jeg kjøpt som små rett og slett fordi jeg elsker dyr når de er små, også elsker jeg å oppdra de og se de vokse opp. Du liker ikke den fasen og det er greit, da kan du adoptere voksne dyr. Men det er rart at du tror alle er som deg. Anonymkode: c4f34...4a0 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #79 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kattene får det best når de får være ute litt om dagen, så kan man heller holde de inne når det er kveld og natt. Tenk for en stimuli det er for dem bare å jakte på en sommerfugl. Inne er det støvdotter å jage på... Stakkars dyr. Sykt at folk rettferdiggjør slik dyrehold. Anonymkode: 6afae...91a De kan kommer over både sommerfugl, mus og fugler på tur i sele (langt bånd) og i kattegården. Inne dukker det gjerne opp en flue eller to, edderkopper, diverse småkryp. Så har man MANGE forskjellige leker som kattene kan jage etter. Både laser(avslutter alltid laser med en lek der de faktisk kan fange noe) og fjærstang får jaktinstinktene frem her i huset. Spesielt gøy er det når vi mennesker legger litt ekstra i det og gjør leken gøy. Siden katter flest fanger dyr for å LEKE og ikke for å spise, så spiller det faktisk ingen rolle om det er en leke eller dyr så lenge man gjør det litt interessant for katten. Du trenger ikke synes synd i innekattene mine fordi at du er ignorant, de jakter og koser seg hver dag. Anonymkode: c8318...575 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #80 Skrevet 22. mars 2022 Jeg kjøpte kattunge i 2020, betalte 13 000 for rasekatt og fikk henne hjem da hun var 12 uker. Har vokst opp med katter, men var ikke forberedt på hva det ville si å ha kattunge. Kunnskapen om katter har endret seg mye fra da jeg vokste opp med katter som gikk på p-piller og fikk kull sekundet den klarte å spytte ut pillen uoppdaget, som fødte i låven så ungene løp fritt rundt på gårdsplassen. Anbefalingen er altså å ha katten inne til den er 10-12 måneder, den skal på helsesjekk en gang i året, ha kvalitetsfor og kattesand. Kastrering kostet vel 3500 for jente (inkludert helsesjekk og body), pluss prisen for smertestillende etc. etterpå. Det var også et lite helvete til tider å underholde henne nok innendørs, sov ikke 8 timer sammenhengende på seks måneder tror jeg. Ville ikke byttet henne bort mot noe, men skulle jeg valgt igjen hadde jeg LETT adoptert to unge katter fra dyrebeskyttelsen. Mye billigere enn gratis katter på finn som aldri har sett en dyrlege, de kan underholde hverandre, gå ut om ønskelig etter noen måneder og man vet til en viss grad hvordan personligheten deres er. Min katt elsker mennesker, men hun har aldri i sitt liv ønsket å sitte på et fang, til min store sorg. Så det var min erfaring med kattunge. Anonymkode: 048b0...38b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå