Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen er 4 måneder og huset ser bomba ut! Får ikke gjort noe annet enn å bysse, amme og sove litt her og der. Jeg ser jævlig ut og alle er misfornøyde. Når får man hodet over vann igjen? Når får babyer faste sovetider på dagtid?

Anonymkode: 128b7...e19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var de andre barna da? Og er de hjemme sammen med deg og babyen hele dagen?

Anonymkode: 52968...965

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan var de andre barna da? Og er de hjemme sammen med deg og babyen hele dagen?

Hvorfor tror du det?

Jeg synes det løsnet veldig med førstemann akkurat rundt 4 mnd. Da blir det ofte gradvis mer system i galskapen.  Samtidig som du har fått litt tid til å lande i rollen som mamma.

Det er lov å la alt skure og gå i starten. Det gjorde vi også. Husker babyen var 4 mnd før jeg klarte å lage meg varm mat de kveldene faren var på jobb for eksempel. Og med lage varm mat mener jeg varme rester i mikron altså 😂

Alle sier sikkert det samme, men det blir lettere! Da kan du gjennopta husarbeid og egenpleie.

Nå er jeg hjemme med baby nr 2, og dagene med en på 2,5 år og en på 2 mnd alene er faktisk mindre overveldende og mindre krevende enn det var å ha én baby alene i starten. Det er myye å lære som ny forelder🤩!

Anonymkode: 720ef...d76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Babyen er 4 måneder og huset ser bomba ut! Får ikke gjort noe annet enn å bysse, amme og sove litt her og der. Jeg ser jævlig ut og alle er misfornøyde. Når får man hodet over vann igjen? Når får babyer faste sovetider på dagtid?

Er nesten litt godt å høre at det er flere der ute som har det slik. Selv om jeg håper at det ordner seg snart for deg. Hilsen ei som går i den samme joggebuksa for fjerde dag på rad og ser på haugen med klær som bare vokser. Og ikke for å snakke om hvor fett håret mitt er..

Anonymkode: f0a9a...969

AnonymBruker
Skrevet

Rundt ett år? 😅

Anonymkode: 8983b...96d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er nesten litt godt å høre at det er flere der ute som har det slik. Selv om jeg håper at det ordner seg snart for deg. Hilsen ei som går i den samme joggebuksa for fjerde dag på rad og ser på haugen med klær som bare vokser. Og ikke for å snakke om hvor fett håret mitt er..

Anonymkode: f0a9a...969

🤣 Godt å høre jeg er til nytte for noen! TS

AnonymBruker
Skrevet

I feel you sister! 4 mnd var den aller verste tida med min eldste, og nå er jeg der snart med nr to, så gi meg ei uke eller to så skal jeg joine "det var ikke det her jeg så for meg"-crewet. Helvetesperioden varte i ca seks uker med eldste, så ble alt meget bedre 🤞🤞🤞

Anonymkode: 34799...9af

AnonymBruker
Skrevet

Knyt babyen på ryggen i bæresjal, gå med ekstra gyngende skritt, ta noen knebøy innimellom, og vips kan du gjøre det meste av husarbeid med babyen på kropp.

Anonymkode: 21433...71f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når foreldrene klarer å lese babyens trøtthetssignaler i tid. En baby på fire måneder trenger ikke ammes oftere enn hver 3.time med mindre moren tror trøtthetsklaging er sult. 

Anonymkode: 51357...dd0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og er det mye byssing så er det fordi babyen er overtrøtt. Babyer sitt våkenvindu på denne tiden er maks 1 t og 45 minutter. Det vil si fra våken til sover igjen. 

faste sovetiden hjelper ikke om man ikke ser babyens trøtthetstegn. Da står du bare og bysser en overtrøtt baby til faste tider istedenfor.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tips over her med å legge babyen i bæresjal for å få gjort noe er livreddende. La også babyen ligge litt i babynest eller en vugge i mens du tar deg en dusj. 
Hør med noen om de kan komme å sitte med baby i 10 min i mens du får en dusj også. Små ting hjelper langt! Hadde en nabo som leverte baby noen ganger hos oss for en dusj. Og det er fullt forståelig. De første mnd er blytunge!!! 
Men trøsten er at det blir MYE BEDRE snart! Husk bare å be om hjelp. Det er ingen som dømmer deg for det. ❤️

Anonymkode: abc26...fa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og er det mye byssing så er det fordi babyen er overtrøtt. Babyer sitt våkenvindu på denne tiden er maks 1 t og 45 minutter. Det vil si fra våken til sover igjen. 

faste sovetiden hjelper ikke om man ikke ser babyens trøtthetstegn. Da står du bare og bysser en overtrøtt baby til faste tider istedenfor.

Noen babyer sovner faktisk ikke stille og rolig uansett hvor flink man er til å tilrettelegge. Desverre. De trenger trilling,  bæring, amming eller byssing for å klare å roe seg. Og da er det temmelig kjipt av deg å skylde på at moren ikke kjenner sitt eget barn godt nok.

Men det er litt tidlig enda å vite om det gjelder ts sin baby.

• Liker 21
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Welcome to motherhood. Det blir bedre, men det er veldig individuelt når. Det kan være neste uke, om en måned, eller om et år. Og barnet eventuelt får skikkelige dupper (noen gjør det aldri…..), så begynner de å krabbe/gå/løpe, og da er man like langt. Og så begynner de i barnehage, og da venter en uendelig mengde med virus for hele familien. 
Men når de nærmer seg fire år pleier det å roe seg. Det er bare å holde ut, glede seg over det som funker, og tenke at alt er end fase. Det går over. 
Hilsen trebarnsmamma

Anonymkode: 42e86...d0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt er EN fase, haha, ikke END fase! Det hadde jo vært veldig dramatisk. 🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og senk kravene til husarbeid! Det å ta vare på en baby er en fulltidsjobb. Det er ikke gitt at det er mulig å gjøre noe i huset samtidig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor tror du det?

Jeg synes det løsnet veldig med førstemann akkurat rundt 4 mnd. Da blir det ofte gradvis mer system i galskapen.  Samtidig som du har fått litt tid til å lande i rollen som mamma.

Det er lov å la alt skure og gå i starten. Det gjorde vi også. Husker babyen var 4 mnd før jeg klarte å lage meg varm mat de kveldene faren var på jobb for eksempel. Og med lage varm mat mener jeg varme rester i mikron altså 😂

Alle sier sikkert det samme, men det blir lettere! Da kan du gjennopta husarbeid og egenpleie.

Nå er jeg hjemme med baby nr 2, og dagene med en på 2,5 år og en på 2 mnd alene er faktisk mindre overveldende og mindre krevende enn det var å ha én baby alene i starten. Det er myye å lære som ny forelder🤩!

Hvorfor tror jeg hva?

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva du har prøvd. Min sov i egen seng på vårt rom fra første stund. Der sov han på dagtid også. Sval luft og dempet lys/gardiner trukket for. Vil tro at han på en eller annen måte skjønte at det rommet betydde at han skulle sove. Man må jo prøve å innarbeide rutiner etterhvert. Men nå var han en soveunge med 2 x 2 timers soving hver dag. Lykke til 🙂

Anonymkode: d5766...2ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og det er det som er jobben din nå ❤ Huset skal ingen steder, rotet tar du tak i når du har hodet over vann. Du er nok ei god mor som prioriterer barnets behov først. Det er bare 4 mnd siden du fødte, du har en nyfødt. Denne tiden handler bare om å amme, bysse, kose og stelle for babyen. Etterhvert får babyen litt mer rutiner, og du får litt etter litt mer overskudd til å gjøre andre ting. 

Anonymkode: 90b0f...2fc

AnonymBruker
Skrevet

Noen babyer sovner faktisk ikke stille og rolig uansett hvor flink man er til å tilrettelegge. Desverre. De trenger trilling,  bæring, amming eller byssing for å klare å roe seg. Og da er det temmelig kjipt av deg å skylde på at moren ikke kjenner sitt eget barn godt nok.

Du snakker om noe helt annet. Er det byssing HELE tiden, som TS beskriver, så er det ikke for innsovning. Og er det for innsovning så har man bommet på trøtthetstegnene. Det er INGEN skam i det, det skjer mange nybakte mødre. Du trenger ikke ta frem krenkekrakken på TS’ vegne

• Liker 4
Skrevet

Enig i dette.

Og for oss ble det ikke bedre ved 4 måneder, det ble SÅ mye verre. Helt jævlig til tider.

Men, det gikk seg til etterhvert. 

Ikke alle babyer liker bæresele/sjal heller :P 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...