AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #21 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har søkt på internasjonal beredskap, krisehandtering og beredskap, kriminologi og psykologi. Er 36 år. 😊 Begynte på ib for noen år siden. Spennende studie, men noen fag er skikkelig tørre. Har søkt på mat, ernæring og helse. Er sykepleier fra før. Anonymkode: 9252f...945
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #22 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2022/ Anonymkode: 0fbda...947 Takk! Men fant ikke det jeg har søkt der 😅 Anonymkode: 1a40d...32d
Gjest Hygieia Skrevet 27. april 2022 #23 Skrevet 27. april 2022 (endret) - Endret 28. april 2022 av Hygieia
powerpuffen Skrevet 27. april 2022 #24 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke uenig i at det ikke er noen skam å ikke komme inn, men hvilke andre kriterier enn karakterer tenker du burde vektlegges? Andre alternativer som intervju, essay, CV etc åpner for massiv favorisering av «legacy»-søkere, og det er spesielt problematisk på medisin, hvor det er en stor fordel av pappa er avdelingsoverlege, for å si det sånn….. Anonymkode: 86cf3...5f5 Opptaksprøver, motivasjonsbrev for eksempel, i tillegg til karakterer. Jeg mener at en lege ikke bør defineres av antall seksere fra videregående. Hva du fikk i historie er seriøst helt irrelevant for hvor dyktig lege du blir. Det er så mange andre faktorer som er viktige når man skal være lege, som for eksempel hvordan man opptrer ovenfor andre mennesker. Og så bør jo selvsagt innpasset gjøres på individuelt grunnlag - at man har ikke lov til å favorisere "legacy" søkere. Det hjelper ikke at pappa er overlege og kan ikke vektlegges som en motivasjonsfaktor. 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #25 Skrevet 27. april 2022 Jeg har også søkt meg inn på fagskole via nettstudie. Er veldig spent. Er mer enn 10 år siden jeg var "på skolebenken". Kalkuleres opptakspoengene ulikt for fagskole og høyskole/universitet? Jeg har ca 6 år med relevante, avsluttede arbeidsforhold. Pluss et løpende arbeidsforhold på 2 år nå (som ikke vil telle med slik jeg forstår). Fagbrev som er "bestått meget godt". Og når det kommer til snittkarakteren som skal ganges med 10, teller alle fag like mye? Jeg har gode karakterer i mange av programfagene som totalt sett utgjør det største timeantallet i undervisning, men litt dårlig i småfag som kroppsøving, samfunnsfag og engelsk som kun er 2 timer per uke. Litt synd om disse teller like mye. Hva med norsk muntlig og skriftlig, teller de som to fag, eller må man først ta snittet av disse to, og så tenke at disse samlet utgjør 1 fag på det totale snittet? Anonymkode: 5da93...e58 1
powerpuffen Skrevet 27. april 2022 #26 Skrevet 27. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Og når det kommer til snittkarakteren som skal ganges med 10, teller alle fag like mye? Jeg har gode karakterer i mange av programfagene som totalt sett utgjør det største timeantallet i undervisning, men litt dårlig i småfag som kroppsøving, samfunnsfag og engelsk som kun er 2 timer per uke. Litt synd om disse teller like mye. Hva med norsk muntlig og skriftlig, teller de som to fag, eller må man først ta snittet av disse to, og så tenke at disse samlet utgjør 1 fag på det totale snittet? Anonymkode: 5da93...e58 Alle teller like mye. Muntlig og skriftlig mener jeg telles som 2 fag. Endret 27. april 2022 av Lacuna
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #27 Skrevet 27. april 2022 Lacuna skrev (1 minutt siden): Alle teller like mye. Muntlig og skriftlig mener jeg telles som 2 fag. Riktig. Anonymkode: c47e7...d1d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #28 Skrevet 27. april 2022 Takker. Kommer da til: 44 poeng for karakterene 10 poeng for fagbrev + 5 poeng for "meget bestått" 10 poeng for 5 år yrkespraksis (hvis "yrkespraksis" betyr at man har vært ansatt i en relevant bedrift) = 69 poeng. Krysser fingrene 🙂 Anonymkode: 5da93...e58
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #29 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Begynte på ib for noen år siden. Spennende studie, men noen fag er skikkelig tørre. Har søkt på mat, ernæring og helse. Er sykepleier fra før. Anonymkode: 9252f...945 Takk for svar! Betyr det at du ikke fullførte studiet? Anonymkode: 42124...62e
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #30 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takker. Kommer da til: 44 poeng for karakterene 10 poeng for fagbrev + 5 poeng for "meget bestått" 10 poeng for 5 år yrkespraksis (hvis "yrkespraksis" betyr at man har vært ansatt i en relevant bedrift) = 69 poeng. Krysser fingrene 🙂 Anonymkode: 5da93...e58 Hæ? Dette kan umulig stemme. Anonymkode: abd36...65c 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #31 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hæ? Dette kan umulig stemme. Anonymkode: abd36...65c Regner med det er en annen poengberegning når det er snakk om fagskole. Ikke at jeg skal si det for sikkert. Anonymkode: fdeb0...34b 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #32 Skrevet 29. april 2022 Det å se antall søkere var smart! Jeg ser at det er mellom 5-10 søkere mer enn studieplasser på de historie på nett som jeg har søkt. Jeg ligger på en poengsum på 46-47 tror jeg. Drar ned at jeg har et mattefag på en 2er, og to norsk på 3er, som jeg helt sikkert kunne hatt bedre om jeg ikke tok de som privatist for 10 år siden. (Ikke gått vanlig videregående) Ligger ann til 6er i naturfag nå da, og i verstefall 3er i 2 PY, men sannsynligvis 4 eller 5er. Men ble litt redd for å ikke komme inn nå. Vet ikke hva gjennomsnittlig poengsum bruker å være sånn generelt? Anonymkode: 1043e...312
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #33 Skrevet 29. april 2022 On 4/27/2022 at 11:38 PM, AnonymBruker said: Takker. Kommer da til: 44 poeng for karakterene 10 poeng for fagbrev + 5 poeng for "meget bestått" 10 poeng for 5 år yrkespraksis (hvis "yrkespraksis" betyr at man har vært ansatt i en relevant bedrift) = 69 poeng. Krysser fingrene 🙂 Anonymkode: 5da93...e58 Går utifra at du har søkt fagskole? Fordi det der kan umulige stemme i en universitet/høyskole søknad. Anonymkode: 0fbda...947 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #34 Skrevet 29. april 2022 Bare søkt lærer og nå angrer jeg. Skikkelig. Funnet noe som virker mye mer interessant og må vente et helt år 😢 Anonymkode: b4bbc...e90 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #35 Skrevet 29. april 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Bare søkt lærer og nå angrer jeg. Skikkelig. Funnet noe som virker mye mer interessant og må vente et helt år 😢 Anonymkode: b4bbc...e90 Du kunne jo søke 10 studier.. og du jo hadde flere måneder på deg. Anonymkode: 0fbda...947 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #36 Skrevet 29. april 2022 Lacuna skrev (På 27.4.2022 den 20.10): Opptaksprøver, motivasjonsbrev for eksempel, i tillegg til karakterer. Jeg mener at en lege ikke bør defineres av antall seksere fra videregående. Hva du fikk i historie er seriøst helt irrelevant for hvor dyktig lege du blir. Det er så mange andre faktorer som er viktige når man skal være lege, som for eksempel hvordan man opptrer ovenfor andre mennesker. Og så bør jo selvsagt innpasset gjøres på individuelt grunnlag - at man har ikke lov til å favorisere "legacy" søkere. Det hjelper ikke at pappa er overlege og kan ikke vektlegges som en motivasjonsfaktor. Det er ikke sånn det funker i praksis. Det som aller, er at elevene på videregående ikke bare jager seksere, i tillegg må de jage referanser og arbeidserfaring og tillitsverv og «spennende interesser». For de må ha alt dette! Du ender opp med å måle hvem som er gode i intervjusituasjoner (trenger ikke være noen sammenheng med egenskaper som lege, det heller), eventuelt dårlig validerte målingsinstrumenter hvis man legger inn en «test», meningsløs pugging av oppgavertyper til en opptaksprøve, og at man er god til å skrive motivasjonsbrev (eller man betaler noen for å gjøre det). Og hvis du tror det ikke vil bli vektlagt at pappa er avdelingsoverlege på riksen, så tar du feil. Det virker som en god idé å ikke bare gå etter karakterer, men se på hvordan det funker i USA. Finnes ikke rettferdig i det hele tatt. Anonymkode: 86cf3...5f5 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #37 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke sånn det funker i praksis. Det et sånt opplegg som du skisserer ender med, er at elevene på videregående ikke bare jager seksere, i tillegg må de jage referanser og arbeidserfaring og tillitsverv og «spennende interesser». For de må ha alt dette! Du ender opp med å måle hvem som er gode i intervjusituasjoner (trenger ikke være noen sammenheng med egenskaper som lege, det heller), eventuelt dårlig validerte målingsinstrumenter hvis man legger inn en «test», meningsløs pugging av oppgavertyper til en opptaksprøve, og at man er god til å skrive motivasjonsbrev (eller man betaler noen for å gjøre det). Og hvis du tror det ikke vil bli vektlagt at pappa er avdelingsoverlege på riksen, så tar du feil. Det virker som en god idé å ikke bare gå etter karakterer, men se på hvordan det funker i USA. Finnes ikke rettferdig i det hele tatt. Anonymkode: 86cf3...5f5 Datt ut noen ord i innlegget mitt. Anonymkode: 86cf3...5f5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #38 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke sånn det funker i praksis. Det som aller, er at elevene på videregående ikke bare jager seksere, i tillegg må de jage referanser og arbeidserfaring og tillitsverv og «spennende interesser». For de må ha alt dette! Du ender opp med å måle hvem som er gode i intervjusituasjoner (trenger ikke være noen sammenheng med egenskaper som lege, det heller), eventuelt dårlig validerte målingsinstrumenter hvis man legger inn en «test», meningsløs pugging av oppgavertyper til en opptaksprøve, og at man er god til å skrive motivasjonsbrev (eller man betaler noen for å gjøre det). Og hvis du tror det ikke vil bli vektlagt at pappa er avdelingsoverlege på riksen, så tar du feil. Det virker som en god idé å ikke bare gå etter karakterer, men se på hvordan det funker i USA. Finnes ikke rettferdig i det hele tatt. Anonymkode: 86cf3...5f5 Mitt forslag er eventuelt at karakterene telles annerledes. Altså skal man bli lege bør realfag vektes mer enn fellesfag. Det mener jeg kan være mer rettferdig. Anonymkode: abd36...65c 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #39 Skrevet 29. april 2022 Noen som vet hvordan man regner ekstra poeng i matte? Får 0,5 for S1, og 3 i karakter. Anonymkode: b7c92...81c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #40 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Noen som vet hvordan man regner ekstra poeng i matte? Får 0,5 for S1, og 3 i karakter. Anonymkode: b7c92...81c Du plusser på 0,5 til slutt etter at du har regnet ut snittet ditt og ganget med 10. La oss si at du har 4,1 i snitt, da har du 41 poeng. Med matten har du 41,5. Anonymkode: fdeb0...34b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå