Gå til innhold

Dårlig samvittighet for å kaste men klær blir så fort ødelagt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes jeg kaster og kjøper nytt stadig vekk, men alle klærne krymper og blir ødelagt i vask. Klær har veldig dårlig kvalitet. Enig?

Anonymkode: 0a762...4e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes jeg kaster og kjøper nytt stadig vekk, men alle klærne krymper og blir ødelagt i vask. Klær har veldig dårlig kvalitet. Enig?

Hvilket program og temperatur bruker du når du vasker? Jeg har klær i årevis.

• Liker 4
Skrevet

Det kommer vel helt an på hvor du kjøper og hvordan du behandler klærne dine det

• Liker 4
Skrevet

Det skal jo ikke være sånn at klær "stadig vekk" blir ødelagt og krymper i vask. Da behandler du dem feil. Normale klær tåler vask. Evt kan det være at du kjøper plagg du ikke burde kjøpt som ikke lar seg vaske, men må renses? Og så sjekker du ikke vaskeanvisningen, men hiver bare plagget i maskin og kjører på vanlig vask?

Gjør det til en vane å sjekke vaskeanvisningen inne i plagget FØR DU KJØPER, sånn at du kan få sjekket at det står f.eks. "vaskes på 30" eller "40" og slikt. Står det rens, så dropper du kjøpet. Det blir for dyrt i lengden å måtte rense et plagg stadig vekk, unntatt hvis det er en selskapskjole eller noe som  brukes bare en sjelden gang.

Enkelte plagg må også vaskes separat, ikke på vanlig bomullsprogram, men kanskje 30 graders finvask eller ullvask-program. Dette er som sagt ting du må sjekke på hvert plagg inni, på vaskeanvisningen. Ikke rart du ødelegger klær om du bare tar alt skittentøyet i en stor haug og stuer det inn på 40 grader, uansett hva plaggenes vaskeanvisning sier.

• Liker 1
Skrevet

Hvis klærne dine stadig blir ødelagt i vask, er det sannsynligvis hvordan du vasker og behandler dem som er hovedproblemet. At et enkelt plagg krymper eller tar skade av vasking skjer meg omtrent en gang hvert jubelår, og jeg er hverken spesielt nøye på vaskeanvisningene eller veldig bevisst på å kjøpe kvalitet. Stort sett synes jeg klær varer lenge - blir de utslitt skyldes det hyppig bruk, ikke at de blir ødelagt av vask.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at du har en moderne, miljøvennlig vaskemaskin. Stemmer det? De sliter mer på tøyet fordi de vasker med veldig lite vann. Maskinen fukter tøyet og så strekkes det når maskinen går rundt. Dette sliter voldsomt på fibrene. Det er mye mer skånsomt å vaske tøyet med tilstrekkelig vann, og med færre omdreininger. 

Anonymkode: 1e921...cda

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mistenker at du har en moderne, miljøvennlig vaskemaskin. Stemmer det? De sliter mer på tøyet fordi de vasker med veldig lite vann. Maskinen fukter tøyet og så strekkes det når maskinen går rundt. Dette sliter voldsomt på fibrene. Det er mye mer skånsomt å vaske tøyet med tilstrekkelig vann, og med færre omdreininger. 

Hehe, huff! Er det ikke typisk? Miljøtiltak som forbedrer på ene siden og forverrer på den andre 😕

Anonymkode: ad461...9da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri ødelagt noen klær i vaskemaskin, hverken nå eller tidligere.

Anonymkode: a09e1...a60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer at maskinen er ny. Bør jeg unngå å bruke eco program? Skal innrømme også at jeg noen ganger vasker bommullstøy på 40 selv om det står 30 på dem. Men bomull skall egentlig tåle 60 grader. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du kjøper billige dårlige klær hvis de blir ødelagte etter noen vask. Jeg har aldri opplevd det, har klær i år etter år her. Har både 10 og 20 år gamle klær. 

Du må se på vaskeanvisningen å vaske som plagget sier

Anonymkode: cb6ee...cd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et stort problem i klesindustrien at det produseres for mange klær i for dårlig kvalitet. Mener jeg leste noe om det for litt siden. Miljøorganisasjoner ville gjøre tiltak mot denne dårlige trenden. H&M var vistnok en av verstingene her i Norge.

Så det handler nok ikke så mye om at du nødvendigvis vasker dem feil. Noen klær tåler ingenting. 

Har selv klær som har vart i årevis. Mens andre klær omtrent går i oppløsning med en gang. Sømmer rakner, stoffet "råtner", ting krymper mer enn forventet, farger falmer. Det er en skikkelig uting.

Anonymkode: 1c497...159

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer at maskinen er ny. Bør jeg unngå å bruke eco program? Skal innrømme også at jeg noen ganger vasker bommullstøy på 40 selv om det står 30 på dem. Men bomull skall egentlig tåle 60 grader. 

Jeg bruker eco programmet på ny maskin. Og klærne blir ikke ødelagt. 

Anonymkode: 4ea16...eda

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett har mine erfaringer vært at klær fra lavpriskjeder som h&m, zara osv blir fort ødelagt pga dårlig kvalitet. Nuppete etter første vask, nesten ødelagt etter to vask. 

Jeg har og blingset og ikke fått med meg at det er rens eller håndvask som gjelder🥴

Men med pent stell og nuppefjerner tar jeg greit vare på klærne mine. Kjøper kvalitet som jeg håper varer. Ull, bomull, lin, silke etc. Treningsklær foretrekker jeg i polyester🙈🥴

Anonymkode: ad135...5ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt latterlig dårlig kvalitet på mye klær.. burde vært ulovlig å selge klær som knapt tåler 1 vask

Anonymkode: 0ec2b...0aa

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det årsaken!? Ikke ts, men jeg har vasket klær i åresvis og aldri ødelagt noe. Før nå etter flytting og ny bedre maskin. Jeg bruker eco programmet for å være miljøvennlig og spare strøm/vann. Men det skal jeg droppe fremover. 

Anonymkode: cf968...62b

Gjest AprilRyan
Skrevet

Det høres rart ut. Jeg har tidligere kjøpt mye billige klær og har endel av det enda, men ingen av de klærne ble ødelagt i vask. Kjøper noe billig enda, men det blir ikke ødelagt etter en vask.

Kanskje det er vaskemaskinen. Min er ikke så ny så den er nok sikkert ikke så miljøvennlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nesten aldri fått ødelagt/slitt et plagg, og jeg har mange klær som er 10 år og eldre. Så dette forstår jeg ikke. Men det kan kanskje være en ide og kjøpe klær med litt bedre kvalitet? (trenger ikke være dyre. Det finnes nok rimelige klær i god kvalitet) 

Anonymkode: d95db...2d3

Skrevet
On 3/21/2022 at 2:21 PM, AnonymBruker said:

Nei, men kjøper man dritt så ryker det fort ja. Derfor jeg ikke kjøper dritt. Jeg liker klær som holder, både at det ikke går i stykker men også at det fortsatt føles som god kvalitet og fint etter noen vask, da må man kjøpe litt dyrere, men det blir billigere i lengden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2022 den 14.21):

Nei, det er jeg faktisk ikke enig i. Jeg opplever stort sett aldri ødelagte klær, følger vaskeanvisningen på de forskjellige plaggene og dermed går det helt fin. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ny maskin. Miele. Sliter ikke på klær. Men feil temp gjør det, tørketrommel gjør det, og dårlig kvalitet på klær er nettopp det, dårlig kvalitet. Jeg har gensere som er 20 år og ser nye ut i alt annet enn designet. Og er mye brukt. 

Anonymkode: 2d6cc...caa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...