Gå til innhold

Har fuktighetsmist til ansikt noe for seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tørr hud og den blir alltid tørr utover dagen uansett hvor mye jeg smører den på morgenen, jeg bruker sminke over. Vil en fuktighetsspray/mist gjenfukte huden og gjøre at rynker blir mindre tydelige? Og hvordan fungerer de over sminke?

Anonymkode: 031e9...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, mist burde brukes etter toner, under serum og hudkrem. Antagelig mangler huden din fukt generelt. Prøv et annet serum og en fetere krem :) og Spf 50!!

Anonymkode: 9c7b8...ba0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, mist burde brukes etter toner, under serum og hudkrem. Antagelig mangler huden din fukt generelt. Prøv et annet serum og en fetere krem :) og Spf 50!!

Anonymkode: 9c7b8...ba0

Bruker allerede de tre tingene :)

Føler jeg har prøvd alt 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har tørr hud og den blir alltid tørr utover dagen uansett hvor mye jeg smører den på morgenen, jeg bruker sminke over. Vil en fuktighetsspray/mist gjenfukte huden og gjøre at rynker blir mindre tydelige? Og hvordan fungerer de over sminke?

En fuktighetsmist/spray kan ofte brukes på huden flere ganger gjennom dagen.

Den kan også brukes som settingspray,så sminken fester seg/holder seg bedre utover dagen☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
flusa skrev (5 minutter siden):

En fuktighetsmist/spray kan ofte brukes på huden flere ganger gjennom dagen.

Den kan også brukes som settingspray,så sminken fester seg/holder seg bedre utover dagen☺

Ja, men gir den fukt til tørr hud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Bruker du mattende foundation og pudder ?

Kanskje trenger du å bytte sminketeknikk ? Mange gode råd på Youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har tørr hud og hvis jeg ikke bruker settingspray så blir sminken/huden tørr og flassete. Syntes også der hjelper med en fuktighetsgivende primer under. Bruker primer fra the balm og settingspray fra Mac. 

har brukt fuktighetsspray av og til. Det hjelper litt der og da, men mest om man er i et klima med veldig tørr luft. Har det alltid med på flytur feks.

Anonymkode: eae63...87d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville sett på ingrediensene i sminken du bruker, det har gjort stor forskjell for min del iallfall. 

Ellers anbefaler jeg å "låse inn" fuktigheten med et par dråper ansiktskrem som får trekke inn i 20-30 minutter før du legger på sminke. Det ble redningen for min tørre overhud! 

Anonymkode: 914b3...084

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kaledonia skrev (9 minutter siden):

Bruker du mattende foundation og pudder ?

Kanskje trenger du å bytte sminketeknikk ? Mange gode råd på Youtube.

Tror jeg får prøve det ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville sett på ingrediensene i sminken du bruker, det har gjort stor forskjell for min del iallfall. 

Ellers anbefaler jeg å "låse inn" fuktigheten med et par dråper ansiktskrem som får trekke inn i 20-30 minutter før du legger på sminke. Det ble redningen for min tørre overhud! 

Anonymkode: 914b3...084

Bruker fuktighetskrem, men å vente 20-30 min før sminken har jeg ikke anledning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du bruker en mist med såkalt NMF (Natural Moisturizing Factors), så kan den gi fukt til tørr hud, ja. Se etter en kombinasjon av ingredienser som aminosyrer (Amino Acids), melkesyre ( Lactic Acid), PCA, hyaluronsyre og ceramider. Men vet du om du har tørr (fettfattig) eller dehydrert (fuktfattig) hud? Eventuelt en kombinasjon av begge deler? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt tørr hud også, liker godt cerave sin ansiktskrem med spf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (10 minutter siden):

Hvis du bruker en mist med såkalt NMF (Natural Moisturizing Factors), så kan den gi fukt til tørr hud, ja. Se etter en kombinasjon av ingredienser som aminosyrer (Amino Acids), melkesyre ( Lactic Acid), PCA, hyaluronsyre og ceramider. Men vet du om du har tørr (fettfattig) eller dehydrert (fuktfattig) hud? Eventuelt en kombinasjon av begge deler? 

Er ikke for sikker, men kan flasse, er ikke det tegn på tør hud? Legger jeg på noe fett over blir huden midlertidig normal, men det varer jo kun så lenge jeg har det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er ikke for sikker, men kan flasse, er ikke det tegn på tør hud? Legger jeg på noe fett over blir huden midlertidig normal, men det varer jo kun så lenge jeg har det på.

Det er tegn på tørr hud, ja. Føler du i tillegg noen ganger at huden "strammer" eller kjennes "for liten", så kan det hende du mangler fukt i tillegg til fett. Du sier ikke noe om hvilke merker/produkter du bruker pr i dag, men jeg får inntrykk av de kanskje ikke gir tilstrekkelig fukt? Og dersom du har tørr hud, kan problemet forverres av å bruke mattende foundation og/eller pudder.

Endret av Roci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (56 minutter siden):

Det er tegn på tørr hud, ja. Føler du i tillegg noen ganger at huden "strammer" eller kjennes "for liten", så kan det hende du mangler fukt i tillegg til fett. Du sier ikke noe om hvilke merker/produkter du bruker pr i dag, men jeg får inntrykk av de kanskje ikke gir tilstrekkelig fukt? Og dersom du har tørr hud, kan problemet forverres av å bruke mattende foundation og/eller pudder.

Jeg bruker for det meste cerave, både den lette face lotion PM og den fetere kremen. Samt dr greve fuktserum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker Pixi Glow mist gjennom dagen! Og Caia that extra hydration også. 

Anonymkode: 76904...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 21.3.2022 den 16.09):

Jeg bruker for det meste cerave, både den lette face lotion PM og den fetere kremen. Samt dr greve fuktserum.

Det serumet, er det anti age-serumet? Det inneholder for det meste glycerin, hyaluronsyre og silikon. Et greit serum med greie ingredienser, men det kan virke som om det ikke er tilstrekkelig for din hud. Påfører du serumet på fuktet hud? Hyaluronsyre er en "fuktighetsmagnet" som skal trekke fukt fra omgivelsene til huden. Dersom omgivelsene har tørr luft (noe som ofte er tilfelle i Norge vinterstid, både ute og inne), vil hyaluronsyren trekke til seg fukt der den finnes, altså fra huden din eller andre hudpleieprodukter. På den måten kan HA i verste fall få en uttørkende effekt i stedet for å gi fukt. 

Du kan forsøke å spraye ansiktet med en fuktgivende mist før du legger serumet, og deretter spraye ytterligere et lag fukt før du påfører fuktighetskrem og solkrem. Dersom du bruker mattende foundation/pudder, bør du legge en silikonprimer før sminke. Mattende produkter er jo nettopp konstruert for å "suge til seg" fett fra huden for å holde den matt, og på en tørr hud....ja, du kan tenke deg selv. En primer vil bidra til å hindre fukttap fra huden og også gi et glattere underlag for sminken, som dermed både blir jevnere og penere og sitter bedre. 

Det kan også hjelpe å bruke et fuktighetsgivende renseprodukt, eventuelt kombinert med en oljerens/balm for å få fjernet sminke, primer og solkrem skikkelig. 

Hvis du ikke allerede gjør det, kan du også forsøke å eksfoliere huden èn gang i uka med en skånsom melkesyreeksfoliering, f.eks. fra The Ordinary. Melkesyre er super for tørr hud, fordi den gir fukt til huden samtidig som den hjelper huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller.

En mist med gode ingredienser som ikke er alt for dyr, er denne: https://www.kicks.no/beautyact/hudpleie/ansiktspleie/face-mist/hydrahyal-face-mist-100-ml

Hvis dette ikke hjelper, bør du nok vurdere å bytte til en fetere ansiktskrem. Spesielt moisturizing lotion fra CeraVe er en forholdsvis lett krem, som kanskje ikke gir tilstrekkelig med fett til din tørre hud.

Endret av Roci
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bruker fuktighetskrem, men å vente 20-30 min før sminken har jeg ikke anledning til.

Heller ikke om du snur helt om på rekkefølgen på ting på morgenen?

Vaske ansiktet og ta på serum+krem er det første jeg gjør. Deo, lotion, hår, klær, tannpuss, frokost, kaffe, pakke veska... da har det gått 20 min. 

Ellers er mitt beste tips å pøse på med fukt om natta. Og kun bruke en mild rensekrem om morgenen, i stedet for å strippe huden for fukt. 

Anonymkode: dbdac...f7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2022 den 14.32):

Usikker, men er ikke verre enn å prøve.

Jeg kjøpte nylig en fuktspray med huyaluronsyre fra Q+A. Dermalogica vet jeg og har. 

Om du har tørr hud hadde jeg prøvd en annen rutine enn å bruke lett krem fra Cerave. Den holder jo ikke. Tykkere krem, bland inn olje og/eller squalene. Rensebalm, ikke strippende rens. Og HAsyre/fuktserum. Og fuktessens. 

Og SÅ eventuelt spray :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...