Gå til innhold

Hvor mye avspasering har jeg tjent meg opp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre sånn at jeg jobber på en arbeidsplass hvor alle ting ikke er helt som det skal være. Begynte i ny stilling med fastlønn i fjor, og fikk da beskjed om at jeg har 155 timer per måned (ikke spesifisert i kontrakt).

Nå i dag fikk jeg beskjed om at det ikke stemmer overhodet, vi følger tariffen for turnus så det skal være 35,5 timer per uke. Det vil da si jeg har jobbet svært mye over enn det jeg skal. Jeg visste jeg hadde noen timer over, men ikke så mye.  

Vår timeliste regner 21 i måneden- 20 påfølgende måned. Jeg sliter VELDIG med å regne ut hvor mye avspasering jeg skal ha. Sliter nå også å regne ut hvor mange timer per uker jeg skal ha også. Prøvde naturligvis å spørre sjefen, men hen kunne ikke gi meg noen svar. 

Er det noen der som kan hjelpe meg? Det er snakk om turnus - både dag/kveld og hverdag/helg/helligdager. 

Vår timeliste regner som nevnt 21 i måneden- 20 påfølgende måned.
1 måned: - 170 timer
2 måned: 157,5
3 måned: 155,5
4 måned: 130,5 - her hadde jeg ferie, men ble trukket i lønn i stedet for avspasering. 
5 måned: 165
6 måned: 156,5

Håper det er noen som kan hjelpe meg. 

Anonymkode: d4cea...c09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bør ikke dette være opp til lønnsansvarlig å finne ut?

Anonymkode: b19c1...c08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

gjør det enkelt for deg selv. Regn ut totalt timeantall jobbet. 

Deretter hvor mange måneder du har jobbet. 

Så trekker du fra "ordinære timer" så det som er igjen er timene du har til avspasering. 

Anonymkode: 84331...981

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

gjør det enkelt for deg selv. Regn ut totalt timeantall jobbet. 

Deretter hvor mange måneder du har jobbet. 

Så trekker du fra "ordinære timer" så det som er igjen er timene du har til avspasering. 

Det er 1645 timer i året (årsverk ved 35.5 uketimer). 6 mnd vil si 822 arbeidstimer. ferie er i tillegg til disse timene. 

Så finner du differanse på 822 og hva du har jobbet. Det er timer du skal ha igjen på avspasering. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere tariffavtale? Får du timelønn? Har du fått betalt for timene du har jobbet?

Anonymkode: 38059...50d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har dere tariffavtale? Får du timelønn? Har du fått betalt for timene du har jobbet?

Ser nå at du skriver dere har tariff.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er dessverre sånn at jeg jobber på en arbeidsplass hvor alle ting ikke er helt som det skal være. Begynte i ny stilling med fastlønn i fjor, og fikk da beskjed om at jeg har 155 timer per måned (ikke spesifisert i kontrakt).

Nå i dag fikk jeg beskjed om at det ikke stemmer overhodet, vi følger tariffen for turnus så det skal være 35,5 timer per uke. Det vil da si jeg har jobbet svært mye over enn det jeg skal. Jeg visste jeg hadde noen timer over, men ikke så mye.  

Vår timeliste regner 21 i måneden- 20 påfølgende måned. Jeg sliter VELDIG med å regne ut hvor mye avspasering jeg skal ha. Sliter nå også å regne ut hvor mange timer per uker jeg skal ha også. Prøvde naturligvis å spørre sjefen, men hen kunne ikke gi meg noen svar. 

Er det noen der som kan hjelpe meg? Det er snakk om turnus - både dag/kveld og hverdag/helg/helligdager. 

4 måned: 130,5 - her hadde jeg ferie, men ble trukket i lønn i stedet for avspasering. 

Det er jo ikke så stor forskjell på 35.5 timer pr uke, og 155 timer pr måned. 

En måned inneholder rett under 4.4 uker, så det blir ca 155 timer pr måned uavhengig om man regner via uketimer eller ikke. 

Anonymkode: 12117...d60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2022 den 13.59):

Summer opp alle timene du har jobbet (inkludert ferietimene) og gang med antall uker det er snakk om.  
Antall timer du skulle ha jobbet er 35,5 timer ganger antall uker. 

Differansen mellom disse to summene er det du har jobbet for mye. Som du forøvrig kan kreve overtid for. 

Anonymkode: 4865f...42e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...