AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 Hei kvinneguiden, Jeg skriver dette i fortvilelse og i håp om å få noen rasjonelle svar i en vanskelig situasjon. Det er altså slik at jeg nærmer meg midten av tyveårene og bor med min samboer. Vi har mye kjærlighet for hverandre, og jeg ser for meg en fremtid sammen med bolig i barn. Det har han også sagt at han gjør. Han er utrolig kjekk, intelligent og snill, og er ikke redd for å si det han mener. I begynnelsen av forholdet vårt behandlet han meg som en prinsesse. Han er virkelig omsorgsfull og kjærlig, og verdsetter familien sin svært høyt. Han har likevel noen sider som har kommet snikende disse årene vi har vært sammen, som i perioder gjør det vanskelig å leve med han. Han kan finne på å kalle meg "stygge hore", "dumme hore", "feite kjerring" etc. i relativt vanlige samtaler hvis jeg tuller med han, skremmer han eller hvis han blir irritert på meg. Det er ikke det at han ikke eier sans for humor heller, og i tilfeller hvor vi for eksempel tuller og han kaller meg dette, så virker det som om det er hans måte å respondere på. Jeg synes selvfølgelig ikke dette er gøy, og det er utrolig vondt for meg selv om jeg "vet" at han ikke mener det. Jeg har vokst opp i en omsorgsfull familie, og jeg vet at min pappa aldri ville brukt slike ord om min mamma. Jeg synes ikke det er normalt, og ingen av venninnene mine blir heller kalt slike ting av kjærestene sine. Jeg har selvfølgelig gitt beskjed om at dette ikke greit, sikkert hundrevis av ganger, men det virker som om det er en vane han ikke klarer å legge fra seg. Det er selvsagt vondest de gangene vi er uenige, eller krangler, og han kaller meg disse tingene. Etter at vi ble bedre kjent med hverandre i forholdet begynte jeg å legge merke til at han også snakker om fremmede på denne måten, selv om han ikke sier det til dem. Han kan finne på å si ting som "hvem tror han at han er, jeg er dobbelt så stor som han og kunne knekt han i to hvis jeg ville". Han trener mye og det virker som han har et behov for å hevde seg ovenfor andre. Problemstillingen min er altså at forholdet er veldig bra når det er bra, men jeg har kommet til et punkt hvor jeg blir direkte uvel av at han bruker disse nedverdigende ordene om meg. Jeg er verken dum, feit eller en hore, og derfor synes jeg oppriktig at det er helt forferdelig. Når jeg skriver dette merker jeg også selv hvor ille det høres ut, og ja, er det for mye å ønske seg en kjæreste som snakker om og til andre på en respektfull måte? Spesielt sin egen kjæreste? Ønsker gjerne svar fra noen som har opplevd det samme, er dere fortsatt et par? Anonymkode: 71974...306
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #2 Skrevet 21. mars 2022 Selvfølgelig skal du ikke finne deg i dette ❤️ Anonymkode: 25d6d...232 10
Bergensjent1 Skrevet 21. mars 2022 #3 Skrevet 21. mars 2022 (endret) Jeg synes også dette er vanskelig fordi det utad fremstår så bra. Hele min familie har bare fine ting å si om han, og derfor føler jeg heller ikke at jeg kan snakke med noen om dette. ts Endret 21. mars 2022 av Bergensjent1 tilføye 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #5 Skrevet 21. mars 2022 Som min lærer pleide å si til oss: «Hvis du ikke kan si det til moren så burde du heller Ikke si det til noen andre.» Anonymkode: e995b...6c8 4
Lovis Fenja Skrevet 21. mars 2022 #6 Skrevet 21. mars 2022 Dette hadde jeg aldri taklet! Det er på ingen måte greit, og det at han ikke gir seg når du har tatt det opp flere ganger er bare skikkelig respektløst. Dette kommer til å ende opp med at du får han helt opp i halsen og avskyr han. Ville aldri i verden fått barn med en som kalte meg noen av disse tingene. Verden er full av fantastiske menn, hjelper ikke hvor kjekk han her er. 2
AprilLudgate Skrevet 21. mars 2022 #7 Skrevet 21. mars 2022 Bergensjent1 skrev (3 minutter siden): Jeg synes også dette er vanskelig fordi det utad fremstår så bra. Hele min familie har bare fine ting å si om han, og derfor føler jeg heller ikke at jeg kan snakke med noen om dette. ts Kan du vel? »Han bruker psykisk mishandlende språk», og familien din kommer til å ønske deg langt bort fra ham. Du kan ikke utsette fremtidige barn for dette her, det er voldsutøvelse. Om du velger å finne deg i disse tingene må du for guds skyld iallefall ikke bli gravid med ham. Han her har seriøse problemer og er voldsutøver. 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #8 Skrevet 21. mars 2022 Vil du at din datter skal bli snakket til på samme nedsettende måte av sin far? Vil du at din sønn skal snakke slik til deg og andre kvinner? Får du barn med ham så vet du hva du får. Anonymkode: b385e...f51 7 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #9 Skrevet 21. mars 2022 Jeg tror du har funnet deg en mann av utenlandsk opprinnelse med bakgrunn i en kultur lang fra vår. Dette er bare begynnelsen. Anonymkode: 11c06...3d8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #10 Skrevet 21. mars 2022 Det er bare du som kan vurdere for deg selv hvor viktig det er i forhold til det at han kjekk. Anonymkode: 3c629...459 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #11 Skrevet 21. mars 2022 Hva faen! Fatter ikke at noen kan få seg til å si så stygge ting til noen de liksom elsker! Altså??? Hva slags stygge og skadelige ting vil han da finne på å si til barna dere en dag får? "Herregud Mari, du er så jævla dum som ikke klarer å lære dette, dette er jo dritlett" eller "Skjerp deg Truls, ikke vær en feig drittunge". Eller verre, han er sikkert mer oppfinnsom med fornærmelsene enn jeg. Anonymkode: 05bea...a0e 2 1
Bergensjent1 Skrevet 21. mars 2022 #12 Skrevet 21. mars 2022 Fløff skrev (9 minutter siden): Kan du vel? »Han bruker psykisk mishandlende språk», og familien din kommer til å ønske deg langt bort fra ham. Du kan ikke utsette fremtidige barn for dette her, det er voldsutøvelse. Om du velger å finne deg i disse tingene må du for guds skyld iallefall ikke bli gravid med ham. Han her har seriøse problemer og er voldsutøver. Det verste er at jeg er enig med dere, og vet at dere har rett, men det er så vanskelig å forlate han når dette har utviklet seg gradvis over så lang tid. Gråter meg gjennom svarene deres, men er så glad for at dere alle orket å bruke tiden sin på å svare meg. ts 5
Havbris Skrevet 21. mars 2022 #13 Skrevet 21. mars 2022 Dette skal du ikke finne deg i. Selv om man er i et forhold og kjenner hverandre godt så trenger man ikke forlate alt man kan om dannelse, folkeskikk og høflighet. 1 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. mars 2022 #14 Skrevet 21. mars 2022 Dette er ikke normalt, og ikke noe du skal finne deg i. Synes det høres veldig typisk "psykopat" ut at han først behandler deg som en prinsesse, som du skriver, og så begynner han gradvis å kalle deg stygge ting. Rødt flagg! Dette er ikke en mann du vil ha barn med! Dersom han bare var en sånn som ofte brukte stygge ord av dårlig vane, uten å mene noe med det, så hadde han klart å slutte å kalle deg sånne ting med én gang du fortalte at det såra deg. Men det har han jo ikke gjort - til tross for at du har sagt det mange ganger, så slutter han ikke. Hva sier det om ham, synes du?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #15 Skrevet 21. mars 2022 Dette vet du selv ikke er normalt, og det er heller ikke greit. Dette er psykisk vold, og veien til fysisk vold kan være kort. Ikke utsett deg selv for dette og ikke få barn med han! Anonymkode: af138...845 4
Bergensjent1 Skrevet 21. mars 2022 #16 Skrevet 21. mars 2022 Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden): Dette er ikke normalt, og ikke noe du skal finne deg i. Synes det høres veldig typisk "psykopat" ut at han først behandler deg som en prinsesse, som du skriver, og så begynner han gradvis å kalle deg stygge ting. Rødt flagg! Dette er ikke en mann du vil ha barn med! Dersom han bare var en sånn som ofte brukte stygge ord av dårlig vane, uten å mene noe med det, så hadde han klart å slutte å kalle deg sånne ting med én gang du fortalte at det såra deg. Men det har han jo ikke gjort - til tross for at du har sagt det mange ganger, så slutter han ikke. Hva sier det om ham, synes du? Og jeg er jo enig... Det er så sykt å si det, men det er nesten vanskelig å tro på at det faktisk finnes gode menn der ute som behandler damer bra uten å kalle de for grusomme ting. Dette sier vel mer om meg nesten som har latt meg hjernevaske til tross for god oppvekst, god vennegjeng og god utdanning... ts 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 21. mars 2022 #17 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har selvfølgelig gitt beskjed om at dette ikke greit, sikkert hundrevis av ganger, men det virker som om det er en vane han ikke klarer å legge fra seg. Det er selvsagt vondest de gangene vi er uenige, eller krangler, og han kaller meg disse tingene. Gi han klar beskjed, en gang til med sånt snakk til deg og du flytter! Og da flytter du. Dette kan du ikke finne deg i, å gi beskjed hundrevis av ganger, er hundrevis av ganger for mye. Det er hans oppgave å slutte og si sånt til deg, hvis han ikke forstår alvoret, må du vise han at du mener alvor.
Delfin82 Skrevet 21. mars 2022 #18 Skrevet 21. mars 2022 Er jo slik det starter. Det starter rosenrødt også skjer det ting over tid. Så lenge du "godtar" at han holder på slik jo verre kommer det sannsynligvis bli. Håper du enten sier klart fra at du ikke finner deg i slikt og at dere må gå i parterapi. Eller pakk sakene dine og dra. Har en venninne som var i ett vanskelig forhold i 16 år. Hun har null tiltro til mannfolk i dag og vil overhodet ikke finne seg en kjæreste. Verste er at hun har null tiltro til seg selv og i hennes hode har hennes eks helt rett i det han har sagt og gjort i løpet av årene. Selv om hun VET at det ikke er sånn. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #19 Skrevet 21. mars 2022 Jeg kan legge til at mannen min er også sånn ts. jeg godtar ikke det, griner og hyler hver gang og forteller hvor mye det sårer meg. Han sier han skal slutte, blir bedre også skjer den igjen plutselig. Han er også veldig snill og behandler meg som en prinsesse og jeg får hva jeg peker på og hva jeg ønsker med, men dette sårer meg uansett like mye hver gang. Jeg blir kalt for feit, hore osv… Anonymkode: 8000e...5e0
tangent Skrevet 21. mars 2022 #20 Skrevet 21. mars 2022 Hva ville du gjort hvis han ba deg stoppe å kalle ham et kallenavn eller forkortelse? Ville du prøvd å stoppe? Det tror jeg nemlig du ville. Min mann fortalte meg at han ikke likte å bli kalt "kjære" eller noe lignende. Etter det sa jeg aldri det til ham igjen. Det var et kosenavn jeg synes var hyggelig, men han likte det ikke. Så selvsagt ville jeg da unngå det. Det at din partner ikke respekterer at du ikke vil bli kalt noe som er direkte stygt synes jeg er så langt uttafor. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå