AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 4-åringen i hus har begynt å våkne mellom 04.30 og 05.30. Han legger seg kl 19.30. Det er åpenbart at 9-10 timer søvn ikke er nok for han, da han er mye trøtt på dagtid. Kjøpte for noen uker siden en klokke som viser når det er natt og dag, men denne funker egentlig svært dårlig. Han står opp selv om han ser at kaninen på klokka fortsatt sover. Dette begynner helt ærlig å gå på bekostning av vår søvn også. Særlig meg som sliter med å sove igjen når han vekker meg kl 04.30. Pleier å følge han tilbake i sengen om han våkner da. Noen ganger sovner han, men stort sett står han opp igjen etter 20 minutter, og da er det bare for en av oss å stå opp også. Men jeg merker at det beste for oss hadde vært om vi fikk sove litt lengre, inkludert han. Hjelper ikke å la han komme i vår seng, for der sovner han aldri og begynner bare å tulle (han er av typen som ikke kan samsove i det hele tatt). Noen tips til hva vi kan gjøre? Anonymkode: f255d...8de 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #2 Skrevet 21. mars 2022 Kan også legge til at han frem til nå alltid har sovet utrolig bra, og aldri pleid å våkne før kl 07.00. Så dette er ikke normalt for han (selv om jeg skjønner at søvnbehovet blir mindre med alderen). Ts Anonymkode: f255d...8de
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #3 Skrevet 21. mars 2022 Vår 4åring er også begynt å stå opp så tidlig og mye samme problemstilling. han står opp samma hva vi sier eller gjør. Så lurer på det samme Anonymkode: f5928...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #4 Skrevet 21. mars 2022 Ingen andre tips enn at vi rett og slett nekter å stå opp. I hverdagen får han ikke stå opp før 6. I helgene får han ikke stå opp før klokken 7. Anonymkode: d2e60...c98 8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #5 Skrevet 21. mars 2022 Ha en regel på at til klokken viser «dag» så må barnet være på rommet å leke eks hvis han ikke vil sove ? være streng på at vi vekker ikke andre på natten, med mindre man har vondt etc Bare følge han inn på rommet igjen når han våkner Anonymkode: 29a10...e95 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #6 Skrevet 21. mars 2022 Har også en fireåring som til tider står opp i 5 tiden. På helg får han lov å hente seg iPad og forsvinner da inn på rommet sitt. I uka er ikke det lov og han begynner å leke og bråke mest mulig🙄 Nytter ikke å si noe til han heller, men jeg står ikke opp og leker med han for å si det sånn. Jeg står opp rundt 6 og ordner meg selv før jeg begynner med matpakker. Han får bare drive med sitt til vi skal dra. Anonymkode: 45fe4...a15
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #7 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ingen andre tips enn at vi rett og slett nekter å stå opp. I hverdagen får han ikke stå opp før 6. I helgene får han ikke stå opp før klokken 7. Anonymkode: d2e60...c98 Men hva gjør dere da for å få han til og ligge i sengen? Kan følge tilbake, men han står opp like etterpå igjen. Har pleid å legge et par bøker på nattbordet ved siden av og sagt at han kan se litt i bok eller noe om han våkner for tidlig og ikke får sove igjen, og at han ikke får lov til å gå ut av rommet før kaninen på klokka står opp, men dette har null effekt. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ha en regel på at til klokken viser «dag» så må barnet være på rommet å leke eks hvis han ikke vil sove ? være streng på at vi vekker ikke andre på natten, med mindre man har vondt etc Bare følge han inn på rommet igjen når han våkner Anonymkode: 29a10...e95 Ja, jeg pleier å legge et par bøker på nattbordet hans om kvelden og si han kan holde på med noe på rommet om han ikke får sove, men at han ikke får lov å gå ut/vekke oss osv, men det funker ikke. Han går også ut av rommet igjen etter en liten stund om vi følger han tilbake. Hvor lenge kan jeg forresten forvente at han sover/er inne på rommet/ikke vekker oss? Er det urimelig av oss å ikke la han stå opp før kl 06.00? - Ts Anonymkode: f255d...8de 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #8 Skrevet 21. mars 2022 Det går i faser. Er bare å legge seg tidligere. Ser ikke vitsen med å tvinge barn til å være stille bare fordi mamma og pappa trenger å sove. 5 er ikke tidlig om man har sovet fra 21. Selvfølgelig samtidig som man forsøker å lære barnet å finne søvnen igjen selv. Plutselig er de tenåringer, og du har det motsatte problemet... Anonymkode: 94cb6...f4e 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #9 Skrevet 21. mars 2022 Vi står opp, enkelt og greit. Det er en periode av livet Anonymkode: 09f01...c32 10
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #10 Skrevet 21. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg pleier å legge et par bøker på nattbordet hans om kvelden og si han kan holde på med noe på rommet om han ikke får sove, men at han ikke får lov å gå ut/vekke oss osv, men det funker ikke. Han går også ut av rommet igjen etter en liten stund om vi følger han tilbake. Ts Anonymkode: f255d...8de Det kan bli litt tøft i overgangen, men dere må bare følge han tilbake igjen og igjen. Han kommer jo ut igjen for han vet at det funker. ikke gi han opperksomhet, bare si det er natt, da må vi være på rommet hvis man ikke vil sove. Anonymkode: 29a10...e95 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #11 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan bli litt tøft i overgangen, men dere må bare følge han tilbake igjen og igjen. Han kommer jo ut igjen for han vet at det funker. ikke gi han opperksomhet, bare si det er natt, da må vi være på rommet hvis man ikke vil sove. Anonymkode: 29a10...e95 Ja, må kanskje bare gjøre det. Utfordringen er når pappaen skal følge tilbake. Da blir han hysterisk og roper på meg… Ts Anonymkode: f255d...8de
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #12 Skrevet 21. mars 2022 Min våknet også kl 04.40-05 ish og ville stå opp. Jeg sa det var natt og at hun ikke fikk stå opp da. Jeg sa hun ikke trengte å sove, men ihvertfall ligge i sengen. Hun gråt og jeg satt med henne til normal tid å stå opp. Dagen etter skjønte hun tegningen og dag 3 begynte hun sove lengre. Hjelper og på med lydtett gardin, er helt mørkt på rommet. Hun er 4 og sovner 18.30 og sover til 07.00. Anonymkode: 1805a...d2b 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #13 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kan også legge til at han frem til nå alltid har sovet utrolig bra, og aldri pleid å våkne før kl 07.00. Så dette er ikke normalt for han (selv om jeg skjønner at søvnbehovet blir mindre med alderen). Ts Anonymkode: f255d...8de Min fireåring tuller også med søvnen nå, jeg tror det har med endringene i lyset å gjøre. Nå blir det lyst mye tidligere på døgnet her vi bor. Vi bruker også søvntrener, tilsvarende deres klokke. I dag kom han inn til oss klokken litt over fem, og da ba jeg ham gå og legge seg i sin egen seng til klokken sa fra at det var morgen. Men han var lys våken, så litt før seks måtte jeg bare stå opp med ham. Han påpekte selv at det var så lyst ute at det måtte være noe galt med klokken hans. Så i kveld skal jeg blende vinduet hans ordentlig, for å se om det hjelper. Kanskje det er noe du også kan forsøke? Anonymkode: 2c9b2...cd9
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #14 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det går i faser. Er bare å legge seg tidligere. Ser ikke vitsen med å tvinge barn til å være stille bare fordi mamma og pappa trenger å sove. 5 er ikke tidlig om man har sovet fra 21. Selvfølgelig samtidig som man forsøker å lære barnet å finne søvnen igjen selv. Plutselig er de tenåringer, og du har det motsatte problemet... Anonymkode: 94cb6...f4e Det har vært slik ganske lenge nå hos oss. Flere måneder. Å legge seg kl 21, er ikke veldig aktuelt, da jeg har mitt jeg skal gjøre og jeg gjerne vil ha litt egentid. Jeg vil også gjerne lære barnet mitt å ta hensyn til at det er natt og andre sover. Er også tydelig at han trenger mer søvn selv. Ts Anonymkode: f255d...8de 8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #15 Skrevet 21. mars 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, må kanskje bare gjøre det. Utfordringen er når pappaen skal følge tilbake. Da blir han hysterisk og roper på meg… Ts Anonymkode: f255d...8de Gjør det annen hver gang, og når han roper sier du bare. Pappa følger deg tilbake det går helt fint. Roper han så roper han, si at det er ikke lov å rope på natten da skal man sove. om og om igjen til du blir små gal 🤪 men på et tidspunkt slutter han, for han kommer ikke videre Anonymkode: 29a10...e95 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #16 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min fireåring tuller også med søvnen nå, jeg tror det har med endringene i lyset å gjøre. Nå blir det lyst mye tidligere på døgnet her vi bor. Vi bruker også søvntrener, tilsvarende deres klokke. I dag kom han inn til oss klokken litt over fem, og da ba jeg ham gå og legge seg i sin egen seng til klokken sa fra at det var morgen. Men han var lys våken, så litt før seks måtte jeg bare stå opp med ham. Han påpekte selv at det var så lyst ute at det måtte være noe galt med klokken hans. Så i kveld skal jeg blende vinduet hans ordentlig, for å se om det hjelper. Kanskje det er noe du også kan forsøke? Anonymkode: 2c9b2...cd9 Har lystett persienner og det er så og si helt mørkt inne på rommet hans. Han har dessuten holdt på slik siden i november/desember, men skal prøve å hindre enda mer lys i å komme inn Takk for tips! Ts Anonymkode: f255d...8de
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #17 Skrevet 21. mars 2022 Hva ville du gjort om han våknet 01.30? Svaret er at du må gjøre det samme som du ville gjort om han våknet tidligere - feks 11.30 eller 1.30. Det at du møter våkenhet senere på natten med en annen respons er grunnen til at han fortsetter å stå opp når han våkner 4.30. For det er helt sikkert at han våkner på andre av nattens tider også. Men da tenker han "fortsatt natt" og tillater seg selv å finne søvnen igjen. Deres respons må være lik frem til det er "morgen" etter din definisjon. For barnet har ikke kompetanse og skal aldri ha ansvaret for å definere "morgen" eller "natt" - slik det ikke kan definere leggetid eller ha en mening om det skal legge seg. Anonymkode: f492e...9f7 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #18 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det har vært slik ganske lenge nå hos oss. Flere måneder. Å legge seg kl 21, er ikke veldig aktuelt, da jeg har mitt jeg skal gjøre og jeg gjerne vil ha litt egentid. Jeg vil også gjerne lære barnet mitt å ta hensyn til at det er natt og andre sover. Er også tydelig at han trenger mer søvn selv. Ts Anonymkode: f255d...8de Men er ikke det ting du kan ta unna om morgenen? 5 er ikke så tidlig. Og alenetiden har du jo uansett to timer hver kveld, selv med tidligere kveld. Når det har vart så lenge er det tydeligvis ikke bare en fase, men noe som er dypt forankret i han. Jeg ser bare ikke hvorfor man må forandre barnet, men ikke vil forandre seg selv. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva ville du gjort om han våknet 01.30? Svaret er at du må gjøre det samme som du ville gjort om han våknet tidligere - feks 11.30 eller 1.30. Det at du møter våkenhet senere på natten med en annen respons er grunnen til at han fortsetter å stå opp når han våkner 4.30. For det er helt sikkert at han våkner på andre av nattens tider også. Men da tenker han "fortsatt natt" og tillater seg selv å finne søvnen igjen. Deres respons må være lik frem til det er "morgen" etter din definisjon. For barnet har ikke kompetanse og skal aldri ha ansvaret for å definere "morgen" eller "natt" - slik det ikke kan definere leggetid eller ha en mening om det skal legge seg. Anonymkode: f492e...9f7 Forskjellen er at både små og store finner (kvalitets)søvnen igjen 1.30. Men 5.30 er det så godt som morgen, og like greit å bare komme seg opp i stedet for å kave med dette. Anonymkode: 94cb6...f4e 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #19 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er ikke det ting du kan ta unna om morgenen? 5 er ikke så tidlig. Og alenetiden har du jo uansett to timer hver kveld, selv med tidligere kveld. Når det har vart så lenge er det tydeligvis ikke bare en fase, men noe som er dypt forankret i han. Jeg ser bare ikke hvorfor man må forandre barnet, men ikke vil forandre seg selv. Anonymkode: 94cb6...f4e Barnet må tilpasses det samfunnet vi lever i. Og dette er noe barn må få formidlet at er ikke-diskutabelt. I samfunnet står man opp og går på jobb til 7.30 eller 8.00. Man går på skolen til 8.30. Dette er ikke ting man flytter på for å tilpasse egen smak. Hvorfor skal morgenen flyttes for å tilpasse noe barnet ikke har en formening om? Barnet er ikke "våkent" 4.30 - det sovner ikke igjen 4.30. Det konstruktive er å lære barnet å finne rytmen, ikke å fratas barnet læringen det til nå ikke har fått fordi mor og far finner det for "slitsomt" å lære bort. Barn må læres å finne søvnen. Barn må læres å sove i lys og i støy - ikke fordi mor og far ikke kan være stille og rommet ikke kan være mørkt men fordi å lære å sove i bråk og lys har en høy egenverdi. Og fordi å frata barn denne lærdommen ikke er å være snill men å ta fra barnet noe av reell verdi. Slik må ts lære barnet å finne søvnen igjen. Ikke fordi ts ikke kan stå opp tidlig. Men fordi det å lære å finne søvnen og sove til man er uthvilt har en ekstremt høy egenverdi. En 4-åring har null kompetanse på søvnbehov. Det kan derfor ikke bestemme hvor mye det skal sove. Det bestemmer vitenskap og kunnskap, som mor og far helt selvsagt benytter som grunnlag for oppdragelse. Anonymkode: f492e...9f7 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #20 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men er ikke det ting du kan ta unna om morgenen? 5 er ikke så tidlig. Og alenetiden har du jo uansett to timer hver kveld, selv med tidligere kveld. Når det har vart så lenge er det tydeligvis ikke bare en fase, men noe som er dypt forankret i han. Jeg ser bare ikke hvorfor man må forandre barnet, men ikke vil forandre seg selv. Anonymkode: 94cb6...f4e 5 ER tidlig når man ikke må stå opp til det tidspunktet. For meg er det helt uaktuelt å danse etter barnets pipe på det området. Han hadde sikkert stått opp kl 02 om han visste at det var bare å kreve det. Her i huset så er det natt enda når klokken er 05. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hva gjør dere da for å få han til og ligge i sengen? Kan følge tilbake, men han står opp like etterpå igjen. Har pleid å legge et par bøker på nattbordet ved siden av og sagt at han kan se litt i bok eller noe om han våkner for tidlig og ikke får sove igjen, og at han ikke får lov til å gå ut av rommet før kaninen på klokka står opp, men dette har null effekt.. Ts Anonymkode: f255d...8de Gjør ikke noe. Sier bare at vi står ikke opp før natten er over. Han ligger litt sammen med oss, litt i sin egen seng. Anonymkode: d2e60...c98 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå