Lialia Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 Jeg er separert og har to barn. Har søkt om gjeldsordning. Vi bor i et leid bolig som er nå solgt og vi må flytte ut før 1. juli. Jeg har fast jobb og et års inntekt på ca 520.000 kroner. jeg vet at jeg kan søke om startlån under gjeldsordning. Så lurer jeg på om jeg kan allerede søke om startlån når jeg har kun søkt om gjeldsordning eller evt hvor lenge må jeg vente? Vi bor i en liten kommune og leiemarked består av enten hybler eller møblerte hus på ca 15.000, pluss at vi har flyttet en del pga useriøse utleiere og barna er nødt til å få stabilitet i livet. Er det noen som har peiling om jeg kan søke allerede nå og evt sjanser og få ? Takk på forhånd !!
Gjest Ole41 Skrevet 21. mars 2022 #2 Skrevet 21. mars 2022 Mener jeg så i en episode av luksusfellen der programleder sa hun kunne søke husbanklån etter en periode, hun måtte først vise at hun var seriøs og betalte Gjelden sin
Gjest Jaconandersen Skrevet 21. mars 2022 #3 Skrevet 21. mars 2022 Det er sjeldent boligkontoret i kommunen gir lån før noen år inn i en gjeldsordning.
Lialia Skrevet 21. mars 2022 Forfatter #4 Skrevet 21. mars 2022 Jaconandersen skrev (51 minutter siden): Det er sjeldent boligkontoret i kommunen gir lån før noen år inn i en gjeldsordning. Leste Ja at behovet må være akutt. Men sånn som vi må flytte ut om tre måneder og har ingen plass å flytte ti så er det ganske akutt tenker jeg
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #5 Skrevet 21. mars 2022 Det beste er å ringe husbanken i din kommune og snakke med dem, eventuelt ta et møte. Da får du klare svar om hva som gjelder der du bor, og hva dine muligheter er. Anonymkode: d28c7...fc1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #6 Skrevet 21. mars 2022 Har gjeldsordning og fikk ikke lån i husbanken. Fast jobb. Ca 500 000 kr Anonymkode: 752e5...bdd
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #7 Skrevet 21. mars 2022 Lialia skrev (7 minutter siden): Leste Ja at behovet må være akutt. Men sånn som vi må flytte ut om tre måneder og har ingen plass å flytte ti så er det ganske akutt tenker jeg Du får alltids leie en bolig,finnes også kommunale bolig. Tror ikke det er et argument for å få startlån Anonymkode: 57e6c...a68
Lialia Skrevet 21. mars 2022 Forfatter #8 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har gjeldsordning og fikk ikke lån i husbanken. Fast jobb. Ca 500 000 kr Anonymkode: 752e5...bdd Hva som var grunnen til avslaget?
Lialia Skrevet 21. mars 2022 Forfatter #9 Skrevet 21. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Du får alltids leie en bolig,finnes også kommunale bolig. Tror ikke det er et argument for å få startlån Anonymkode: 57e6c...a68 Hvis alle skal tenke slik, så hvorfor skal man ha denne ordningen i det hele tatt? Hensikten er vel at de vanskeligste kunne også få mulighet til å ha en stabil bosituasjon? Vi ble to ganger lovet langtidsleie… så kommer utleier med oppsigelsen pga han skal selge bolig. Jeg vet at det er mange som er negative til oss som har mislyktes i livet, men dette er deres mening. Endret 21. mars 2022 av Lialia 1
Lialia Skrevet 21. mars 2022 Forfatter #10 Skrevet 21. mars 2022 Jeg ber om at dere kommenterer hvis dere vet noe konkret👍. Takk. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 Lialia skrev (6 timer siden): Hvis alle skal tenke slik, så hvorfor skal man ha denne ordningen i det hele tatt? Hensikten er vel at de vanskeligste kunne også få mulighet til å ha en stabil bosituasjon? Vi ble to ganger lovet langtidsleie… så kommer utleier med oppsigelsen pga han skal selge bolig. Jeg vet at det er mange som er negative til oss som har mislyktes i livet, men dette er deres mening. Ordningen er det for dem som har inntekt, men ikke klarer få lån i vanlig bank. Mange grupper som har for lav inntekt til at banken godkjenner det, feks uføre. Du må nesten kontakte dem, det står at det er mulig få startlån på siden deres. Selv om de anbefaler vente til andre halvdel av gjeldsordningen dersom boligbehovet ikke er akutt. Så det kommer vel an på hva saksbehandler anser som akutt. Kopiert fra husbanken. Dersom den som søker har mye ubetjent og uavklart gjeld, bør vedkommende ikke få innvilget startlån før annen gjeld er ryddet opp i gjennom nedbetaling eller innvilget gjeldsordning. Mange som har vært gjennom en gjeldsordning får nye betalingsproblemer. Dersom man gir lån til personer som er i en gjeldsordning eller har vært det tidligere, bør husstanden følges opp over tid for å unngå mislighold. Der boligbehovet ikke er akutt, bør vedkommende bevise over tid at han klarer å forholde seg til den økonomiske situasjonen som en gjeldsordning medfører . Det kan derfor være aktuelt å vente med å gi startlån til andre halvdel av gjeldsordningsperioden. For å få oversikt over all gjeld, bør kommunen også sjekke gjeldsregisteret. Dersom kommunen ikke sjekker gjeldsregisteret, risikerer den å måtte ettergi gjeld på et senere tidspunkt. Det gjelder dersom det viser seg at låntakeren hadde gjeld som gjorde at kommunen burde ha skjønt at vedkommende ikke ville klare å betjene sine fremtidige forpliktelser. Anonymkode: c769b...e74 1
Million Skrevet 22. mars 2022 #12 Skrevet 22. mars 2022 Lialia skrev (17 timer siden): Jeg ber om at dere kommenterer hvis dere vet noe konkret👍. Takk. Dette er utdrag fra sitatet over innlegget mitt, fra husbankens sider: ".....bør vedkommende ikke få innvilget startlån før annen gjeld er ryddet opp i gjennom nedbetaling eller innvilget gjeldsordning" De vil altså ikke innvilge deg lån før evt etter at gjeldsordningen er innvilget. Det står videre at de kan godkjenne lån hvis boligbehovet er akutt, og det skulle jeg tro ditt er, med barn og leiebolig dere er kastet ut av i en kommune med få gode boliger til leie, iflg det du skriver. Slik jeg forstår regelverket til husbanken, KAN det søkes om boliglån der, men du må vente til gjeldsordningen er innvilget i alle fall. 1
Lialia Skrevet 22. mars 2022 Forfatter #13 Skrevet 22. mars 2022 Million skrev (4 timer siden): Dette er utdrag fra sitatet over innlegget mitt, fra husbankens sider: ".....bør vedkommende ikke få innvilget startlån før annen gjeld er ryddet opp i gjennom nedbetaling eller innvilget gjeldsordning" De vil altså ikke innvilge deg lån før evt etter at gjeldsordningen er innvilget. Det står videre at de kan godkjenne lån hvis boligbehovet er akutt, og det skulle jeg tro ditt er, med barn og leiebolig dere er kastet ut av i en kommune med få gode boliger til leie, iflg det du skriver. Slik jeg forstår regelverket til husbanken, KAN det søkes om boliglån der, men du må vente til gjeldsordningen er innvilget i alle fall. Min søknad om gjeldsordning ble mottatt hos namsmannen 15.03.22. Det står i bekreftelsen at normalt saksbeh tid om å vurdere Om jeg oppfyller vilkårene for å åpne gjeldsforhandling er 2-3 mnd. Når kan søknaden anses som innvilget? Når namsmannen har vurdert at jeg fyller vilkårene for å åpne gjeldsforhandling? Eller?
Million Skrevet 22. mars 2022 #14 Skrevet 22. mars 2022 Lialia skrev (Akkurat nå): Min søknad om gjeldsordning ble mottatt hos namsmannen 15.03.22. Det står i bekreftelsen at normalt saksbeh tid om å vurdere Om jeg oppfyller vilkårene for å åpne gjeldsforhandling er 2-3 mnd. Når kan søknaden anses som innvilget? Når namsmannen har vurdert at jeg fyller vilkårene for å åpne gjeldsforhandling? Eller? Du får jo brev om det. De sender deg avgjørelsen i et brev, svar på din søknad. Dette brevet antar jeg du kan bruke som dokumentasjon overfor husbanken på at gjeldsordning er innvilget, om de vil se dokumentasjon på det. Leste du resten av sitatet lenger oppe i tråden? Det sto noe om at man under gjeldsordning noen ganger kan måtte ha vært under gjeldsordning en stund før de vil innvilge søknad om husbanklån, f.eks. halvveis under gjeldsordningsforløpet. Dette er nok for å se at du både kan og vil betale for deg, og at det er større sjanser for at du også vil betale husbanklånet. Det er usikkert om det kan være for tidlig for deg å søke straks, så fort gjeldsordning eventuelt er innvilget, med andre ord. De behandler jo sakene etter skjønnsvurdering. Og statistikk, antar jeg.
Lialia Skrevet 22. mars 2022 Forfatter #15 Skrevet 22. mars 2022 Million skrev (29 minutter siden): Du får jo brev om det. De sender deg avgjørelsen i et brev, svar på din søknad. Dette brevet antar jeg du kan bruke som dokumentasjon overfor husbanken på at gjeldsordning er innvilget, om de vil se dokumentasjon på det. Leste du resten av sitatet lenger oppe i tråden? Det sto noe om at man under gjeldsordning noen ganger kan måtte ha vært under gjeldsordning en stund før de vil innvilge søknad om husbanklån, f.eks. halvveis under gjeldsordningsforløpet. Dette er nok for å se at du både kan og vil betale for deg, og at det er større sjanser for at du også vil betale husbanklånet. Det er usikkert om det kan være for tidlig for deg å søke straks, så fort gjeldsordning eventuelt er innvilget, med andre ord. De behandler jo sakene etter skjønnsvurdering. Og statistikk, antar jeg. Takk for svar. Jeg skjønner bare ikke om åpnet gjeldsforhandling kan bety innvilget søknad om gjeldsordning. Jeg og barna har flytte nå to ganger i samme kommune pga utleiere. Siste gang fant vi absolutt ingenting unntatt et hus som stå til salgs. Nå må vi flytte igjen((( og igjen det er ingenting som passer. Kan ikje plassere to barn med stor alders forskjell og forskjellige kjønn på samme rom(((. Da er det igjen godta noe midlertidig og flytte om et år eller to? Beklager frustrasjonen. Bare ikke forstår hva betyr akutt behov hvis ikke jeg har en…
Million Skrevet 22. mars 2022 #16 Skrevet 22. mars 2022 Lialia skrev (7 minutter siden): Takk for svar. Jeg skjønner bare ikke om åpnet gjeldsforhandling kan bety innvilget søknad om gjeldsordning. Jeg og barna har flytte nå to ganger i samme kommune pga utleiere. Siste gang fant vi absolutt ingenting unntatt et hus som stå til salgs. Nå må vi flytte igjen((( og igjen det er ingenting som passer. Kan ikje plassere to barn med stor alders forskjell og forskjellige kjønn på samme rom(((. Da er det igjen godta noe midlertidig og flytte om et år eller to? Beklager frustrasjonen. Bare ikke forstår hva betyr akutt behov hvis ikke jeg har en… Nei, det betyr ikke automatisk det. Beklager om jeg har fått det til å virke sånn, men jeg gjentok vel egentlig det som sto i sitatet lenger oppe. En innvilget gjeldsordning er EN av mange faktorer ved din søknad som de vurderer, før de bestemmer om du får avslag eller godkjent. Men vil du høre hva jeg TROR, så ville jeg tro at med to barn stiller du nok litt sterkere. De tar hensyn til det. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #17 Skrevet 22. mars 2022 Lialia skrev (28 minutter siden): Takk for svar. Jeg skjønner bare ikke om åpnet gjeldsforhandling kan bety innvilget søknad om gjeldsordning. Jeg og barna har flytte nå to ganger i samme kommune pga utleiere. Siste gang fant vi absolutt ingenting unntatt et hus som stå til salgs. Nå må vi flytte igjen((( og igjen det er ingenting som passer. Kan ikje plassere to barn med stor alders forskjell og forskjellige kjønn på samme rom(((. Da er det igjen godta noe midlertidig og flytte om et år eller to? Beklager frustrasjonen. Bare ikke forstår hva betyr akutt behov hvis ikke jeg har en… De behandler først søknaden din om gjeldsordning.. tar en prat med med deg. Vurderer om vilkårene for åpning av gjeldsforhandlinger er tilstede. gjeldsforhandling kunngjøres da og namsmann samler inn og setter opp et forslag til nedbetalingsavtale. Kommer du og namsmann til enighet med kreditorer om en avtale så vedtar namsmann en gjeldsordning innen 3mnd etter innvilget åpning av gjeldsforhandling. Evt så blir det videresendt til tingretten for avgjørelse der. Anonymkode: 09c87...812 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå