AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 Er det vanlig at når man har tørre lepper får man løse hudflak? Jeg synes det er så ekkelt, kjenner at når jeg spiser og drikker klistrer den løse huden seg fast i overleppen. Får frysninger av det, synes det er så ekkelt. Prøver å skrubbe det bort men de sitter godt fast så jeg må skrubbe så hardt at det blir sår, så det gjør egentlig bare vondt verre. Gjør veldig vondt. Kan ikke huske at jeg noengang har lagt merke til at andre har sånne løse hudflak så begynte å lure på om det er normalt eller ikke. Jeg har eksemhud, så kan hende det har sammenheng med det. Anonymkode: 3b3b0...301
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #2 Skrevet 21. mars 2022 Jeg har også tørre lepper. Vet ikke hva som kan hjelpe 😕 Anonymkode: 0ca4c...6ed
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #3 Skrevet 21. mars 2022 Fant et bilde på nettet som viser hvordan leppene mine ser ut. Er dette normalt? Hva gjør andre med dette? Anonymkode: 3b3b0...301
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #4 Skrevet 21. mars 2022 Kjøp Purelan (gul tube) på apoteket. Egentlig brystvorte krem. Hold leppene fuktig hele dagen. Smør på ved behov. Anonymkode: a0fd0...1b1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #5 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøp Purelan (gul tube) på apoteket. Egentlig brystvorte krem. Hold leppene fuktig hele dagen. Smør på ved behov. Anonymkode: a0fd0...1b1 OBS, den inneholder lanolin. Stor sjanse for at TS som har eksem vil få en reaksjon på den. Anonymkode: fd43c...0bf
Lonehill Skrevet 21. mars 2022 #6 Skrevet 21. mars 2022 Det går an å ta vitamintilskudd for å løse problemet. Spesielt B- og D-vitamin. Forklaringen fra biokjemikerne er at D-vitamin er råvaren til et hormon som heter kalsitriol. Hormonet kalsitriol styrer celledelingen i såkalte epitelceller, som er cellene som bygger opp blant annet slimhinner og hud. Med D-vitaminmangel blir produksjonen av nye hudceller treg og det skaper tørr hud og sprukne lepper. Et enkelt googlesøk henter fram en del vitenskapelig litteratur som forklarer sammenhengen mellom tørr hud og D-vitamin i detalj. Hvis du søker på "eczema"+"vitamin d" i Google, kommer det opp 5,6 millioner treff på dokumenter som inneholder både eksem og vitamin D. Hvis du tar en D-vitamintest, vil du kanskje finne ut at det kan være lurt med D-vitamintilskudd.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 Prøv Cicaplast leppebalm fra La Roche-Posay. Den er dyr men har vært min redning når jeg har veldig tørre lepper 😊 Anonymkode: 0415d...b17
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 Jeg var tidligere mye plaget med tørr/flakete hud på leppene, men det problemet forsvant når jeg begynte å bruke denne lipbalmen: https://nicebeauty.com/no/elizabeth-arden-eight-hour-lipprotst-spf15-37-gr.html?dfw_tracker=8513-84929&gclid=Cj0KCQjw5-WRBhCKARIsAAId9FnRnHnuiavERgBV9GNGOozMQmqRnMFDu2nZWo2xZ-YdwFLrRaxgm6EaAhbnEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 81e21...bdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå