Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og samboer har fast 100% jobb. Jeg tjener ca 10 000 mer enn samboer i måneden.

Samboer er kredittverdig, jeg er ikke det. Men vi ønsker å søke om boliglån da vi har barn. 

Spørsmålet er om banken kan legge min inntekt til grunn i husholdningens samlede inntekter selv om jeg ikke får boliglån og ikke er medeier på boligen?

Dersom kun samboers inntekt legges til grunn blir ikke lånesummen stor nok, så vi trenger at begge inntektene telles med.

Også lurer jeg på om det utgjør noen forskjell mtp dette om vi gifter oss?

Anonymkode: 79e5e...a8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere gifter dere har dere forsørgerplikt og da vil begges inntekt ligge til grunn. Da kan dine betalingsanmerkninger gå utover han. 

Anonymkode: 61d71...bd2

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har anmerkning så blir ikke din inntekt med. Han må låne alene, kun i sitt navn med sin inntekt.

Anonymkode: 8c44d...ec0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis dere gifter dere har dere forsørgerplikt og da vil begges inntekt ligge til grunn. Da kan dine betalingsanmerkninger gå utover han. 

Anonymkode: 61d71...bd2

Men min kredittscore er jo personlig. Vil de kunne påvirke hans muligheter til å ta opp lån?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du har anmerkning så blir ikke din inntekt med. Han må låne alene, kun i sitt navn med sin inntekt.

Anonymkode: 8c44d...ec0

Så da holdes min inntekt helt utenfor regnestykket? Da blir i så fall regnestykket feil. Vi har felles barn og særkullsbarn, disse skal jo ikke forsørges alene av samboeren. Så her MÅ jo min inntekt inn i bildet. Uten den vil jo samboer i teorien være personlig konkurs.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så da holdes min inntekt helt utenfor regnestykket? Da blir i så fall regnestykket feil. Vi har felles barn og særkullsbarn, disse skal jo ikke forsørges alene av samboeren. Så her MÅ jo min inntekt inn i bildet. Uten den vil jo samboer i teorien være personlig konkurs.

Men man kan ikke velge å vrake hva som skal med i boliglån søknaden, skal du med så skal du med, altså lønn,anmerkninger, gjeld

Anonymkode: e6d6b...d8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn er det nå dessverre da, at dersom du skal regnes med må også din gjeld, betalingsanmerkning osv. regnes med. Det er ikke sånn at man kan holde noe utenom. Dere får vel nesten vente til du ikke har denne anmerkningen lenger.

Anonymkode: 59150...d18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...