Gå til innhold

Burde vi klare lavere enn 7k på butikken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på 4, to bleiebarn og ene bruker fremdeles mme. 

Alt fra matbutikken den siste mnd kom på 7000,- 

Summen inkluderer såper, husholdningsartikler, poser, lunsj, bleier, våtservietter,  mme, godis, brød, ja alt man får med seg fra matbutikken rett og slett.

Er dette innenfor eller burde vi klart oss på mindre?

På strøm har vi ligget på 2000 til 4000 i vinter, siste regningen var på 2300. Vi har enebolig på 200kvm og ser ikke hvordan vi kan bruke ennå mindre der. 

Og er det egentlig billigere å bake brød enn å kjøpe det? Brødet vi handler koster 30,- og varer i 5 dager. 

Anonymkode: 205d0...864

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke det er realistisk å klare seg med Så mye mindre. Alt går jo om man er ekstrem, men vil si dere allerede har et forholdsvis lavt/fornuftig forbruk.

Anonymkode: 508cc...e92

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er så verst. Bleier er jo veldig billig for tiden, og selv om MME koster litt, blir de likevel dyrere når barna blir større og spiser mer. Har du sammenlignet med SIFOs budsjett? 

Anonymkode: 1e186...ee9

AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo være råflinke. Vi bruker dobbelt så mye, og har bare 1 barn. 1 brød i fem dager? Her går det nesten et brød hver dag. Frokost + lunsj + kvelds til alle tre. Jeg forstår ikke hvordan dere klarer å bare bruke 7000, fortell! 

Anonymkode: 931a4...529

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Summen inkluderer såper, husholdningsartikler, poser, lunsj, bleier, våtservietter,  mme, godis, brød, ja alt man får med seg fra matbutikken rett og slett.

På strøm har vi ligget på 2000 til 4000 i vinter, siste regningen var på 2300. Vi har enebolig på 200kvm og ser ikke hvordan vi kan bruke ennå mindre der. 

Og er det egentlig billigere å bake brød enn å kjøpe det? Brødet vi handler koster 30,- og varer i 5 dager. 

Ja, det er billigere å bake enn å kjøpe brød, men de 180 kronene på brød per måned er neppe det som vakter budsjettet. Dere spiser jo tydeligvis svært lite brød, og er i tillegg svært lite kresne på brød (bare tanken på å spise et fem dager gammelt brød - grøss)

Vi er en familie på tre, og bruker betraktelig mer enn 7000 i måneden på mat. Hvis dere har råd til det ser jeg ikke hvorfor dere BØR noe som helst. Har dere ikke råd må dere jo kutte ned mer. 

For meg er sunn og god mat viktig, så jeg finner andre steder å spare. Hadde f.eks. vært helt uaktuelt å bo i et så digert hus.

Anonymkode: ba422...56c

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det hørtes veldig bra ut, med tanke på hvor dyrt alt er blitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere må jo være råflinke. Vi bruker dobbelt så mye, og har bare 1 barn. 1 brød i fem dager? Her går det nesten et brød hver dag. Frokost + lunsj + kvelds til alle tre. Jeg forstår ikke hvordan dere klarer å bare bruke 7000, fortell! 

Wow, vi har også 1 barn og bruke noe a la det samme som ts bruker. Hvordan i huleste klarer dere å bruke 14 000,- lurer jeg på 😂

Anonymkode: ba7d2...fd8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Brød kan du begynne å bake når du bruker opp ett brød på 1-2 dager. Det er ikke der skoen trykker tenker jeg. 

Tror egentlig ikke dere kan forvente å skulle bruke så mindre på mat og husholdning uten at det går utover kvaliteten/variasjonen på maten. 

Anonymkode: 2d95b...3b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet, ts, er jo ikke om dere kan leve billigere. Ja, det kan man jo åpenbart. Vi handler alle unødvendig tull og som folk flest i Norge lever vi i den mest utrolige luksus. Feks er det tullete sløsing å ha innetemp over 15 grader, i de aller fleste land. Å kjøpe brus er noe man gjør kanskje en gang i måneden, for folk flest i verden. Å dusje mer enn en gang for uka og vaske klær flere ganger i måneden er for de fleste det mest latterlige forbruk på vås. Å spise kjøtt flere ganger i måneden ville til og med din bestemor ha ansett som noe bare rike, ganske fjollete folk drev med. Å eie stort mer enn 40 kvadrat for en liten familie er historisk utenkelig (faktisk er å eie historisk luksuriøst i seg selv. De fleste av våre forgjengere ville tenkt at de var heldige om de rådde leie 40 kvadrat for seg og sine 7 barn).

Så spørsmålet er, som nevnt, ikke om dere kan leve billigere. Folk flest lever billigere. Det vet jo både jeg og du. Og de lever godt.

Spørsmålet er om dere må. Og om dere må - om dere må nå eller neste år? Og dersom dere - som veldig mange andre - må - er det lurest å nedskalere nå med en gang, eller senere? Å nedskalere når alle må gjør nemlig vondere enn å nedskalere kontrollert pg over tid, og før folk flest må selge unna og stramme beltet.

Anonymkode: 0d184...4bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi er tre. To voksne og et barn på 16mnd. Vi handler for 8K i mnd på daglivare butikk. Inkludert bleier, qtips osv. Shampo/balsam/krem kjøper vi ikke på daglivare, så det kommer utenom. Synes ikke at 7K på 4mennesker er ille. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Wow, vi har også 1 barn og bruke noe a la det samme som ts bruker. Hvordan i huleste klarer dere å bruke 14 000,- lurer jeg på 😂

Jeg vet ikke, vi liker å lage god og sunn mat. Merker jo at vi kaster mye mat. Nei, vi må nok bli flinkere. I alle fall nå når matprisene skal stige sånn. 

Brødbakemaskin har vi vurdert, her går det jo mye brød. Jeg liker spesielt surdeigsbrød, og ekstra sunne og gode brød. Kanskje vi burde byttet til noe litt mer rimelig. Jaja, en liten vekker for meg.. 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Synes ikke det er så verst. Bleier er jo veldig billig for tiden, og selv om MME koster litt, blir de likevel dyrere når barna blir større og spiser mer. Har du sammenlignet med SIFOs budsjett? 

Anonymkode: 1e186...ee9

Mme koster 107 per boks og bruker en i uka nå som barnet er noe større. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det om å gjøre å bruke minst mulig penger på mat, eller bør dere fokusere mer på god næring til barna? Hvis man har råd til det, så synes jeg at man skal fokusere på gode råvarer. Jeg kjøper heller beitefôret kjøtt til hele familien enn linser liksom.

Anonymkode: 8a26a...0ef

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, det er billigere å bake enn å kjøpe brød, men de 180 kronene på brød per måned er neppe det som vakter budsjettet. Dere spiser jo tydeligvis svært lite brød, og er i tillegg svært lite kresne på brød (bare tanken på å spise et fem dager gammelt brød - grøss)

Vi er en familie på tre, og bruker betraktelig mer enn 7000 i måneden på mat. Hvis dere har råd til det ser jeg ikke hvorfor dere BØR noe som helst. Har dere ikke råd må dere jo kutte ned mer. 

For meg er sunn og god mat viktig, så jeg finner andre steder å spare. Hadde f.eks. vært helt uaktuelt å bo i et så digert hus.

Jeg tar opp kun skiver til den ene dagen, jeg tar aldri opp et helt brød for da må man bare kaste etter noen dager. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det om å gjøre å bruke minst mulig penger på mat, eller bør dere fokusere mer på god næring til barna? Hvis man har råd til det, så synes jeg at man skal fokusere på gode råvarer. Jeg kjøper heller beitefôret kjøtt til hele familien enn linser liksom.

Jeg tror det går en pølsepakke annen hver måned, så vi spiser ikke så mye tullemat heller. Jeg prøver å handle ekstra når jeg ser det er salg på diverse. F.eks denne uken med noe billigere kjøttdeig på spar, så lager jeg opp kjøttkaker selv. 

Alle liker sine faste pålegg og da ser vi lite grunn til å handle masse annet rart. De gangene jeg har prøvd å finne noe mer spennende så ender det med å bli kastet. 

Det ser nok kjedelig ut i vårt kjøleskap, men det fungerer for oss. 

Alle supper og sauser lages fra bunn pga barns allergier. Vi burde ha spist mer grønnsaker, men har barn som blir lett dårlig i magen av det og mann som ikke er så glad i det. Vi kjøper heller frukt, bær og yoghurt som snacks. Vi sparer nok mye på å ikke ha middag hver dag. Da lager vi heller ostesmørbrød eller eggeomlett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Legger man brødet i fryseren og tar opp til bruk er det ferskt og fint :) 

Anonymkode: 923f2...70f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi bruker det samme, og vi er bare to voksne 🙂

Det er ikke vanskelig i det hele tatt, lager god mat av ferske råvarer hver eneste dag, og spiser masse bær og frukt.

Anonymkode: b6976...841

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi er to voksne, og bruker 6500 (inkl en del brus) pr mnd. Ingen barn som trenger bleier eller mme her. Jeg synes dere bruker svært lite. Og ett fem dager gammelt brød blir spist...? Dere er ikke kresne. Her orker jeg ikke brød som er mer enn to dager gammelt. Det er ikke godt. Med mindre man bruker brødristeren på det, da. Da går det jo fint.

Men 7000 for fire personer er veldig bra budsjett. Ikke for dyrt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det går en pølsepakke annen hver måned, så vi spiser ikke så mye tullemat heller. Jeg prøver å handle ekstra når jeg ser det er salg på diverse. F.eks denne uken med noe billigere kjøttdeig på spar, så lager jeg opp kjøttkaker selv. 

Alle liker sine faste pålegg og da ser vi lite grunn til å handle masse annet rart. De gangene jeg har prøvd å finne noe mer spennende så ender det med å bli kastet. 

Det ser nok kjedelig ut i vårt kjøleskap, men det fungerer for oss. 

Alle supper og sauser lages fra bunn pga barns allergier. Vi burde ha spist mer grønnsaker, men har barn som blir lett dårlig i magen av det og mann som ikke er så glad i det. Vi kjøper heller frukt, bær og yoghurt som snacks. Vi sparer nok mye på å ikke ha middag hver dag. Da lager vi heller ostesmørbrød eller eggeomlett. 

Høres ut som at dere har et ganske godt kosthold! :)

Jeg har lært meg å ignorere samfunnets forventninger til hva som skal spises til hvilket klokkeslett. Jeg kan spise middagsrester til frokost, egg og bacon til lunsj og en omelett til middag. Spis sunn, næringsrik mat fra skikkelige råvarer og ikke la klokka styre hvilke retter du kan lage.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Vi er to voksne, og bruker 6500 (inkl en del brus) pr mnd. Ingen barn som trenger bleier eller mme her. Jeg synes dere bruker svært lite. Og ett fem dager gammelt brød blir spist...? Dere er ikke kresne. Her orker jeg ikke brød som er mer enn to dager gammelt. Det er ikke godt. Med mindre man bruker brødristeren på det, da. Da går det jo fint.

Men 7000 for fire personer er veldig bra budsjett. Ikke for dyrt.

Et brød varer i 5 dager fordi vi tar opp antall brødskiver per dag. Ingen her som spiser et brød som har ligget på benken i mer enn to dager. Et veldig sparevennlig triks jeg lærte av min bestemor. 

780,- per måned går til bleier og mme i måneden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Linser er fint næring og man trenger ikke kjøpe verken beiteforet kjøtt eller annet kjøtt for at barns skal få god næring.

Anonymkode: 923f2...70f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...