Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har hatt 3 spontanaborter, og er gravid igjen.

Jeg er rhesus minus og mannen er ab+. Vi kan altså ikke lage noe annet enn blodtype A og blodtype B.

Når jeg skal jeg ta sprøyte?

Burde ikke jeg fått sprøyte etter spontanabort? Alle 3 skjedde i uke 7.

Leste etter uke 8 abort/frivillig abort. Jeg hadde en frivillig abort i uke 11+6 for 15 år siden. Burde jeg hatt sprøyte da?

Kjenner jeg har 99 % gitt opp. Føler babyen i  magen er til låns før det går galt igjen....

Anonymkode: 130e5...9bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Ingen som vet? 

Takk for støtten ❤

AnonymBruker
Skrevet

I dag får man den sprøyta etter frivillig abort ja… Usikker på om det er noen «grense» for hvor langt på vei man skal være for at den gis ved frivillig abort, men har vært student på en avdeling hvor de utførte aborter, og mener å huske at alle som var minus  fikk sprøyte. 

Anonymkode: f1ae1...6d6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her

Ingen som vet? 

Takk for støtten ❤

Jeg vet ikke, men snakk med en god jordmor kanskje?

Anonymkode: ba9ac...20a

AnonymBruker
Skrevet

Kjære ts,

Aller først: jeg håper virkelig spiren sitter ordentlig denne gangen!♥️ Hold håpet oppe! Vi er mange som har vært i dine sko og det er helt forferdelig. 

Jeg fikk ingen etter spontanabort. Fikk rundt uke 28 og deretter igjen i barsel. 

Anonymkode: 434a1...a57

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hatt 3 SA, fikk et vellykket svangerskap etter de 2 første, og så fikk jeg da SA nr 3 i sommer. Etter 2. SA fant vi ut at jeg var rhesus minus - samboer er rhesus pluss - jeg måtte på utskraping og så fikk jeg sprøyten etterpå. Deretter fikk jeg sprøyten i uke 28, så rett etter fødsel, og så fikk jeg en sprøyte nå sist. Man skal få sprøyte etter SA, nå også ved frivillig abort. Jeg vet ikke om det har noe å si hvor langt man er på vei da, trodde det viktigste var å få innen 72 timer etterpå. 

Anonymkode: 546f9...de1

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg skjønner deg så utrolig godt TS. Vet hvilke nerver du sitter med. Vi skal begynne prøvingen nå etter jeg er ferdig med mens, men kjenner jeg gruer meg.. Hele denne prosessen er en enorm psykisk påkjenning. Men vit at det er mulighet for at det kan gå bra og, det er ingen garanti så klart, men man må bare håpe.. Sier det til meg selv også. Skal du på TUL? Jeg ville gjort det. I mitt vellykkede svangerskap fikk jeg TUL i uke 7, det er jo ikke mye man ser, men bare å se at det var noe der som vokste og høre hjerteslag tok vekk mye av nervene mine. Om de så ikke hadde funnet noe tegn til liv så ville jeg heller ha funnet det ut så kjapt som mulig, sånn at jeg ikke går med falske forhåpninger. Det er godt å bare vite noe

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar ❤ 

Men kan jeg ta sprøyten nå da? Evt hvor,  er det bare å gi beskjed til lege? Eller må jeg vente til det har gått galt igjen før jeg kan ta/kreve sprøyte?

Skal på TUL 6+6, men nå frykter jo jeg at kroppen produserer stoffer og angriper "fremmedlegemet" med annen blodtype, før jeg kommer meg til TUL.. 😥 Er 5+3 idag.. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takker for svar ❤ 

Men kan jeg ta sprøyten nå da? Evt hvor,  er det bare å gi beskjed til lege? Eller må jeg vente til det har gått galt igjen før jeg kan ta/kreve sprøyte?

Skal på TUL 6+6, men nå frykter jo jeg at kroppen produserer stoffer og angriper "fremmedlegemet" med annen blodtype, før jeg kommer meg til TUL.. 😥 Er 5+3 idag.. 

Ts

Du fikk ikke sprøyte sist du hadde SA? Men nei du får nok ikke sprøyte før i uke 28. De tar en blodprøve i uke 24 for å se om baby er rhesus minus eller pluss og ser om du har dannet antistoffer. Hvis baby er pluss så får du sprøyte. Men du kan jo ta det opp med lege og jordmor da, så får du et tydeligere svar. 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde frivillig abort i uke 8 for mange år siden og da fikk jeg sprøyte. 

Hadde MA i uke 15 for noen mnd siden og da fikk jeg også sprøyte.

jeg hadde tatt kontakt med legen min 🙂 

Anonymkode: fef45...2c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bedt om at de allerede nå tar en blodprøve og kontrollerer for antistoffer i blodet. Det er kun den aborten i uke 11+ som muligens kanskje er relevant. De andre har vært så tidlig at embryo ikke har dannet nok blod til at kroppen din kan reagere på det med antistoffer. Og mest sannsynlig har det ikke vært et problem i den i uke 11+ heller, men kan være greit å få det sjekket sånn at du kan slappe av i det minste. 

Den sprøyten skal du ikke ha langt uti svangerskapet så ikke noe poeng i å ta den nå. Legen bestemmer uansett når den skal gis.

Jeg har gått gjennom 3 svangerskap uten den sprøyten, og det gikk helt fint. Med førstemann fikk jeg sprøyte etter fødsel siden baby var rhesus positiv, og de to neste svangerskapene gikk helt fint. Tror du slappe helt av altså, lite som tyder på at det rhesus minus som lager krøll for deg.

Anonymkode: 1f586...627

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden vår baby ikke kan bli verken rhesus minus eller rhesus pluss, så må jeg ha sprøyte. Bare blodtype A og blodtype B er alternativet her.

Takk for svar ❤ 

Skal prøve å sjekke opp i det.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

De har sjekket antistoffer på vanlige blodprøver forresten, og da får jeg alltid vite at jeg har veldig mye antistoffer.. 🤔 er det disse antistoffene?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg og mannen har hatt 3 spontanaborter, og er gravid igjen.

Jeg er rhesus minus og mannen er ab+. Vi kan altså ikke lage noe annet enn blodtype A og blodtype B.

Når jeg skal jeg ta sprøyte?

Burde ikke jeg fått sprøyte etter spontanabort? Alle 3 skjedde i uke 7.

Leste etter uke 8 abort/frivillig abort. Jeg hadde en frivillig abort i uke 11+6 for 15 år siden. Burde jeg hatt sprøyte da?

Kjenner jeg har 99 % gitt opp. Føler babyen i  magen er til låns før det går galt igjen....

En kollega av meg er rhesus negativ, hun har fått en sprøyte etter hver spontanabort og etter hver fødsel for ikke å danne antistoffer (noe som skjer om baby har rhesus positiv) mot en ny baby. 

Anonymkode: 805df...643

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Siden vår baby ikke kan bli verken rhesus minus eller rhesus pluss, så må jeg ha sprøyte. Bare blodtype A og blodtype B er alternativet her.

Takk for svar ❤ 

Ts

Nå blander du blodtypesystem her. Babyen kan bli både rhesus positiv og rhesus negativ avhengig av mannens genotype (om D-antigenet befinner seg på ett eller begge kromosom). Den er i dette tilfellet ukjent.

Er du blodtype O, får barnet blodtype A eller B.

Er du blodtype A, får barnet blodtype A eller AB.

Er du blodtype B, får barnet blodtype B eller AB.

Anti-D profylakse (sprøyte) gis til de som er rhesus negative som utfører kirurgisk abort eller medisinsk abort over 8 uker. Under graviditeten gis den i uke 28 hvis fosteret er rhesus positivt. Etter fødselen gis den innen 72 timer hvis babyen er rhesus positiv. Du skulle hatt den profylaksen for 15 år siden.

Hvilke antistoff har en sjekket deg for? Ved graviditet tas det blodprøve for å undersøke for irregulære blodtypeantistoff. Er denne positiv, vil du få svar på hvilket eller hvilke antistoff det dreier seg om, og om det kan forårsake sykdom hos fosteret. (Noen ganger finner man ikke ut hvilket antistoff.)

Anonymkode: feb5a...152

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, når du er resus - og mannen er resus +, så dannes det antistoffer. Du skulle hatt sprøyte etter alle svangerskapene. Vet ikke om man kan ta den i ettertid. Snakk med en lege om dette, så får du riktig informasjon. Trist det du har opplevd. Lykke til❤️

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innlegg, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
Ella-2 skrev (2 timer siden):

Ja, når du er resus - og mannen er resus +, så dannes det antistoffer. Du skulle hatt sprøyte etter alle svangerskapene. Vet ikke om man kan ta den i ettertid. Snakk med en lege om dette, så får du riktig informasjon. Trist det du har opplevd. Lykke til❤️

Det dannes ikke alltid antistoff. Det er ikke sikkert fosteret blir rhesus positivt heller. Har man først dannet Anti-D, trenger man ikke profylaksen. Den kan ikke tas i ettertid.

Anonymkode: feb5a...152

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar ❤ 

Ts

Babyen din kommer til å bli enten rheses pluss eller rhesus minus,  noe annet går ikke ann. Utfordringen oppstår dersom babyen blir rhesus pluss. 

Når jeg gikk gravid var det ikke rutine å gi sprøyten i svangerskapet,  kun etterpå dersom baby var rhesus pluss. Og for de aller aller fleste gikk det helt fint. Du blir sjekket for antistoffer, og de sjekker babyens blodtype så du kan slappe helt av😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ella-2 skrev (8 timer siden):

Dette med sprøyten stemmer ikke helt, og litt synd at du skriver det når det kun gir TS bekymring. For at mor skal danne antistoffer, må fosteret ha en viss mengde blod i kroppen som mors kropp kan reagere på. Det har de ikke før man er minst ca 15-16 uker på vei. Derfor er det sjeldent man gir sprøyten ved spontanaborter, fordi de skjer så tidlig. Man kan heller ikke ta sprøyten i ettertid ettersom sprøyten er som en vaksine som skal forebygge dannelse av antistoffer i blodet. Har antistoffene blitt dannet, hjelper det ikke med sprøyten lenger. Da gjør man andre tiltak for baby i magen. Men dette er noe TS ikke trenger å bekymre seg for, for det er svært usannsynlig at hun har antistoffer i blodet sitt pga spontanabortene. Det har nok vært andre årsaker til spontanabortene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...