AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #1 Skrevet 21. mars 2022 Jeg er fortiden fosterforeldre for en ungdom Jeg er i familie med. Jeg har barn og har hatt fosterbarn, men bare i barnehage alder. Saken er at denne ungdommen går siste år på ungdomskolen og ligger så langt bak på innleveringer og prøver at hun står i fare for å ikke få karakter hvordan kan jeg hjelpe henne? Hjelper henne med alt jeg kan, men ikke alt jeg kan bidra med. Sted man kan få leksehjelp utenom skolen? Anonymkode: 74ff0...18b
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #2 Skrevet 21. mars 2022 Er det dialog med skole? Hvis ikke, få et møte med kontaktlærer og andre hvor dere diskuterer hva som er lurt fremover. Noe har sikkert større prioritet enn andre oppgaver, og noe kan helt sikkert droppes. Skoler pleier å være hjelpsomme og motivert for å få igjennom elever Anonymkode: 5cabd...482 16 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #3 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er det dialog med skole? Hvis ikke, få et møte med kontaktlærer og andre hvor dere diskuterer hva som er lurt fremover. Noe har sikkert større prioritet enn andre oppgaver, og noe kan helt sikkert droppes. Skoler pleier å være hjelpsomme og motivert for å få igjennom elever Anonymkode: 5cabd...482 Ja har snakket med skolen, derfor jeg vet hun må ta igjen så mye for å ha karakter grunnlag. Fått ordnet så hun fikk ta to skriftlige prøver muntlig og litt lenger frist på andre ting. Det er allikevel vansklig når hun må følge vanlig skole i tillegg og jeg ikke er skoleflink i det heletatt da. Skulle gjerne funnet leksehjelp til henne.. Anonymkode: 74ff0...18b
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #4 Skrevet 21. mars 2022 Har dere Fellesverket for ungdom der du bor? Vi bor i Haugesund og her har Fellesverket gratis leksehjelp som jeg vet flere har hatt god nytte av Anonymkode: 4e4bd...56c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #5 Skrevet 21. mars 2022 Dette skal jo barnevernet være med å bidra på. Få igang PPT osv. Men du som oss andre må nok purre og atter purre på barnevernet.. Anonymkode: cb2a1...a3d 10
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #6 Skrevet 21. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja har snakket med skolen, derfor jeg vet hun må ta igjen så mye for å ha karakter grunnlag. Fått ordnet så hun fikk ta to skriftlige prøver muntlig og litt lenger frist på andre ting. Det er allikevel vansklig når hun må følge vanlig skole i tillegg og jeg ikke er skoleflink i det heletatt da. Skulle gjerne funnet leksehjelp til henne.. Anonymkode: 74ff0...18b Jeg har troa på samarbeid med skole. Jevnlige møter Det er garantert mye skolearbeid som kunne vært kjekt å ha gjort, men som ikke er nødvendig. Du må hjelpe fosterbarnet med å fortelle skolen i klartekst at hun drukner i skolearbeid og at det ikke er overkommelig med denne mengden. Å ha uendelig med oppgaver fremfor seg er veldig demotiverende. Jeg tror hun blir mer motivert hvis noe blir tatt vekk. Anonymkode: 5cabd...482 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #7 Skrevet 21. mars 2022 Er det sånn at ingen stryker på ungdomskolen. De får 2 på fag de egentlig skulle ha strøket på. Vanskeligere å komme inn på vgs, men sånn som det ser ut nå har ungdommen liten motivasjon allerede. Her må du få inn bv så de kan skaffe leksehjelp. Rødekors eller blåkors har leksehjelp noen steder. Anonymkode: dbcc6...e8b 1 2 2
lillevill Skrevet 21. mars 2022 #8 Skrevet 21. mars 2022 Kansje snakke med lærer og få de til å lage en oversikt med det de trenger at hun gjør for å stå. Det går nok bra, bare dere får en oversikt og lage en plan som er overkommelig, de vil jo at hun skal greie det. 1 3
Kaneel Skrevet 21. mars 2022 #9 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det sånn at ingen stryker på ungdomskolen. De får 2 på fag de egentlig skulle ha strøket på. Vanskeligere å komme inn på vgs, men sånn som det ser ut nå har ungdommen liten motivasjon allerede. Her må du få inn bv så de kan skaffe leksehjelp. Rødekors eller blåkors har leksehjelp noen steder. Anonymkode: dbcc6...e8b Og hu kam sikkert søke vgs på særskilt grunnlag og snike seg inn med hjelp fra Bv går det nok strålende
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #10 Skrevet 21. mars 2022 Du kan vel hjelpe henne med lekser selv!? Som andre foreldre… Anonymkode: 74630...f58 2 1
Lipyros Skrevet 21. mars 2022 #11 Skrevet 21. mars 2022 Her er det flere på universitetet som tilbyr leksehjelp mot en rimelig sum. Spesielt de som tar utdannelse innen lærer osv. I tillegg kan det være noen på videregående i området som har det friskt i minne? Jeg hjalp småsøsken og vennene deres når jeg gikk på videregående og det var veldig givende 😊 Det var jo mange år siden våre foreldre hadde gått på skole da 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #12 Skrevet 21. mars 2022 Det er jo du som fostermor som skal hjelpe henne! Akkurat som alle andre foreldre. I tillegg får du godt betalt for oppdraget. Det er ikke sånn at du kan få inn ekstern leksehjelp gjennom barnevernet, det er din jobb!! Anonymkode: 82f1b...ca8 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #13 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja har snakket med skolen, derfor jeg vet hun må ta igjen så mye for å ha karakter grunnlag. Fått ordnet så hun fikk ta to skriftlige prøver muntlig og litt lenger frist på andre ting. Det er allikevel vansklig når hun må følge vanlig skole i tillegg og jeg ikke er skoleflink i det heletatt da. Skulle gjerne funnet leksehjelp til henne.. Anonymkode: 74ff0...18b Du trenger virkelig ikke å være skoleflink for å hjelpe en ungdomsskole elev med skolearbeid. Dessuten kan det meste Googles hvis du trenger å oppdatere deg. Hvilke fag sliter hun mest med? Anonymkode: c3124...5c9 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #14 Skrevet 21. mars 2022 Usikker på korleis det er der du bur,men veit at i enkelte byar har røde kors tilbod om leksehjelp. Anonymkode: 3b76c...bd7 1
Vaffelhunden Skrevet 21. mars 2022 #15 Skrevet 21. mars 2022 Det går da vel ikke an å stryke på ungdomsskolen? Det gikk i hvert fall ikke an for 15 år siden.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #16 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er jo du som fostermor som skal hjelpe henne! Akkurat som alle andre foreldre. I tillegg får du godt betalt for oppdraget. Det er ikke sånn at du kan få inn ekstern leksehjelp gjennom barnevernet, det er din jobb!! Anonymkode: 82f1b...ca8 Hun er jo ikke pedagog selvom hun er fostermor. Og nei, det er ikke alltid så godt betalt. Skjerp deg, for du vet ikke hva du prater om Vaffelhunden skrev (19 timer siden): Det går da vel ikke an å stryke på ungdomsskolen? Det gikk i hvert fall ikke an for 15 år siden. Tror man kan stryke på eksamen. Men karakterene har jo også stor betydning for hvilken linje man kommer inn med på videregående Anonymkode: 386bc...e4f 2
Gneis Skrevet 21. mars 2022 #17 Skrevet 21. mars 2022 Elever stryker ikke på ungdomsskolen, men de kan få iv - ikke vurdering- i fag hvis vedkommende ikke har vært nok tilstede, eller karakteren en. Vitnemål får de uansett, og da har de rett til å få plass på videreående.. Men kanskje ikke på sitt førstevalg. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #18 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo du som fostermor som skal hjelpe henne! Akkurat som alle andre foreldre. I tillegg får du godt betalt for oppdraget. Det er ikke sånn at du kan få inn ekstern leksehjelp gjennom barnevernet, det er din jobb!! Anonymkode: 82f1b...ca8 Godt betalt? Er du morsom? Anonymkode: cb2a1...a3d 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #19 Skrevet 21. mars 2022 Først og fremst må du ta et møte med skolen sammen med bvtj. Ikke få svar på hva som skal til av en og en lærer. Ta en prat med ledelsen og sjekk hva som er minimum. Får alle lærere "bestemme " hva de ønsker seg av innleveringer, kan det bli mye! Du må også purre på bvtj. ang. PPT og evt BUP. Mulig det et for sent nå, men fosterbarnet ditt kan bli søkt inn til VGS på særskilt grunnlag. Noe som kan gi plass på en skole uten ar man har snittet til det via ordinært opptak. I kommunen du bor, finnes det eget tilbud til de som er skolelei etter 10.trinn? I noen kommuner vet jeg at det er mulig å gå et 11.år uten å miste rettigheter til VGS. Jeg vet også at det finnes egne skoler til ungdom som er ekstremt skole lei, men som bor på feks. institusjoner eller i fosterhjem. Men dette vet bvtj. og skolekontoret mye mer om. Jeg ville startet der og sent ballen til dem. Dessuten så må du ikke ha toppkarakterer i fag. Se på oppgavene hun ikke har levert inn, se på vurderingskriteriene og finn ut hva som er viktigst. Er du/dere usikker på hvordan noe skal gjøres, så minn skolen på at alle har krav på tilpasset opplæring. Så skrivrammer, maler, muntlig prøver, fagsamtaler osv. kan de fint tilrettelegge for. I de fagene som det kun er en karakter i, så teller karakteren for hele faget. Uansett om du er vurdert skriftlig eller muntlig. I Word kan du bruke diktering på oppgaver. Da bruker man mikrofon symbolet og tar opp det man sier. Da går det mye raskere å levere en oppgave. For du slipper å skrive. Endel digitale læremidler har opplesning funksjon. NLB ( Nasjonalt lydbok bibliotek) låner ut pensumbøker som lydbøker, man kan opprette bruker der. PTSD er feks. en diagnose som gir deg rett til bruker. Prøv å hør med andre fosterforeldre hvordan de har løst det. Lykke til Anonymkode: 0b713...a66 4
Burugla63 Skrevet 22. mars 2022 #20 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 21.3.2022 den 9.51): Jeg er fortiden fosterforeldre for en ungdom Jeg er i familie med. Jeg har barn og har hatt fosterbarn, men bare i barnehage alder. Saken er at denne ungdommen går siste år på ungdomskolen og ligger så langt bak på innleveringer og prøver at hun står i fare for å ikke få karakter hvordan kan jeg hjelpe henne? Hjelper henne med alt jeg kan, men ikke alt jeg kan bidra med. Sted man kan få leksehjelp utenom skolen? Anonymkode: 74ff0...18b Her må du gå i dialog med skolen tenåringen står nå i en vanskelig livssituasjon . Å det kan jo tenkes at lekser burde legges til side for en stund . Til livssituasjonen har stabilisert seg å tenåringen kun har fokus på skolen i en tid fremover .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå