Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg sitter her å prøver å fordele utgifter med min samboer. Han har akkurat solgt sin leilighet og skal kjøpe seg inn i mitt hus. 

Jeg har arvet en hytte som jeg kommer til å ha på særeie. Jeg tenkte i utgangspunktet at det var jeg alene som skulle betale strømregningen på den men så ble jeg litt usikker.  Det er jo en hytte som vi bruker sammen. Jeg, han, mine barn og hans barn. Blir det rett at jeg mener han skal betale halvparten av strømmen? 

Anonymkode: 0a775...d80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det synes jeg. Han må dekke forbruk. Strøm er ikke forskjellig fra mat i så måte.

Anonymkode: ed4a4...5c2

• Liker 7
Skrevet

Alternativt kan du ha døgnpris for opphold der 

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt skal han være med å betale for rent forbruk på hytta. Strøm er det samme som mat, deles på begge.

• Liker 1
Skrevet

Spørs litt på økonomien tenker jeg.

Om det skal være helt likt, så ja, men om du har mye bedre økonomi enn han så kan han få slippe. Kan være andre goder han har som du får utbytte av. Kan være at han er handy osv.

Skrevet

Jeg ser på strømutgifter som rene driftsutgifter, nærmest en forbruks-ting. Samme med kommunale utgifter til vann, avløp og renovasjon hvis dere har det. Det er jo ting man betaler etter forbruk, og som man "må ha" omtrent på linje med dopapir og mat. Derfor mener jeg at akkurat den regninga godt kan deles.

Andre ting, som går på å beholde eller øke verdien av hytta er det mer naturlig at du betaler selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han bør kun betale strømforbruk etc. den tiden han selv bruker hytten. Alle utgifter som går til hytten i tiden den ikke blir brukt bør betales av den med særeie.

F.eks om det må stå på varme på vinter på grunn av vannrør etc.

Anonymkode: 0dea5...717

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har særeie på hver vår fritidseiendom, en hytte uten innlagt strøm og den andre har innlagt strøm. Den med strøm er min, men han betaler ikke på strømmen der. Derimot er det mye annet han gjør der, som jeg ikke kan, og som jeg måtte ha leid inn noen for å få gjort. 

Vi deler kun på utgiftene på leiligheten vi eier sammen.  Men nå kommer det selvsagt an på hvilken økonomi dere har, og hvordan dere har tenkt å dele utgifter. 

Anonymkode: 69ace...d95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hei

Jeg sitter her å prøver å fordele utgifter med min samboer. Han har akkurat solgt sin leilighet og skal kjøpe seg inn i mitt hus. 

Jeg har arvet en hytte som jeg kommer til å ha på særeie. Jeg tenkte i utgangspunktet at det var jeg alene som skulle betale strømregningen på den men så ble jeg litt usikker.  Det er jo en hytte som vi bruker sammen. Jeg, han, mine barn og hans barn. Blir det rett at jeg mener han skal betale halvparten av strømmen? 

Anonymkode: 0a775...d80

Kommer an på - er det han som ønsker å bli med på den hytta, eller er det du som vil ha ham med? Jeg liker ikke å være på hytta, men kan bli med for å være grei. Å betale for å være der derimot, der går virkelig grensa.

Han bør uansett ikke betale for strøm annet enn akkurat de helgene han er der. At du må ha på noe varme året rundt for at ikke rør skal fryse etc er da ikke hans problem når det er ditt særeie. 

Anonymkode: b81f2...6ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ja, det synes jeg. Han må dekke forbruk. Strøm er ikke forskjellig fra mat i så måte.

Jo, for mat på hytta forbrukes ikke når man ikke er der, mens strømmen står på hele tiden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forbruk er en ting. Det bør deles. Men vedlikehold og oppussing må du stå for. Med mindre han kjøper seg inn. 

Anonymkode: aa49e...dc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, for mat på hytta forbrukes ikke når man ikke er der, mens strømmen står på hele tiden.

Sant nok, og hvordan de forfordeler de utgiftene vil jo komme an på hvem som er der, og hvor ofte. Når TS skriver hytta brukes av henne selv, ham, hennes barn og hans barn, høres det ut som hytta brukes hyppig nok av hans side at han skal bidra med noen kroner til strømmen.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, syntes ikke at du skal be om at han dekker deler av strømregning. 

Anonymkode: 17b42...876

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, syntes ikke at du skal be om at han dekker deler av strømregning. 

Hvis han også har brukt hytta og strøm der så hvorfor skal han ikke? 

Skal han betale leie for bruk av hytta da eller mener du?

Anonymkode: d458f...2a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis han også har brukt hytta og strøm der så hvorfor skal han ikke? 

Skal han betale leie for bruk av hytta da eller mener du?

Anonymkode: d458f...2a6

Det kommer helt an på hva slags forhold de to har. Betaler hun leie til han dersom han kjører en tur på butikken for å kjøpe den fløten hun trengte til kaka hun hadde lyst til å bake til jobb?

Hva med det ekstra varme vannet hun liker å bruke i badekaret?

Eller kanskje hun skal betale han når han skifter dekk på bilen hennes også i samme slengen?

Poenget er at dersom man skal dele opp økonomien og betale hvert for sitt så blir det fort veldig firkantet. Det kan man selvfølgelig fint gjøre, men da må man vite hva man går til.

Det gjør ingenting å være litt raus med hverandre, og jeg tviler på at det brukes så enormt mye mer strøm dersom han også er på hytta med sine barn, enn når bare hun er der med sine.

Familie = samhold? Eller?

• Liker 1
Skrevet

Strøm er forbruk han og barna hans har, så ja, det skal han selvfølgelig være med å betale for. Han skal jo ikke ha gratis strøm, og la deg sitte og betale for det alene!

Rent forbruk skal dere dele på, som strøm og mat.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...