AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #21 Skrevet 21. mars 2022 Anonym Bruker0 skrev (2 timer siden): Da kommer saldo og renteinntekter på hennes skattemelding. Ja, det må vi ta høyde for, er usikker på en det er en løsning å ha felles konto. Million skrev (1 time siden): Kan du ikke sette pengene på sperret konto i ditt eget navn, eller en konto som er sperret for uttak annet enn f.eks maks 12 uttak årlig eller noe sånt? Jeg ville ikke blandet inn datteren i dette. Se svar under. missmcbeal skrev (31 minutter siden): Hun bør iallfall ikke ha pengene stående på sin konto, for da vil det stå på skattemeldingen hennes. Ta en prat med banken din for å finne en spareløsning som fungerer for deg. Som noen sier finnest det kontoer der man kun ha ta ut 12 gebyrfrie uttak i året. Ja, jeg har to sånne sparekontoer, men jeg har alltid tatt flere uttak derfra. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er det mulig å ha egen konto der man bare kan gå inn med kodekort, som du gir til datteren din? Da kan du ha kontoen I ditt navn, men måtte få datteren din til å skrape kode for å få tilgang Anonymkode: 8bbd0...519 Sist ab beskriver virkeligheten, jeg kan overføre via kodebrikke fra hvilken bank jeg vil. Før i gamle dager var det lettere, da måtte man begge gå i banken med leg. ts Anonymkode: 2d637...901
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #22 Skrevet 21. mars 2022 Di kan sperre kontoen helt for uttak og overføringer, og at du selv må møte i banken for uttak. Terskelen blir ganske mye høyere for store impulskjøp når du må booke tid og møte opp i banken først. Anonymkode: 52f1e...12e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #23 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er det mulig å ha egen konto der man bare kan gå inn med kodekort, som du gir til datteren din? Da kan du ha kontoen I ditt navn, men måtte få datteren din til å skrape kode for å få tilgang Anonymkode: 8bbd0...519 Ja, absolutt, jeg kan gi kodebrikken til henne. Verge vil jeg ikke ha. Vet ikke hva det innebærer? Hun er enig, kjenner jo sin eldre mor. Før i tida kunne man ha felles konto, men når er alt så digitalt at jeg må gi vekk kodebrikken. ts Anonymkode: 2d637...901
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #24 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, absolutt, jeg kan gi kodebrikken til henne. Verge vil jeg ikke ha. Vet ikke hva det innebærer? Hun er enig, kjenner jo sin eldre mor. Før i tida kunne man ha felles konto, men når er alt så digitalt at jeg må gi vekk kodebrikken. ts Anonymkode: 2d637...901 Og jeg er ikke en dramadame, det er heller ikke hun. Så det blir ikke krangler. ts Anonymkode: 2d637...901
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #25 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, absolutt, jeg kan gi kodebrikken til henne. Verge vil jeg ikke ha. Vet ikke hva det innebærer? Hun er enig, kjenner jo sin eldre mor. Før i tida kunne man ha felles konto, men når er alt så digitalt at jeg må gi vekk kodebrikken. ts Anonymkode: 2d637...901 Verge er en frivillig ordning. I enkelte tilfeller kan det være behov for tvungen verge, men det er neppe et behov her. Jeg nevner det bare fordi det kan være greit å presisere, for å unngå misforståelser. Familiemedlemmer kan ofte ta på seg oppgaven som verge, og jeg vil anta de da får veiledning i hvordan ordningen fungerer i praksis. Anonymkode: 1c5d4...675 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #26 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Verge er en frivillig ordning. I enkelte tilfeller kan det være behov for tvungen verge, men det er neppe et behov her. Jeg nevner det bare fordi det kan være greit å presisere, for å unngå misforståelser. Familiemedlemmer kan ofte ta på seg oppgaven som verge, og jeg vil anta de da får veiledning i hvordan ordningen fungerer i praksis. Anonymkode: 1c5d4...675 Takk for svar. Det skal jeg ta opp med min datter og undersøke nærmere, men jeg har jo ikke lyst å bli umyndiggjort heller. ts Anonymkode: 2d637...901
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #27 Skrevet 21. mars 2022 Jeg stusser på at du skriver «hva i verste fall om hun dør» allså du er mer opptatt av hva som skjer med pengene dine om datteren din dør, en at hun dør? Det er veldig merkelig å havne der tankemessig. Ok du har Adhd, men hvorfor har du ikke jobbet med dette? Får inntrykket av at du bruker adhd som en unnskylding for valgene du tar. «Hun kjenner sin gamle mor» viser bare at du har hatt et helt liv på å endre adferden din og få hjelp. Men det har du ikke vært så interessert i? du får lage en avlaste med banken, slik at du må ned for å overfører. Ikke bland henne inn hun er sikkert dritt lei av å måtte være din mor Anonymkode: 9558e...4f7
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #28 Skrevet 21. mars 2022 Sitat Selvbestemmelse At det er opprettet vergemål begrenser ikke personens rett til selv å bestemme over sine midler og sine rettigheter. Slike begrensninger skjer bare hvis det besluttes fratakelse av rettslig handleevne. Vergen kan handle på vegne av vergehaveren, men skal ikke gjøre ting personen motsetter seg. Vergen skal også høre synspunktene til vergehaveren før vergen tar avgjørelser av større betydning og der det ellers er naturlig. Her er litt mer info om vergemål. Du har fortsatt rett til å styre ditt eget liv, og versemålet skal ikke være mer omfattende enn nødvendig. https://www.vergemal.no/generelt-om-vergemaal.447436.no.html Anonymkode: 1c5d4...675
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #29 Skrevet 21. mars 2022 Om din datter ikke ønsker å være verge, er det fullt mulig å be det offentlige oppnevne verge. Anonymkode: 1c5d4...675
Miranda Bailey Skrevet 21. mars 2022 #30 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg stusser på at du skriver «hva i verste fall om hun dør» allså du er mer opptatt av hva som skjer med pengene dine om datteren din dør, en at hun dør? Det er veldig merkelig å havne der tankemessig. Herregud for en kommentar?! Det er veldig merkelig at du konkluderte med det utifra det TS skrev. Dødsfall er viktig å ta høyde for når det kommer til slike ordninger, rett og slett. AnonymBruker skrev (1 time siden): «Hun kjenner sin gamle mor» viser bare at du har hatt et helt liv på å endre adferden din og få hjelp. Men det har du ikke vært så interessert i? Å ha en slik ordning er hjelp. Det er ikke alltid mulig å endre slik atferd, noen ganger sitter det såpass dypt og er en del av den man er. Jeg sliter selv med impulsivitet og har prøvd i årevis å endre det uten hell. Så da finner man slike løsninger som TS har, for å forhindre at impulsiviteten skal gjøre skade. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke bland henne inn hun er sikkert dritt lei av å måtte være din mor Denne påstanden har du null grunnlag til å komme med. Skjerp deg! 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #31 Skrevet 21. mars 2022 Du kan skjule kontoer for deg selv, så du må ringe banken før å overføre. Mer vanlig for tenåringer som sparer men.. Anonymkode: 09324...f71
Kittykat Skrevet 21. mars 2022 #32 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Di kan sperre kontoen helt for uttak og overføringer, og at du selv må møte i banken for uttak. Terskelen blir ganske mye høyere for store impulskjøp når du må booke tid og møte opp i banken først. Anonymkode: 52f1e...12e Jeg slet med det samme og spurte banken om det var mulig å sperre en konto for uttak og overføringer og at jeg selv måtte møte opp i banken for å få tatt ut penger. Men det var ikke mulig med mindre personen var umyndiggjort.
Gjest AbonumBuker Skrevet 21. mars 2022 #33 Skrevet 21. mars 2022 Hva med å gjøre det slik: Sett summen inn på SVEA sparekonto. Da får du litt rente og du kan overføre penger gebyrfritt. Det tar en dag eller to før pengene er på din lønnskonto. Da unngår du impulsene til en viss grad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå